Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1598530745:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 40954
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | יחידת חילוץ גליל כרמל: המלאכים בכתום | היכנסו לכתבה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => יחידת חילוץ גליל כרמל
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% יחידת חילוץ גליל כרמל: המלאכים בכתום
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => הם נקראים ל-200 חילוצים בשנה, מגיעים למקומות - והם עושים זאת בהתנדבות מלאה על חשבון זמנם הפרטי. תכירו: יחידת חילוץ גליל כרמל תושבי כרמיאל ומשגב
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 69
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 60
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 597
        )

)
יחידת חילוץ גליל כרמל צילום יחידת חילוץ גליל כרמל
צילום יחידת חילוץ גליל כרמל

יחידת חילוץ גליל כרמל: המלאכים בכתום

שתפו

הם נקראים ל-200 חילוצים בשנה, מגיעים למקומות שאף אחד אחר לא יכול להגיע – והם עושים זאת בהתנדבות מלאה על חשבון זמנם הפרטי. תכירו: יחידת חילוץ גליל כרמל, שרבע מאנשיה הם תושבי כרמיאל ומשגב

מאת גיל דובריש

כשאתם שומעים בחדשות על מטיילים שנתקעו בוואדי, בבור, או על אחד ההרים באזור שלנו, תהיו בטוחים שאנשי יחידת החילוץ גליל כרמל כבר בדרך לשם.
אלה המלאכים בכתום, אנשי יחידת חילוץ גליל כרמל, יחידת מתנדבים שרבע מאנשיה הם תושבי כרמיאל ומשגב. למה הם עושים את זה? מה מבדיל בינם לבינינו, שמעדיפים לשבת בערב בבית עם המשפחה ולצפות בתוכנית האהובה עלינו?

בני 70 ובני 25

יחידת חילוץ גליל כרמל מונה כ-100 מתנדבים, היא הגדולה ביותר מבין כל 10 יחידות החילוץ הקיימות בארץ. גזרת העבודה של היחידה מתפרסת מחדרה בדרום-מערב ועד לרמת הגולן בצפון-מזרח וכוללת את הנחלים והאזורים הכי מתויירים, כמו נחל כזיב, נחל עמוד, רכס הכרמל, נחל חילזון, נחל מירון וכל ההרים בגליל העליון.

הם מחלצים גם במקומות שנגישים רק מהאוויר. צילום: יחידת חילוץ גליל כרמל
הם מחלצים גם במקומות שנגישים רק מהאוויר. צילום: יחידת חילוץ גליל כרמל

המתנדבים הם גברים ברובם, יש שם אקדמים, אנשי היי-טק, עצמאים, קיבוצניקים, אנשי שטח מיומנים… מבוגרים בני 65-70 לצד צעירים בני 25-30.
בראש היחידה עומד מזה כ-8 שנים רב פקד מתנדב גיא גרברסקי, אב לחמישה מחיפה, מנכ״ל חברת היי-טק בשם טקאיה. ״שמעתי על היחידה לפני 17 שנים, הצטרפתי אליה בהתנדבות״ הוא מספר. ״בהתחלה הייתי מחלץ, בהמשך פיקדתי על צוות האיתור של היחידה, הייתי קצין המבצעים ועכשיו מפקד היחידה״.

– אתם למעשה יחידת מתנדבים שכפופה למשטרה?

״בניגוד לשאר היחידות שמעניקות סיוע למשטרה אנחנו מבצעים את הפעילות באופן עצמאי. אני מוסמך להזניק כוחות לפי שיקול דעתי. ההזנקות מגיעות אלינו ישירות ממטיילים או דרך המשטרה, מד״א, פקחים של רשות הטבע והגנים, ובהתאם להערכת המצב אנחנו מחליטים אם להזניק כוחות לאירוע״.

לא מרוויחים שקל

בממוצע מוזנקת יחידת המתנדבים כ-180 פעמים בשנה, בערך אחת ליומיים, בחורף פחות ובקיץ יותר. ״אני יכול להעריך שלפחות 10% מהאירועים שטיפלנו בהם היו מסתיימים אחרת באופן דרמטי, בפגיעות קשות של מטיילים ואפילו במוות במקרים מסויימים״ אומר גיא גרברסקי. ״אם לא נמצא בזמן מטייל שאבד בנחל עמוד ללא מספיק מים, יתכן שלא ישרוד את האירוע״.

היחידה מורכבת מ-5 צוותים, לכל צוות יש מפקד וסגן: צוות האיתור והטכנולוגיה שמטרתו להפעיל מערך איתור טכנולוגי, צוות סריקות שמורכב ממומחים בשטח, צוות הרפואה שכולל 3 רופאים, 6 פרמדיקים ועוד 27 חובשים וחובשים בכירים, צוות מים זורמים שמיומן בסריקה ואיתור בשטפונות, וצוות טג״ח – טיפוס גלישה וחילוץ שמורכב מאנשי חבל מיומנים.

– איך המשפחות מתמודדות עם דרך החיים הזו?

״בלי תמיכת המשפחה זה לא יכול לעבוד. כבר היו לנו מחלצים נהדרים שנאלצו לעזוב כי לא היתה להם תמיכה בבית. זה משפיע גם על מקום העבודה. הכלל הראשון שלנו הוא לא לפגוע בפרנסה או במשפחה. שיטת העבודה היא כזו שהמחלצים מגיעים להזנקות עד מרחק שעה נסיעה מאזור מגוריהם. ברוב המקרים מחלץ שגר בגליל העליון לא יגיע לחיפה אלא אם כן זה אירוע דרמטי״.

– המתנדבים מכרמיאל ומשגב הם כנראה הכי עסוקים, כי הם גרים במרחק שעה נסיעה מכל אתרי הטיול…

מפקד היחידה גיא גרברסקי. צילום פרטי

״המתנדבים שלנו מכרמיאל ומשגב חשובים מאוד ליחידה, הם אכן נמצאים בלב הגזרה. הזמינות שלהם והפניות היא מאוד גבוהה. כל המתנדבים מכרמיאל, כמון, לבון, לוטם, יובלים, חרשים, גילון, צורית, הם מהמחלצים העסוקים ביותר שיש״.

יוצאים לטיול ללא הכנה

– עם יד על הלב, מה מניע אתכם? האם זה האדרנלין, האם זה הסיפוק שבהצלת חיי אדם?

״הרבה פעמים אומרים לי ׳אתה לא נורמלי, משקיע בזה שעות, נוסע באמצע הלילה, בתנאי אי ודאות׳… ובאמת אנחנו לא יודעים איפה המחולץ נתקע, מה מצבו, אני לא יודע כמה מחלצים יגיעו ומה רמת הסיכון. אבל כשאתה מקבל טלפון בערב מאמא שבנה בן ה-6 הלך לאיבוד בנחל ואז אתה מוצא אותו בריא ושלם, היא כל כך מתרגשת שאינה יכולה לעמוד על הרגליים והעיניים שלה מוצפות בדמעות. אחרי דבר כזה אתה מקבל ׳דלק׳ לשנה שלמה. זו דרגה מאוד גבוהה של נתינה״.
בתקופת האביב והקיץ אנחנו שומעים כמעט בכל יום בחדשות על מטיילים שנתקעו וחולצו בצפון, על משפחות שאבדו בוואדי והתייבשו. אני מבקש מגיא גרברסקי, לצייר קווים לדמותו של המטייל הישראלי שהולך לאיבוד בנחל.

״הייתי מצפה שבגלל כל הטלפונים החכמים, כמות החילוצים תלך ותרד אבל המצב הפוך. דווקא בגלל האינטרנט, היום קל מאוד למשפחה לבחור מסלול טיול ולצאת לדרך – בלי שום הכנה, בלי היכרות עם השטח ובלי התאמה למסלול. הרבה יותר אנשים מטיילים וזה טוב – אבל חלקם לא מודעים למה שמחכה להם בשטח. במקרים רבים יוצאים לטייל עם אנשים מבוגרים מאוד או עם ילדים או שיוצאים למסלולים קשים מצויידים בכמות מים קטנה מדי, בלי התאמה של בגדים והנעלה. נתקלנו במקרה שבהם אבא, אמא ו-10 ילדים יצאו לטייל בשיא החום עם 3 בקבוקי מים בלבד. להערכתי כמחצית מהחילוצים היו נמנעים אם הייתה הכנה מתאימה מראש״.

בגלל הקורונה – שיא חילוצים

אריה שחר דובר יחידת חילוץ גליל כרמל הוא תושב כרמיאל. שחר מספר לנו כי ימי הקיץ ופסח הם תקופת השיא של הטיולים, אך לדבריו, ״בגלל שינויי מזג האויר גם בחורפים יש חילוצים רבים, אנשים יוצאים לטייל כמעט לכל אורך השנה״.

חילוץ בתנאי שטח. צילום יחידת חילוץ גליל כרמל
חילוץ בתנאי שטח. צילום יחידת חילוץ גליל כרמל

״בדרך כלל בשנה יש כ-180 חילוצים, חלקם מורכבים יותר וחלקם פחות, מאיבוד ילדים בשטח או פגיעה ועד לחילוצים רפואיים קשים. מאז אפריל כשנפתחו שמורות הטבע אנחנו נמצאים בשיא חסר תקדים, מעל 200 חילוצים בתוך פחות מ-4 חודשים! הסיבה לכך היא הקורונה… אנשים לא טסים לחו״ל, כי השמיים סגורים ופוחדים לבלות בבתי מלון, לכן רבים מטיילים בשטח״.

– אם מטייל נקלע לצרה, מה עליו לעשות? ״אם מישהו נקלע לצרה עליו להתקשר למוקד 100 ולהישאר במקום, לא לזוז משם. אנחנו נבוא לחלץ אותו. לפני הטיול יש לוודא שהטלפון טעון במלואו על מנת שיהיה אפשר לתקשר בזמן החילוץ״.

– ומי שמעוניין להצטרף ליחידה, איך הוא יכול לפנות אליכם?

״מי שרוצה להתנדב ביחידה, מוזמן לחפשבגוגל ׳יחידת חילוץ גליל כרמל׳ ושם למצוא את הפרטים הנחוצים. יש לנו צוות שבודק כל מי שרוצה להצטרף לפי הקריטריונים. זו פעילות מאתגרת, מלאה מסירות ובנתינה ונשמח לקבל מתנדבים חדשים ומתאימים״!

המחלצים בפעולה. קרוב ל-2-- קריאות בשנה. צילום: יחידת חילוץ גליל כרמל
המחלצים בפעולה. קרוב ל-2– קריאות בשנה. צילום: יחידת חילוץ גליל כרמל

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *