רחוב בשכונת רבין. צילום ארכיון 2012
צילום ארכיון

ארגון קבלני הצפון: צניחה של 54% בהתחלות הבנייה בכרמיאל

שתפו

יו"ר הארגון: שוק הנדל"ן בצפון נמצא בקיפאון עמוק מאוד, קבלנים לא רוכשים מגרשים ולא יוזמים והתוצאה – צמצום מלאי הדירות

מערכת זהר הצפון

בשלוש השנים האחרונות נרשמה בכרמיאל ירידה של 54% במספר התחלות הבניה. כך עולה מניתוח שביצע ארגון קבלני הצפון על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתייחסים לתקופה שבין תחילת שנת 2015 ועד הרבעון השלישי של 2018.

כשבוחנים את התחלות הבנייה בכל יישוב בצפון מגלים שכרמיאל אינה לבד בתמונה המדאיגה הזו. כך למשל בטבריה נרשמה ירידה של 62% בהתחלות הבנייה בעיר ב-3 השנים האחרונות, בנצרת 67% ובעפולה 81%. קריית שמונה היא החריגה מבין הערים שנבדקו, שם נרשמה עלייה בשיעור של 88%.

לדברי יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בצפון, אלון רחמיאן, "שוק הנדל"ן בצפון הארץ נמצא בקיפאון עמוק, אפילו עמוק מאוד. לעומת מרכז הארץ, שוק הנדל"ן בצפון לא עובד כלל. האוצר החזיר את השוק 15 שנים לאחור. קבלנים לא רוכשים מגרשים, לא יוזמים והתוצאה היא ירידה דרסטית בהתחלות בנייה, דבר המביא לצמצום מלאי דירות ושיביא בסופו של דבר לעליות במחירים״.

רחמיאן התייחס גם לתכנית מחר למשתכן וציין כי "רמ"י שיווקו מגרשים לפרויקט מחיר למשתכן ללא כל בקרה על הכמויות. ערימות של מגרשים משווקים במסגרת מחיר למשתכן במשך זמן רב ואין אף קבלן או יזם שניגש אליהם״.

זוכי מחיר למשתכן הופכים ויהפכו למשקיעים חדשים בשוק הנדל"ן. כשאין שיווק מגרשים לבנייה לשוק החופשי, מגרשים של פרטיים מאוד יקרים התוצאה היא קיפאון. משך זמן הבנייה מתארך עקב הקיפאון, הבירוקרטיה רק גדלה. נתוני התחלת הבנייה מאוד מדאיגים והבעיה היא תכנית מחיר למשתכן. במקום גידול בהיצע שתאפשר ירידת מחירים קיימת ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה שתוצאתה תהיה פגיעה במשפרי הדיור ובזוגות הצעירים עם עליה במחירי הדירות. בעקבות ההכרזה על הבחירות נמשיך לראות קיפאון אשר לאחריו עלול להיות פרץ של דרישה לדירות שיביא גם לעליית מחירים. בעניין התשתיות, קיימות השקעות אדירות בתשתיות כבישים ומסילת רכבת בצפון הארץ אבל לא מספיק".

כתבה מעניינת:

קצב הבנייה בכרמיאל ב-12 שנים: פחות מ-150 דירות בשנה

שתפובזמן שערים אחרות נהנו בעשור הקודם מתנופת בנייה, מאז סוף 2011 נבנו בכרמיאל 1717 דירות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *