Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1490892402:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 9794
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פרשת ויקרא: מכשירים לפסח – כיצד?
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => לפסח
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => לפסח
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => פרשת ויקרא: מכשירים לפסח – כיצד?
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 70
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 324
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 502
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2015/06/hukat.jpg
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 324
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => פרשת ויקרא: מכשירים לפסח – כיצד?
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => לפסח
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => פרשת ויקרא: מכשירים לפסח – כיצד?
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

פרשת ויקרא: מכשירים לפסח – כיצד?

שתפו

א.  בהלת הניקיון – נדרשת?

בכל הבתים כבר קודחות ההכנות לקראת הפסח, בבתים רבים זה מתאפיין בעבודה משותפת של כולם, למרות שלא כולם מתלהבים, כולם מסייעים בניקיון של פסח. אבל יש להבחין בין הניקיון הנדרש על ידי התורה ובין הניקיון מאבק ומלכלוך שהוא חשוב אך אינו הכרחי. משה רבינו כבר בזמנו הכין את ישראל לקראת החג: "שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם לפסח שלושים יום…שהרי משה עומד בפסח ראשון ומזהיר על הפסח השני" (פסחים ו' ע"ב). ההלכות המרובות בחג הזה, הניקיונות העבודה והארגון של הבית כל שנה מחדש, דורשת הערכות מוקדמת, שלושים יום קודם לחג הפסח, מפורים עצמו, מתחילים ללמוד ולענות לשאלות הקשורות בהלכות הפסח. ההלכות המרובות קשורות הן בביעור החמץ, בבדיקת חמץ וביטול חמץ, ובהמשך בהכנת המצות לפסח, מקצירת החיטים ושאיבת המים, ואפיית המצות. ואחר כך בהלכות ערב פסח והלכות ליל הסדר, עד להלכות ספירת העומר המתחילה מיד במוצאי החג. לכן משה רבנו מלמד אותנו להתארגן נכון לחג הגדול הזה. כגודל ההכנה אליו כך גודל משמעותו, וככל שנטרח יותר בהכנתו כך נשמח יותר בבואו, ונקבל ממנו בעזרת ה' עוצמה של שמחה טהרה וקדושה. לכן נעסוק קצת בעקרונות הלכות בדיקת חמץ, ומכאן כל הרוצה להרחיב מרחיבין לו.

ב. היכן צריכים לבדוק חמץ?

המשנה במסכת פסחים קובעת: "כל מקום שאין מכניסין בו חמץ אין צריך בדיקה" (פסחים א' א'). כלומר ניקיון הפסח, ולאחריו בדיקת החמץ בערב פסח נעשים רק במקומות שבהם בדרך כלל נכנס חמץ. לדוגמא: ארונות הבגדים במדפים העליונים שבהם לא נכנס, בדרך כלל, חמץ, אין צורך לנקות ולא לבדוק. אבל ארונות המטבח, או מדפים נמוכים של ארונות בגדים שבהם הילדים משתמשים, ולעיתים יש שם ביסקויטים וופלים וכדו' שם בודאי צריך לנקות היטב ולבדוק שאין חמץ. כך גם בכיסי המכנסיים של הילדים ובכפלים של המכפלת בבגדי הקטנים והגדולים יש לבדוק היטב. משחקי הילדים חייבים ניקוי יסודי ובדיקה, וכן ילקוטי בית הספר ותיקי הילדים ההולכים לגן. אבל הספרים שלא מניחים אותם על שולחן האוכל, ואין ילדים המשתמשים בהם אינן צריכין בדיקה. לעומתו: הרכב שאנו נוסעים בו חייב בדיקה מדוקדקת שכן הדרך לאכול בו, ולהניח בו חמץ. מכשיר הטלפון שאנו משוחחים בו גם בשעת האוכל, חייב בניקוי ובדיקה. אולם העבודה הקשה מתרכזת בדרך כלל במטבח ובחדרי האוכל, יש לנקות היטב גם בחורים בריצפה ובקיר שבמטבח, בארונות המטבח, מקרר, תנור, מדיח וכדו'. כלי מטבח, סירים, תבניות, צלחות, כוסות, וסכו"ם שאין מתכוונים להשתמש בהם בפסח, משחקי הילדים שאין משתמשים בהם בפסח, מנקים אותם באופן כללי, מניחים אותם בארון נפרד, או בחדר נפרד, סוגרים ונועלים אותו ומסמנים את הארון הזה כארון חמץ, ולא משתמשים בו בחג.

ג. הכשרת הכלים לפסח

אין להשתמש בכלי החמץ בפסח אם לא עברו תהליך של הכשרה. כל כלי החמץ זקוקים להכשרה, ואין להשתמש כלל בכלי החמץ בפסח אלא אם כן עברו הכלים השונים לסוגיהם, הכשרה ראויה. וכאן יש להבדיל בין כלים שמספיק לנקותם באופן יסודי בלבד כמו המקרר ופמוטות השבת, וכלים הזקוקים להגעלה כסירים ומחבתות, וכלים הזקוקים לליבון כתבניות וחצובות הגז. אין זה המקום לפירוט רחב, אבל נאמר באופן כללי: כלים שמבשלים בהם כל השנה בחמץ צריכים הגעלה, ההגעלה נעשית במרוכז על ידי המועצה הדתית במקום שיפורסם. לפני ההגעלה אין משתמשים בסירים הללו במשך 24 שעות, מפרקים את ידיות הכלים, ומנקים היטב. הגעלה לא מועילה בכלי מלוכלך, גם את החלודה יש להוריד לפני ההגעלה. אחרי ניקוי הכלי מביאים אותו להגעלה ושם על ידי המים הרותחים הוא פולט את החמץ הבלוע בו. כמו כן יש להכשיר את כלי הבישול: מיקרוגל יש בו כמה חלקים: את המכשיר עצמו יש לנקות היטב בהתאם להוראות היצרן, את הצלחת יש להגעיל, , וכדי להכשירו יש לשים שתי כוסות מים מלאות , לחמם כ-10 דקות עד שחצי מכל כוס מתאדית. (יש להמתין מעט לפני שמוציאים כוסות אלה מהמיקרוגל מטעמי בטיחות). הכשרת תנור אפיה לפסח היא בעייתית ויש לשאול שאלת חכם. תבניות אפיה שהשתמשו בהם כל השנה זקוקות לליבון, וגם הוא נעשה במרוכז במועצה הדתית. הכשרת מדיחי כלים לפסח: את הרשתות והסלים יש להגעיל בסיר גדול של מים רותחים, את גוף המדיח יש לנקות היטב, להפעיל עם חומר חיטוי בטמפרטורה גבוהה ביותר למשך תכנית לשטיפת כלים. אם אפשר לנקות את הפילטר לפני ההפעלה, עדיף.  כמובן שמי שיכול שיהיו לו שתי מערכות רשתות לפסח, תבוא עליו ברכה. יש עוד מכשירים רבים שלא הזכרנו: פלטת השבת, מיחם וקומקום, כיורים, שיש, וכו' , ולכל כלי הכשרה משלו, ולשואל ינעם.

ד. מוצרים כשרים לפסח

כולנו יודעים שמוצרי המזון חייבים להיות כשרים לפסח, וברור הוא שלא נקנה מוצרי אוכל שאין להם תווית הכשר לפסח. אולם לא רק מוצרי מזון חייבים הכשר, גם מוצרי קוסמטיקה זקוקים להכשר.לדוגמא:  שפתון, וקרם ידיים, וקרם פנים, הם משחות הבאות במגע עם הפה, והם צריכות להיות כשרות לפסח, כי טעמם לא נפסל מאכילת כלב, וצריך לרכוש מוצרים כאלה בהכשר לפסח בלבד. בוודאי שמשחת שיניים צריכה להיות כשרה לפסח, ורצוי להחליף את מברשת השיניים הרגילה למברשת של פסח. לגבי מזון לבעלי חיים, אמנם בעלי החיים לא חייבים במצוות, אבל אנחנו בעליהם לא יכולים להכניס לתוך בתינו מוצרים שאינם כשרים לפסח אע"פ שהם למזון בעלי החיים, ולכן גם הם צריכים להיות כשרים לפסח. לגבי תרופות: תרופות לחולים כרוניים ולחולים מסוכנים שהתרופות מייצבות אותם, בוודאי שימשיכו ליטול את התרופות, ואסור לחולה להחמיר על עצמו ולהימנע מלקחת תרופות. אבל לגבי חולים "רגילים", יש תרופות רבות הכשרות לפסח, ולרבני קופות החולים ובאתרי האינטרנט ניתן להגיע לתרופות אלה, או לקחת תחליפים הכשרים לפסח.

ה. מכירת חמץ

מי שיש לו חמץ בביתו, חבילות פסטה, אבקות מרק, בירה, ויהיה זה הפסד עבורו לזרוק אותו לפח לפני החג, יכול לסמוך על מכירת חמץ. מכירת חמץ לגוי נעשית על ידי הרבנות הראשית, ואנו בחתימתנו על מסמך הרבנות, ממנם את הרבנות והמועצה הדתית למכור עבורינו את החמץ. מכירת חמץ תופסת על כל סוגי החמץ, גם על חמץ ממש, אולם נוהגים ישראל קדושים למכור רק תערובת חמץ ולא חמץ ממש. כלומר ביסקויטים, וופלים, עוגות בדרך כלל זורקים. אבל אבקות מרק, פסטה, אטריות, וכדומה מוכרים. אולם מי שרוצה יכול למכור גם חמץ ממש, והמכירה מועילה לו. יש לציין בחתימה על מסמך הרבנות היכן נמצא החמץ, ובבית יש להקפיד שהחמץ המכור נמצא במקום סגור שכתוב בו נמכר לגוי. מייד בתום הפסח מותר להשתמש בחמץ המכור.

ו. הכנה רוחנית וערכית

ההכנות לפסח אינן רק הכנות טכניות, ומעבר להכשרת הבית והכנת ליל הסדר יש צורך גדול בהכנה ערכית. בפסח יצאנו מעבדות לחירות, נבדלנו מאז מכל אומות העולם : "ויוציאנו ה' אלוקינו משם לחירות עולם", חירות עולם איננה רק דרור מהמצרים והנוגשים והרודים בנו, חירות משמעה להרים את החיים ממצב שפלותם ונמיכותם, לצאת מהשגרה המייבשת, ולהרים את כל חיי היומיום שלנו לעולם של קדושה, לעולם של ערך פנימי. יצאנו ממצרים לא כדי להחליף את העבדות ההיא בעבדות אחרת, יצאנו כדי להתנתק מכל המצריימיות, לצאת מהמיצרים המגבילים את העולם, ומרדדים אותו. אנחנו מתנקים מכל ההחמצות שלנו, מסדרים סדר חדש את סדרי העדיפויות, ומכשירים את עצמנו לאביב אמיתי.

כתבה מעניינת:

פרשת השבוע פרשה מעודכן 2018

פרשת תצווה: פורים קטן

שתפובס"ד אדר א' ואדר ב' לוח השנה העברי כפי שאנו מכירים אותו, כשהתאריכים בו ידועים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *