Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1525267434:25
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 25
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 15739
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => מוחמד העיר, מוחמד הכפר
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => מוחמד נעמה, אחד האנשים הכי מצחיקים שתפגשו, הסטנדאפיסט הערבי הראשון וגם היחיד שמרשה לעצמו לרדת בלי חשבון על יהודים וערבים, חוזר לכרמיאל, העיר שבה החל את צעדיו הראשונים. ראיון מיוחד
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => מוחמד
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => מוחמד
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => מוחמד העיר, מוחמד הכפר
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => מוחמד נעמה, אחד האנשים הכי מצחיקים שתפגשו, הסטנדאפיסט הערבי הראשון וגם היחיד שמרשה לעצמו לרדת בלי חשבון על יהודים וערבים, חוזר לכרמיאל, העיר שבה החל את צעדיו הראשונים. ״אני אוהב את השקט שעל גבול השעמום״, הוא מסביר בראיון מיוחד. תפדלו...
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 85
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 1660
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 868
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2016/10/WhatsApp-Image-2016-09-11-at-17.13.07.jpg
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 1660
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => מוחמד העיר, מוחמד הכפר
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => מוחמד נעמה, אחד האנשים הכי מצחיקים שתפגשו, הסטנדאפיסט הערבי הראשון וגם היחיד שמרשה לעצמו לרדת בלי חשבון על יהודים וערבים, חוזר לכרמיאל, העיר שבה החל את צעדיו הראשונים. ״אני אוהב את השקט שעל גבול השעמום״, הוא מסביר בראיון מיוחד. תפדלו...
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => מוחמד
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => מוחמד העיר, מוחמד הכפר
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => מוחמד נעמה, אחד האנשים הכי מצחיקים שתפגשו, הסטנדאפיסט הערבי הראשון וגם היחיד שמרשה לעצמו לרדת בלי חשבון על יהודים וערבים, חוזר לכרמיאל, העיר שבה החל את צעדיו הראשונים. ראיון מיוחד
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

מוחמד העיר, מוחמד הכפר

שתפו

מוחמד נעמה, אחד האנשים הכי מצחיקים שתפגשו, הסטנדאפיסט הערבי הראשון וגם היחיד שמרשה לעצמו לרדת בלי חשבון על יהודים וערבים, חוזר לכרמיאל, העיר שבה החל את צעדיו הראשונים. ״אני אוהב את השקט שעל גבול השעמום״, הוא מסביר בראיון מיוחד. תפדלו

מאת גיל דובריש

מוחמד נעמה, הסטנדאפיסט הערבי הראשון בישראל, הוא אחד האנשים הכי מצחיקים שתפגשו איפעם. בכל שיחה הוא מחפש שתיפול מולו וישר עוקץ, גם בשיחות פרטיות, לא רק כשהוא מופיע על הבמות ברחבי הארץ ויורד על ערבים ויהודים. אם תשאלו את החברים שלו מה הם חושבים עליו, יגידו שהוא אידיוטעל (ציטוט של מוחמד בעצמו). אבל תתפלאו, כשצריך לעבור לפסים רציניים, הוא בחור עם שתי רגליים יציבות על הקרקע ויודע היטב מה הוא רוצה מעצמו.

בשבועות האחרונים, עושה מוחמד נעמה (27), יליד דיר אל אסד, את הקו כרמיאלתל אביב באופן קבוע. לדבריו, אחרי כמה שנים מוצלחות במרכז, הוא מחפש דווקא את השקט של הגליל ולכן חזר להתגורר כאן, ובמקביל הוא מתכנן לפתוח בעיר ליין של מופעי סטנדאפ. מכיוון שהעבודה העיקרית שלו נמצאת בעיר הגדולה, הוא מחלק את זמנו בין תל אביב בסופי השבוע ובין כרמיאל בשאר הימים. נעמה ממלא בשנים האחרונות אולמות ברחבי הארץ. הוא הסטנדאפיסט היחיד שמסוגל לצחוק על ערבים ויהודים ועושה זאת בהצלחה רבה. ההתחלה הייתה כאן ביחד עם קובי בן חמו, צמד שהרים את הפרנקלין באוויר בכל יום רביעי, בעשור הקודם. בן חמו חזר מאז בתשובה ומוחמד יצא לעיר הגדולה כדי לנסות את מזלו.

לצורך הראיון התקשרתי כדי לתאם איתו שיחה, אבל המספר שמסר לי בהתחלה לא היה זמין. אחרכך הוא העביר לי בפייסבוק את המספר החדש שלו.

מוחמד, השאלה המתבקשת, אתה מחליף מספרים כמו גרביים, למה? אתה חושש שהצבא מצותת לך?…

״גםאבל ברצינות, יש מטרידנים שמתקשרים למספר בשעה 1 בלילה ממספרים חסויים, וגם יש בנות, אני לא אוהב להשתמש במילה מעריצות, שקצת משגעות אותי. כמעט כל חודש אני מחליף מספר״.

זה סופי, חזרת לכרמיאל?

״אני גם בצפון וגם במרכז. יש לי שם המון עניינים, פגישות, ישיבות, עבודה. חזרתי לכרמיאל בשביל השקט, להיות קצת על גבול השעמום, אחרי 8-9 שנים של פקקים, רעש והמולה. תל אביב זו עיר מרעישה מאוד, זה כאב ראש. אתה לא יכול לשבת במרפסת של הדירה ולחשוב בשקט. אז שכרתי דירה בכרמיאל. אני מתכוון להרים ליין של מופעים באנג׳י ובהיכל התרבות, על מנת להביא לכאן את הסטנדאפיסטים המובילים בארץ וגם הצעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום״.

מוחמד נעמה. נמאס מהרעש של תל אביב
מוחמד נעמה. נמאס מהרעש של תל אביב

מהכפר לעיר הגדולה

מאז ומתמיד היה מוחמד נעמה הליצן שבחבורה. אבל לא רבים יודעים שמדובר בבחור רציני שמכוון למטרה ומשיג את היעדים שהציב לעצמו. בגיל 18 החליט שהוא רוצה לתרום למדינה והתנדב במשך שנתיים בבית חולים איכילוב במסגרת השירות הלאומי. על השאלה איך הגיבו על כך בדיר אל אסד הוא אומר בצחוק: ״מה קרה לך, בכפר שלי יש יותר חיילים מבכרמיאל״

ובאמת, לא הייתה התנגדות כלשהי בכפר?

״תשמע, אחוז המתגייסים בכפר עולה כל הזמן, כי הצעירים מבינים שעל מנת לדרוש את הזכויות שלהם, עליהם למלא את החובות. כדי לדרוש מהמדינה, עליך לתת לה. כשאני התנדבתי לשירות לאומי היינו רק שלושה בכפר, אחד מהם בן דוד שלי ששירת בצבא קבע. אני העדפתי לבחור בשירות לאומי כי ככה יכולתי לתרום למדינה, בלי לפגוע במישהו אחר״.

את השנתיים האלו בתל אביב, הוא זוכר מצויין. ״עברתי לגור שם, בדירת חיילים. במקביל להתנדבותי, התחלתי להכיר את ת״א. זה היה עולם אחר בשבילי. עבדתי בבריםזה היה שונה מאוד מהסביבה שבה גדלתי בכפר, החוויה הזו שינתה את כל התפיסה שלי״.

קמת בוקר אחד ופשוט החלטת שאתה רוצה להיות סטנדאפיסט?

״ראיתי הופעה של קובי מימון. זה השפיע עלי מאוד. הבנתי שאני לא פחות טוב ממנו וזה מה שאני רוצה לעשות בחיים. היום אגב, אנחנו חברים טובים, הוא יודע שהכל התחיל בגללו״.

אחרי השירות הלאומי למד מוחמד משחק בתל אביב, אבל את הצעדים הראשונים עשה פה, בכרמיאל. ״לסטנדאפיסט מתחיל, קשה מאוד להצליח בתל אביב. אתה צריך להביא אנשים, במרכז הארץ ׳תגרד׳ בקושי עשרה. בכרמיאל לעומת זאת, קל יותר כי אין כאן סצינת סטנדאפ, אז יותר אנשים יגיעו כדי לשמוע ולתת לך הזדמנות. אני וקובי בן חמו מכרמיאל הרמנו ערבי סטנדאפ במועדון הפרנקלין. אחרי חודש, משהו כמו 4 הופעות בלבד, כבר היינו בהלםהמקום היה מלא עד אפס מקום! זה הגיע למצב שאנשים עמדו בחוץ. זה העניק לי את הביטחון להמשיך ולכתוב חומרים ולבנות מופע שלם. עברנו לתל אביב, אבל אחרי כמה חודשים קובי החליט לחזור בתשובה. הוא הפך ליהודי מדי. אנחנו שומרים על קשר טוב עד היום, הוא התחתן לאחרונה, ממשיך להופיע בתחום, אבל פונה למגזר הדתי בלבד. נפרדנו והתחלתי להופיע לבדי״.

איפה אתה נמצא לדעתך בסקאלה של הסטנדאפיסטים בארץ?

מוחמד מצטנע: ״עדיין יש לי מה לשפר, אני בחצי הדרך ועוד יש לי הרבה מה לעשות. ברוך השם, לאט לאט מכירים אותי, אני ממלא אולמות, למשל בבאר שבע, היו כ-1000 צופים. במרכז הארץ זה קשה יותר, כי יש לאנשים יותר אפשרויות. זה התחיל עם 200 איש בהופעה והגיע לכ-500, זה כבר הישג מדהים״.

איך המשפחה הגיבה לרצון שלך להיות סטנדאפיסט? אני מניח שזה לא מקצוע מקובל במגזר.

״הם בכלל לא הבינו אותי. צריך להבין שבהתחלת הדרך שלי, לפני כמה שנים, לא היה מושג כזה סטנדאפיסט ערבי. היה מישהו בשנות התשעים, הופיע כמה שנים והפסיק. ומאז כלום, עד שאני הגעתי. אני מרגיש שההצלחה שאני זוכה לה, פותחת דלתות לצעירים נוספים במגזר, אני ממש פורץ את הדרך. גם היום זה נדיר אצלנו, יש כמה שמופיעים אבל הם פונים רק למגזר בשפה הערבית, אני עדיין היחיד שמופיע באופן קבוע בעברית. יש גם בחור צעיר, מוכשר מאוד, שלקחתי תחת חסותי, הוא מופיע איתי במופעי חימום״.

 

צוחק על כולם

מוחמד נעמה מספר כי היותו ערבי הקלה עליו מצד אחד את הצעדים הראשונים על הבמה, אבל מצד שני הדבר גרם לרמת ציפיות גבוהה שקשה להתמודד איתה. ״בהתחלה הייתי גימיק. אבל אחרי שהגימיק כבר הובן, יש צורך לפרוע את השטרות. אז אם אין לך מה להגיד ואתה לא מקורי, לא תצליח. אתה חייב להביא חומר חדש ולעבוד איתו״, הוא אומר. ״כשאני עולה על הבמה, בתור מוחמד, מצפים ממני ליותר מאחרים, זה מקשה עלי ומאתגר אותי. מהרגע הראשון היה ברור לי שאני צוחק על ערבים ויהודים. תשמע, עבור רוב העם היהודי הערבים הם כמו יצורים ממאדים. במיוחד עבור מי שגר במרכז הארץ. תושב ראשון לציון למשל, מה הוא יודע על ערבים? בעיקר סטיגמות. יש הבדלים גדולים בתרבות ובמנהגים שאנשים לא מבינים״.

אתה בעצם היחיד שיכול להרשות לעצמו לרדת על ערבים ויהודים

״בוודאי. אם סטנדאפיסט יהודי יצחק על ערבים הוא ייחשב כגזען, אבל אם זה הפוך וסטנדאפיסט ערבי יצחק על יהודים, זה סוג של תיקון. אני מייצג את המיעוט בארץ, מותר לי לצחוק על יהודים וערבים״.

כמו שזה נראה מהצד שלך, יש לנו, היהודים, הומור עצמי?

״יש הומור עצמי ברמה גבוהה מאוד בחברה הישראלית. יהודים אוהבים לרדת על יהודים. אשכנזים במיוחד, אתה יכול לרדת עליהם והם לא יכולים לעלות על הבמה ולהרביץ לךצוחקים על הכל, באותה מידה, יהודים וערבים כאחדאני מרגיש שלפעמים הקהל בא למופעים שלי כדי לעשות תיקון. זו גם פסיכולוגיה הפוכה. הרי אם יהודי היה צוחק על הנושא, הוא לא היה מחזיק עשר דקות על הבמה״.

על מה אתה אוהב לצחוק?

״אני צוחק על הסיטואציות שאני פוגש בתור צעיר ערבי בחברה היהודית. המשפטים שאנשים אומרים לי, למשל ׳אה, אתה ערבי? יש לי חברים ערבים!׳ כאילו מה זאת אומרת, כל יהודי מגדל אצלו בגינה ערבי? אנשים שמדברים איתי זורקים לך פתאום מילים בערבית. אה, אז אתה עכשיו מתנשא עלי?… אלה סיטואציות מצחיקות״.

אנשים נפגעים מהבדיחות שלך?

״99% מהאנשים שבאים למופעים שלי מגיעים כדי לצחוק, כמובן שתמיד יהיה 1% שצועק, שנפגעסטנדאפיסטים שמזהים אדם שלא כל כך זורם בבדיחות זורם הלאה, גם אני. לא נרד על מישהו שלא מרגיש טוב עם זה״.

גם במגזר הערבי אתה מופיע?

״כן, אבל יש לי מופע אחר לגמרי בערבית, הוא מתמקד יותר בהבדלים בין גברים לנשים וסיטואציות משפחתיות שמוכרות במגזר. פחות על יהודים וערבים״.

למה לא על יהודים וערבים?

״כי במגזר הם מכירים את המצב, אני לא מחדש להם. ברור שאני צוחק גם על הנושא הזה, אבל זה שונה, הנושא פחות מצחיק את האנשים במגזר, עבורם זו המציאות שבה הם חיים״.

צוחק על כולם. מוחמד נעמה

 

שקט על גבול השעמום

מוחמד חזר לאחרונה לכרמיאל ומחלק בתקופה האחרונה את זמנו בין המרכז לגליל. על השאלה מה הוא חושב על כרמיאל ומדוע בחר לחזור לכאן, בניגוד לכל מי שמנסה לברוח מכאן למרכז הארץ כדי להצליח, הוא אומר בכנות: ״כרמיאל היא אחלה עיר והדרך להצלחה עוברת בכרמיאל. אני זוכר לטובה את העיר, את השקט שעל גבול השעמום, ליצירתיות זה דווקא טוב, אתה יכול לפתוח את החלון, מול ההרים, בלי רעש ובלי כלום. בתל אביב, 99% מהזמן אתה לא יכול לשבת בשקט במרפסת״.

מתכוון להישאר כאן או שזו גיחה קצרה?

״אמרתי להורים שלי שכאשר אני אתחתן, אני אבנה בית בכרמיאל ואגור כאן. מיציתי את העניין של חיים בתל אביב, אפשר גם לגור בצפון. נכון, מדובר בשעה וחצי של נסיעה ברכבת, אבל בעיני זה עדיף על פני הפקקים שם והחיפוש אחרי חנייה. אני גם רוצה להחזיר לעיר שבה התחלתי וצמחתי ומעוניין להרים ליין של מופעי סטנדאפ באנג׳י ובהיכל התרבות. אני מקושר היטב בסצינה של התעשייה ויכול להביא את כל הסטנדפאיסטים הכי מוכרים, במחירים משתלמים. אני לא מתכוון להפיק אלא לעזור באמצעות הקשרים שלי למי שמעוניין להביא לכאן את השמות הכי גדולים בתעשייה. במקביל אני ממשיך גם בתל אביב, נמצא שם בסופי שבוע כי שם העבודה הגדולה. בשאר הימים אני בכרמיאל, מקדם את העניינים״.

איפה תהיה בעוד 5 שנים?

״אולי אתחתן אולי לא. רגע, עוד חמש שנים, כן, נראה לי שכבר יהיו לי בית ומשפחה. מקצועית, הספקתי להשתתף בסדרה שותפים של חן מזרחי וגדי וילצ׳רסקי בהוט קומדי ואהבתי להופיע בטלוויזיה. אני עובד עכשיו על סדרת טלוויזיה חדשה, סיטקום שייקרא מוחמד העיר, מוחמד הכפר. כבר יש תסריט, נצלם פיילוט ויש התקשרויות עם גופי תקשורת כדי למכור את הסדרה. בעוד 5 שנים, מקווה שתראו אותי מככב על מסך הטלוויזיה״.

כתבה מעניינת:

תרומה לבסיסי צה"ל, מפעילויות משטרת כרמיאל בקהילה. צילום דוברות משטרת ישראל

כבוד: משטרת כרמיאל שנייה בארץ בפעילות קהילתית

שתפומאת גיל דובריש כבוד! תחנת משטרת כרמיאל זכתה במקום השני לשנת 2024 במעורבות קהילתית, מבין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *