Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1492511176:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 16868
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => כל אחד יכול להחליט שהוא רוצה להיות ראש העיר
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => בראיון חג מיוחד, מספר ראש העיר עדי אלדר על הנסיעה ההיסטורית של הרכבת, על הבנייה והפיתוח המואצים בכרמיאל וגם משיב (בערך) על השאלה האם הוא מתכוון להתמודד על הראשות בבחירות 2018
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => ראש העיר
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => ראש העיר
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => כל אחד יכול להחליט שהוא רוצה להיות ראש העיר
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בראיון חג מיוחד, מספר ראש העיר עדי אלדר על הנסיעה ההיסטורית של הרכבת, על הבנייה והפיתוח המואצים בכרמיאל וגם משיב (בערך) על השאלה האם הוא מתכוון להתמודד על הראשות בבחירות 2018
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 65
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 655
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2017/04/WhatsApp-Image-2017-03-27-at-16.25.33.jpeg
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => כל אחד יכול להחליט שהוא רוצה להיות ראש העיר
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => בראיון חג מיוחד, מספר ראש העיר עדי אלדר על הנסיעה ההיסטורית של הרכבת, על הבנייה והפיתוח המואצים בכרמיאל וגם משיב (בערך) על השאלה האם הוא מתכוון להתמודד על הראשות בבחירות 2018
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => ראש העיר
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => כל אחד יכול להחליט שהוא רוצה להיות ראש העיר
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => בראיון חג מיוחד, מספר ראש העיר עדי אלדר על הנסיעה ההיסטורית של הרכבת, על הבנייה והפיתוח המואצים בכרמיאל וגם משיב (בערך) על השאלה האם הוא מתכוון להתמודד על הראשות בבחירות 2018
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

כל אחד יכול להחליט שהוא רוצה להיות ראש העיר

שתפו

בראיון מיוחד, מספר ראש העיר עדי אלדר על הנסיעה ההיסטורית של הרכבת, על הבנייה והפיתוח המואצים בכרמיאל וגם משיב (בערך) על השאלה האם הוא מתכוון להתמודד על הראשות בבחירות 2018

מאת גיל דובריש

את הראיון שלנו עם ראש העיר עדי אלדר, ערכנו כמה ימים לאחר נסיעת המבחן ההיסטורית של הרכבת, מאחיהוד לכרמיאל, נסיעה שבה אלדר השתתף באופן פעיל לצד שר התחבורה ישראל כץ. טבעי שהשאלה הפותחת תהיה על הרכבת שמגיעה לכאן. ״אני נרגש עדיין״ הודה עדי בפתיחת השיחה. ״היינו הנוסעים הראשונים ברכבת ותמיד נזכור זאת. זו בשורה נהדרת לתושבי כרמיאל. זה אולי הרגע המרגש ביותר שיכול להיות בחיי ראש עיר, מדובר בפרויקט ענק שהושקעו בו כמעט 3 מיליארד ש״ח. עוד רגע מרגש תהיה חנוכת התחנה, בעוד כחצי שנה.

– אתה חושב שזהו רגע מכונן בתולדות כרמיאל, יותר מכל אירוע אחר שהתרחש כאן בעשרות השנים האחרונות?

״נכתבו על כך מילים רבות. אני חושב שזה אדיר שבעתיד הקרוב נוכל להגיע לתחנה המרכזית של כרמיאל, לשבת בקרון נוח ולהגיע לכל מקום בארץ, עד לנמל תעופה בן גוריון, תל אביב, קריות, והובטח לי שהחל מחודש ינואר 2018 הרכבת תגיע ישירות עד לבאר שבע״.

– אנשים עוד מבולבלים, לא מבינים לאילו תחנות הרכבת תגיע.

״פעם בשעה תהיינה שתי רכבות, אחת ישירות לתל-אביב, דרך הקריות וחיפה והשניה תעצור בקריות. בנושא החנייה, אגב, שוחחתי עם מנכ״ל הרכבת ומנכ״ל חברת נתיבי ישראל, הרי יגיעו לכאן נוסעים מכל רחבי הגליל. עלול להיווצר מצב שבו אנשים שנוסעים לחו״ל ישאירו את הרכבים שלהם בחניונים במשך שבוע ימים ויחזרו לאחר מכן לאסוף אותם. נצטרך להקפיד על כך שלא ישארו רכבים חונים במקום לאורך זמן, אחרת תיסתם כל החנייה במקום. בהחלט צריך למצוא פתרון לכך״.

המחמאות לשר התחבורה

– במשך שנים אנחנו מתלוננים כאן, וגם אתה עשית זאת פעמים רבות, על כך שכרמיאל מופלית לרעה ע״י הממשלה. אתה לא חושב שהפרויקט הזה של הרכבת עומד בסתירה מוחלטת לטענות האלה? הנה, הממשלה משקיעה כאן מיליארדים.

״מה שמגיע, מגיע! כל המחמאות לשר התחבורה, לראש הממשלה ולשר האוצר, למרות שלפני הקמת הרכבת היו לא מעט ניסיונות לטרפד אותה. אנשי האוצר ניסו לשכנע את השר לפיתוח הנגב והגליל בזמנו, סילבן שלום ואת שר התחבורה ישראל כץ, להביא לכרמיאל רכבת קלה. המשמעות של רכבת קלה הייתה רכבת קטנה ואיטית של 2-3 קרונות בלבד, נסיעה ארוכה ומפותלת עם הרבה תחנות בדרך כמו נשר, שפרעם, טמרה, כבול דרך נחל החילזון ועד לאיזור התעשייה בכרמיאל. מי בדיוק היה נוסע בקו הזה? הצלחתי לשכנע את השרים ובעיקר את שר התחבורה שאם תהיה רכבת קלה, לעולם לא יוכלו להגיע באמצעותה לגליל העליון, כפי שהם מתכננים לעשות בעתיד. שר התחבורה שמע את הטיעונים שלי ותוך שבועיים הוא כינס את כל ראשי משרדו כאן בכרמיאל, הושיב אותי לידו והודיע בצורה נחרצת שהרכבת לכרמיאל תהיה רכבת כבדה ורגילה עם שני קווים. זו גדולתו של שר התחבורה, שידע לפסוק לטובתנו. כמו כן, היו מתוכננים בהתחלה 300 מקומות חנייה בלבד בתחנת הרכבת, העליתי את הנושא בפני השר והוא הסכים להגדיל את המספר ל-800. בתקופתו של יאיר לפיד כשר האוצר, ניסו באוצר להפסיק את העבודות במסילה שלנו ואנחנו הרמנו מאבק – שניהל אותו השר כץ״.

בכלל, נראה שהשר הפך בשנים האחרות ליקיר העיר וזאת בזכות פרויקטים משמעותיים בתחום התחבורה שיקרבו את כרמיאל לשאר חלקי הארץ. אלדר: ״בשקט בשקט כביש 6 נמצא במלוא התנופה בדרך אלינו, העבודות כוללות מנהרות וסלילת כביש, בשלב הראשון עד לצומת סומך ולהערכתי בעוד כשנתיים יחלו את העבודות על המשך הכביש לכיוון כברי. אנחנו נהיה קרובים לכביש 6 מרחק של 10 ק״מ. כביש נוסף שייכנס לעבודות בסוף 2017 או תחילת 2018 הוא שדרוג כביש 85 מצומת ביג לכיוון מזרח והרחבתו ל-4 מסלולים, עד לחיבור עם צומת קדרים״.

– נחזור לרכבת ברשותך, מה לגבי העיכוב בבניית המחלף ביציאה המערבית של כרמיאל?

״לכל מומחי התנועה למיניהם שמתלוננים השכם וערב על הפקקים הצפויים, אני מזכיר שמי שעיכב את הפרויקט היא מועצה מקומית בענה אשר הגישה בג״צ נגד הקמת המחלף, על רקע הוויכוח האם הוא יוקם על סוללת עפר או על עמודים. יש הקצבה של הממשלה לבניית המחלף בסכום של כ-300 מיליון ש״ח, כרגע מדברים על השלמתו בסוף 2019״.

לא מתבייש בקשישים

מהרכבת לכרמיאל עצמה. אלדר לא מסתיר את התרגשותו מהפרויקטים הרבים שמתוכננים לקום כאן בשנים הקרובות.

עדי אלדר 1076
אלדר (צילום ארכיון)

״הפרויקט המרכזי הוא בית חולים גריאטרי שיקומי בשטח שליד כפר הילדים, אשר מינהל מקרקעי ישראל יוציא למכרז בתוך 3 חודשים. יהיו בו למעלה מ-400 חדרים, זה יהיה מוסד גדול מאוד שיספק מקומות עבודה רבים. כמו כן אמור לקום בקרוב פרויקט הדיור המוגן בשכונה המערבית. לפי התכנון מדובר במגדל בן 18 קומות״.

– זה מגדל ענק שייראה למרחוק, זה מה שאנחנו רוצים, שמוסד לקשישים יהיה סמלה של כרמיאל?

״אתה מתבייש בקשישים? אנחנו לא מתביישים בשירות שאנחנו מעניקים לקשישים בעיר, אני מאחל לכל מי שמתעניין בנושא, להגיע בבריאות שלמה לגיל שבו יהיה קשיש בעצמו״.

פרויקט שדווקא תקוע בשנים האחרונות הוא העתקת ביה״ס הטכני לכרמיאל. לפני כ-5 שנים אף נערך טקס הנחת אבן פינה חגיגי במיוחד, אבל מאז שום דבר לא השתנה. לדברי עדי אלדר, ״הנושא נמצא בדיונים רציניים עם משרדי האוצר והביטחון, השר ליברמן הכריז שביה״ס הטכני יקום בכרמיאל ואנחנו מחכים ליישום ההחלטה״.

פרויקטים רבים מבשילים בימים אלה, למשל הקמפוס האוניברסיטאי של אוניברסיטת חיפה. ״שר החינוך נפתלי בנט הכריז שאוניברסיטת חיפה תקבל את המכללה להנדסאים בכרמיאל וכיוון שזו אוניברסיטה היא תוכל להקים שלוחות לימוד נוספות במקביל לכל מסלולי ההנדסה. בנוסף יש היום הרבה פרויקטים כמו בניית גני ילדים נוספים, הרחבת בתי ספר, בניית בתי ספר חדשים, למשל הקמת בי״ס לאוטיסטים במתחם אורט כרמים, העתקת בי״ס שחר למבנה חדש בגבעת רם, וכן מבני ציבור ברמת נבון החדשה, בית כנסת, מגרשי ספורט, מתנ״ס, מעונות יום… ידינו מלאות עבודה. בתוכנית יש לנו גם שני בתי מלון, שעדיין נמצאים בבדיקת היתכנות, של היזמים שקיבלו את הקרקע מהמינהל. הם עדיין שוקלים את הכדאיות הכלכלית – אף אחד לא יבנה מכספו בית מלון שיפשוט את הרגל״.

– ברמת נבון, יש מועד לאכלוס? עבודות הפיתוח נמשכות הרבה מאוד זמן שם.

״רמת נבון מתקדמת בקצב, נראה בקרוב התחלות בניה. השכונה מתוכננת לחמש-שש שנים הקרובות, לדעתי ב-2020 כבר יתגוררו שם תושבים. מאידך יש תוכניות בניה לצד השני של העיר, התחלנו תכנון של השכונה החדשה בכמון, שבה יהיו כ-7500 יחידות דיור״.

גיל זו לא מגבלה

אלדר מכהן בתפקיד ראש העיר מ-1989, כבר 28 שנים. זו לא עבודה נוצצת, הוא אומר. ״זה מארג שלם של כל שלוחות העירייה, כולל כמובן ראש העיר. זו עבודה מסורה שעוברת בכל המינהלים ודרך כל העובדים. האם זו עבודה קשה? אתה יודע כמה שעות למשל, הקדשתי לנושא הטיפול באבק בגבעת רם? זה לא מובן מאליו שכיום אין אבק בבנייה שם״.

– בכל פעם שאני שואל אותך עד מתי תרצה להמשיך, אתה עונה לי אותה תשובה – כל עוד התושבים ירצו אותך. האם יש סיכוי שנשמע הפעם תשובה קונקרטית, האם אתה מתכוון להתמודד שוב בשנה הבאה או לפרוש?

״אני לא שוקל כרגע שום דבר. כל אימת שהתושבים ירצו אותי, אני כאן. נשיא ארה״ב בגילי, הוא פחות טוב? גיל זו לא מגבלה, אלא לעיתים יתרון. אנחנו לא נמצאים בחברה של אסקימואים ואינדיאנים שהיו מפקירים את הזקנים שלהם למאכל הדובים. מצד שני, בתי הקברות מלאים באנשים שחשבו שלא יצליחו להסתדר בלעדיהם…״

– האם רינה גרינברג ומשה קונינסקי, הם בעיניך מועמדים ראויים לראשות העיר?

״יש כמה מועמדים שבהחלט יכולים לצמוח, לגדול ולהפוך לראשי ערים, אבל כשנגיע לגשר נחצה אותו. בינתיים עוד מוקדם לדבר על כך, יש עוד שנה ושבעה חודשים לבחירות, זה לא מעסיק אותי וזה לא מפריע לי, אנחנו נמצאים במשטר דמוקרטי וכל אחד יכול לקום בבוקר ולהחליט שהוא ראש העיר הבא. כרגע מה שמעסיק אותי הוא העבודה שיש לעשות בעיר״.

– איך היית מגדיר את היחסים שלך עם חברי האופוזיציה?

״אני שומר על מערכת יחסים תקינה עם כל הנבחרים, כולל אנשי אופוזיציה שמגלים אחריות ציבורית״.

– זה לא כל-כך מתבטא בישיבות מועצת העיר. נדמה שאתה מגיע כמעט בכל פעם לסף פיצוץ…

״אני מתנהג בישיבות כפי שהאופוזיציה מתנהגת. אם הם באים בשביל לחולל מהומה ורעש, אני יודע איך לטפל בזה, אבל אם הם מגיעים בצורה עניינית הישיבות עוברות בנחת, יש לי סבלנות של מורה. כמובן שאם מישהו מחליט לפתוח במהומה, אני לא אתן יד לכך אפילו למשך חמש דקות״.

– איך השתנתה הפוליטיקה מראשית דרכך בשנות השמונים בהשוואה לימינו?

״החיים הפוליטיים במדינה השתנו בכלל, בעיקר כתוצאה מהאינטרנט. אם פעם חיכינו לעיתונות בסופי השבוע, הרי שהיום כל מה שקורה מופץ מיד לאלפים. החיים השתנו, ההתנהגות השתנתה מקצה לקצה. מצד שני, למרות הכל, יש רוב שמכבד אותי ואת מה שאני עושה, אני מאוד נהנה מהיחס של התושבים, שמקבלים אותי יפה, בלי שום עויינות או שנאה כלפיי״.

– מוכרח לשאול אותך שאלה על המצב הביטחוני. הגזרה הצפונית מתחממת, האם ישנה כוונה לבצע היערכות מיוחדת בתקופה הקרובה?

״רשות החירום הלאומית מאוד החמיאה לנו כאשר בחרה בכרמיאל לעיר היחידה בארץ שבה יתקיים תרגיל לאומי למוכנות לרעידת אדמה. זה מצביע על אמון במערכת שלנו, יש בכרמיאל אנשים טובים שמסוגלים להרים פרויקט ממלכתי. לא סוד הוא שהדוקטורינה של פיקוד העורף אחרי מלחמת לבנון השניה, נבנתה על סמך למידה של הפעולות שאנחנו ביצענו במלחמה. יורם בנטל האחראי על הקשר בינינו לצבא, אמר לי פעם שבמלחמה התנהלתי כמו אלוף פיקוד או מינימום מפקד אוגדה. יש לנו אגף שלם שעוסק בביטחון בראשות רינה גרינברג, שתפקידו להכין את העיר לתקופות חירום – אשר אני מתפלל שלא יגיעו״.

כתבה מעניינת:

שביל אופניים כרמיאל חברת נתיבי ישראל

תוותרו על הרכב? שביל האופניים החדש של כרמיאל

שתפובימים אלו הסתיימה סלילת שביל אופניים בעיר בהשקעה של כ-3 מיליון ש"ח, פרויקט שהובילו משרד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *