השף אילן פנחס עם דנה פרידר בארוחת המבורגרים צילום שי פרנקו
השף אילן פנחס עם דנה פרידר בארוחת המבורגרים. צילום: שי פרנקו

טיפים למנגל המושלם – וגם מתכון להמבורגר המנצח

שתפו

מערכת זהר הצפון

לרגל יום העצמאות, שהפך לחג המנגל הלאומי, השף הראשי של רשת  מסעדות ההמבורגרים BBB, אילן פנחס, מעניק טיפים ועצות למנגל מושלם וגם מתכון להכנת המבורגר מנצח.

כלי עבודה וציוד למנגליש להכין  מראש : מספר פריטים שחובה בכל מנגל פחמים: שולחן עבודה יציב וחזק, מלחפלפל כבסיס לכל צלייה, נייר לניקיון משטחי עבודה וכלים, מגבת לניקיון ידיים, מים ב"שפריצר" לטובת האטה של הלהבה במידת הצורך, מדליק פחמיםלא להשתמש בחומרים רעילים או "מסריחים", גפרורים, "מנפנף" מי שיכול להתקין חשמלי עדיף, שני זוגות של מלקחים ארוכים קפיציים וחזקים, מברשת לניקיון של רשת הצלייה, מזלג עם חצי בצל, שמן לשימון ולניקיון של הרשת, קרש חיתוך, סכין לחיתוך ובדיקה של מידות צלייה, מגשים להורדה של בשר וירקות מהמנגל

טמפרטורה של החום באזור הרשת (במנגל הרשת קבועה): חשוב להבין את הטמפרטורה, כך ניתן יהיה לשלוט במנגל ובצלייה. לא ניתן לצלות באש הראשונית של המנגל כל דבר, היא שורפת, יחד עם זאת יש יתרונות לעוצמה הזו, כמו כן לטמפרטורה הנמוכה יותר של המנגל ישנם יתרונות אחרים. שלב ראשון "חזק"  כ-30 דקות מרגע שנדלקו כל הגחלים, הטמפרטורה מעל 300 מעלות והיא מתאימה לצליית בשר במידות רייר – מדיום רייר (בנתחים קטנים), צלייה ראשונה למוצרי עוף כמו כנפיים על העצם, צליית ירקות בקליפה כמו חציל, בצל, פלפלים, עגבניות לסלטים בניחוח מעושן, הרתחה של נוזל, מים לטובת קפה ותה, הכנת תבשילים בסיר יצוק מעל, תפוחי אדמה בנייר כסף או תירס בקליפה.

שלב שני "בינוני" כ-30 דקות אחרי השלב הראשון המנגל יהיה בטמפרטורה של 250-270 מעלות מתאים לצלייה של בשר במידת מדיום – מדיום וול, צליית ירקות ללא קליפה לאנטיפסטי, צליית דגים שלמים במשקל של כ 500 גרם, צלייה של נתחי עוף, שיפודים, קציצות וכדומה.

שלב שלישי "חלש" כ 30 דקות אחרי השלב השני, 90 דקות לאחר הדלקת המנגל) המנגל יהיה בטמפרטורה של 200 – 250 מעלות והוא מתאים לצלייה של בשר במידות וול דאן, צליית בשר בנתחים גדולים כמו "אסדו", "שייטל" וסינטה, צלייה של דגים במשקל 1 קילוגרם וצליית עופות על העצם (עדיף תמיד לחלק לחצאים) .

סיר או קערת נירוסטה עם מכסה לבישול מקדים או חצי בישול : את הכנפיים הטובות ביותר ניתן להכין בעזרת שיטה זו, "מעלים" את הכנפיים על הגריל בשלב החזק של המנגל, צולים את הכנפיים בזריזות משני הצדדים, כאשר מקפידים שלא לשרוף אותן, כ2 דקות מכל צד, חשוב להגיע לגוון חום זהוב. מעבירים את הכנפיים לכלי הנירוסטה וסוגרים בעזרת המכסה. נותניםלכנפייםלהתבשלעםהחוםשנוצר

בתוך הכלי, לאחר כ-20-30 דקות מעלים שוב את הכנפיים למנגל ומסיימים את ההכנה, כך הכנפיים יוצאות עסיסיות, מוכנות ולא שרופות בחלק החיצוני.

מנגל לא חייב להיות בשרי, לכו על סלט "מנגל" ונתחי גבינת חלומי:  בשלב הראשון כשהאש חזקה  ניתן לצלות ירקות עם קליפה, כמו חציל, בצל סגול, גמבות, עגבניות שרי, פלפל חריף (לא חובה), ראשי שום שלמים.  חשוב לתת  לכל ירק טיפול המתאים לו, כמו: חצילים ייצלו זמן ארוך יותר מעגבניות השרי. אין הרבה גבינות שמתאימות לצלייה ישירה על המנגל, חלומי היא אחת מהן והתוצאה של חלומי צלויה ומעושנת על מנגל היא חוויה נפלאה.

שמן מתובל: מומלץ להכין מראש שמן מתובל לכל סוג של מנה שצולים בחום יבש. שמן מתובל יכול להיות על בסיס שומן אווז, כבש, בקר, עוף, חמאה, צמחי ועוד, הדבר החשוב ביותר הוא לתבל אותו כמו שאתם אוהבים, ניתן להוסיף חריפות, ארומה של עשבי תיבול טריים או יבשים, תבלינים כמו חוואיג', "ראס אל חנות" ועודניתן להוסיף לשמן המתובל חמיצות של לימון ו/או חומץ אחר (צ'ימיצ'ורי). את השמן מורחים במברשת מעל הבשר הצרוב, מיד עם הגשתו מהמנגל.   

ועכשיו קבלו את המתכון להכנת המבורגר מנצח

רכיבים: (מתכון ל 5 סועדים)

300 גרם שייטל טחון גס

450 גרם אונטריב טחון גס

250 גרם שפונדרה טחון גס

10 גרם (2 כפיות) מלח

15 גרם (3 כפיות) פלפל שחור טחון דק

200 מ"ל (כוס) משקהסודה

1 בצל קצוץ מטוגן עד להזהבה

5 לחמניות המבורגר

1 עגבנייה פרוסה

5 עלי חסה רעננים

1 בצל פרוס

2 מלפפונים חמוצים פרוסים

רוטב איולי ציפוטלה

אופן ההכנה:

מערבבים בקערה את כל סוגי הבשר הטחון, מוסיפים את משקה הסודה והתבלינים. לשים כדקה עד ליצירת תערובת אחידה (יש להימנע מלישת יתר). מוסיפים את הבצל המטוגן ומערבבים עד להיטמעות אחידה בבשר.

יוצרים קציצות במשקל 250-200 גרם, בגובה 2 ס"מ .

מחממים מחבת כבדה (רצוי פסים) משומנת היטב ומניחים את הקציצות.

צולים משני הצדדים למידת העשייה הרצויה.

על בסיס הלחמנייה יש להניח חסה, עגבנייה, מלפפון חמוץ ובצל לפי הטעם. מעל מניחים את הקציצה הצלויה. מגישים עם הרטבים  מעל או לצד המנה.

בתאבון וחג עצמאות שמח!

כתבה מעניינת:

עוגת דבש להמחשה‎

מתכון לראש השנה: עוגת הדבש של סבתא

שתפובאדיבות אלון אזולאי, מועמד לראשות העיר בכל ראש שנה אני נזכר בסבתא היקרה שלי שהיתה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *