שועל חופשי חיות בר ברחובות כרמיאל
שועל חופשי ברחובות כרמיאל. צילום מתוך סרטון וידיאו

כרמיאלים מפוחדים: חזירי בר, תנים ושועלים ״משתלטים״ על הרחובות

שתפו

התופעה הזו גדלה ומתרחבת בחודשים האחרונים: חיות הבר נכנסות לשכונות מגורים ומשוטטות באין מפריע. צפו בסרטון והצביעו בסקר שלנו:

(הקטעים המצולמים מופיעים לפי סעיף 27א׳ לחוק זכויות יוצרים)

מאת גיל דובריש

התופעה הזו הולכת וגדלה בחודשים האחרונים: יותר ויותר תושבים בכרמיאל מדווחים כי הם רואים חיות הבר משוטטות באין מפריע ברחבי העיר. בתקופה האחרונה התקבלו אצלנו פניות מתושבים בשכונות הדרומיות כמו רבין, מכוש, השכונה הדרומית וכן תושבים בשכונת המייסדים, המדווחים על חזירי בר, תנים ושועלים שמסתובבים בשכונות – בעיקר בשעות הערב אחרי השקיעה, אך לעיתים גם בשעות היום.

טטיאנה סטוילוב המתגוררת בשכונה הדרומית מספרת כי  היא פוגשת כמעט מדי יום בחיות בר: ״אני מרבה לצאת לטיולים עם הכלבים שלי ליד הבית ונתקלת פעמים רבות בחזירי בר ותנים, לפעמים הם מתקרבים עד למרחק 2-3 מטרים ממני. כשזה קורה אני לוקחת את הכלבים ורצה משם. זה מפחיד מאוד כי אני לא יודעת מה הם מסוגלים לעשות ואם הם יכולים להעביר מחלות. זה לא נראה לי הגיוני שחיות בר מטיילות חופשי ליד מרכז העיר, יש כאן גן ילדים, יש בית ספר סמוך״.

טטיאנה מספרת כי ״חיות הבר מנצלות את העובדה שאנשים משאירים אוכל לחתולי הרחוב ואוכלות ממנו. התקשרתי לעירייה, אמרו לי שאין פיתרון לעניין והדבר היחיד שעושים הוא לפזר מזון שכולל תרופה נגד כלבת״.

אירה גלקל מכרמיאל מספרת כי נתקלה פנים אל פנים במשפחת חזירי בר כשביקרה את הוריה המתגוררים במשעול דולב: ״זה קרה בסביבות השעה 7 בערב, חזירי הבר עמדו ממש במרחק קצר מולי והביטו בי. זה היה מפחיד. הרמתי את הילדה על הידיים ועליתי במהירות לבית של אמא. הם מסתובבים ככה כמה חודשים, בהתחלה היו שניים, כעת מצטרפים אליהם הגורים שלהם. אמא שלי התקשרה לעיריית כרמיאל כמה וכמה פעמים כדי להתריע על הבעיה אבל אמרו לה שזו בעיה גדולה ואיך דרך לפתור אותה״.

קיראו עוד בפורטל זהר.נט:

דיירים אחרים בשכונה הדרומית מספרים כי לא מדובר בתופעה חדשה. אחד מהם אמר לנו: ״כבר הרבה זמן שהחזירים מסתובבים חופשי ליד הבתים, לא מגלים פחד מאנשים. הם כנראה חיים בוואדי למטה ועולים בכל פעם לכיוון שלנו כדי למצוא מזון. חייבים לטפל בבעיה כמה שיותר מהר״.

גם בשכונות אחרות סובלים ממכת תנים ושועלים. סווטה, המתגוררת ברחוב צה״ל, מספרת כי בשנה האחרונה התרבו מאוד חיות הבר המשוטטות באזור. ״בעבר שמענו את התנים והשועלים מייללים באזור הוואדי הסמוך וחורשת צה״ל, אבל בשנה האחרונה, אולי בגלל הסגרים ומיעוט האנשים ברחובות הם אזרו אומץ ונכנסו יותר ויותר לתוך העיר. עכשיו זה הפך להיות מראה קבוע, אין שבוע שאני לא רואה במו עיניי תנים ושועלים שמסתובבים בחופשיות בין חצרות הבתים וברחובות״.

מרים שכנתה, נוהגת לצאת בכל ערב לטיול עם הכלב: ״זה מפחיד, נתקלתי כמה פעמים בתנים, במרחק של בערך 4-5 מטרים ממני, בני אדם כבר לא מרתיעים אותם. הם יוצאים מהוואדיות בעיקר בשעות הערב ומגיעים לשכונות המגורים כדי לחפש אוכל בפחי האשפה ובגינות״ היא מספרת. ״הם מסתובבים ממש באין מפריע ליד בתי מגורים. אני יודעת שהם עלולים לחלות בכלבת ומסוגלים לתקוף כלבים אחרים ובני אדם. בגלל ריבוי התנים והשועלים נאלצתי לשנות בחודשים האחרונים את מסלול הטיול שלי עם הכלב, אבל אני עדיין ממשיכה להיתקל בתנים״.

מעיריית כרמיאל נמסר בתגובה לפנייתנו: ״ראשית, יובהר כי המדובר במקרים בודדים שאינם מעידים על תופעה והגורמים הרלוונטיים בעירייה מצויים עם היד על הדופק״.

מנהל המחלקה הוטרינרית בעיריית כרמיאל ד״ר אדם בקר מסר לנו: ״אנו מודעים תלונות שמגיעות אלינו ולמוקד ומרכזים את הפעולות שלנו בהתאם למיקומים המדווחים. חשוב לציין כי האחריות לטיפול בחיות בר בתחומי העיר ומחוצה לו הוא של רשות הטבע והגנים באופן בלעדי וללא אישורים מתאימים, אסור לנו לעשות שום פעולה בעניינם. למרות זאת אנו פועלים במספר מישורים לטיפול בתלונות ומפגעים שמקורם בחיות בר״.

  • ״דבר ראשון והכי חשוב הוא צמצום גורמים המושכים את חיות הבר מהטבע לתוך תחומי העיר: מזון, מים ומחסה (אטימת נזילות, איסוף אשפה, סתימת מחילות ופתחים בתחומי העיר ובקרבתה).
  • לכידות של חיות בר במצבי סכנה (מאושר באופן פרטני לכל מקרה ע"י רשות הטבע והגנים), כאשר הלכידות מתבצעות בעיקר ע"י לוכד המחלקה. לדוגמה: תן שמתנהג באופן חשוד לכלבת, שועל שנכנס לתוך בית ספר, גינה פרטית ועוד.
  • פיזור פיתיונות המכילים חיסון אוראלי כנגד מחלת הכלבת לחיות בר. בוצעו מספר פיזורים ע"י עובדי המחלקה הוטרינרית וע"י עובדי רשות הטבע והגנים, כולל פיזורים מהאוויר בעזרת מסוק בשטחים שמסביב לעיר.
  • דילול אקטיבי של חיות בר בעיקר ע"י רט"ג בתיאום עם המחלקה הוטרינרית והשיטור העירוני באזורים שמסביב לעיר ובתוך העיר.
  • בנוסף לכל זאת, אנו עוקבים באדיקות אחר ניסויים המבוצעים באוניברסיטאות ובעיריות אחרות ובוחנים אפשרויות ליישום הפעולות במידה והתוצאות טובות בתחומי העיר שלנו״.

האם חיות הבר המשוטטות בכרמיאל הן סיבה לדאגה? הצביעו בסקר שלנו

האם אתם חוששים מחיות הבא הבר המשוטטות בכרמיאל?

כתבה מעניינת:

משה קונינסקי. צילום מדף הפייסבוק

הציבור אמר את דברו: ניצחון גדול למשה קונינסקי בבחירות

שתפונוק אאוט של ראש העיר המכהן למתמודדיו בבחירות: 53.5% בחרו בקונינסקי, שאר הקולות התפזרו בין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *