משה קונינסקי ראש עיריית כרמיאל ראש העיר כרמיאל
משה קונינסקי. צילום ארכיון

מהפכות עושים בשקט

שתפו

פחות מחמישה חודשים מאז שנכנס ללשכת ראש העיר, מבטיח משה קונינסקי: השינויים שהבטחתי עוד יגיעו, אבל זה תהליך שייקח זמן. ראיון חג

מאת גיל דובריש

צפו במשה קונינסקי מברך את התושבים לרגל החג:

כמעט חמישה חודשים מאז שנכנס לתפקיד ראש העיר, משה קונינסקי חי ונושם עבודה. יום שגרתי מתחיל אצלו בלשכה בשעה 7 בבוקר, פגישות, ישיבות, דיונים, טלפונים, סיורים בשטח… ומסתיים בערב. לפעמים גם בלילה. ״אתמול סיימתי בשעה 10 וחצי בלילה, סוזי אשתי שאלה אותי מה עושים, אמרתי נצא…״ הוא מספר. ״הלכנו לפרגן לעסקים כרמיאלים. יצאנו לאכול משהו וסיימנו עם בירה בפאב של בנצי. הבוקר, בשעה 7 כבר הייתי בעירייה, לסדרה נוספת של פגישות עבודה״.

– במבט לאחור, האם הבנת כבר ביומך הראשון במשרד מה כובד המשקל שאתה נוטל על עצמך?

״כשמגיע קברניט חדש לאוניה, יש פרוטוקול של דברים שצריך לעשות, כמו למשל לבדוק את התקינות, אם אין חדירת מים, לבדוק איך פועל המנוע, אם התאורה עובדת, אם יש לך אמצעי בטיחות. אתה בודק אם יש חליפות הצלה.. ואתה חייב לתכנן את המסלול. וזה עוד לפני שאתה יוצא לשייט. צריך לדעת מה אתה עושה. וזה בדיוק זה מה שאני עושה. אחת – אני עומד, שתיים – אני בודק. אני נכנס לכל דבר וכל פרט, לא בגלל שאני לא מאמין באנשים כאן, אלא בגלל שאני צריך ללמוד, הדרך היחידה לעשות זאת היא לקרוא מסמכים, לחתום על צ׳קים ולדעת איך העיר הזו פועלת. אני עוסק בעיקר במיפוי והכנת תוכניות לטווח ארוך. זה תהליך. אנני לא מאמין בשיטת הזבנג וגמרנו. חלק מהדברים אנחנו עושים כבר עכשיו, אבל אני לא מאמין בבניה לטווח קצר״.

גם זה יעניין אתכם בפורטל זהר.נט:

האג׳נדה של קונינסקי

– תושבים מתלוננים ואומרים שלא חל שום שינוי מאז כניסתך לתפקיד.

״את עיריית כרמיאל קיבלתי כנדוניה כמו שהיא, לא יכולתי לשנות אותה ביום שקיבלתי אותה, זה תהליך. יש הרבה דברים שצריך לשנות ויש הרבה דברים טובים שצריך לשמר. אני לא רוצה במחי יד לומר ׳זה לא טוב׳ או ׳זה כן טוב׳ ולחרוץ גורלות. יש לי אג׳נדה, יש לי אני מאמין. אנחנו בונים תוכניות ואני מאמין שיתחילו לראות תוצאות בטווח של חודשים, ואם לא – אז בשנה הראשונה והשניה. הקמנו את תוכנית 100 הימים בשיתוף תושבים, היו 12-13 ועדות שבמצטבר קיימו כ-40 ומשהו פגישות. יש תובנות. היום אנחנו מעבירים את כל התובנות לוועדות עירוניות, שילמדו ויראו מה אפשר ליישם, מה ההיבטים הכלכליים של כל דבר, אנחנו מדברים על הפחתת בירוקרטיה, צמצום צוואר בקבוק, שירות ללקוח, כל זה נמצא בהתהלכים מתקדמים. אני לא יכול לבוא ולהגיד שזה יקרה מחר בבוקר. כשאתה נכנס לעירייה הצעד הראשון שלך בבניין, הוא הרושם הראשוני שאתה מקבל. אנחנו רוצים לשנות את פני הכניסה, כולל מחלקת הגביה שם, אנחנו בונים מערך שירות לקוחות, נשנה את כל תפיסת העולם השירותית. אתן לך דוגמה למשהו שאנחנו מפתחים – הרבה פעולות דיגיטליות, אנחנו בתהליך של דיגיטציה. העברנו פעולות של הרשמה וכן הודעות מצד התושבים דרך האפליקציה. אנחנו נצא לאזרח עם ניידות שירות, שמיועדות למבוגרים וקשישים אשר אינם יכולים לבוא לפה לקבל את השירותים. זה יהיה שונה ממה שהיה בעבר״.

– מדוע אתה לא מאמין במהפכות, למשל כמו סיפור ההצלחה של רון קובי בטבריה?

משה קונינסקי לשכת ראש העיר 2019-04
משה קונינסקי. המהפכות הגדולות ביותר בוצעו בשקט

״רון קובי הוא חבר טוב. הוא איש ספורט, אנחנו נפגשים לא מעט פעמים. אני מאמין בעבודת צוות, לא מאמין במהפכות וברעש אלא במהפכות בשקט. המהפכות הכי גדולות אי פעם היו מהפכות בשקט, לא בצלצולים אלא בעבודה. אני מגיע הנה בבוקר ויוצא בערב עם המון סיפוק. לצערי היום אני יותר פה מאשר בחוץ בגלל תקופת בין הערביים שנובעת מהבחירות לכנסת. אני מניח שבעוד כחודש – חודש וחצי כשנדע את הרכב הממשלה ואת זהות השרים, נמשיך מהיכן שהפסקנו, כי הכל נתקע בגלל הבחירות. אני אומר שראש עיר צריך להיות פה בעיר 30%-40% מהזמן ובשאר הזמן עליו להיות במקומות שבהם הוא יכול לפתח ולקדם את העיר״.

״כאן ראש העיר הנבחר והחצוף״…

– היית רוצה לראות קצב התקדמות מהיר יותר בתחומים מסויימים?

״כן. הלשכה עוסקת באופן שוטף ב-180 תחומים ביום-יום, יש דברים שתלויים בנו וישנם דברים שלא תלויים בנו אלא במשרדי ממשלה. למשל נושא מקומות תעסוקה ודיור בר השגה. היינו בדיאלוג עם משרדי ממשלה ועכשיו יתכן שנתחיל מההתחלה כי יהיו שרים חדשים. אם יהיו שרים אשר ימשיכו בתפקידם, זה יקל עלינו להמשיך, לפחות עד לבחירות הבאות״.

– הזכרת תעסוקה. בישיבת המועצה האחרונה סיפרת על הקמת מפעל שיעסיק 400-600 עובדים.

משה קונינסקי אלי שדה דוד מלכה 2019-02
קונינסקי עם הרל״ש אלי שדה (מימין) והמנכ״ל לשעבר דוד מלכה. צילום ארכיון

״זה לא מפעל סטנדרטי. לנו לא משנה אם הוא יקום בכרמיאל או בפארק בר-לב, כל עוד יעניק תעסוקה לכרמיאלים רבים. אנחנו מדברים במידת ההיתכנות, יש סיכוי רב שהוא יגיע, ויש סיכוי שלא יגיע. שמעתי על כוונה להעביר מפעל מסויים, הרמתי טלפון ואמרתי ׳שלום, אני ראש העיר הנבחר החדש והחצוף של כרמיאל. אני רוצה לפגוש אותך כי שמעתי שאתם רוצים להעתיק חטיבה מאוד גדולה שלכם ממקום למקום ואני רוצה לאתגר אתכם׳. הגענו לפגישת היכרות, הגעתי עם מינהל חינוך והנדסה, רציתי לדבר על מעטפת שלמה – מה העיר יכולה לתת מבחינת מערכת חינוך, אפשרויות של דיור, בילוי וכן הלאה. אנחנו עובדים גם על הקמת הטכני, בנינו מינהלת משותפת שמדברת על קליטת עובדים חדשים. זה סיפור מתגלגל מהקדנציה הקודמת וקורם היום עור וגידים. לפי לוח הזמנים הבניה תחל בתוך שנה, כשהיעד הוא לסיים את הכל בסוף 2022 עד תחילת 2023. אני מעריך שבשלב הראשון עשרות עובדים יעברו לגור פה. אנחנו בונים תוכנית גם למרכז השיקום והאחזקה של צה״ל – מש״א שאמור לעבור לציפורית, 25 דקות מכרמיאל. אנחנו רוצים להיות הבית שלהם ובודקים איך אפשר לבנות שכונות לעובדי מערכת הביטחון, לעובדים בקבע ומשפחותיהם. אני מדבר על תוכניות ארוכות טווח. עבדתי ב-17 השנים האחרונות מול הרבה שרים ושרות, במספר משרדים, למדתי מה לא לעשות – אם כל אחד מהם חושש מהבחירות שלו, בפעם הבאה הוא לא יעשה את הדברים הנכונים. אני רוצה לעשות דברים נכונים, בשיקול דעת, בסבלנות. יהיה קל מאוד מחר בבוקר להקים פה מגרש כדורגל אבל למה פה ולא במקום אחר? אז יקח עוד שנה להכשיר את המקום שמתאים באמת, אולי עוד 3 שנים לבנות אותו, אבל תהיה תוצאה – העיקר לא לעשות את הדברים במהירות וללא מחשבה״.

– אבל יש תחושה שדברים תקועים המון זמן. דיור למשל, על רמת נבון מדברים כבר שנים ועוד לא רואים שם שכונה.

״מתי היית שם בפעם האחרונה? כבר בונים שם. בקצה גבעת רם עומדים בניינים. האכלוס הראשון בעוד כחצי שנה. בתוכנית דיור למשתכן היו בעיות בשיווק, נכון. עזרנו להם בחצי השנה האחרונה, קיימנו יריד מוצלח ונערוך עוד יריד. אני בקשר עם כל היזמים, מנסה להבין מה הם צריכים כדי לקדם את הבניה. התפקיד שלנו לעזור לאותם יזמים, כדי לזרז את הקמת הבתים. בשכונת רבין מתוכננים 4 פרויקטים שונים למגורים – שניים מהם מחכים לשחרור קרקעות ושני הפרויקטים הנוספים הם דירה להשכיר – המתחם הראשון נמצא בשלבי גידור לקראת בניה והמתחם השני הוא דיור מוגן של משרד הקליטה – שנמצא בתהליכי המרה לעוד פרויקט של דירה להשכיר לצעירים. בסה״כ יהיו בפרויקט הזה 300 ומשהו דירות, כ-70% מהן להשכרה לטווח ארוך והשאר מיועדות למכירה. כמו כן דירות שלא ימכרו בתוכנית מחיר למשתכן – המדינה תוכל לקנות ולהפוך אותן לדיור ציבורי, וזאת כדי להגדיל את המצאי של עמיגור בכרמיאל. יש לנו מחסור גדול מאוד בדירות למשפחות נזקקות וגם לעולים. גם זה תהליך״.

מערכת החינוך טובה, צריכה להיות מצוינת

– תעסוקה זה תהליך, דיור זה תהליך. מה עם חינוך? דווקא שם הזדרזתם לבצע שינוי, עם מינויו של ראש מינהל חינוך חדש. מתוך כל המועמדים תושבי כרמיאל שניגשו למכרז, מדוע בחרתם דווקא בתושב חוץ?

״24 מועמדים ניגשו לתפקיד, 17 מתוכם נמצאו ראויים, ארבעה מהם כרמיאלים, שניים מהם היו מתאימים – אבל היו מתאימים וראויים יותר. זה לא משה קונינסקי בחר את ראש המינהל החדש. הוועדה הייתה מורכבת מחברי מועצת עיר ויותר חשוב – מנציגי משרד הפנים, החינוך, מפקחים, נציגי הסתדרות המורים, ארגון המורים, וכל המערכת זו עבדה בצורה מאוד נקיה ומקצועית״.

– כבר ישבת לפגישת עבודה עם ראש מינהל החינוך החדש?

״אנחנו בשלבי למידה, סיירתי במערכת החינוך, בבתי ספר ובגנים, אני יודע שצריך לעשות שינוי ומצד שני לשמר כמה דברים טובים. אנחנו יוצאים עם תוכנית אב לחינוך, חיכינו לראש מינהל חדש. יש ועדת חינוך שיוצאת לדרך עם תובנות מוועדת 100 הימים ועם תובנות שלנו, נבנה תוכנית ארוכת טווח. עד היום הייתה הפרדה מאוד קיצונית בין חינוך פורמלי לבלתי פורמלי, היום אנחנו רואים במסלול ההתפתחות של הילד תהליך המתנהל בציר אחד, מגיל ינקות ועד בגרות. יש סגנית שממונה על זה, אין יותר פיצול בין התחומים של הנוער והחינוך, הכל בראיה אחת של 360 מעלות לטובת הילד. ברור שנעשה רענונים. יש לנו מערכת חינוך טובה – היא צריכה להיות מצויינת. חייבים לתת דגש על מערכת החינוך הדתית-ממלכתית שלא מצליחה לעמוד בקצב, יש להקפיץ אותה מדרגה ולהתאים אותה לצרכים של הקהילה שלנו, כי גם זה מנוף להביא תושבים חדשים. צריכים לחשוב מה הדבר הנכון שצריך לעשות ויש לנו תובנות בנושא״.

הרפורמה בספורט

הראיון עם משה קונינסקי מתקיים מיד אחרי מפגש עיתונאים, שבו הוא בישר לציבור על הקמת קבוצת כדורגל עירונית חדשה ורפורמה שתביא החל מעונת הפעילות הבאה לצמצום מספר בתי הספר לכדורגל בעיר משלושה לשניים – כאשר חוגי המתנ״ס מתמזגים לתוך המכללה לכדורגל של עמותת פרחי כרמיאל. הוא שולל את השאלה על ניסיונותיו מאחורי הקלעים לאחד את כל בתי הספר לכדורגל לגוף עירוני אחד ויחיד. ״לא היה ולא נברא״ הוא משיב.

״אנחנו מדברים על עידן חדש שבו העירייה לא מובלת אלא מובילה מהלכים״ הוא מוסיף. ״זה קורה לא רק בספורט אלא בהרבה מקומות, בתוך מינהלים, בתוך גופי סמך, אנחנו רוצים להמשיך שלא לעשות אותו דבר, אלא לצאת לדרך חדשה. הנהגת העירייה תוביל דברים נכונים הטובים לעיר. אם זה אומר ראיה אחת מתכללת לטובת הילד זה מה שיהיה ומי שלא טוב לו, לא יהיה בתמונה״.

– מה האתגרים הכי קשים שעמדו בפניך בביצוע הרפורמה?

״לא היה קשה להביא אותם לשולחן ביחד, הם רצו לשתף פעולה, כל אחד רצה לוותר על כמה שפחות וזה לגיטימי וזה בסדר. בסופו של דבר כל אחד ויתר על משהו ועשינו את הדברים לטובת הילדים. מי שוויתר זו העירייה, המתנ״ס לא הפסיד פה הכנסות גדולות, מדובר ברווח שולי. הוא ימשיך לעסוק בחוג לכל ילד, אם הפרויקט ימשיך – זה לא תלוי בנו, זו החלטה של משרד החינוך. אותו דבר נעשה בשאר המקומות״.

– מה לגבי נושא התרבות?

״אחד הדברים שאני ואלי שדה (ראש לשכתו, ג.ד) החלטנו הוא להשאיר תחת טיפולו את תחום התרבות. היום הוא ממלא ארבעה תפקידים: ראש לשכה, ראש מינהל דוברות, ראש מינהל תרבות ובנוסף מבצע לכאורה את תפקיד מפיק-העל של הפסטיבל לצד לילך וקסמן. זו הפעם הראשונה שלילך מכהנת כמנכל״ית הפסטיבל המובילה – ואלי עוזר לה. התרבות תישאר כאן, היא חלק מהמנופים שלנו ביחד עם חינוך, תעסוקה וצעירים.מי שנשאר בפורים עד סוף העדלאידע חזה ב-3000 איש. זה היה מטורף. ישנו גם שיתוף פעולה עם זאפה, היה פיילוט בהופעה של היהודים, בקרוב צפויה הופעה של טונה ובחודש יולי יופיע עידן רייכל באמפי, הכרטיסים כבר נמכרו מראש. הישיבה תהיה במושבים בלבד, זה חלק מתפיסת העולם, זה הקוסנפט. באירוע יהיו עמדות אוכל, אזור ריקוד… ויהיו עוד מופעים. אנחנו רוצים למקסם את האמפי. תראה בתוך ארבעה חודשים אילו מופעים הגיעו לכרמיאל!״

איך הרכבת הצילה את העירייה

האתגר הראשון של משה קונינסקי בתפקיד, היה כנראה התמודדות עם החשש שעיריית כרמיאל תסיים בגירעון תקציבי – לראשונה בתולדותיה. חבל ההצלה הגיע מכיוון לא צפוי כאשר רכבת ישראל העבירה לעירייה היטל של כ-4 מיליון ש״ח וזאת תמורת הקמת מתחם מסחרי בן 8 קומות על תחנת הרכבת.

״חרדתי מכך שנסיים את השנה בגירעון, עבדנו קשה מאוד כדי לסיים את 2018 באיזון תקציבי״ מודה קונינסקי. ״בסופו של דבר דו״ח 2018 שוגר באיזון ואפילו היינו בפלוס 6000 שקלים… התפקיד שלי כראש העיר הוא לסיים את שנת התקציב באיזון, זה לא משנה מי גרם למצב הזה. קיבלתי עירייה עם הלוואות בגובה 74 מיליון שקל, גופי סמך עם 30 מיליון ש״ח של גירעונות והלוואות, זה כבר סכום של 104 מיליון ש״ח ובנוסף עוד 15-20 מיליון שקלים בתזרים המזומנים. עשינו הכל כדי לקדם את העברת הכספים מהרכבת אלינו, ללא הסכום הזה העירייה הייתה מסיימת את 2018 בגירעון של 2.5 מיליון שקל. ההיטל הזה הציל אותנו. אגב, כל האזור שמדרום לתחנת הרכבת ועד לכביש העולה לשכונת מגדים יהפוך לאזור מת״ם כרמיאל, בדומה למה שיש בחוף הכרמל בחיפה. העניין נמצא בשלבי הסדרה ויש רשימה של יזמים שמעוניינים לפעול בכרמיאל״.

– איך מגיעים למצב שבו לא נזדקק לרכבת כדי להציל את העירייה ברגע האחרון?

״התפקיד שלי להקטין את ההוצאות ולהגדיל את ההכנסות, איך אני עושה את זה? בנינו תוכנית לבניית והרחבת מפעלים וקיצור תהליכי בירוקרטיה. דפקתי על השולחן כדי לזרז הליכים שהיו תקועים פה חצי שנה, כל הדברים האלה מוסיפים עוד מיליון שקל בשנה בהכנסה מארנונה. קבענו יעדים להרחבת מפעלים ואני מעריך שעד סוף 2020 נבנה במצטבר כ-60,000 מ״ר, זו תוספת הכנסה של למעלה מ-20 מיליון שקל. המינון שלנו כיום בארנונה הוא מגורים 70% ותעסוקה, מסחר ותעשיה 30% ואני רוצה להעלות את המינון״.

– והתייעלות בנושא הוצאות? אני מבין שאתם מורידים את שכר הבכירים?

״אנחנו בתהליך של התייעלות. התחלנו עם הורדת שכר הבכירים, סגרנו בהסכמה על הורדת השכר של הבכירים״.

– בכמה אחוזים יקוצץ שכר הבכירים?

״זה קיצוץ רוחבי שאמור לחסוך מאות אלפי שקלים בשנה. גם ראשי מינהלים חדשים מתמנים לתפקיד בהבנה שמצופה מהם לקצץ בשכר – כולם חתמו. מעבר לזה אנחנו בתליך התייעלות, למשל ריכוז כל הרכש, עם תעדוף לכרמיאלים. דבר נוסף שעשיתי – הזמנתי טכנאי לכל המדפסות, כדי לשנות את קוד התיכנות ומעכשיו נחסוך כרבע מיליון שקל בשנה רק על הדפסות! כמו כן אנחנו בתהליך של בדיקת הוצאות הדלק להפחתת עלויות״.

אוהב אסטרטגיות

ישיבות מועצת העיר מתחילת הקדנציה התאפיינו בהרבה מאוד עימותים בין קונינסקי לחברי האופוזיציה. אני שואל אותו עד כמה האופוזיציה מצליחה לעצבן אותו. ״אתה לא מבין כמה עצבי ברזל יש לי, אתה לא יודע…״ הוא מחייך. ״יש לי סבלנות בלי סוף. אני לא יורה, לא חייתי במערב הפרוע. אני אוהב אסטרטגיות, המשחק שלי היה טניס, זה משחק עם המון מערכות בלי הגבלת זמן, יש משחקים שנמשכים 4-5 שעות. אני לא רגיל למשחק של 60 דקות או 90 דקות, אני רגיל בלי הגבלת זמן״…

– בני המשפחה רואים אותך בבית מאז שנכנסת לתפקיד?

״אנחנו חיים בבית מאוד עסוק, מאוד. אשתי סוזי עסוקה מאוד בקריירה שלה כעורכת דין ועוזרת להמון ארגונים, היא פעילה חברתית. הילדים הקטנים משרתים בצבא, הגדולות – אחת בלימודים ואחת באתגרים מקצועיים. אנחנו חיים בקצב מהיר…. אני וסוזי מקפידים לפחות פעמיים בשבוע לצאת לעסקים בכרמיאל, כמו מסעדות ופאבים. באמצע השבוע אנחנו מפרים אחד את השני ובסופי שבוע אנחנו נהנים מאחידות משפחתית״.

לסיום מבקש ראש העיר לברך את תושבי כרמיאל בחג אביב שמח: ״בשמי ובשם חברי המועצה ועובדי העירייה, אני רוצה לברך אתכם בברכת חג שמח, לאחל למי שהחליט לצאת לחופשה ליהנות מכל רגע ולחזור בשלום. תיהנו מהחג, תיהנו ממדינת ישראל, מהצפון שלנו ותחזרו הביתה״.

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *