Array
(
    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 7144
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => תמונת ארכיון
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => גיל דובריש
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [catcolor] => Array
        (
            [0] => #000
        )

    [_catcolor] => Array
        (
            [0] => field_5301f6811eafe
        )

    [catimage] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_catimage] => Array
        (
            [0] => field_53034084449ad
        )

    [slide_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 517
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 631
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
נגמר המקום בבית העלמין

נגמר המקום בבית העלמין

שתפו

מצוקת קרקע חריפה בבית העלמין העירוני – נותר מקום לקבורה רק בכוכים לאחר שאזלו כל חלקות האדמה הפנויות. במועצה הדתית מתמודדים עם המשפחות שאיבדו את יקיריהן באמצעות פתרונות יצירתיים כמו הכשרת חלקות בשטחים ציבוריים, בחלקת ההורים השכולים וכן בחלקות ריקות שהוזמנו לפני עשרות שנים. יו”ר המועצה הדתית שאול פרץ: “את מה שהיה צריך להעביר מבחינת הכספים, כבר העברנו”. העירייה: איננו אחראים על אופן הקצאת הקברים… מכרז להוספת מקומות קבורה פורסם לפני מספר ימים”

 

מצוקה חסרת תקדים במקומות הקבורה בבית העלמין בכרמיאל. נכון להיום לא נותרו כלל חלקות אדמה פנויות והנפטרים נקברים בכוכים הבנויים במפלסים. עד כדי כך קשה המצוקה, שבמועצה הדתית קיימת רשימת המתנה של עשרות משפחות המבקשות לרכוש חלקות אדמה בסכומי כסף גבוהים, אך אין עבורן מקום פנוי. זאת ועוד, תחת לחץ המשפחות שהתעקשו לא לקבור את מתיהן בכוכים, נאלצו במועצה הדתית להפשיר חלקות קבורה בשטחים הציבוריים שבהם הייתה צמחייה ולא היו מיועדים לקבורה, וכן הופשרו מקומות קבורה בחלקת ההורים השכולים הצמודה לחלקה הצבאית.

שאול פרץ
שאול פרץ. כל הכספים כבר הועברו

מכשירים חלקות קבר בשטחים הציבוריים

תושב העיר, שאביו נפטר לאחרונה, מספר כי כאשר ניגש אל המועצה הדתית, על מנת לבצע את הליכי הקבורה, התחוור לו כי לא נותרה חלקת אדמה אחת פנויה. “נאמר לי שכל החלקות תפוסות ושניתן לקבור רק בכוכים. אנחנו דרשנו לקבור באדמה, אפילו העלינו את נושא המחיר, אבל הוסבר לנו שלא מדובר בעניין של כסף, פשוט אין מקום”.

הוא מוסיף כי “סיפרו לי שהמצוקה כל-כך קשה שאפילו קברו נפטרים בחלקת ההורים השכולים ליד החלקה הצבאית, שמיועדת להורים לחללי צה”ל, ויש עוד מקומות שבהם היו גינות ציבוריות וצמחיה, שגם אותן הכשירו לחלקות קבורה. הבנתי שיש תוכניות להרחיב את בית העלמין אבל הכל תקוע במשך מספר חודשים ועכשיו המצב פשוט בלתי נסבל”.

תושב העיר שפנה לאחרונה אל המועצה הדתית כדי לרכוש חלקת אדמה, אומר כי נתקל בתשובה שלילית: “פניתי יותר מפעם אחת, אמרו לי שעדיף לחכות עד שיפשירו חלקות אדמה נוספות, כי אין בכלל מקום כרגע. אני לא מבין מה הבעיה להכשיר עוד קרקע, זה לא שצריך לבנות מגדל קומות במקום, אין פה צורך בתוכניות הנדסיות מורכבות, מדוע הכל תקוע? במצב הזה אני מעדיף שישרפו את גופתי, לא מעוניין להיקבר בכוך, יחד עם זרים נוספים. אני רוצה שכאשר אעזוב את העולם, לילדיי יהיה מקום שבו יוכלו להגיע ולהתייחד עם זכרי בצורה מכובדת”.

יו”ר המועצה הדתית, שאול פרץ, מאשר כי אכן קיימת מצוקה של מקומות קבורה בבית העלמין העירוני: “מי שנפטר היום, אין באפשרותנו לספק לו קבורה בחלקות אדמה, גם לא תמורת תשלום כסף. עקרונית, ניתן להיקבר רק בכוכים”.

– אבל אנשים מספרים שמתים נקברו במתחמים שלא מיועדים לכך, כמו שטחים ציבוריים.

“אנחנו חסרי אונים לנוכח המצב ומנסים למצוא פתרונות יצירתיים. לגבי שטחים ציבוריים אין מושג כזה בבית עלמין. נכון, בהתחלה הקצינו מקומות רבים לצמחיה, כי רצינו שהמקום ייראה יפה וירוק, אבל אם אני מגיע למצב שבו אי אפשר לקבור אדם באדמה, נפשיר כל מקום אפשרי לחלקת קבורה. בבתי עלמין בארץ כבר החלו למחוק את השבילים והמעברים ולהכשיר במקומם חלקות קבורה חדשות, אנחנו ממש לא רוצים להגיע למצב הזה כאן בכרמיאל”.

– מדוע נקברו נפטרים גם בחלקת ההורים השכולים שמיועדת להורים לחללי צה”ל?

“חלקת ההורים השכולים בכרמיאל בנויה משורות של 5 קברים. בדרך כלל הורים שכולים רוכשים מראש שתי חלקות צמודות, כך שנותרו באופן טבעי, חלקה פנויה אחת כמעט בכל שורה. שוחחתי עם איציק כהן, יו”ר יד לבנים בכרמיאל, כדי לאפשר במקומות הפנויים קבורה של נפטרים. זו לא החלקה הצבאית, אלא חלקה שהקצינו מרצוננו למען הורים לחללי צה”ל ונפגעי פעולות איבה, כדי להקל עליהם. בהמשך נרחיב את החלקה באמצעות הכשרת מקומות נוספים, אני מציע להורים השכולים לא לדאוג”.

אנשים מתחננים –  ואין מקום פנוי

במסגרת מציאת הפתרונות היצירתיים, שלפו במועצה הדתית את המפות הישנות של בית העלמין משנות השבעים והשמונים, על מנת לאתר חלקות קבורה ישנות שלא נעשה בהן שימוש. שאול פרץ: “נוצר מצב שבו אנשים רכשו חלקות קבר לפני 30-40 שנה, אבל עם השנים העתיקו את מקום מגוריהם, נפטרו ונקברו במקומות אחרים. יש מקרה של אדם שנפטר ונקבר בצרפת, חלקת הקבר ששמר נותרה ריקה. במקרים כאלה, החוק קובע שהחלקה עוברת אוטומטית בחזרה לחברא קדישא והיא ניתנת לשימוש מחדש. אנחנו בודקים כל מקרה כזה לגופו מול המוסד לביטוח לאומי ונקווה שנפשיר בצורה כזו מספר חלקות נוספות”.

פתרון זמני נוסף שנמצא, הוא יצירת מכפלות באדמה, בחלקות שלא מיועדות לכך מראש. מכפלות הן חלקות שבהן קבור אדם מעל בן זוגו, תוך יצירת שכבת הפרדה דקה. “אנחנו יוצרים מכפלות של בני זוג גם במקומות שבהם אין תכנון למכפלות, גם אם לא הוזמן מראש – וללא תשלום נוסף” מסביר שאול פרץ. “קוברים את בן הזוג, האחד מעל השני, אם זה אפשרי ומגביהים את הקרקע במקרה הצורך. כשיש מצוקה משתמשים בכל האפשרויות”.

הצרה, לדבריו היא, שאנשים עדיין אינם מוכנים לעבור לקבורה בכוכים: “בחודשים הקרובים עד למציאת חלקות אדמה, נמשיך לקבור את כולם בכוכים, בקבר סנדרין, עם שכבת אדמה. אנשים לא תופסים שזו המשמעות של ‘מעפר באת ואל עפר תשוב’. אני ועובדי בית העלמין מתמודדים יום-יום מול אנשים שנמצאים בשיא כאבם וצערם, אני ממש חש בצער תושבי כרמיאל. אני כיליד כרמיאל, רואה את כל השכנים שגדלתי איתם], מתחננים אליי, ואני חסר אונים, אין לי מה לעשות, אין לי איך לעזור כי אין מקום פנוי. אנשים שבנו את העיר הזאת בוכים לעזרה ואין לי פיסת אדמה לתת להם”.

למה זה תקוע?

את הפיתוח של בית העלמין מבצע מינהל ההנדסה של עיריית כרמיאל בשיתוף המועצה הדתית. זו גם הכתובת למצוקת הקרקע.

תוכניות להרחבת בית העלמין כבר קיימות ולדברי יו”ר המועצה הדתית, גם הכספים הדרושים כבר הועברו ע”י המועצה הדתית, אלא שהמכרז התעכב במשך זמן רב ובשל כך נוצרה המצוקה הקשה. שאול פרץ מוסר כי ככל הידוע לו, דווקא יצא המכרז בימים האחרונים. “אני מניח שהאחראים על כך מודעים לבעייה ויאיצו את התהליך. יש תוכנית שתפשיר מקום למאות חלקות בחינם, זה יספיק לכמה שנים, אחר כך יעברו לקבור בכפר מכר – אלא אם כן ייענו להצעתי להתרחב לכיוון שזור. הכל תלוי במחלקת התכנון בעירייה – הם רוצים את השטח לתעשייה, אני חולק עליהם. ‘תעשיית’ הנפטרים לא פחות חשובה. לדעתי צריך לשנות את המדיניות. יש מספיק אדמה לעשרות שנים, כרמיאל היא עיר צעירה, אנחנו לא במרכז הארץ, אפשר לתכנן את אזור התעשייה מחדש ולהרחיב עוד יותר את בית העלמין”.

מתוך מודעות למצוקת הקרקע, הזדרזו בשנה האחרונה אנשים רבים ורכשו חלקות בעודם בחייהם, מתוך פחד שהמקומות הפנויים יאזלו. וכך נוצר מצב אבסורדי שבחלקות החדשות יש “תפוסה” של כ-50% בלבד, מאחר שכמחצית החלקות שמורות לאנשים שעדיין בחיים, יבדלו לחיים ארוכים. עוד עשרות רוכשים פוטנציאליים נמצאים ברשימת ‘ההמתנה’ ומחכים לסיום הפיתוח של החלקות החדשות.

שאול פרץ בתגובה לפניית זהר הצפון, מסיר את אחריותו: “את מה שהיה צריך להעביר מבחינת הכספים, כבר העברנו”.

דוברת עיריית כרמיאל לביאה שלו-פישר, מציינת כי “העירייה אינה אחראית על אופן הקצאת הקברים. ביצוע מקומות הקבורה נעשה עד היום, בתאום מלא עם המועצה הדתית ולפי תוכנית בניין עיר מאושרת. מכרז להוספת מקומות קבורה פורסם לפני מספר ימים”.

כתבה מעניינת:

תאונה צומת ביג כרמיאל צילום איחוד הצלה

תאונה סמוך לצומת ביג: שני צעירים נפצעו

שתפומאת גיל דובריש שני בני אדם נפצעו בתאונת דרכים שהתרחשה היום (ד') בשעות הצוהריים בכביש …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *