Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1619686089:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 24938
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | ״יש אלפים במצבו של איציק סעידיאן״
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => עו״ד רונן לפיד
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => עו״ד רונן לפיד מכרמיאל: ״יש אלפים במצבו של איציק סעידיאן״
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => איך מתקנים את המערכת? עו״ד (סא״ל במיל׳) רונן לפיד מכרמיאל חווה מקרוב כבר שנים את חוסר היחס של משרד הביטחון - גם באופן אישי וגם כמי שמייצג מאות לוחמים
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 71
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_wp_old_date] => Array
        (
            [0] => 2021-04-29
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 324
        )

    [_oembed_42cb8aaae6daea1d808bdb0ed5e47e14] => Array
        (
            [0] => 
תושבים בשכונת המייסדים נגד הקמת ישיבה חדשה: שלב נוסף בהתחרדות
) [_oembed_time_42cb8aaae6daea1d808bdb0ed5e47e14] => Array ( [0] => 1619685973 ) [_oembed_29da815bd0085c405d9dcf6581b21e68] => Array ( [0] =>
תושבים בשכונת המייסדים נגד הקמת ישיבה חדשה: שלב נוסף בהתחרדות
) [_oembed_time_29da815bd0085c405d9dcf6581b21e68] => Array ( [0] => 1622398489 ) )
עו״ד רונן לפיד 2018
עורך דין רונן לפיד. צילום ארכיון

עו״ד רונן לפיד: ״יש אלפים במצבו של איציק סעידיאן״

שתפו

איך מתקנים את המערכת? עו״ד (סא״ל במיל׳) רונן לפיד מכרמיאל חווה מקרוב כבר שנים את חוסר היחס של משרד הביטחון – גם באופן אישי וגם כמי שמייצג מאות לוחמים, שוטרים ואנשי קבע

מערכת פורטל זהר.נט

״לצערי הרב ישנם עוד אלפי בני אדם במצבו של איציק סעידיאן, זו פצצת זמן מסוכנת״ מזהיר עו״ד רונן לפיד (54) מכרמיאל, המייצג מאות נכים בתביעות מול משרד הביטחון.

איציק סעידיאן (26), נכה צה"ל נפצע באורח אנוש לאחר שהצית עצמו לפני כשבועיים מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה. הוא לחם בצוק איתן כלוחם גולני, נפצע, הוכר כסובל מפוסט-טראומה וקיבל רק 25 אחוזי נכות. בשנים שחלפו נדחו בקשותיו להגדיל את אחוזי הנכות – וסבלו רק הלך וגדל.

עו״ד רונן לפיד, הבעלים של ׳רונן לפיד ושות׳ – חברת עורכי דין׳ שירת במשך שנים רבות כאיש קבע ופרש בדרגת סגן אלוף. כבר בהיותו חייל בשירות חובה נפגע אך לא תבע את הזכויות המגיעות לו. ״במשך עשרות שנים נמנעתי לתבוע את משרד הביטחון גם כי חששתי לצאת מול הגוף הגדול הזה וגם כי הוא היה המעסיק שלי. לא הבנתי שקצין התגמולים שאחראי על התביעות הוא בעצם גוף נפרד. רק אחרי כ-20 שנה הגשתי את הבקשה לקבלת הכרה בזכויותיי ואז גרמו לי לעיוות דין ולשיהוי רב, התייחסו בחוסר אמון כלפיי ונאלצתי להתמודד עם מערכת בירוקרטית, חסרת רגישות ואינטרסנטית שרוצה להוכיח שאירועים שקרו לי בכלל לא קרו. הפכו אותי לאשם״ אומר רונן לפיד, ״וזה מה שחווה כמעט כל נכה צה״ל כיום, גם אם זה לא באופן מכוון. כך עובדת המערכת. זה כואב במיוחד כשמדובר באנשים פוסט טראומטיים, איתם חייבים לגלות רגישות גדולה יותר – וזה לא קורה. ואז אנשים נשברים ומתייאשים״.

קיראו גם על זה בפורטל זהר.נט:

תושבים בשכונת המייסדים נגד הקמת ישיבה חדשה: שלב נוסף בהתחרדות

אלפים נפגעים מהבירוקרטיה של משרד הביטחון

– המקרה של איציק סעידיאן הפתיע אותך?

״הסיפור זיעזע אותי מאוד אבל לא הפתיע. יש כמותו לצערנו אלפים שנפגעו פעמיים – בפעם הראשונה הפכו לנכים בעקבות שירותם ובפעם השניה נפגעים ממשרד הביטחון בעצמו, שמתנהל בבירוקרטיה וסחבת לעיכובים ושיהויים רבים במתן הזכויות, ולעיתים גם תוך כדי זלזול ויחס משפיל כלפי התובעים. יש הרבה מאוד אנשים שנלחמים שנים על קבלת הזכויות המגיעות להם״.

לפיד יכול לספר על עשרות מקרים מהתקופה האחרונה שמיוצגים במשרדו ואשר נתקלים בחומה אטומה במשרד הביטחון. ״אדם שכיום מועסק כשוטר, נפגע בזמן שירות הקבע שלו ב-2007. אחרי 6 שנים הוא הגיש בקשה להכרה בזכויותיו כנכה אבל לא התייחסו לפנייתו. בשנת 2020 התערבנו בנושא, הגשנו צו ׳עשה׳ לבית המשפט לטפל בבקשתו ורק אז משרד הביטחון ׳התעורר׳, בדק את המקרה – ודחה את הבקשה. היום התביעה מתבררת בערעור נכים כשהאיש נאלץ לגרור את מפקדיו מלפני 14 שנים לבית המשפט בנצרת כדי להעיד לטובתו״.

״יש מקרה קשה במיוחד של לוחם צד״ל שגוייס כשהיה בן 13 ונפצע מפצמ״ר שנורה לעברו וגם ממאבק פנים אל פנים עם מחבל. בעת הנסיגה מלבנון הוא נמלט לישראל ואביו נהרג לנגד עיניו בזמן המנוסה. בשנים הבאות הופעל ע״י גורמי הביטחון בתחום המודיעין בלבנון. רק בשנת 2017 הוא הבין שמגיעות לו זכויות כנכה צה״ל עקב פגיעה נפשית קשה שכוללת פוסט טראומה וסכיזופרניה וכן נכות אורטופדית ופגיעות בשמיעה ובראייה. הוא הגיש בקשה להכרה בזכותו כנכה צה״ל עקב שירותו למען המדינה, אבל משרד הביטחון התנהל בזלזול: עד היום לא הזמינו אותו לבדיקה רפואית מקיפה. הסתפקו בבדיקה פסיכיאטרית וקבעו שרק שליש מהנכות שלו נגרמה בגלל שירותו הצבאי ורוב הנכות היא מגיל צעיר. התובע גוייס למען המדינה בגיל 13, איזה ליקויים נפשיים הספיק לצבור לפני כן?״

עורך דין רונן לפיד כרמיאל
עורך הדין רונן לפיד (צילום ארכיון)

״רק אחרי שהגשנו תביעה לבית המשפט חזר בו קצין התגמולים מההחלטה והכיר בגרימת נכות ב-100% כולל החזר הוצאות. מאז חלפו 4 חודשים והסחבת נמשכת – האיש עדיין לא מקבל את הזכויות שמגיעות לו כי קצין התגמולים לא טרח לעדכן את אחוזי הנכות שנקבעו בפשרה בבית המשפט. כמו כן קבעו שמגיעה לו רק מחצית מ-10% הנכות שנגרמו לו בגלל הפגיעה השמיעתית. לאחר שהגשנו ערעור חזר בו שוב קצין התגמולים וקבע גרימת נכות מלאה – אך לא הסכים להכיר בכל בעיות השמיעה מהן הוא סובל. ההליך הזה עודנו מתברר בבית המשפט בנצרת״.

הליך מביש

״אני יכול לספר על מקרה קשה של לוחם לשעבר, תושב כרמיאל שנפגע במבצע צוק איתן. הוא היה ספורטאי מצטיין והתגייס ליחידה קרבית. בקרב אחד בבית חנון הוא נפצע פעמיים ואיבד את מפקדו וחבריו מול עיניו. הלוחם נפגע פיזית מהרסיסים אבל הפגיעה הקשה יותר הייתה נפשית: פוסט טראומה לרבות אובדן זיכרון ופגיעה קוגנטיבית. ההליך בעניינו ארך יותר מ-3 שנים עד שקיבל הכרה מלאה כנכה בהליך מביש עם עיכובים מיותרים. מפקדיו בצבא שלחו אותו לשרת במטבח כדי שישלים את שירותו הצבאי במקום לשלוח אותו לטיפול נפשי״.

לדברי עו״ד רונן לפיד, אלה רק 3 מקרים בודדים מכלל התיקים שייצג וממשיך לייצג מול משרד הביטחון.

– איך מרגישים האנשים שאה מייצג מול ההתנהלות של משרד הביטחון?

״כשהמערכת שאמורה להגן עליהם דווקא כשהם צריכים אותה מפנה להם עורף, הם מרגישים תסכול רב, חלק גדול מהם נשברים תוך כדי ההליך עצמו. הם צריכים לעבור תחקירים של ממש בוועדות השונות, לפעמים 4-5 פעמים, לפתוח את הפצעים שלהם מחדש בפני אנשים זרים וגורמים שלא מטפלים בהם. התחקירים האלה פורטים מחדש על הכאב והזכרונות הקשים מבלי שתהיה שום כוונה טיפולית וגורמים לנזק רב יותר, ולפעמים זה מתבצע בצורה לא נעימה. אנשים פוסט טראומטיים מרגישים כאילו נאנסו וכעת הם צריכים להיחקר שוב ושוב על אותו אירוע קשה״.

להתכונן נפשית למאבק

– ראית אנשים שנשברו והתייאשו?

״בוודאי. במו עיני חזיתי באירועים שבהם אנשים נשברים במלך ועדות כאלה, כששואלים ומתחקרים אותם על העבר שלהם לפני השירות, מחטטים להם בשאלה איזה סוג תלמיד שהיו, בגירושי ההורים… איך כל זה קשור לפוסט טראומה בקרב שבו השתתפו כשחברים שלהם נהרגים לנגד עיניהם? לוחם פוסט טראומטי זקוק לחיבוק וטיפול מתמשך ובמקום זה הוא ״זוכה״ לסרט רע ופלאשבק בחסות המערכת. במערכת הביטחון שלב ההכרה בזכות הוא קשה מנשוא, אתה צריך להכין כוחות נפשיים שלא תמיד קיימים, לשמור הרבה כסף להוצאות הרבות ולהבין שגם אם ההליך יסתיים בהצלחה הוא יארך במקרה הטוב לפחות 3 שנים ולעיתים קרובות גם 6-7 שנים ויותר. הרבה מאוד אנשים מוותרים מראש כי אין להם את היכולת הנפשית או הכלכלית להתמודד עם זה ורבים אחרים מתייאשים תוך כדי התהליך ומפסיקים אותו״.

״יש הרבה ׳איציק סעידיאנים׳ שנמצאים מתחת לרדאר שלנו״ מוסיף עו״ד לפיד. ״רוב האנשים שנפגעים בצבא לא בוחרים להיפגע, הם לא ביקשו זאת. כקצין שנפצעו אצלי חיילים הייתי מצפה שהצבא לא ינתק איתם מגע וימשיך ללוות אותם בתהליך ההכרה, דווקא שם הם נזנחים על ידי הצבא והמפקדים שלהם והם מטופלים בידי פקיד כזה או אחר שלא מכיר את סיפורם״.

כתבה מעניינת:

מחבל טרור טרוריסט

נמנע פיגוע בכרמיאל? נחשפה חוליית טרור באזור

שתפושב"כ והמשטרה עצרו 13 חשודים בהתארגנות פעילות טרור שתכננו לבצע פיגועים בארץ, רוב החשודים: תושבי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *