אלכס סופינסקי טיולים קירגיסטן 2019-03

האנליסט מכרמיאל שהפך לגורו טיולים

שתפו

לפני כשלוש שנים עזב אלכס סופינסקי את עבודתו בחברת פדקס , החזיר את האוטו והלפטופ ויצא להגשים חלום. היום הוא עומד בראש חברה שמתמחה בטיולים לקירגיזסטן ומדינות מרכז אסיה

מאת גיל דובריש

מה מביא כלכלן ואנליסט לעזוב הכל ולרדוף אחרי החלום שלו? לאלכס סופינסקי (33) מכרמיאל היתה עבודה מעניינת בחברת פדקס הבינלאומית, אבל לפני שלוש שנים החליט לעזוב הכל, התפטר, החזיר לחברה את האוטו, הלפטופ והטלפון ויצא להגשים את החלום שלו. היום הוא חולש על ענף הטיולים המאורגנים לקירגיזסטן ומדינות מרכז אסיה ומבחינתו, השמיים הם הגבול (וגם אותם אפשר לעבור…).

גם זה יעניין אתכם בפורטל זהר.נט:

נשבה בקסם

סופינסקי עלה ארצה בגיל 6 עם משפחתו מגיאורגיה והגיע לכרמיאל. הוא סיים לימודיו באורט מגדים, שירת בצבא כלוחם בגבעתי ואחרי השחרור יצא לטייל ולראות עולם. אחרי שהייה ממושכת בקנדה, עשה סוויץ׳, חזר לארץ והשלים תואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים באוניברסיטת חיפה.

בהמשך מילא אלכס שורה של תפקידים, היה אנליסט תפעול בחברת הספנות צים, אנליסט במגה קמעונאות ושימש כמנהל תפעול בחברת פדקס ובפליינג קארגו. בין לבין, מצא את עצמו בקירגיזסטן, לשם נשלח על-ידי איש עסקים ישראלי במסגרת פרויקט בן חצי שנה. הקליק היה מיידי. ״זה היה לפני חמש שנים. נשביתי בקסם של הארץ הלא מוכרת הזו. גיליתי שמדובר במדינה עצמאית לגמרי משנת 1991, למרות שעדיין ישנן השפעות סובייטיות״ הוא מספר. ״כשחזרתי לארץ התחלתי לגלגל בראש רעיונות לגבי קירגיזסטן. בהתחלה קלטתי שאין בכלל מידע בעברית על המדינה הזו, התחלתי לייעץ ולהשיב לאנשים ששאלו באינטרנט שאלות לקראת נסיעה לקירגיזסטן. כתבתי בפורומים שונים לתיירות, עזרתי לאנשים לחבר מסלולי טיול. הכל בהתנדבות, בשביל הכיף. בשלב מסויים הבנתי שיש ביקוש הולך וגדל לתיירות ישראלית במדינות הלא מוכרות שהיו בבריה״מ לשעבר. גאורגיה הפכה ללהיט והיא ׳פתחה׳ את הדלת למדינות נוספות באזור ההוא״.

אלכס סופינסקי טיולים קירגיזסטן 2019-03
שלג בקירגיזסטן. נופים מדהימים, אנשים חמים (צילום באדיבות קירגיז טורס)

מנה כפולה של אומץ

אלכס החליט לעזוב את העבודה ולקפוץ אל הלא-נודע, עם חלום: להפוך את קירגיזסטן ללהיט התיירותי הבא. ב-2016 הוא הקים חברת תיירות בשם קירגיס טריפס שמשווקת טיולים מודרכים ומאורגנים לקירגיזסטן, עם הזמן הצטרפו לרשימת היעדים גם אוזבקיסטאן וקזחסטן. לדברי סופינסקי, ככל הידוע לו אין עוד חברה אחרת בארץ שמתמחה בתיירות לארצות מרכז אסיה.

– לא הפחיד אותך לעשות מהפך כזה בגיל 30?

״זה מפחיד? כן, זה לא פשוט, צריך אומץ והרבה ממנו. זה להבין שאם אתה רוצה ללכת בעקבות החלום שלך – זה הזמן, אם לא עכשיו אז אף פעם לא, כי אחרי זה אתה נכנס לשגרה של משפחה, ילדים, משכנתא. לכן כמה שיותר מוקדם יותר טוב״.

– תתאר לי את חבלי הלידה של העסק החדש?

״אם היתה בכרמיאל סביבה תומכת יותר והכוונה עסקית זה בוודאי היה עוזר לי. כמובן שקיבלתי קצת ייעוץ מקצועי, אבל בעיקרון הסתמכתי על היכולת שלי, על קבלת ההחלטות שלי. היה חסר לי קצת ניסיון תיירותי ועסקי, אבל זה משהו שלומדים מנסיון, או שאתה נולד עם זה… תראה, אם אבא שלך איש עסקים ואתה רואה אותו וגדל לתוך זה, אז מגיל צעיר אתה מקבל כלים שיכולים לעזור לך מאוד, במקום ללמוד ולעשות טעויות בגיל מאוחר יותר. אבא שלי הוא לא איש עסקים, שני הוריי שכירים, אז למדתי בדרך הקשה, בכוחות עצמי״.

– איך בכלל מתחילים פרויקט כזה, מה הצעד הראשון שעושים?

״נחזור ל-2016, בדיוק זו השאלה ששאלתי את עצמי – מה אני עושה ואיך משווק את הרעיון? ואז עשיתי משהו שהוא נטו אומץ בלי יותר מדי אינפורמציה. דבר ראשון, שכרתי דוכן בבמת התיירות הגדולה בארץ – ונרשמית לתערוכת התיירות השנתית בתל אביב, שמיועדת לתיירנים, סוכנים וכל מי שעוסק בעולם התיירות. הספקתי לבנות אתר אינטרנט, תיכננתי כמה מסלולי טיול אבל זהו, לא היה לי יותר מדי מידע בעניין. עמדתי שם בדוכן ביחד עם מפת קירגיזסטן שהדפסתי מראש וזהו״…

הישראלים מתקבלים בזרועות פתוחות

אלכס סופינסקי עם מנכ״ל משרד התיירות אמיר הלוי 2019-04
אלכס סופינסקי עם מנכ״ל משרד התיירות אמיר הלוי

לדברי אלכס, הדוכן שפתח בתערוכה גרם לעניין רב. ״עצם העובדה שהקמתי דוכן גרם לאנשים לחשוב שאני אחד משלהם… הרי מי יפתח עמדת מכירות שם, רק מי שמבין בתיירות, לא?… היו סוכנים רבים שניגשו ולא ידעו איפה קירגיזסטן נמצאת על המפה. שאלו איפה זה, התענינו מה יש שם… איך מגיעים. בשאלות הכלליות הייתי מוכן, בתוך זמן קצר צברתי ידע בנושא, אומנם יחסית לא גדול ולא מקיף – אבל זה הספיק כדי שיגלו עניין. שם סגרתי עיסקאות ראשונות״.

מאותו רגע חברת קירגיז טריפס לא מפסיקה להתרומם. היום כבר יש שותף נוסף וביחד משווקים השניים חבילות עונתיות למרכז אסיה – טיולי חורף מדצמבר עד מרץ וטיולי קיץ מיוני עד אוקטובר. ״הטיולים מודרכים על-ידי צוותים מקומיים שלנו, יש אפשרות להדרכה בעברית. יש גם אופציה לבנות חבילות מותאמות אישית ללא הדרכה, למטיילים העצמאים״ מסביר אלכס.

– מה מושך את התייר הישראלי לקירגיזסטן?

״הסוד של קירגיזסטן הוא שילוב בין הטבע המרהיב לבין הפולקלור והאתניות המגוונת של האנשים. המסורת שם נוודית, כ-65% מהאוכלוסייה הם עדיין כפריים, בקיץ הם נמצאים בשטחי המרעה בהרים ובחורף הם יורדים לעמקים ומכניסים את הבקר למכלאות. בחורף שם, שוררת טמפרטורה של מינוס 20 מעלות… אני אישית מבלה שם 4-5 חודשים בכל שנה, מנהל את האופרציה, אפילו מדריך מדי פעם. אני מאתר אטרקציות חדשות ומקומות חדשים כדי לגוון את המסלולים״.

לדברי אלכס, החברה שלו מגדילה את מגוון הטיולים ומשלבת רעיונות חדשים. כך למשל, נפתחו טיולים כשרים בשיתוף עם בית חב״ד וכן החלו טיולי תרבות ואדרכילות אורבניים שמתאימים לבני העדה הבוכרית ולתיירים שרוצים לראות מדרסות ומסגדים. הבעיה הגדולה ביותר שעדיין עומדת בפני התייר הישראלי הרוצה להגיע למדינות הללו היא מחסור בטיסות ישירות. כיום כל הטיסות בין ישראל למרכז אסיה מתבצעות דרך חברות אירופלוט ופגאסוס. לאלכס יש חזון ברור גם בנושא הזה: ״אנחנו שואפים למסד ולחזק את התיירות ליעדים האלה כדי שישתלם לחברות התעופה לטוס ישירות לשם. בשנים הקרובות התיירות ליעדים האלה רק תמשיך ותעלה״.

– רק כדי שנבין – היעדים שלך הם מדינות מוסלמיות לכל דבר, כן?

אלכס סופינסקי ערבות קירגיזסטן 2019
אלכס בערבות קירגיזסטן (צילום באדיבות קירגיז טורס)

״אלה מדינות שיש בהן רוב מוסלמי סוני, חילוני וליברלי. שותים שם אלכוהול, אין איסור על שתיה חריפה. אגב זה האיסלם הנכון בעיני. אין להם בעיה עם ישראל, עם ישראלים או יהודים. להפך. הם מקבלים אותנו בזרועות פתוחות ככל שאנחנו מגיעים יותר ויותר. אין להם שום סכסוך טריטוריאלי איתנו, אין להם סטיגמה, להפך – דווקא חיו שם יהודים שברחו מהנאצים במלחמת העולם השניה וכן יהודים שהוגלו לשם ע״י הממשל הקומוניסטי במוסקבה. הם השאירו חותם טוב על המקומיים. כשאני נמצא שם, אני מרגיש כמו שגריר של ישראל״.

כרמיאל עיר תיירות?

כמי שמחובר לנושא פיתוח התיירות ומצליח לשווק חבילות אקזוטיות לתייר הישראלי, אני לא יכול להתאפק ושואל את אלכס אם יש לו טיפים לפתח את התיירות כאן בבקעת בית הכרם.

״אני חושב שלכרמיאל יש פוטנציאל להיות בירת התיירות בגליל״ הוא מפתיע. ״השתתפתי בצוות 100 הימים לפיתוח התיירות בהובלתה של מלאת מקום ראש העיר, טניה מזרסקי. אני יכול להגיע לך שבדקתי מרחקים – כרמיאל נמצאת גיאוגרפית בדיוק במרכז הגליל. הבעיה היא שלא טיפחו את הנושא. ראש העיר הקודם התמקד בפסטיבל, והפסטיבל הפך לחזות הכל. צריך לעבוד חזק כדי לפתח את התיירות כאן ויש לנו הזדמנות פז לעשות זאת. יש בעיר המון אומנים, אנשים איכותיים, ישנו הפסטיבל שזקוק לשדרוג, למשל אפשר לשלב בו יריד עמים ולהזמין שגרירים ממדינות שונות, להקים דוכנים של ארצות מכל העולם שיכללו טעימות אוכל ומופעי פולקלור. הפסטיבל צריך להיות בינלאומי, זו המהות שלו. אני חושב שיש מקום להקים מחלקת תיירות בעיריית כרמיאל – כמו שיש בישובים רבים אחרים בארץ, לדעתי אני יכול לתרום הרבה בתחום הזה״.

– אתה לא אופטימי מדי בנושא?

״תשמע, אפשר לעשות הרבה בכרמיאל. אני מאמין בכל לבי שאם נתחיל לעשות – נגיע לתוצאות מאוד יפות. התיירות בכרמיאל יכולה להיות מנוף מרכזי לפיתוח הכלכלי של העיר ושל האזור. אבל צריך להזיז את העניינים כדי לשנות״.

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …


תגובה אחת

  1. אני מאוד שמח שסוף סוף הבינו שהארץ שלי היא ארץ של טיולים וטבע. כיף להינות שם בכל עונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *