אירוע הגאווה הקודם בכרמיאל, לפני כשנתיים. צילום ארכיון

בצל פיגוע השנאה – אירוע גאווה לנוער בכרמיאל

שתפו

במפגש שמתוכנן ליום חמישי 20.8, צפויים להשתתף כ-300 צעירים מכרמיאל והסביבה. המארגנת, הגר מיכאלי מתנועת הנוער העובד ומדריכת עמותת איגי: האירוע תוכנן מראש זמן רב לפני מצעד הגאווה בירושלים… יש בכרמיאל בני נוער רבים שחוששים לצאת מהארון 

מאת גיל דובריש

ביום חמישי ה-20.8, על רקע פיגוע השנאה במצעד הגאווה בירושלים, שבו נרצחה שירה בנקי בת ה-16, ייערך בכרמיאל אירוע גאווה מיוחד לבני נוער וצעירים, שיהיה גם מפגש הזדהות וסבלנות למען הקהילה הגאה.

לפני כשנתיים נערך אירוע דומה, שהיה מיועד לצעירים ומבוגרים כאחד וזכה להצלחה רבה. אז השתתפו לא פחות מ-300 איש. המארגנים – עמותת איגי ארגון נוער גאה ותנועת דרור – תנועת הבוגרים של הנוער העובד והלומד, צופים למספר דומה גם השנה, בהבדל אחד – הפעם מוזמנים למפגש בני נוער בלבד.

מטרת אירוע הגאווה הקרוב היא להעלות את המודעות לקיומה של קהילה גאה צעירה בכרמיאל ובצפון ולהעביר מסר של הזדהות עם הקהילה, בעקבות האירוע הטרגי במצעד הגאווה בירושלים, בשבוע שעבר. הגר מיכאלי מתנועת הנוער העובד והלומד ומדריכת איגי בכרמיאל, שעומדת מאחורי ארגון והפקת האירוע, מספרת בשיחה מיוחדת איתנו, כי “יש בני נוער רבים בכרמיאל שנמנים על הקהילה, אשר חלק גדול מהם עדיין חושש לצאת מהארון. אנחנו שואפים לערוך מפגש שבו יוכלו להגיע גם גני נוער גאים וגם בני נוער שלא נמנים על הקהילה, שכולם יתייצבו כאחד מאחורי המסר – בעד לשוויון ולסובלנות, נגד אלימות, גזענות והומופוביה. יש ליצור גב רחב לבני הנוער, על מנת שיוכלו להרגיש בטוחים בעצמם, שיידעו שיש להם מקום בכרמיאל להתבגר כלהט”בים (ראשי תיבות של לסביות, הומואים, טרנסג’נדרים וביסקסואלים, ג.ד)”.

על השאלה האם משמעות הדבר היא שבני נוער גאים אינם מרגישים בטוחים כיום בכרמיאל, משיבה הגר: “האירוע הוא נקודת ציון אחת בדרך הארוכה שיש עוד לפנינו, כדי שכרמיאל תהיה מקום בטוח לקהילה הגאה. היום לדעתי, אנשים חשים שכרמיאל, כמו כל הפריפריה, איננה מקום בטוח עבור להט”בים – ואנשים מרגישים שהם צריכים לעבור למרכז הארץ. כשאין פעילות אקטיבית שמיועדת ליצור סביבה נוחה יותר, למשל בתי הספר או גורמים אחרים שפועלים בנושא, אז ברירת המחדל היא שיש כאן הומופוביה. אין לאנשים ביטחון לצאת מהארון, אין כאן אווירה נוחה מספיק”.

מיכאלי מרכזת את בארבע השנים האחרונות את הפעילות של עמותת איגי בכרמיאל, שפועלת בקרב הנוער הגאה. לדבריה, במשך השנים פנו אליה עשרות בני נוער תושבי העיר, חלקם הפכו לפעילים בתנועה, אבל רבים אחרים ממשיכים להסתתר בארון, לדבריה.

הגר מיכאלי. כל בני הנוער מוזמנים
הגר מיכאלי. כל בני הנוער מוזמנים

– עד כמה יהיה דומיננטי במפגש הזה, פיגוע השנאה במצעד הגאווה בירושלים? 

“האירוע תוכנן זמן רב מראש, בלי קשר למצעד הגאווה בירושלים. עם זאת, ברור שמה שקרה שם יהיה מאוד דומיננטי, נציין זאת במסרים של האירוע ובכל הנאומים וניתן לזה מקום מכובד. אבל, בסופו של דבר המפגש הזה בא ממקום חיובי. אנחנו רוצים ליצור חברה שהיא טובה יותר. פיגוע השנאה רק ממחיש כמה מצבנו קשה, האלימות בחברה שלנו נמצאת בכל מקום, חוצה כל מגזר ועדה. לדעתי צריכים לפעול למען חברה יותר טובה דרך חינוך בבתי הספר ובתנועות הנוער. לכן גם נשתף באירוע הקרוב צעירים רבים שאינם חלק מהקהילה, בכלל האירוע מיועד לכל בני הנוער בעיר. אנחנו רוצים ליצור מפגן תמיכה ציבורי, שכולו בעד שוויון ובגנות גילויי השנאה והאלימות”.

– איך מגיב הממסד בכרמיאל כלפי הפעילות שלכם?

“יש ערוץ תקשורת בינינו. אגף הנוער תורם את מועדון הריימנס, את מערכת הההגברה והציוד, אבל האירוע לא מתקיים בחסות רשמית כלשהי. אני מנצלת את הבמה ומזמינה למפגש את בכירי העירייה וכל הגורמים הממסדיים, שיבואו וישאו דברים בפני הקהל, שיתנו תוקף למעמדו של הנוער הגאה בעיר ומקווה שבשנים הבאות יתפתח שיתוף פעולה מהותי. זה לא דבר של מה בכך, לצערי לרשויות מקומיות קשה מאוד כיום לתמוך בפומבי או לתת משאבים לגאווה, ישנם ציבורים רבים באוכלוסייה שלא אוהבים את זה. אני לא מדברת ספציפית על כרמיאל אלא על כל הרשויות בארץ. ברוב היישובים אין תמיכה בפומבית בנושא שלנו. אני מקווה שבעתיד הדבר ישתנה ובפרט אחרי המקרה הנורא בירושלים. אבל קשה להאמין, גם הפיגוע בבר-נוער, לא הפך את כולם לתומכים נלהבים”.

– קיים חשש מפני איומים כלשהם לקראת המפגש הקרוב?

“אני מאמינה שיש מי שלא אוהב את הרעיון שמתקיים אירוע גאווה בכרמיאל, אבל אני לא יודעת אם זה יגיע לכדי התנגדות של ממש. באירוע הקודם לפני כשנתיים לא הייתה בעייה גלויה, למעט מכתב בעיתון וכמה משפטים שנאמרו… לא הרגשנו מאויימים. אנחנו ניערך בהתאם, יהיו במקום כוחות של משטרה ואבטחה, כדי למנוע מצבים כלשהם. אני רוצה להאמין שיגיע קהל גדול של תומכים ואנשים רבים כדי ליצור אווירה חיובית ולא אווירה של פחד וטרור, ובטוחה שאנשים לא יירתעו מלהגיע”.

כתבה מעניינת:

בוריס פודוקושיק צילום ארכיון

פרידה מבוריס פודוקשיק: "מר היאבקות", אגדה וחבר

שתפומה שעשה ותרם בוריס פודוקשיק למען ענף ההיאבקות בכרמיאל ובארץ, אף אחד לא עשה ואף …


תגובה אחת

  1. ממש חשוב לבוא לתמוך במיוחד בבני נוער!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *