Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1573481579:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 34693
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט - זהר הצפון | חג מתן קולנוע | היכנסו לראיון
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => ראיון עם היוצר הצעיר והמוכשר מתן יניב
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => קולנוע
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% חג מתן קולנוע | מתן יניב | קולנוע בכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בחודש שעבר זכה הבימאי והתסריטאי הכרמיאלי מתן יניב (22) בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבל סרטים יוקרתי בהוליווד. ראיון עם יוצר צעיר ונחוש שרוצה להוכיח לכולם
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 60
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 440
        )

)
מתן יניב תסריטאי בימאי יוצר קולנוע

חג מתן קולנוע

שתפו

בחודש שעבר זכה הבימאי והתסריטאי הכרמיאלי מתן יניב (22) בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבל סרטים יוקרתי בהוליווד. ראיון עם יוצר צעיר ונחוש שרוצה להוכיח לכולם שכן, אפשר להצליח גם בפריפריה

מאת גיל דובריש

תישארו מעודכנים, הצטרפו לאינסטגרםלפייסבוק ולטלגרם שלנו!

בחודש האחרון שב הבימאי והתסריטאי הכרמיאלי מתן יניב עטור פרסים מפסטיבל סרטים יוקרתי בשם לאקי סטרייק שנערך בהוליווד. עבור מתן, בן 22, מתן, בוגר המכללה לטלוויזיה וקולנוע של בית הספר אורט פסגות בכרמיאל, שיוצר לבדו קליפים וסרטים מגיל 15, זו הייתה החותמת הרשמית לכך שהחלומות מתגשמים – כשרוצים. סרטו הקצר מקלט שצולם כאן בכרמיאל, במקלט אמיתי.

מקלט הוא סרט קצר בן 15 דקות המספר על חייל פצוע שבעת מלחמה מוצא מחסה במקלט מסתורי, שם הוא נרדף על-ידי הזיות של קרבות ומלחמה. במקום מסתתרים גם אב ובתו אשר לא ברור אם באו לעזור לחייל הפצוע או לפגוע בו. הסרט עוסק בהתמודדות עם פחד ממוות ועם הכמיהה לחיים.

בתפקיד הראשי משחק דין מירושניקוב (תאג״ד, פולמון, השמיניה), כאשר דידי גת (הכלה הסורית, בילי אליוט: המחזמר) וגאיה ברמן משחקים את שני הדיירים הנוספים במקום.

מקבל את הפרס בהוליווד. מתן יניב עם אימו עמית והשחקן דידי גת
מקבל את הפרס בהוליווד. מתן יניב עם אימו עמית והשחקן דידי גת

החלום ההוליוודי

אחרי הנגיעה בחלום ההוליוודי והחזרה ארצה, שוחחנו עם מתן. על חלומות שמתגשמים, על הצלחות ועל השאיפות לעתיד.

״פסטיבל לאקי סטרייק בהוליווד שבו הוקרן הסרט, מתקיים במשך 3 ימים״ מספר מתן. ״הסרט שלנו הוקרן ביום שישי. היה לנו קצת קטע הוילוודי קלאסי. הכניסה לסרט עלתה 15-20 דולר. מסתבר שביום שישי אחרי הצוהריים האמריקאים אוהבים לעבוד. נוצר מצב שלא הייתה נוכחות גדולה במיוחד בתחרות של הסרטים הקצרים והבנתי שמעט מאוד אנשים יגיעו להקרנת הסרט. ביקשתי ממנהל הפסטיבל רשות לצאת לרחוב בשעות שלפני ההקרנה, קניתי שלטים ב-6 דולר וביחד עם אמא שלי (עמית יניב, מנהלת בית הספר הדקל בכרמיאל, ג.ד) וקצת סיוע מהנהלת הפסטיבל עשינו פרסום להקרנה. בסופו של דבר, מדובר בפרימיירה הוליוודית, אין לזלזל בכך. נרגעתי כשלאירוע הגיעו כ-50 איש ומילאו את האולם הקטן כמעט לגמרי״.

– פגשת אנשים מהתעשייה במהלך הפסטיבל?

״היה לי חשוב להגיע ללוס אנג׳לס כדי ליצור קשרים ראשונים עם הרבה שחקנים ושחקניות, מפיקים במאים. אלה קשרים שבהחלט יכולים לסייע בעתיד בבירת הסרטים העולמית״.

עשרות סרטים קצרים ניגשו לפסטיבל לאקי סטרייק, בהם מקלט. כ-30 סרטים נבחרו לאחר סינון ועלו לשלב הבא, מתוכם 10 הגיעו למעמד הגמר. מקלט זכה בפרס הראשון מבין כול הסרטים. ״לא הופתעתי״ אומר מתן. ״אני מאמין בסרט. עשתה אותו קבוצה מאוד מוכשרת של יוצרים, חלקם למדו קולנוע וחלקם אנשי תעשייה ותיקים שנרתמו להפקת הסרט בהתנדבות. התחרינו מול יוצרים מאוד טובים בתחרות. בין המועמדים היה במאי ותיק וידוע, שגברנו עליו. אגב, סרטו זכה בפרס הסרט החברתי הטוב ביותר״.

– עד כמה הפרס הזה משמעותי וחשוב, במיוחד לאור העובדה שאתה חי ויוצר כאן בארץ, לא בלוס אנג׳לס?

״הפרס הזה חשוב הרבה יותר מפרסים אחרים שבהם זכינו עם הסרט, בפסטיבל Oniros באיטליה, בפסטיבל ARFF בפריז ובפסטיבל HB film festival בבריטניה. תראה, זו הוליווד, אם אתה רוצה לעבוד בתעשיית הסרטים – זה המקום. אי אפשר להסביר עד כמה לוס אנג׳לס היא עיר שנושמת סרטים, בכול פינה יש שלטי ענק שמציגים פרסומות של סרטים. זה פשוט מדהים״.

קיראו על אנשים מעניינים בפורטל זהר.נט:

מחוייב להאמין

בהוליווד אוהבים את הזוהר ואת המראה הנוצץ, כך שאפילו בפסטיבל פחות מוכר מהאוסקר, אי אפשר היה להימנע מהשטיח האדום, עליו עברו כול המשתתפים בתחרות לעיני התקשורת המקומית והמצלמות.

״כשעליתי על השטיח האדום, אפילו לא שמתי לב לזה בהתחלה. זה פשוט מרגיש כמו טקס האוסקר, עמדנו על השטיח וראיינו אותי בתקשורת״ משחזר מתן. ״תחושה מדהימה, זה קצת הביך אותי בהתחלה אבל התעשתתי. היו לי מורים מצויינים להתמודדות במעמדים כאלה. אני בעצמי כתב ותיק באתר האינטרנט ׳סרט׳ כך שלמדתי לא מעט מהראיונות שביצעתי בעצמי״.

– תאר לי את ההרגשה ברגע שהכריזו שהסרט שלך זכה בפרס?

״זה מפתיע אבל הרגשתי מותש… אחרי שאתה עובד קשה כל כך הרבה זמן, לא ישן הרבה, מתרוצץ ממקום למקום כדי להכניס אותו לפסטיבלים, ואז פתאום, כשמכריזים על הפרס הראשון… אחרי כול הזמן הזה הרגשתי לפתע עייף, באותו רגע אמרתי לעצמי, תודה רבה, עשיתי את שלי, אני רוצה לישון, לנוח… אבל ברור שזה חלף די מהר, עליתי על הבמה כשכול הזרקורים מופנים לעברי והודיתי לכולם. הרגשתי צורך לומר תודה מכול הלב לצוות שאיתי, לאמא שלי ולדידי גת שעשו את כול הדרך והגיעו במיוחד לפסטיבל, הודיתי לכול מי שהיה מעורב ולכול מי שתמך״.

– הכנת נאום זכיה?

״הכנתי נאום מראש, אבל אני אוהב לאלתר. אמרתי על הבמה שאני מקדיש את הפרס למאמינים האמיתיים, בזמן שאנשים בחוץ עסוקים במריבות ומלחמות אנחנו כאומנים מחוייבים להאמין ולעשות סרטים״.

– איך הגיב דין מירושניקוב, השחקן הכי ידוע בסט של צילומי מקלט?

״דין מירושניקוב, השחקן הראשי בסרט, שלח אליי הודעות בנוסח – ׳זכינו כבר?׳ ׳הגעת לשטיח?׳ דין היה מאוד מעורב, כולם החזיקו אצבעות כדי שנצליח״.

– עד כמה יש לכרמיאל מקום בסרט הזה?

״לכרמיאל יש המון מקום בסרט… הרגשתי שיש מספיק סרטים על תל אביב שמסתובבים בעולם, אבל מתי בפעם האחרונה יצא סרט מכרמיאל שבאמת הצליח לייצג את הפריפריה, את הצפון? הסרט צולם כאן בעיר, במקלט אמיתי, הבאנו לכאן שחקנים מתל אביב כדי לצלם. תמיד תהיה לי פינה חמה בלב לכרמיאל, אני גם חולם לארגן כאן בעתיד פסטיבל סרטים. מבחינתי, עצם זה שאני, מתן מכרמיאל, עומד על הבמה ומקבל את הפרס, זה כבר מייצג את העיר ואני מקדיש לה כל שניה בסרט״.

פתוח לרעיונות

הסרט מקלט הוא השני של מתן, קדם לו סרט סטודנטים משנת 2015. שנקרא בשם אחי. ״סרט יפה״, אומר מתן, ״אך לא הרגשתי שהוא מייצג אותי, לעומתו מקלט הוא הסרט הראשון שהוא ממש חלק ממני״.

– מתי הבנת שאתה רוצה לעשות סרטים?

״את האמת, כבר מגיל 5 רציתי להיות במאי, אפילו לא ידעתי מה זה במאי. ראיתי סרטים של דיסני ופיקסאר, הרבה סרטים. אמא שלי לקחה אותי לצפות באירועי תרבות רבים, הצגות, סרטים וטלוויזיה. ביליתי שעות על גבי שעות בהיכל התרבות ובאולם הקולנוע האגדי של רב-חן בכרמיאל. אז ככה שמגיל צעיר נמשכתי לתחום הזה. בתור ילד אני זוכר שחלמתי להיות גם הבמאי, גם התסריטאי וגם המפיק, הצלם – כול התפקידים. זה מעניין, אבל בסרט מקלט כתבתי את התסריט, ביימתי אותו וגם הפקתי. אחר כך נוספו שתי מפיקות נוספות שעזרו מאוד, היום אני כבר לא ממליץ לבצע את כול התפקידים ביחד, זה קשה מדי…״ הוא מחייך.

– אז מה בכול זאת אתה רוצה לעשות כשתהיה ״גדול״? כתיבה, בימוי, הפקה, צילום?

״אני רוצה לעשות קולנוע. קודם כול כתיבה ובימוי, זה מבחינתי הטייטל שלי. אולי בהמשך ארצה להפיק, אבל חשוב לי מאוד לעסוק בתהליך היצירה עצמו. להתחיל מהתחלה, על דף לבן. חשוב לי מאוד להכיר כמה שיותר קולנוענים ויוצרים מוכשרים כי הם מאוד משפיעים על היצירה שלי. סרט זה לא דיקטטורה, זו עבודת צוות. לדוגמה, בסרט מקלט כול החלק הראשון מתועד מנקודת המבט של החייל, המצלמה מביעה את מה שהוא רואה. זה היה רעיון שהביא אריק מזרחי הצלם שלנו ואני שכתבתי את התסריט לפי הרעיון הזה. נכון שאני הבמאי אבל זה לא אומר שאני לא צריך להקשיב לרעיונות חדשים. אני מאמץ רעיונות שנשמעים לי טוב״.

מתן יניב מתראיין לתקשורת האמריקאית במהלך פסטיבל לאקי סטרייק
מתן יניב מתראיין לתקשורת האמריקאית במהלך פסטיבל לאקי סטרייק

בארץ אמרו לא

ההתחלה דווקא לא ניבאה טובות לסרט. אחרי שסיים את העבודה עליו, פנה מתן יניב פנה לחברות הפצה ופסטיבלי סרטים בארץ כדי להפיצו בישראל, אך נתקל בסירוב פעם אחרי פעם. ״אף גורם בתעשייה לא היה מוכן להסתכל על סרט שיצר ילדון בן 20 וקצת מהפריפריה שלמד קולנוע באיזה בית ספר בצפון ולא באיזה מוסד נחשב במרכז. זה היה מתסכל, כי בצורה הזו תעשיית הסרטים בארץ מפספסת קהל שלם של יוצרים צעירים מוכשרים. מתברר שבחו״ל מעניקים ליוצרים צעירים הרבה יותר כבוד מאשר כאן בארץ. אף אחד בהוליווד לא אמר לי שהגיל הצעיר שלי מהווה מכשול, דווקא כאן בארץ יש בעיה עם הנושא הזה״.

במקום להתייאש מתן החליט להילחם. הוא וחברים הקימו חברת הפצה עצמאית בשם Omen Film Productions שמנהלת את הפצתו של הסרט וכן קליפים וסרטי דוקו נוספים. ״הבאתי כמה אנשים שחלקם היו שותפים בסרט מקלט ואמרתי להם, ׳בואו נקים משהו קטן, חמוד, ודרכו נפיץ סרטים. עד היום הפצנו את הסרט מקלט, וידיאו קליפים, וכן סרט דוקו מדהים שנמצא בדרך״ הוא מספר.

בימים אלה משלים מתן את העבודה על סרט חדש בשם שחקנית קטנה שאמור לצאת בתחילת 2020. הסרט יופק על-ידי החברה העצמאית שהקים.

מתן: ״אני קורא לכול מפיק ולכול אדם שמאמין בסרטים ליצור איתי קשר, בואו נעשה סרטים טובים. יש לנו דרכים להפיץ אותם. אחרי הפסטיבל בארה״ב יש לנו קשרים, ויש עוד פסטיבלים בארה״ב ובאירופה, נראה לכולם שאפשר לעשות סרטים בפריפריה״.

– מתן, איפה נראה אותך בעוד חמש שנים?

״בזמן שהותי בלוס אנג׳לס במסגרת פסטיבל הסרטים, השתתפתי בסיור בסטודיו של האחים וורנר. בעוד חמש שנים, שם אני רוצה להיות… עכשיו ברצינות, אני רוצה לעשות סרטים ומוזיקה, זה מה שאני אוהב, לעסוק באומנות ובבידור. אני באמת לא יודע איפה אהיה, אבל מבטיח שלא משנה מה והיכן, זה יהיה בגדול…״

כתבה מעניינת:

מסע של זהות: סגירת המעגל של לאה שגדלה בכפר ערבי ליד כרמיאל

שתפולאה שנולדה לאם יהודייה ואב ערבי, נישאה לגבר מוסלמי והביאה לעולם שלושה ילדים, סבלה מקרע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *