Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1448993847:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => עזרא פיק
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל - עזרא פיק
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => עזרא פיק ממקימי העיר הלך לעולמו
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 89
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 3480
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 11592
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2015/11/עזרא-פיק.jpg
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל - עזרא פיק
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => עזרא פיק ממקימי העיר הלך לעולמו
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => עזרא פיק
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
צילום: צביקה מונר

עזרא פיק ממקימי העיר הלך לעולמו

שתפו

עזרא פיק, מראשוני כרמיאל ומעמודי התווך של העיר בעשורים הראשונים שלה, הלך לעולמו בעקבות מחלה. פיק ז"ל כיהן כמזכיר מועצת הפועלים במשך 17 שנה, ניהל את משרד הקליטה ואת משרד הסוכנות היהודית בעיר, נמנה על מקימי סניף מפלגת העבודה ובשלב מסויים אף הוזכר כמועמד מוביל להתמודדות על ראשות העיר. יהי זכרו ברוך

מאת גיל דובריש

עזרא פיק, הלך הערב (יום ג' 24.11.2015) לעולמו והוא בן 82. פיק מראשוני כרמיאל  ומייסדיה, נאבק בשנים האחרונות במחלת הסכרת ומצבו הלך והידרדר, כאמור, עד שנפטר הערב מסיבוכים רפואיים. הוא הותיר אחריו אישה, אורה, הגננת הראשונה של כרמיאל, ארבעה ילדים וכן נכדים.

עזרא פיק עזב את כרמיאל לפני כשלוש וחצי שנים, לאחר שלא הצליח למצוא כאן פרוייקט דיור מוגן ברמה ראויה. הוא ורעייתו עברו להתגורר במושב שורש, ליד ירושלים. שם גם תיערך הלווייתו מחר (יום ד').

אורה ועזרא פיק הגיעו לכרמיאל בשנת 1964 עם שני ילדים קטנים והיו למשפחה הרביעית בסך הכל שקיבלה מפתח לדירה ברחוב הגליל 5, בניין המגורים הראשון שאוכלס. אורה, בעלת תואר ראשון בחינוך, הייתה הגננת הראשונה בכרמיאל וכבר באוקטובר 1964 ניהלה את הגן הראשון בבניין הרכבת ברחוב הגליל.

עזרא פיק (משמאל) וברוך ונגר ראש המועצה המקומית  מארחים את שמעון פרס בעת ביקור בכרמיאל בשנות השמונים
עזרא פיק (משמאל) וברוך ונגר ראש המועצה המקומית מארחים את שמעון פרס בעת ביקור בכרמיאל בשנות השמונים

עזרא פיק הפך לאחד האנשים החזקים בעיר ובשלב מסויים בשנות השמונים אף הוזכר שמו כמועמד מוביל להתמודדות על ראשות העיר. הוא היה מעמודי התווך של כרמיאל בעשורים הראשונים להקמתה. באמצע שנות השישים נמנה על מייסדי הסניף המקומי של מפלגת העבודה, אז מפא”י. מיום הגעתו לכרמיאל ועד שנת 1972 כיהן בתפקיד מנהל הסוכנות היהודית ומנהל משרד הקליטה בעיר. בתוקף תפקידו היה אחראי על קליטת כל העולים שהגיעו לכאן בשנותיה הראשונות. בשנת 1972,  ימי הזהב של ההסתדרות, נבחר לתפקיד מזכיר מועצת הפועלים בכרמיאל, בתפקיד זה כיהן 17 שנה, עד לשנת 1989, אז החליט לפרוש ולתת את המפתחות לדור הצעיר, כלשונו. לדבריו, גם עמד מאחורי קידום הקמתו של פסטיבל המחול, שכל-כך מזוהה עם העיר. בהמשך היה פיק אחראי על קליטת עולי אתיופיה בצפת ובאזור, הקים וניהל את חברת הכבלים גוונים באזור הצפון משפרעם ועד למעלות, בשלוש השנים הראשונות לפריסת הטלוויזיה בכבלים, הקים את מדיכר – מרכז רפואי לרופאים עולים, כיהן כיו”ר ארצי של תנועת עם יפה עם אחד ושימש כיו”ר בהתנדבות של עמותת יתד. בשנת 2008, בגיל 75, החליט לפרוש מעשייה ציבורית.

אורה ועזרא פיק קיבלו, כל אחד בתורו, את תואר יקיר העיר כרמיאל,  והם הזוג היחיד שנשא בתואר זה.

במקביל לחייו הציבוריים, נודע עזרא כמי שפעל יחד עם רעייתו, כדי לקדם את נושא השתלבותם בחברה של הלוקים בתסמונת דאון. בנו היחיד של עזרא (יש לו בנוסף שלוש בנות),  סהר בן ה-42, הלוקה בתסמונת דאון, הצליח למרות מגבלותיו, להשתלב בחברה ולנהל אורח חיים נורמטיבי יחסית ללוקים אחרים בתסמונת, וזאת הודות לחינוך ולתמיכה העצומה שקיבל בבית.

לעזרא היו 9 אחים ואחיות, כיום נותרו מתוכם בחיים שלושה בלבד. האח הצעיר במשפחה, מיכאל, בן ה-70, מספר בצער רב כי רק שלשום שוחחו השניים טלפונית: "אמרתי לו שאני מתכונן להגיע ביום שבת לבקרו והוא מאוד שמח. אמש (יום שני, ג.ד) התקשרתי שוב, כדי לשאול לשלומו, אבל אורה רעייתו אמרה לי שאיננו חש בטוב והוא לא יכול לשוחח עימי. היא הבטיחה לי שהוא יתקשר אלי בחזרה כשמצבו ישתפר. הוא כבר לא התקשר בחזרה…"

מיכל מספר עוד כי "אני ועזרא שמרנו על קשר רצוף מאז שעזב את העיר,  הוא התעניין מאוד לגבי המתרחש בכרמיאל, כל הזמן שאל מה חדש כאן, איזו שכונה בונים, איך מתקדמת כרמיאל. הוא נהג להיכנס באופן קבוע לפורטל זהר הצפון ושם התעדכן בחדשות האחרונות ובנעשה בכרמיאל. עזרא גם הגיע מספר פעמים לבקר כאן מאז שעזב, אבל לצערי בשנה האחרונה מצבו הידררדר והוא לא יכול היה להגיע לכאן עוד".

מותו של עזרא פיק הוא אבידה גדולה לכרמיאל. דור המייסדים הולך ומתמעט, ועימו גם העדויות החיות על הקמתה של העיר. יהיה זכרו ברוך.

כתבה מעניינת:

פסטיבל מחול צילום שי ברמי 2022

פסטיבל המחול נדחה לסוכות וזו הסיבה

שתפוראשוני: מסתמן כי הפסטיבל שנועד להתקיים בחודש יולי יידחה לחול המועד סוכות בחודש אוקטובר. הסיבה …


5 תגובות

  1. אברהם בורו

    הכתבה של גיל דובריש על עזרא פיק ז"ל משקפת מאוד את כרוניקת חייו של עזרא ומשפחת פיק בכרמיאל.נכתבה בנוסח מקצועי עיתונאי וברגש רב. [אהבתי]

    ברצוני להוסיף מס' משפטים על עזרא האיש ואת אהבתו לעיר ולתושביה.הוא הכיר את כולם וכולם הכירו אותו,כמעט הכרה אישית וחברית.עוליה הראשונים של העיר כרמיאל שעלו מרומניה בשלהי שנת 1964 יזכרו את עזרא כאיש שרצונו לעזור ולסייע להם.לא ידע גבול.הוא לא שכב עבורם על הגדר,אבל סחב עבורם מיטות סוכנות כבדות מברזל עד לקומה רביעית בבנינים הראשונים שהיו בשלבי ההקמה. לוקחי המשכנתאות בעיר שלקחו אותם כדי לרכוש לעצמם קורת גג ובית בעיר יזכרו אותו כאותו איש שתמיד היה ערב האחרון למשכנתא שהיה חסר להם.המובטלים בין הראשונים שלא היה להם את המעות הראשונים לעשות שבת,או להשיא את בנותיהם ואת בניהם מצאו אוזן קשבת אצל עזרא פיק.הוא לא ידע להגיד את המילה לא והכל עשה בחיוך ובמילה מנחמת.עזרא גם עזר לי [כותב שורות אלה] מקרה שהיה כך היה: באחד מימי העצמאות בשנות השבעים נשארתי ללא דלק במכונית באותו יום קיבלתי טלפון מאחי בבית חולים בצפת שהוןא אושפז עקב פציעה בעיניו בהיותו על הר החרמון במסגרת שרותו בצה"ל זה היה בלילה תחנות הדלק בסביבה היו סגורות,אפילו אחת לא הייתה פתוחה.לא היה לי למי לפנות, מאוד רציתי לנסוע ולראות אותו. פניתי לעזרא והוא אמר לי שיש גם לו מעט דלק במיכל.אני לא אוהב לבקש פעמיים,אז השיב לי עזרא שהוא מוכן לצאת לצפת בתנאי ששנינו ניקח סיכון להתקע בדרך.הסכמתי יצאנו ושנינו חזרנו בשלום הביתה.בזכותו.אם כרמיאל נחשבת היום כעיר של מתנדבים,שיש בה רוח של עזרה הדדית,ואיש תומך בזולתו זה בזכותו בזכות עזראז"ל י היה זכרו ברוך.

  2. צביקה מונר

    אני חוזר כעת מהלווייתו שלו חברנו עזרא פיק ז"ל . בשבוע שעבר נערך טקס מרשים שח עיתור אזרחים בעיר כ יקיר העיר .
    גם עזרא פיק עוטר באות יקיר כרמיאל , אלא שבהלוויתו היום היינו פחות מעשרה אנשים . ( מכרמיאל ) מתוכם 5 מלשכת כלנית בני ברית בה היה חבר מאז ההקמה ותרם רבות בכל מהלך פעילות הלשכה . קטונתי מלהעיד על כל פועוליו של עזרא בעיר . פחות מעשרה חברים התפנו להעניק לו כבוד אחרון. גם אשתו אורה , תבדל לחיים ארוכים, היא יקירת העיר , הגננת הראשונה בעיר עשרות שנים בכרמיאל מסתכמות בפחות מעשרה מלווים בדרך האחרונה .

    • אברהם בורו

      צביקה מנור ערב טוב

      קראתי את מה שכתבת על ההלויה של עזרא ז"ל.ותמיהה בעיניך למה כל מעט באו ללוות אותו בדרכו

      האחרונה.גם נבצר ממני להגיע ולו גם בגלל המרחק הרב.אודה ולא אבוש מס'המשתתפים בלויה איננו בעיני ו
      ולא היה אף פעם מדד להערכת או הוקרת האיש.[קח דוגמה מהעולם הנוצרי הלויות שם הן קטנות מאוד

      במשתתפים וצנועות בממדיהם,אך גדולות באיכותם].נוסף לכך כשעזרא ז"ל עזב את כרמיאל לפני

      מס'שנים לטובת ירושליים,הוא בודאי לקח בחשבון איך עזיבה זו תשפיע על אירועים עתידיים במשפחתו]

  3. צביקה מונר

    "שכחו" לציין שתמונתו של עזרא ז"ל צולמה ע"י צביקה מונר בעת טיול של לשכת כלנית , בני ברית כרמיאל

  4. אברהם מה הקשר בין עזיבת עזרא את העיר ובין לכבדו ביומו האחרון?ישראל קטנה וזה בדיוק שעתיים להגיע .אני הודעתי אישעת לבכירה בעיריה על מותו והלוויה .אפשר וצריך וחובה היה על העיריה ובעיקר מועצת הפועלין לשלוח נציגים היכן שולה??עידית אבוד??הם עבדו לצידו שנים וחלק מהמשך דרכן היה בזכות עזרא.עזרא ידע מה המחיר לארועים משפחתיים?איזה מין משפט זה ???עזרא לא היה צריך להזמין לארועים משפחתיים אותם. להגיע ללוויה זה לא ארוע משפחתי זאת חובתו המוסרית של אזרח לאזרח אחר.אבל בכרמיאל כנראה לחלק מהאנשים שעלו במשרותיהם להיות בכירים..לחלקם כנראה אין מוסר חברתי .אדן חי את חיו ועובר למקום אחר אז שוכחים?זאת בושה וכלימה ובזיון למועצת פועלים בכרמיאל ולכל עובדיה לשעבר ועכשיו. בושה וכלימה.עדי לא יכל להגיע ללויה .כראש עיר יש לו הרבה עניניים. היה למחרת באופן אישי ומכובד . אבל לשלוח נציגים מהעיריה ממועצת הפועלים להעמיד אוטובוס לתושבים להגיע לכבד את עזרא ביומו האחרון????לא היה תקציב???אף בכיר מהעיר לא הגיע??התבישתי בעומדי שם .היתי בטוחה שיגיע אוטובוס .דברנו שתי עוזבות כרמיאל כי הנה האוטובוס בדרך. כך חשבנו. .מפעת כבודה של אורה לא כתבתי בפיסבוק. אבל זה כתם רע מאוד לכרמיאל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *