Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1608539589:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 43138
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | משימה (כמעט) בלתי אפשרית | היכנסו לכתבה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => מנהלי בתי ספר כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% משימה (כמעט) בלתי אפשרית
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => כמה מאתגר להיות מנהל בית ספר בימים כאלה? שמענו מחמישה מנהלי תיכונים בעיר איך הקורונה השפיעה עליהם ועל התלמידים והאם לדעתם התקופה הזו היא משבר או הזדמנות?
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 55
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 243
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 449
        )

)
מנהלי בתי ספר תיכוניים כרמיאל. קולאז׳: פורטל זהר.נט
מנהלי בתי ספר תיכוניים כרמיאל. קולאז׳: פורטל זהר.נט

משימה (כמעט) בלתי אפשרית

שתפו

כמה מאתגר להיות מנהל בית ספר בימים כאלה? שמענו מחמישה מנהלי תיכונים בעיר איך הקורונה השפיעה עליהם ועל התלמידים והאם לדעתם התקופה הזו היא משבר או הזדמנות?

מערכת פורטל זהר.נט

אם לא קל להיות תלמיד בתקופה כזו, מה יאמרו מנהלי בתי הספר? משבר הקורונה שיבש כמעט לחלוטין את שגרת מערכת החינוך, הסגרים הממושכים קטעו את הלימודים ובעצם, מאז חודש מרץ התלמידים הפסיקו ללמוד בצורה רציפה. כבר חודשים שהם לומדים מרחוק בשיעורי זום, חלקם בשילוב של למידה פיזית בבתי הספר, בקפסולות, באופן מלא או חלקי – תלוי בשכבת הגיל.

איך מתמודדים מנהלי בתי הספר התיכוניים בכרמיאל עם אתגר הקורונה? פנינו לכמה מנהלי בתי ספר כדי לשמוע מהם מה הם חושבים על התקופה המאתגרת הזו, איך הם מתמרנים תחת המגבלות וההנחיות השונות ואיך ישפיע המשבר לטווח ארוך על התלמידים? אלה התשובות שקיבלנו.

קיראו עוד בפורטל זהר.נט:

אילן פרסטר, אורט כרמים

אילן פרסטר אורט כרמים 2018
אילן פרסטר מנהל אורט כרמים. צילום ארכיון

אילן פרסטר (52) מכרמיאל, מנהל את ביה״ס אורט כרמים זו השנה השלישית.

– כיצד מתנהל ביה״ס בכל הקשור לשילוב של לימודים מרחוק עם לימודים פיזיים?
״ביה"ס פועל ע"פ המתווה וההנחיות, מערכות ביה"ס הותאמו ללמידה מרחוק ולמידה פיזית במגבלות הקיימות לתלמיד ולמורה. יצאו הנחיות ברורות ממחוז צפון בהובלתה של מנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון ללמידה היברידית. אנחנו מעדכנים על בסיס יומי שינויים מול ההורים והתלמידים ושמים דגשים על מיומנויות התלמיד כלומד עצמאי סקרן יותר, ובעל גמישות מחשבתית ליוזמות יצירתיות וביקורתיות תוך דגש לפניות רגשית לכל תלמיד  על מנת שתהיה פניות לימודית״.

– איך הושפע תפקידך בגלל הקורונה, האם נאלצת לעסוק בתחומים שלא עסקת בהם בעבר?
״למדתי כי בסביבה סוערת ברוח התקופה אני חייב להשתנות מהר ביחד עם הארגון, המנהלים קיבלו יותר אוטונומיה, יש יותר מרחב למורה ויחד עם זאת גם לתת כלים חדשניים דרך הפיתוח המקצועי למורים והעובדים להצלחת התלמיד. כמו כן השותפות באופן טבעי עם ההורים חזקה יותר. אנו שומעים ומקשיבים לצרכים שעולים מהשטח, הן מצד התלמידים והן מצד ההורים וחיזוק הסדירויות מול בעלי העניין לשיפור מתמיד״.

– איך לדעתך השפיע משבר הקורונה על התלמידים ומה יהיו ההשלכות העתידיות עליהם?
״אני תמיד אומר להסתכל על היש ולא על מה שאין, שוחחתי דרך שולחנות עגולים או ליתר דיוק ריבועים עם תלמידים, שמעתי ביחד עם ההנהלה את האתגרים ותוך כדי תנועה ידענו להתאים ולשפר את עצמנו. לאורך כל הדרך אנחנו דואגים למענים הרגשיים שהם החשובים ביותר דרך גורמי חוץ והכלים הבית ספריים, כדי שהתלמידים ירגישו שרואים אותם, שירגישו משמעותיים ושייכים. התלמידים עברו לשיטות למידה המתאימות עצמן לתקופה ולקדמה ושיפרו מיומנויות שבעתיד ישלבו אותם בעולם האמיתי״.

– מנקודת מבטך, האם תקופת הקורונה היא הזדמנות או משבר ולמה?
״אני רואה בתקופה זו כהזדמנות, שידרגנו את עצמנו בגיוון שיטות ההוראה, מלוח וטוש עברנו לעבודה עם כלים דיגיטליים, התפיסות השתנו, השיח פתוח יותר, קיימת יותר גמישות בניהול ובפיתוח המקצועי של המורה, ואנחנו למדים שמה שהיה נראה לנו בלתי אפשרי השמיים הם הגבול״.

שרה עובד, אורט פסגות

שרה עובד מנהלת אורט פסגות. צילום פרטי

שרה עובד (52), תושבת קרית מוצקין, מנהלת מוסדות חינוך מזה 10 שנים, מתוכן ב-3 השנים האחרונות מנהלת את אורט פסגות בכרמיאל.

– כיצד מתנהל ביה״ס בכל הקשור לשילוב של לימודים מרחוק עם לימודים פיזיים?
״בחודשים האחרונים וליתר דיוק מאז החזרה מחופשת סוכות, ביה"ס נמצא בשגרה חדשה בה מערכת השעות מתנהלת ב(לפחות) שני אופני הפעלה: ישנם מורים המלמדים מרחוק בלבד, וישנם אלו המלמדים גם וגם – חלקם מגיעים ללמד בביה"ס פיזית ומלמדים מרחוק מביה"ס וחלקם מלמדים פיזית בביה"ס ונוסעים הביתה ללמד מרחוק. הנהלת ביה"ס נדרשת כל העת לשינויי מערכת הצצים מעכשיו לעכשיו ולחשיבה על ותכנון של תרחישים עתידיים אפשריים על מנת שבכל עת נוכל לתת את המענה המתאים לביה"ס״.

– איך הושפע תפקידך בגלל הקורונה, האם נאלצת לעסוק בתחומים שלא עסקת בהם בעבר?
״לא. הנושאים בהם אנו עוסקים כעת הם אותם נושאים בהם עסקנו גם קודם, אבל בפרופורציות אחרות, באופן אחר, במשמעות אחרת, ובזמנים אחרים. גם קצב העבודה השתנה. באופן אישי, בהשוואה לעבר, אני מקדישה הרבה יותר זמן למפגשים אישיים עם מורים ותלמידים. וכן, הרבה יותר זמן לתכנון וחשיבה על היום שאחרי הקורונה״.

– איך לדעתך השפיע משבר הקורונה על התלמידים ומה יהיו ההשלכות העתידיות עליהם?
״הקורונה השפיעה על תלמידים משכבות גיל שונות באופן שונה. ברור שהתיכוניסטים מודאגים מבחינות הבגרות וחלקם תוהים האם יגיעו מוכנים או לא, לצעירים יותר נמאס להיות בבית. אבל ניכר שהרוב הגדול של התלמידים הסתגלו למצב. התלמידים יודעים לזהות ולבטא את היתרונות שבתקופה. לדוגמה, תלמידים משתפים שהתקופה לימדה אותם על עצמם, שהם יכולים ללמוד באופן עצמאי, שהם צריכים להיות אלו האחראים על לימודיהם. אני חושבת שהתקופה הזו תחזיר לביה"ס תלמידים אחרים, כאלו שיודעים יותר על עצמם, על יכולותיהם, על אחריות ועל חשיבות ביה"ס בחייהם״.

– מנקודת מבטך, האם תקופת הקורונה היא הזדמנות או משבר ולמה?
״מבחינתי, חד משמעית הזדמנות! המערכת למדה שאפשר לבצע שינוי מעכשיו לעכשיו, בניגוד למה שטענו אנשים מסוימים בעבר. מורים ותלמידים למדו מהי למידה עצמאית, נפרצו הזמן והמרחב שכה רצינו לשנות ולא התאפשר לנו. אנו מחויבים לנצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכנו ולקחת חלק פעיל בכתיבת ההיסטוריה החדשה של מערכת החינוך בישראל״.

גאי דקל, ביה״ס אמי״ת

גאי דקל מנהל אמי״ת כרמיאל. צילום פרטי

גאי דקל (51), גר בהושעיה שליד נצרת, משמש כמנהל בית חינוך אמי"ת כרמיאל זו השנה השביעית.

– כיצד מתנהל ביה״ס בכל הקשור לשילוב של לימודים מרחוק עם לימודים פיזיים?
״צוות בית החינוך נערך והתאים את מערכת הלימודים ללמידה המשלבת למידה מרחוק ולמידה פנים אל פנים, בצורת השיעורים ובמבנה שלהם.הושם דגש על פיתוח מיומניות של למידה עצמאית והמורים משקיעים ומשתלמים כדי שהלמידה מרחוק תהיה משמעותית. בית החינוך שם דגש על הקשר האישי עם כל תלמיד ותלמידה ברמה האישית, רגשית, חברתית ולימודית.

– איך הושפע תפקידך בגלל הקורונה, האם נאלצת לעסוק בתחומים שלא עסקת בהם בעבר?
״תקופת הקורונה מתאפיינת בחוסר וודאות, קשיים שונים הכוללים קשיים כלכליים, חברתיים ורגשיים.
כמנהל בתקופה זו נדרש מאיתנו להוות מוקד של יציבות וחוסן, להפעיל רגישות יתרה למגון רחב של נושאים וגם להיכנס לתחומים של רווחה כלכלית ומשפחתית. עוד נדרש לווסת ולנווט את ההודעות הרבות והסותרות לעיתים ולהעביר מסר פשוט ויציב לקהילת בית החינוך, מורים, תלמידים והורים, כדי לקיים מסגרת יציבה עד כמה שניתן״.

– איך לדעתך השפיע משבר הקורונה על התלמידים ומה יהיו ההשלכות העתידיות עליהם?
״התלמידים מתארים בחיוב את הקשר האישי שהצוות מגלה ועומל עליו בתקופה זו. רוב התלמידים מתארים את הלמידה בתקופה זו כמאתגרת וקשה הרבה יותר. חלק קטן מהתלמידים מתארים שהלמידה עדיפה בדרך זו״.

– מנקודת מבטך, האם תקופת הקורונה היא הזדמנות או משבר ולמה?
״זהו משבר שמזמן עבורינו הזדמנות גדולה לפיתוח מיומנויות לומד עצמאי, חיזוק האמונה, האחריות האישית , ניהול זמן, הסתכלות על עיקר וטפל ופיתוח חוסן״.

סתו הרצוג ורותי פאוסט, אדם חברה וטבע

סתו הרצוג ורותי פאוסט, מנהלות אדם חברה וטבע. צילום פרטי
סתו הרצוג ורותי פאוסט, מנהלות אדם חברה וטבע. צילום פרטי

המנהלות השותפות בביה״ס אדם חברה וטבע הן סתו הרצוג (39), תושבת אשבל, שנה רביעית בניהול ורותי פאוסט (45) תושבת רביד, שנה שניה בתפקיד.

– כיצד מתנהל ביה״ס בכל הקשור לשילוב של לימודים מרחוק עם לימודים פיזיים?
״לשמחתנו, הוחרגנו מהסגר ובית הספר פעיל לאורך כל התקופה. הנוכחות עומדת על 80-90% וזה אומר הכל. החניכות והחניכים שמחים לבוא וגם הצוות. בכל זאת עסקנו רבות בהיערכות ללמידה מרחוק ופיתחנו כלים שיאפשרו להתמודד עם מצבים של בידוד ומחלה וגם מאפשרים לצוות, לחניכות והחניכים לרכוש כלים דיגיטליים רלוונטיים. כשבתי הספר היסודיים והגנים היו סגורים פתחנו אצלנו "שמרטפיה" כדי לתת מענה לילדי הצוות.

– איך הושפע תפקידכן בגלל הקורונה, האם נאלצתן לעסוק בתחומים שלא עסקתן בהם בעבר?
״היסוד מרכזי בתפיסה החינוכית שלנו ב׳אדם חברה וטבע׳ הוא המפגש האנושי. תקופת הקורונה מאתגרת מאוד את היכולת שלנו לפעול באופנים שמאפשרים מפגש בין חניכים מקבוצות שונות, חונכויות, סדנאות, יציאה לטיולים ופעילות חברתית וגם את שגרת היום הקבועה. מצאנו את עצמנו עוסקות שעות רבות בהתאמה של המערכת כולה למצב החדש והפעלנו את הכוחות היצירתיים של הצוות כדי שנמשיך לפעול באופנים שמייחדים אותנו והופכים את החוויה החינוכית למלאה ומשמעותית״.

– איך לדעתכן השפיע משבר הקורונה על התלמידים ומה יהיו ההשלכות העתידיות עליהם?
״החניכות והחניכים שלנו וגם הוריהם מעידים שוב ושוב שכיף להם לבוא לבית הספר ושהם שמחים ואף מרגישים ברי מזל שניתנה להם ההזדמנות להפגש, ללמוד ולחוות. עם זאת כמו בכל הבתים בישראל ובעולם המצוקה מורגשת, אורחות החיים השתנו והחוויה הזאת משפיעה גם על חניכינו. ברור לנו שההתמודדות המרכזית שלנו היא יצירה של חוסן חברתי, של סולידריות, אכפתיות ולקיחת אחריות. כל אחת ואחד יכולים לעשות זאת. הכוח שלנו כקבוצה מאפשר לנו למצוא בעצמנו כוחות וגם לתת לאחרים״.

– מנקודת מבטכן, האם תקופת הקורונה היא הזדמנות או משבר ולמה?
״תקופת הקורונה חושפת ומקצינה את הפערים החברתיים כלכליים ואת השסעים בחברה הישראלית ומצד שני ממחישה את הצורך ביחד ואחריות הדדית של כולנו, אחד על השניה והמציאות שסביבנו ואת העובדה שאין חלופה למפגש אנושי בכל תחומי החיים ובמיוחד במערכת החינוך. אם נשכיל לבחור בדרך של עשיה חברתית במטרה לצמצם פערים, אם נתמודד על מערכת חינוך ששמה במרכז ערכים חברתיים ולא הישגים וציונים – אזי תקופת הקורונה תוכל להיות הזדמנות משמעותית לשינוי חברתי״.

עדנה מרום, תיכון עתיד

עדנה מרום מנהלת עתיד כרמיאל צילום פרטי
עדנה מרום מנהלת עתיד כרמיאל. צילום פרטי

עדנה מרום (54) מקריית אתא, כ-26 שנה בתחום החינוך ומתוכן 15 שנים כמנהלת תיכון על אזורי עתיד כרמיאל.

– כיצד מתנהל ביה״ס בכל הקשור לשילוב של לימודים מרחוק עם לימודים פיזיים?
״גם לפני הקורונה, בתפיסה שלי לא ראיתי מעולם מציאות שבה תלמיד לא יצליח, הקורונה רק חידדה לי ולצוות את הדברים הטובים שידענו לעשות גם לפני הקורונה, ולנו בניגוד לבתי ספר האחרים – היו את מיטב הכלים להתמודדות עם המשבר שניחת עלינו. נערכנו מבעוד מועד כראוי, הנחיתי את כל צוותי המורים להיות בקשר אישי עם כל אחד מהתלמידים, על בסיס יום יומי, טלפונית ויתרה מזאת גם בביקורים בטוחים בבתי משפחות התלמידים. בית ספרנו הוגדר כחיוני והיינו הראשונים לחזור ללימודים אחרי חגי תשרי – התלמידים שמחו ואנחנו דאגנו לא לוותר לתלמידים והכנו בעבורם את בית הספר עפ"י ההנחיות״.

– איך הושפע תפקידך בגלל הקורונה, האם נאלצת לעסוק בתחומים שלא עסקת בהם בעבר?
״אני חושבת אולי שהדבר הקשה ביותר היה הניהול מרחוק של המורים, מעבר לבעיות טכנולוגיות עליהן התגברנו די מהר. מצאתי את עצמי משקיעה המון אנרגיות בחיבור ותפעול בדברים שלא חשבתי עליהם – החל משמירה על בריאות תלמידים ומורים, ענייני תזונה ושמירה על היגיינה וכלה בהסעות התלמידים ומגבלת מספר התלמידים בהסעה – יש לנו תלמידים מנהריה, עפולה, מעלות וצפת נוסף על התלמידים מכרמיאל״.

– איך לדעתך השפיע משבר הקורונה על התלמידים ומה יהיו ההשלכות העתידיות עליהם?
״התלמידים שלנו נבונים מאד, הם השכילו להבין יותר מהר מהמבוגרים שזאת השגרה ואליה צריך להתרגל, דווקא בתקופה הזאת חווינו מהתלמידים שלנו המון הערכה על ההשקעה ועל היחס האישי, בניגוד לנהוג לחשוב, התלמידים שלנו מאד רצו להגיע וללמוד, להמשיך ולהתמקצע ואני חושבת שזה קשור ל-DNA של בית הספר וההשקעה העצומה של המורים״.

– מנקודת מבטך, האם תקופת הקורונה היא הזדמנות או משבר ולמה?
״אני בהחלט חושבת שתקופת הקורונה היא הזדמנות, כמו בכל אתגר בחיים ממקומות קשים אפשר רק לצמוח, אני חושבת שלמדנו בתקופה הזאת לא לוותר לעצמנו, נתנו הרבה יותר והיינו שם לתלמידים שלנו – אני שומעת את ההערכה של התלמידים, את ההבנה שלהם שאפשר וחייבים להמשיך ואת ההפנמה שאנחנו לבטח לא הולכים לוותר להם. אני בטוחה שנמשיך להצליח – אין אפשרות אחרת״.

כתבה מעניינת:

בית ספר עתיד כרמיאל נטיעת עצים לזכר נרצחים

בבי"ס עתיד נטעו עצים לזכר נרצחים בטבח

שתפומערכת פורטל זהר.נט סיום מחצית בבית הספר עתיד כרמיאל בצל המלחמה. התלמידים נטעו עצים לזכרם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *