Array
(
    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 5641
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [slide_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => אחד הדברים הבסיסיים שנדרשים לביצוע ובחינה באופן שוטף הינו הבנה וניתוח היתרונות והחסרונות של העסק שלנו אל מול ההזדמנויות והאיומים הקיימים בסביבה.
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => ניתוח יתרונות וחסרונות של העסק הינו אחד הדברים הבסיסיים שנדרשים לביצוע ובחינה באופן שוטף הינו הבנה וניתוח היתרונות והחסרונות של העסק שלנו אל מול ההזדמנויות והאיומים הקיימים בסביבה.
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 69
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 1785
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1243
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2014/09/swot-model.jpg
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => ניתוח יתרונות וחסרונות של העסק הינו אחד הדברים הבסיסיים שנדרשים לביצוע ובחינה באופן שוטף הינו הבנה וניתוח היתרונות והחסרונות של העסק שלנו אל מול ההזדמנויות והאיומים הקיימים בסביבה.
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => אחד הדברים הבסיסיים שנדרשים לביצוע ובחינה באופן שוטף הינו הבנה וניתוח היתרונות והחסרונות של העסק שלנו אל מול ההזדמנויות והאיומים הקיימים בסביבה.
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

ניתוח יתרונות וחסרונות- ניתוח להצלחה עסקית

שתפו

אחד הדברים הבסיסיים שנדרשים לביצוע ובחינה באופן שוטף הינו הבנה וניתוח היתרונות והחסרונות של העסק שלנו אל מול ההזדמנויות והאיומים הקיימים בסביבה.

תהליך זה דורש מאתנו באופן תמידי לבחון את עצמנו ואת סביבתנו (לקוחות ומתחרים) ולמצוא מה היתרונות שלנו ומה החסרונות שלנו, כך שנוכל לטפל ולשפר את החסרונות ולשמר/לחזק את היתרונות.

מודל מרכזי לביצוע תהליך זה הינו מודל SWOT אשר נותן לנו יכולת להסתכל על העסק שלנו ועלינו מכיוונים שונים. יתרונו הגדול של מודל ה- SWOT הינו בפשטות והקלות שבו ניתן להשתמש בו, ובזמן קצר ניתן לקבל תמונה רבה על העסק שלנו ועל עצמנו.

משמעות הSWOT:

S חוזקות – Strength (גורם פנימי) זיהוי התחומים שבהם יש לעסק יתרונות, אותם אפשר לבסס, להעצים ואף לנצל כדי ליצור יתרון על שאר המתחרים.

W – חולשות – Weaknesses (גורם פנימי) זיהוי החולשות והמגבלות בעסק בהם נדרש לטפל, לפתור ולצמצם.

O – הזדמנויות – Opportunities (גורם חיצוני) איתור הזדמנויות ואפשרויות חדשות בסביבה/שוק/מתחרים/שיתופי פעולה וכו'

T – איומים – Threats (גורם חיצוני) איתור סכנות ואיומים אפשריים בסביבה/שוק/מתחרים/שיתופי פעולה וכו'.

שימוש במודל SWOT מאפשר לבחון את יכולת העסק להתמודד בשינויים/כיוונים נרחבים כגון: מיצוב העסק בשוק, יכולות העסק להתפתח בשוק קיים או לפרוץ לשווקים חדשים, שימוש בשיטות שיווקיות/הפצה חדשות, מיתוג העסק, שיתופי פעולה, תמחור חדש, מיזוגים/רכישת מתחרים, השקעות, התייעלות תפעולית ועוד.

קיימים מודלים נוספים שיכולים לסייע/לתרום למודל SWOT ואף הכרחיים לביצוע כדי להשלים את התמונה המלאה ולוודא כיסוי נרחב על ניתוח השוק. דוגמא למודלים כאלו:

–          מודל צמיחה (קיפוד) אשר בוחן את העסק דרך החוזקות שלו, התשוקה (הברק בעיניים) במניע את התהליך ואת ההזדמנויות בשוק/לקוחות שירצו לקנות את המוצר שלי.

–          מודל 5 הכוחות של פורטר- בוחן את הענף/שוק העסקי שבו פועל העסק שלנו. המודל בוחן את השילוביות של הדברים ואת השפעתם על הרווחיות העסקית. הכוחות הם: מתחרים חדשים, מוצרים תחליפיים,כוח מיקוח של הלקוחות,כוח מיקוח של הספקים,יריבות בין מתחרים קיימים.

ועוד מודלים שונים שיכולים לסייע בניתוח יתרונות וחסרונות העסק.

חשוב שנעשה ניתוח זה תמיד ובצורה רחבה ככל הניתן, כיוון שהיתרונות של היום יכולים להפוך לחסרונות של מחר, ומצד שני החסרונות אצלנו יכולים לחזק יתרונות אצל המתחרים שלנו, דבר שיגרום ללקוחות לעזוב אותנו.

לדוגמא: אם המחירים שלנו הם באמת הכי זולים בשוק, אבל האיכות או השירות שלנו הוא בעייתי, הלקוחות שלנו בסופו של דבר יעזבו אותנו, אנחנו חייבים לשפר את עצמנו באופן כזה שהחסרון שלנו ייעלם או ישתפר.

דוגמא נוספת: במקרה שבו המחירים שלנו הכי זולים בשוק אבל אנו פונים עכשיו ללקוחות מהעשירון העליון, מחיר זול יהווה במקרה זה חשד או רתיעה מאיכות וטיב המוצר ולכן ימנע מלקוחות אלו לרכוש אצלנו גם אם המוצר הוא אכן איכותי.

תהליך זה של בחינת יתרונות וחסרונות "מאלץ" אותנו לחשוב ולבחון את העסק שלנו באופן תמידי כך שתמיד נוכל לפעול ולהיות היוזמים לשינוי.

בעולם העסקי שבו אנו פועלים יוזמה היא מפתח להצלחה כמו שאי יוזמה יכולה להביא לכישלון במשך הזמן. לדוגמא חברת אפל שדואגת כל הזמן ליזום ולחדש הינה אחת החברות המצליחות ביותר בעולם כבר מספר עשורים.

תהליך ניתוח יתרונות וחסרונות חייב להיעשות ע"י כל מנהל, ואפילו עדיף בקבוצה של אנשים, כפי שאומרים "טובים השניים מן האחד", תוך הסתכלות על העסק ועל הסביבה שבה אנו נמצאים.

מאמר זה הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ שיווקי מלא ומקיף.

רז טישלר, יועץ עסקי

מנכ"ל רזי ההצלחה בעסקים

כתבה מעניינת:

שתיין צילום אילוסטרציה: Pixabay

קמצן, מתלהב או חבר אמת: איזה סוג של שתיין אתה?

שתפוכמו חבר אמת, אלכוהול תמיד נמצא שם: כשעצוב, כששמח, במסיבה הכי שווה ובאירוע המרגש ביותר. …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *