Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1443093345:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 10825
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => צעירים
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל - העולם שייך לצעירים
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => העולם שייך לצעירים
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 67
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 980
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2015/09/20150916_193231.jpg
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל - העולם שייך לצעירים
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => העולם שייך לצעירים
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => צעירים
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

העולם שייך לצעירים

שתפו

מאז הכניסה למועצת העיר, בבית היהודי עובדים במרץ רב מסביב לשעון. נפגשנו עם סגן ראש העיר רותם ינאי ומס’ 3 ברשימה, הפעיל הקהילתי, גיא מרציאנו, כדי לבדוק מה מניע אותם ואיך הם מסתדרים בפוליטיקה המקומית

מאת גיל דובריש

כבר שנתיים שרותם ינאי, לאה מירוסט וגיא מרציאנו מרשימת הבית היהודי נמצאים על המפה הכרמיאלית באופן רשמי. ינאי סגן ראש העיר, מירוסט חברת המועצה ומרציאנו, מס’ 3 ברשימה, פעיל חברתי בלתי נלאה, עובדים מסביב לשעון, כדי להשפיע, לתרום, לעזור.

“אנחנו מייצגים את הצעירים בכרמיאל, הציבור שגדל כאן בעבר, שגדל כאן ביום וחושב על העתיד שלו בכרמיאל. גם מי שעזב את כרמיאל, רואה את השינוי שמתרחש בעיר”, אומר ינאי.

– רותם, אתה כמעט שנתיים בתפקיד סגן ראש העיר, ממה אתה הכי שבע רצון בתקופה הזו? 

ינאי: “ממה אני הכי מרוצה? מההצלחות, מהמקומות שבהם אתה מצליח להניע ולהזיז, ליצור דברים שלא היו כאן, כל הפרוייקטים כמו צובחוץ, שישי משפחתי, משחקים בשכונה, מוזיקה בשכונה, מדרשת מתת לבנות, ועוד. באנו להוסיף ולחדש לתת מענה במקומות שבהם לא היה מענה, כמו השכונות, באמצעות תוספת של פעילויות שמשלבות ערכים לכלל הציבור וחיזוק הזהות היהודית, עם דגש לכולם ולאו דווקא בקטע סקטוריאלי”.

“הכותרת שלנו היא לפעול למען הצעירים. היא לא באה סתם כיריה של חץ באפלה. אחרי ישיבות של סניף הבית היהודי בכרמיאל ופעילים נוספים, שמצטרפים כל העת, ומתוך קשב לציבור, בחרנו להתמקד בנושא הצעירים. גדלנו בכרמיאל, איכפת לנו מחירי הדירות, תעסוקה, ועוד. להשאיר את הצעירים פה, שלא יעזבו”.

– פתיחת מדרשת מתת זה גם חלק מהשינוי למען כלל הציבור? כי זה נראה לחלוטין כמו חיזוק של הקהילה הדתית בעיר.

ינאי: “מדרשת מתת שמתחילה זו השנה השניה שלה, נמצאת על כל הקשת הדתית – מחילוניות ועד מסורתיות ודתיות. אלה צעירות שבאות לשנה של של העצמה אישית וקהילתית, ברובן לפני גיוס. היום שלהן מתחלק כך: חצי בלימוד מגוון וחצי מהזמן התנדבות בקהילה, בבתי ספר חילונים בעיקר, בגני ילדים, עבודה עם קשישים, ניצולי שואה. הבנות משתלבות בפעילויות בשכונות. האידיאל הוא לתת – ודרך הנתינה יש קבלה, העצמה ולימוד אישי. בשנה הראשונה יצאו נציגים מטעם מקימי המדרשה לשכנע את הבנות לבוא לכאן, למעשה לשום דבר, לחלום. השנה הן כבר באו לבד, בלי שום שיווק מוקדם”.

רותם ינאי, גיא מרציאנו ולאה מירוסט
רותם ינאי, גיא מרציאנו ולאה מירוסט

גיא מרציאנו מפעיל בשנתיים האחרונות פרוייקטים מתוך תפיסה של שיתופי פעולה. “חשוב להיות קשובים לציבור” הוא מסביר. “זה יכול להיות פרוייקט קטן או מיזם גדול. בשנה האחרונה זה התחיל עם תמרור העצור בחניון התת קרקעי בקניון לב כרמיאל שנועד להתריע מפני מארב משטרתי מחוץ לחניון, ובכך חסכנו לנהגים עשרות אלפי שקלים. זה המשיך בקמפיין למניעת שכחת ילדים נעולים ברכבים, הוצאנו סטיקרים באלפים והגברנו את מודעות התושבים בכרמיאל ובכל הגליל והגולן בנושא הכאוב הזה. אחר-כך בתחילת הקיץ הפקנו אני ודפנה גיל, תושבת כרמיאל ופעילה חברתית, ערב לחיילי כרמיאל בפאב המקומי, בחינם, עם הרבה מתנות ופינוקים. לקראת סוף החופש הגדול ערכתי ביחד עם דפנה מבצע מיוחד להתרמת ציוד ללימודים לתלמידים ממשפחות רווחה, שהצליח יפה מאוד. עשרות ילדים נהנים מכך כיום, חלקם היו ממשפחות שפחדו לפנות לרווחה ואינן מוכרות כמשפחות מעוטות יכולת. תושבים רבים תרמו המון ציוד, כמו תיקים, כלי כתיבה, קלמרים, מחברות, קלסרים ועוד. היו רשתות וחנויות שתרמו. היו כאלה שלא הכרתי ועמדו איתנו שם כדי להתנדב לעזור בהתרמה. זה הישראלי היפה. הפרוייקט המשותף הבא שלי ושל דפנה גיל, בשיתוף הדוק עם מרכז ניצוץ מחניים, יתקיים ביום חמישי 24.9 (היום) סדנת קישוטים לסוכה, בחינם, בבית יד לבנים בשעות 17:00-19:30. כולם מוזמנים להגיע לזמן איכות עם הילדים וליהנות מיצירה משותפת לסוכות. יש הרבה תוכניות ורעיונות שאנחנו שואפים לקדם, חלקם כבר בעתיד הקרוב”.

– מה גורם לאדם למצות כל רגע פנוי שלו ולפעול בפרוייקטים מהסוג הזה, האם אתה עושה זאת בגלל תחושת סיפוק?

מרציאנו: “בהחלט כן, הסיפוק שבעשייה, זה נובע מכך שיש אפשרות להשפיע על התושבים ועל החיים בעיר, בכל מקום שזה יכול לבוא לידי ביטוי, מילדים ועד למבוגרים. הפעילות שלנו היא תחת המעטפת של הבית היהודי. אני מספר שלוש ברשימה, וגם פעיל בנעשה בדירקטוריונים, אבל הסיפוק האישי הוא בדרך כלל מכך שאנשים מודים לך על מה שעשית, ההשקעה היא כאין וכאפס לעומת הסיפוק”.

ינאי מצטרף: “המניע הוא – במקום לדבר ולכתוב, לקום ולעשות מתוך איכפתיות לתושבים בעיר. כמו שאני רוצה שיהיו איכפתיים לעיר ואני מזמין אחרים לבוא ולעשות. הבית היהודי בכרמיאל הוא אומנם תחת מפלגת אם, אבל הרעיון הוא שתושבים מכרמיאל מנסים לעשות משהו במקום להתלונן, בלי קשר פוליטי ובלי שום שאלה לשייכות, ימין או שמאל”.

רותם ינאי מספר על פרוייקט חדש שמגיע לשיאו בימים אלה – כתיבת ספר היובל שהוא נסיון ליזום יצירת ספר תורה משותף של ילדי העיר. מדובר בכתיבת ספר תורה מראשיתו ועד סופו, שנמשך לאורך השנה האחרונה. “התחלנו בו עם פתיחת השנה שעברה, וכל בתי הספר והגנים עברו סדנאות חוויתיות לאורך השנה עם סופר סת”ם. אחת מהן הייתה סדנת הורים וילדים. רוב הפרוייקט ממומן ע” אנשים פרטיים שרכשו אותיות בספר באמצעות אתר מקוון והקדישו אותן לילדיהם ויקיריהם. ניתן לרכוש אותיות גם באתר www.sefer-hayovel.org. זה פרוייקט יחודי ובלעדי בארץ שיזמנו בבית היהודי. אנחנו מתכוונים לערוך תהלוכה חגיגית להכנסת ספר תורה, בלווית ילדי כרמיאל, עד לבית הכנסת היכל ציון בביה”ס אמית כרמיאל, כך שהספר יהיה בשימוש קבוע. כל ילדי כרמיאל יוכלו לבוא ללמוד בו לבר מצווה, לברך דרכו, לקרוא בו בשבתות”.

ינאי ומרציאנו עם השר נפתלי בנט. שרי הבית היהודי מודעים לחשיבותה של כרמיאל
ינאי ומרציאנו עם השר נפתלי בנט. שרי הבית היהודי מודעים לחשיבותה של כרמיאל. צילום ארכיון: אלכס הובר

גיא ורותם מציינים עוד אירועים להם אחראית סיעת הבית היהודי, כמו מופעים מוסיקליים לכל הציבור, סיורי סליחות בירושלים ועוד. הם מבקשים לציין בהתרגשות את אירוע בר המצווה שמתקיים בכרמיאל: “ילדים מגיעים אלינו, למרכז מבראשית כרמיאל, עמותה שעוסקת בזהות יהודית מאירת פנים בניהולו של ספי חוטר, עוד אחד משיתופי הפעולה שלנו. הילדים נהנים מהכנה יחודית לבר מצווה, שהיא חוויתית ומעצימה בשיתוף ההורים. זה שונה לגמרי מהלימוד הקלאסי”.

– איך ההנהגה בעיר מקבלת את הפעילות שלכם?

ינאי: “הפוליטיקה היא העשייה, היא פותחת דלתות ומגשימה חלומות. מדרשת מתת הייתה חלום של משפחה ואנחנו היינו המרחב הזה שסייע להגשים את החלום. יש שיתוף פעולה, אבל הייתי מצפה להרבה יותר שיתוף פעולה. אם פוליטיקאים היו עובדים בשיתוף פעולה טוב יותר, היו נחסכים כספים רבים ומצבנו היה טוב ביותר. יחד עם זאת מילה טובה לראש העיר, על כך שדלתו פתוחה בפנינו לכל יוזמה ורעיון”.

– אתם מרוצים מהתנהלות העיר?

ינאי: “בחלק גדול מאוד כן, כמו שאמרתי הייתי מצפה להאצלת סמכויות ויותר שיתופי פעולה. ברוב המקרים העיר מתפקדת עם ראיה קדימה. הייתי מצפה שיהיו סדרי עדיפויות שונים מעט, בכל הקשור לציבור הצעירים ונושאים בוערים נוספים”.

– כיצד אתה מסכם שנה שניה בקדנציה?

ינאי: “אנחנו בשליחות, מסתכלים קדימה, מנסים ללמוד מטעויות. עברנו שנתיים של למידה, על איך מתנהלים דברים, איך מתקדמים דברים, כיצד להרים מיזם זה או אחר. למדנו איך לתכנן את סדר היום השבועי שלנו, כי אף אחד מאיתנו לא מתפרנס מכך. אנחנו שואפים למצב שבו נוכל לתת מזמננו למען השליחות הציבורית וגם לפרנס את המשפחה. אנשים שבאים לעזור, מבינים את הצורך לעודד יוזמות ולוקחים על עצמם את הנטל, יוזמה אחרי יוזמה שבחלקן אנחנו מובילים ובחלקן מעורבים מאחורי הקלעים, כחלק מהקואליציה ומהעשייה”.

– האם כיום, לדעתך, סיעת הבית היהודי עומדת בכרמיאל בזכות עצמה ולא תחת המטריה הארצית?

ינאי: “אני מתאר שכך. אחת המטרות שלנו היא להביא את כרמיאל ואת החשיבות שלה בגליל לתודעה ראויה בכנסת ובממשלה ואני חושב שזו לגמרי משימה שאפשר להגדיר בהצלחה – לאור כל הביקורים של השרים והח”כים בשנתיים האחרונות בכרמיאל והפעילות שלנו מול אותם נציגים בכל הקשור לכרמיאל”.

– יש הישגים ברמה הזו?

ינאי: “יש הישגים, חלקם ממשיים וחלקם בתודעה, למשל, כשיעלה לדיון נושא הטבות המס בעיר, אני יודע שכרמיאל נמצאת בתודעה של כל שרי הבית היהודי. יש הישגים שנובעים מכך שישנם שרים מהבית היהודי, שמסייעים לכרמיאל, ולפני כן לא נהנינו מעזרה כזו”.

– אחד הסעיפים במצע שלכם היה שינוי במועצה הדתית כולל כינון מועצה חדשה במקום היו”ר הממונה. שנתיים אחרי, היכן זה עומד? 

ינאי: “זה לא סוד שרצינו לחולל שינוי ולהביא בשורה. המועצה הדתית זה הפתח ללב של כל היהודים בעיר. רצינו לכונן מועצה, כבר כמה שנים שאין מועצה אלא יו”ר ממונה ע”י משרד הדתות (ש”ס), מטעמים פוליטיים לצערנו לא כובד ההסכם הקואליציוני. למיטב זכרוני כל חברי מועצת העיר מלבד שני חברי סיעת הבית היהודי, הצביעו בעד השארת המצב על כנו והיום הנושא הזה מתפוצץ לכולם בפנים. זה מתחיל בנושא ההתנהלות בבית העלמין, ואני לא חושב שזה יסתיים שם… אני בהחלט מאמין שעד סוף הקדנציה יהיה שינוי”.

– תרשה לי לשאול לסיכום, על נושא הצביון היהודי. זה היה אחד הנושאים העיקריים שלכם בקמפיין הבחירות – ומאז לא שמענו כלום בנושא. שכחתם ממנו?

“כמו שאמרתי, פחות לדבר ויותר לעשות, אתה יכול להתעכב על מה שסיפרנו בנושא הפרוייקטים ולהבין בעצמך כמה עשייה יש סביב העצמת הצביון היהודי בעיר, בקרב תושבי כרמיאל. יחד עם זאת, אני מוביל את פורום צפון, שעסוק לא רק בכרמיאל אלא בחיזוק הצביון היהודי בגליל כולו, כי זו משימה לאומית. שר החינוך היום הוא זה שיזם את התוכנית לפיתוח הצפון, ח”כים מהבית היהודי מבקרים בכרמיאל ובצפון על בסיס קבוע. לא מזמן היה כאן סגן שר הביטחון ישב עם ראש העיר, שמע והשמיע, דברים שקשורים לצפון. ח”כ מוטי יוגב הקים את פורום צפון עכשיו שמאגד בתוכו עמותות ופעילים לטובת חיזוק ההתיישבות. דברים נעשים וייעשו”.

כתבה מעניינת:

עבודות להנחת קו ביוב. צילום ארכיון עין כרמים

מתגוררים בשכונת הערבה? משדרגים לכם את קווי המים

שתפומערכת פורטל זהר.נט תאגיד המים והביוב עין כרמים נערך בימים אלו לביצוע עבודות שדרוג קווי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *