Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1509053872:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 18701
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2017/10/סיון-מעתוק-תינוק-מטושטש-1114.jpg
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => חיים בתנאי מעברה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => איך אפשר להסתדר עם 6 נפשות בדירת 54 מ״ר של עמיגור? תשאלו את סיון ואופיר מעתוק מכרמיאל שמתגוררים עם ארבעת ילדיהם בצפיפות בלתי נסבלת: ״אפילו ההורים שלנו חיים בדירות עמיגור בתנאים טובים יותר״
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => מעברה
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => מעברה
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => חיים בתנאי מעברה
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 63
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 2304
        )

    [essb_pc_whatsapp] => Array
        (
            [0] => 10
        )

    [essb_pc_facebook] => Array
        (
            [0] => 4
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => חיים בתנאי מעברה
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => מעברה
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => חיים בתנאי מעברה
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => איך אפשר להסתדר עם 6 נפשות בדירת 54 מ״ר של עמיגור? תשאלו את סיון ואופיר מעתוק מכרמיאל שמתגוררים עם ארבעת ילדיהם בצפיפות בלתי נסבלת: ״אפילו ההורים שלנו חיים בדירות עמיגור בתנאים טובים יותר״
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

חיים בתנאי מעברה

שתפו

איך אפשר להסתדר עם 6 נפשות בדירת 54 מ״ר של עמיגור? תשאלו את סיון ואופיר מעתוק מכרמיאל שמתגוררים עם ארבעת ילדיהם בצפיפות בלתי נסבלת: ״אפילו ההורים שלנו חיים בדירות עמיגור בתנאים טובים יותר״. משרד הבינוי והשיכון: מצרים על מצבה של משפחת מעתוק, אך היא חיה בהתאם לכללי הצפיפות בדיור הציבורי

מאת גיל דובריש

קשה להאמין אבל גם כיום, בשנת 2017, יש מי שמתגוררים בדיור הציבורי בכרמיאל בצפיפות רבה. סיון ואופיר מעתוק בני 29 ו-30 (בהתאמה), נאלצים לחיות עם ארבעת ילדיהם בדירת עמיגור קטנה בת שני חדרים וסלון, בגודל 54 מטרים. ״אנחנו חיים בתנאי מעברה כמו בשנות החמישים״, אומר אופיר ומוסיף כי אפילו הוריו והוריה של אשתו, המתגוררים מזה שנים בדירות עמיגור בכרמיאל, חיים בתנאים טובים ובדירות מרווחות יותר.

סיון ואופיר נישאו בשנת 2006, בעת שאופיר שירת כחייל סדיר בצבא. לאחר שסיים את שירותו, עברו השניים – ביחד עם שני ילדים, להתגורר אצל הוריה של סיון. ״כאשר הבאנו לעולם את הילד השלישי, כבר הפך להיות צפוף מדי אצל ההורים״ מספרת סיון. ״בשלב מסויים, היינו 13 נפשות בדירה בת 80 מ״ר. אז שכרנו דירה באופן פרטי, באותו הבניין. הסתדרנו היטב, שנינו עבדנו באותה תקופה, כמו כן קיבלנו עזרה חלקית ממשד השיכון במימון שכר הדירה״.

לפני 6 שנים חוותה סיון פריצת דיסק ונאלצה לעבור שני ניתוחים בגבה. בעקבות זאת נקבעה לה נכות, 100% בשנה הראשונה ולאחר מכן נכות קבועה בשיעור 60%. בשלוש השנים האחרונות היא איננה מסוגלת לצאת לעבודה, בשל הכאבים העזים. היא משתכרת מקיצבת נכות. אופיר עובד באלביט – במחלקת הייצור. בעקבות החמרת מצבה הרפואי השניים פנו לעמיגור בבקשה לקבלת דיור ציבורי ובשנת 2015 קיבלו דירה ברחוב הגליל. ״התקשרו אלינו מעמיגור ובישרו לנו שישנן 4 דירות פנויות אשר נוכל לראות ולבחור. כל הדירות היו בשכונת המייסדים, כולן בגודל זהה של 54 מ״ר בקומה שלישית או רביעית ללא מעלית״ מספרת סיון. ״בסופו של דבר בחרנו באחת הדירות שנראתה משופצת ומתאימה יותר מהאחרות״.

סיון ואופיר מתגוררים בדירה מזה כשנתיים, בפרק הזמן הזה נולד להם תינוק, הילד הרביעי במשפחה. ״הצפיפות היא בלתי נסבלת״ הם מספרים. ״שלושת הילדים הגדולים, בנים בגילאי 10 ו-5 ובת בגיל 9 ישנים על ספפה נפתחת בחדר אחד קטן, אנחנו ישנים ביחד עם התינוק, אין אפילו מקום להציב מיטת לול. אין שום מרחב אישי, אין מקום לילדים לעשות את שיעורי הבית שלהם, אין להם מקום לשחק, יש כל הזמן ויכוחים ועימותים והרבה רעש. אין שום סיכוי לפרטיות״ הם אומרים. בנוסף, בשל נכותה, משתדלת סיון שלא לצאת מהבית יותר מדי, משום שהיא מתקשה לעלות 3 קומות ברגל, 51 מדרגות בסך הכל.

״אפילו הורינו חיים בדירות גדולות ומרווחות יותר מהדירה שלנו״ אומר אופיר. ״במקום שילדינו יגדלו בתנאים טובים יותר ממה שאנחנו גדלנו, המצב הוא הפוך״.

״אנחנו מרגישים שאנחנו חיים במחסן״ מוסיפה סיון. ״אין לנו מקום אפילו לאכול בצורה מסודרת״.

המשפחה פנתה לעמיגור שלוש פעמים מאז המעבר לדירה הנוכחית, בבקשה לקבל דירה חלופית וגדולה בקומת קרקע או בקומה ראשונה, אך בכל פעם הבקשות נדחו על הסף. ״היועץ הרפואי בוועדות של עמיגור, החליט כי אין שום הכרח להעביר אותנו לדירה גדולה יותר ובקומה נמוכה, אין שום התייחסות לנושא הצפיפות בבית״ אומרת סיון. ״אנחנו נתקלים בקיר אטום. הנושא היחיד שבו הסכימו לבוא לקראתנו הוא גובה שכר הדירה, לאחרונה קיבלנו הנחה ובמקום כ-1300 ש״ח לחודש אנחנו משלמים כ-980 ש״ח. וגם זה לטעמנו יותר מדי ביחס לתמורה״.

בנוסף, טוענים סיון ואופיר כי הדירה סובלת בעונות החורף מרטיבות רבה ועובש, זאת למרות שקיבלו לידיהם דירה שסברו כי היא משופצת. ״כשמתחיל הגשם, כל הקירות כאן סובלים מרטיבות, יש לנו ילד אסמטי וגם התינוק מתחיל לגלות סימנים לאסמטיות, התנאים כאן לא מתאימים למגורים״, מסכמת סיון.

בתגובה נמסר ע״י עמיגור: ״חברת עמיגור הינה חברה מאכלסת בלבד וכל ההחלטות בנוגע לזכאות אכלוס, גודל דירה, קומה וכיוצא בזה הינם בסמכות משרד השיכון בלבד. פניית הדיירת היא למשרד השיכון ולא לעמיגור״.

תגובת משרד הבינוי והשיכון: ״משרד הבינוי והשיכון שם לעצמו למטרה עליונה לטפל בסוגיית הדיור הציבורי, ומשקיע מאמצים רבים על מנת להגדיל את מלאי הדירות בדיור הציבורי. במהלך השנה האחרונה הופנו כ-1.1 מיליארד ש״ח לרכש ולתחזוקה של דירות הדיור הציבורי, ובתוך כך נרכשו כ-1,200 דירות מכספי קרן הדיור הציבורי. על אף מאמצי המשרד, נותר הדיור הציבורי משאב צר שהקצאתו נעשית על פי סדרי העדפה קבועים. משרד הבינוי והשיכון מצר על מצבה של משפחת מעתוק, המתגוררת בדיור הציבורי החל משנת 2015. לאור פניית המשפחה, ולפנים משורת הדין, אושרה להם הנחה של 25% בתשלום שכר הדירה, שעומד כעת על 975 ש״ח מידי חודש. יועץ רפואי מטעם המשרד קבע כי אין הצדקה רפואית למעבר המשפחה לקומה נמוכה יותר, באם חלילה יורע מצבה הרפואי של גברת מעתוק, יש באפשרותה לפנות שנית לבחינה חוזרת. לדאבוננו, בהתאם לכללי הצפיפות בדיור הציבורי, תיקני כי משפחה בת 6 נפשות תתגורר בדירה בה גרה המשפחה״.

כתבה מעניינת:

״מיהר״ לקופה? נהג רכב התנגש בסניף רמי לוי

שתפומאת גיל דובריש ״מיהר״ להשיג את כולם בדרך למבצעי החג? נהג בשנות ה-80 לחייו, תושב …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *