יוסי עין-דור הרצאה הסתדרות 2019-01

העיתונאי ואיש הטלוויזיה יוסי עין-דור רוצה לפקוח את עינינו

שתפו

העורך והמגיש בחדשות ערוץ 2 לשעבר ירצה בכרמיאל בנושא יחסי הון ושלטון עם התקשורת ויחשוף כיצד נקבע סדר היום הציבורי

מאת גיל דובריש

העיתונאי, איש הטלוויזיה והמרצה לתקשורת יוסי עין-דור יגיע לכרמיאל ביום רביעי הבא, 23 בינואר, כדי להרצות במסגרת מכללת הגמלאים בנושא ״מאחורי הקלעים בעידן הניו מדיה״.

עין-דור, בעברו כתב, עורך ומגיש בחדשות ערוץ 2, זכור לרבים בשל פציעתו מירי פלסטיני במחסום ארז במסגרת סיקור עיתונאי בספטמבר 1996. הוא בעל תואר שני בלימודי בטחון ותואר ראשון בהיסטוריה של עם-ישראל וארץ-ישראל באוניברסיטת ת"א ומרצה בכיר לטלוויזיה ורדיו בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל. בשנת 2004 עזב את עולם הטלוויזיה על רקע מקצועי. מאז הוא מרבה להרצות ברחבי הארץ על עיתונות וטלוויזיה, על המתרחש מאחורי הקלעים בתקשורת, מעביר סדנאות בנושא עמידה מול מצלמות ומול קהל, מפיק ומביים סרטי תעודה.

לקראת ביקורו של עין-דור בכרמיאל, שוחחנו עימו מעט. השאלה הראשונה והמתבקשת היתה מדוע עזב את עולם הטלוויזיה, שאלה שעליה השיב בכנות ובקצרה: ״עזבתי כי חשבתי שאני בשל לקבל תוכנית משלי, רציתי להתקדם, זה לא יצא לפועל והחלטתי לעזוב. זה קרה מזמן״.

– אתה מתחרט על כך לפעמים?

״יש געגועים לעיתים אבל אין צער. אני לא מתחרט על שום דבר, החרטה לא תשנה דברים שנעשו״.

הרצאתו של יוסי עין-דור בכרמיאל תעסוק בשאלות הנוגעות לשיקולי העריכה, האתיקה בתקשורת, הלחצים והקשר בין הון – שלטון – עיתון. הוא יעלה את השאלות מי קובע ואיך נקבע סדר היום הציבורי, האם תמונות הטלוויזיה הן אמת או הוצאה מההקשר, האם העיתונות בארץ אובייקטיבית או משוחדת ומה תפקידה של העיתונות בחברה הישראלית המפולגת?

״כשאני מדבר על ׳מאחורי הקלעים, זה לא רק איך מתקבלות החלטות, אלא גם העבודה מול בעלי אינטרסים, למשל פרשת וואלה – בזק – ביבי או פרשת נוני וביבי. לדוגמא, הנאום האחרון של ביבי שבו כל כלי התקשורת העלו בשידור חי את ראש הממשלה, נתנו לו במה מבלי לאתגר אותו עם עיתונאים במקום ומבלי שתהיה במה פתוחה לשאלות. האמיצים היחידים היו ערוץ 10 שהפסיקו בשלב מסויים את השידור״.

– יוסי, האם ישנה תקשורת אמיתית בארץ?

״יש בארץ תקשורת מצויינת. בכל מקום יש עיתנאים מצויינים, בערוץ 1, בערוצים 2 ו-10, בעיתון הארץ. יש עיתונות מצטיינת, טובה ואמיצה ויש מקומות שזה ראוי לתיקון ולשיפור. העיתונות ישרת דרך, האם היא עומדת בלחץ? יש כאלה שעמדו יותר ויש כאלה שפחות״.

– איך מושפע עולם התקשורת מהשינוי העצום שהוא עובר בשנים האחרונות, בעיקר בגלל האינטרנט?

״יש שינוי מהותי בדרך שבה מביאים לשידור, במהירות, בשפה, למרות שיש שיפור רב באמצעים ובנגישות אני חושב שהעיתונות לא טובה יותר. זו לא עיתונות להעלות פריימים תוך דקה מזירת אירוע, זו לא עיתונות בלי עורכים, עיתונאים, תחקירנים ומפיקים. למי שמעלה שידורים במהירות מהשטח יש לי מילה אחת לומר – קונטקסט, הקשרים. המהירות היום לא בהכרח תורמת לתקשורת – ואני אסתפק בזה״.

על הנושאים הללו ועוד, יספר עין-דור בהרצאה בכרמיאל. לדבריו, ״בהרצאה יש רצון לפתוח את העיניים לביקורתיות. אנחנו קוראים ורואים חדשות, מבלי להבין מי עומד מאחורי זה, מה ולמה משודרת ידיעה עיתונאית. לדעתי, דווקא בעידן הבחירות העיתונות לא צריכה ולא רוצה להיות אובייקטיבית. היא צריכה להיות הוגנת והגונה ואין לי בעיה עם שום אג׳נדה, זה בסדר, זה דבר מבורך. זה צריך לבוא לידי ביטוי בסאב טקסט. עיתונאי בלי אג׳נדה הוא טפט על הקיר״…

כתבה מעניינת:

בוריס פודוקושיק צילום ארכיון

פרידה מבוריס פודוקשיק: "מר היאבקות", אגדה וחבר

שתפומה שעשה ותרם בוריס פודוקשיק למען ענף ההיאבקות בכרמיאל ובארץ, אף אחד לא עשה ואף …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *