Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1525013889:25
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 25
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => ההתאהבות - לא מה שחשבתם | אהבה ויחסים | מגזין הקהילה | זהר הצפון
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => עם כל העונג והעינוי שבה, ההתאהבות היא חוויה טוטאלית, עוצמתית, חודרת אל עומקי הנשמה. אך מהו ההסבר הרציונלי לתחושת ההתאהבות?  האם מדובר בתופעה פסיכולוגית? בדפוס חברתי נרכש? או שאולי יש לתופעה הזאת שורשים ביולוגיים שמושרשים עמוק בתוך המנגנון האבולוציוני העתיק?
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 60
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 1647
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 21108
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2018/04/love1.jpg
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 833
        )

    [essb_pc_facebook] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [essb_pc_mail] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 1647
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => ההתאהבות - לא מה שחשבתם | אהבה ויחסים | מגזין הקהילה | זהר הצפון
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => עם כל העונג והעינוי שבה, ההתאהבות היא חוויה טוטאלית, עוצמתית, חודרת אל עומקי הנשמה. אך מהו ההסבר הרציונלי לתחושת ההתאהבות?  האם מדובר בתופעה פסיכולוגית? בדפוס חברתי נרכש? או שאולי יש לתופעה הזאת שורשים ביולוגיים שמושרשים עמוק בתוך המנגנון האבולוציוני העתיק?
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
התאהבות

התאהבות: חשבתם שאתם יודעים מהי? תנו לנו להפתיע אתכם

שתפו

הפרפרים בבטן, התחושה של איפוריה, הרצון הבלתי נשלט להיות אתו או איתה כל רגע נתון – ההתאהבות היא ללא ספק אחת החוויות המרגשות ביותר שמוכרת לבני האדם. כולנו רוצים להיות מאוהבים, אך רק המעטים מצליחים להתמודד עם סערת הרגשות שנלווית אליה בהצלחה

התאהבות

לא כל זוגיות טובה מתחילה בהתאהבות. אפשר לבנות מערכת יחסים שתהיה מושתתת על אינטרסים משותפים, תכונות אופי דומות או תפיסת עולם זהה. אולם, עבור רובינו, הזוגיות שהתחילה ללא התאהבות היא כמו תבשיל ללא תבלינים: שוממת, תפלה, לא מספקת. מצד שני, ההתאהבות שאינה זוכה למענה, עלולה להפוך לסיוט אמתי. כולנו יודעים כמה קשה לשחרר את הרגש וכמה מעט תועלת יש לתירוצים רציונליים בסגנון של "יש הרבה דגים בים".

עם כל העונג והעינוי שבה, ההתאהבות היא חוויה טוטאלית, עוצמתית, חודרת אל עומקי הנשמה. אך מהו ההסבר הרציונלי לתחושת ההתאהבות?  האם מדובר בתופעה פסיכולוגית? בדפוס חברתי נרכש? או שאולי יש לתופעה הזאת שורשים ביולוגיים שמושרשים עמוק בתוך המנגנון האבולוציוני העתיק?

הדחף העתיק בעולם

ובכן, המדענים שעוסקים בתחום מצביעים על הסיבה האבולוציונית לקיום התופעה. אם חושבים על כך, הרי שזה נשמע הגיוני – ההתאהבות מעוררת תשוקה מינית ודוחקת את הזוג המאוהב לקיים יחסי מין. האבולוציה אינה מודעת לקיום אמצעי המניעה, פמיניזם ומוסכמות חברתיות. מבחינתה, ההתאהבות מסייעת לאנשים (ותתפלאו לשמוע, גם לבעלי חיים מסוימים) להמשיך חיים, כלומר – להתרבות.  המחקרים בתחום הפוריות מחזקים את הטענה: נשים מאוהבות פוריות יותר מאלה שלא חשות רגשות עזים כלפי בן הזוג.

ראשם של מאוהבים דומה לרכבת הרים בלונה פארק: אחרי כל עליה מגיעה הירידה. רגע אחד מרגישים בטוחים ושמחים ורגע אחרי זה נופלים לתסכול ולעצב ותחושת האושר העילי מתחלפת בחרדה בלתי מוסברת. הסיבה לכך פשוטה: את המוח הלא יציב של האדם המאוהב מנהלים… הורמונים, אשר מופרשים עכשיו באופן שונה לחלוטין מאשר במצב "נורמלי".

כך, אחד ההורמונים המרכזיים אשר משתוללים במוחם של מאוהבים הוא הטוסטסטרון, והוא זה שאחראי על היווצרות תשוקה מינית מוגברת ותחושת "פרפרים בבטן". הפרשת טוסטרון בכמויות גדולות מתרחשת לא רק במוחם של מאוהבים, אלא גם של חיילים בקרב, ספורטאים וציידים. כתוצאה של מתקפת הטוסטסרון המוגזמת, נוצר במוחו של מאוהב הצורך האובססיבי לזכות באובייקט ההתאהבות, בדומה לצורך של הספורטאי לזכות בתחרות.

התאהבות

אי שפיות זמנית או סם ממכר?

הידעתם שתסמיני ההתאהבות דומים בצורה מחשידה לאלה שמופיעים אצל הסובלים מהתקף פסיכוטי?  מסתבר שהמוח של חולי האהבה וחולי הנפש משחרר חומרים כימיים זהים, אשר יוצרים תמונת מציאות מעוותת. זאת הסיבה שמאוהבים אינם רואים את מושאי אהבתם באופן אובייקטיבי, אינם מבחינים במגרעותיהם  ולעיתים אף מייחסים להם תכונות שלא קיימות במציאות.

דרך נוספת להסביר את תופעת ההתאהבות היא להתייחס אליה בתור… סם. על פי המחקרים, תחושת האיפוריה שמתעוררת בעקבות ההתאהבות, זהה לחוויה חושת שנוצרת בעקבות השפעת סמים מסוימים (כמו אקסטזי  או קוקאין). בדומה לסמים, להתאהבות יש פוטנציאל התמכרותי. מכוון שלהתאהבות יש תאריך פג תוקף (על כך בהמשך), המכורים לאהבה קופצים ממערכת יחסים אחת לשנייה ולעולם לא זוכים לקשר עמוק שנבנה בין בני הזוג במשך שנים.

מה קורה כאשר "הסרט" מסתיים?

ההתאהבות אינה נשארת לתמיד. האורחת המלהיבה הזאת מופיעה לרוב בתחילת הקשר, נשארת לתקופה קצרה (9 חודשים מקסימום) וכאשר עוזבת, גורמת לבני הזוג להרגיש כאילו התעוררו מהחלום. רק עכשיו, כאשר הוסרו המשקפיים הוורודות מעיניהם, הם מתחילים להכיר אחד את השנייה באמת. אם התמזל מזלם, הם הספיקו ליצור בסיס מוצק, המבוסס על חברות והבנה משותפת, אשר נחוץ להמשך הקשר.  ואם לא – סביר שדרכיהם ייפרדו.

מה דעתכם על הכתבה? ספרו לנו בתגובות

 

כתבה מעניינת:

חתן וכלה חתונה צילום להמחשה Freepik

מה נחשב לחתונת בוטיק?

שתפומערכת פורטל זהר.נט חתונה היא אחד האירועים הכי מרגשים בחיים, וזוגות אוהבים מחפשים כיצד לאחד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *