Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1469542997:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 9794
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פרשת מטות
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => פרשת מטות
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => פרשת מטות
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => פרשת מטות
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 68
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 324
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1073
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2015/06/hukat.jpg
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 324
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => פרשת מטות
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => פרשת מטות
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => פרשת מטות
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

פרשת מטות: השבטים שנשארו בחוץ

שתפו

א‭. ‬מצבם‭ ‬הכלכלי‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬גד‭ ‬ובני‭ ‬ראובן

ערב‭ ‬הכניסה‭ ‬לארץ‭, ‬כשהכל‭ ‬נראה‭ ‬מוכן‭, ‬ומשה‭ ‬כבר‭ ‬עומד‭ ‬להיפרד‭ ‬מהאומה‭, ‬מבקשים‭ ‬בני‭ ‬שבט‭ ‬גד‭ ‬ובני‭ ‬שבט‭ ‬ראובן‭ ‬בקשה‭ ‬מעוררת‭ ‬תמיהה‭ ‬ממשה‭ ‬רבנו‭, ‬שני‭ ‬השבטים‭ ‬הללו‭ ‬מבקשים‭ ‬להישאר‭ ‬בעבר‭ ‬הירדן‭ ‬ולא‭ ‬להיכנס‭ ‬עם‭ ‬כולם‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭. ‬אולם‭ ‬קודם‭ ‬לבקשתם‭ ‬מציינת‭ ‬התורה‭  ‬את‭ ‬מצבם‭ ‬הכלכלי‭ ‬המצוין‭: "‬ומקנה‭ ‬רב‭ ‬היה‭ ‬לבני‭ ‬גד‭ ‬ולבני‭ ‬ראובן‭ ‬עצום‭ ‬מאד‭" (‬במדבר‭ ‬ל‭"‬ב‭ ‬א‭') ‬התורה‭ ‬לא‭ ‬מסתפקת‭ ‬ב‭"‬מקנה‭ ‬רב‭" ‬ומוסיפה‭ "‬עצום‭ ‬מאד‭" – ‬מהי‭ ‬משמעותה‭ ‬של‭ ‬העוצמה‭ ‬הכלכלית‭ ‬העודפת‭ ‬הזו‭?  ‬האם‭ ‬עוצמה‭ ‬זו‭ ‬מיטיבה‭ ‬עימם‭?  ‬חז‭"‬ל‭ ‬מבקרים‭ ‬את‭ ‬בקשתם‭ ‬להישאר‭ ‬בעבר‭ ‬הירדן‭ ‬בגלל‭ ‬המקנה‭, ‬וזה‭ ‬לשונם‭: "‬וכן‭ ‬אתה‭ ‬מוצא‭ ‬בבני‭ ‬גד‭ ‬ובני‭ ‬ראובן‭ ‬שהיו‭ ‬עשירים‭ ‬והיה‭ ‬להם‭ ‬מקנה‭ ‬גדול‭ ‬וחבבו‭ ‬את‭ ‬ממונם‭ ‬וישבו‭ ‬להם‭ ‬חוץ‭ ‬מארץ‭ ‬ישראל‭, ‬לפיכך‭ ‬גלו‭ ‬תחילה‭ ‬מכל‭ ‬השבטים‮…‬‭ ‬ומי‭ ‬גרם‭ ‬להם‭? ‬על‭ ‬שהפרישו‭ ‬עצמם‭ ‬מן‭ ‬אחיהם‭ ‬בגלל‭ ‬קניינם‭" (‬במדבר‭ ‬רבה‭ ‬פרשה‭ ‬כ‭"‬ב‭, ‬ז‭'). ‬כשהממון‭ ‬חביב‭ ‬מדי‭ ‬עלולים‭ ‬לעשות‭ ‬שגיאות‭, ‬וכך‭ ‬אכן‭ ‬קורה‭ ‬לבני‭ ‬גד‭ ‬וראובן‭ ‬כשהם‭ ‬מבקשים‭ ‬להישאר‭ ‬כך‭ ‬הם‭ ‬אומרים‭: "‬גדרות‭ ‬צאן‭ ‬נבנה‭ ‬למקננו‭ ‬פה‭ ‬וערים‭ ‬לטפנו‭" – ‬הקדימו‭ ‬את‭ ‬הצאן‭ ‬והבקר‭ ‬שלהם‭ ‬למשפחותיהם‭, ‬ומשה‭ ‬ממהר‭ ‬לתקן‭ ‬אותם‭ "‬בנו‭ ‬לכם‭ ‬ערים‭ ‬לטפכם‭ ‬וגדרות‭ ‬לצנאכם‭" ‬קודם‭ ‬ערים‭ ‬לטפכם‭ ‬ורק‭ ‬אחר‭ ‬כך‭ ‬גדרות‭ ‬לצאן‭,  ‬וחז‭"‬ל‭ ‬מיד‭ ‬מעירים‭: "‬לב‭ ‬חכם‭ ‬לימינו‭ ‬ולב‭ ‬כסיל‭ ‬לשמאלו‭ – ‬אלו‭ ‬בני‭ ‬ראובן‭ ‬ובני‭ ‬גד‭ ‬שעשו‭ ‬את‭ ‬העיקר‭ ‬טפל‭ ‬ואת‭ ‬הטפל‭ ‬עיקר‭ ‬שחבבו‭ ‬את‭ ‬ממונם‭ ‬יותר‭ ‬מן‭ ‬הנפשות‮…‬‭" (‬שם‭, ‬ט‭'). ‬לעיתים‭ ‬משבש‭ ‬העושר‭ ‬את‭ ‬בעליו‭, ‬והוא‭ ‬עלול‭ ‬להקדים‭ ‬את‭ ‬כספו‭ ‬למשפחתו‭, ‬ועל‭ ‬כך‭ ‬מקדים‭ ‬ומזהיר‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭.‬

ב‭. ‬האחיכם‭ ‬יצאו‭ ‬למלחמה‭ ‬ואתם‭ ‬תשבו‭ ‬פה‭?‬

שתי‭ ‬בעיות‭ ‬עיקריות‭ ‬מזהים‭ ‬חכמינו‭ (‬במדרש‭ ‬שהובא‭ ‬לעיל‭) ‬בבקשת‭ ‬בני‭ ‬גד‭ ‬ובני‭ ‬ראובן‭ ‬להישאר‭ ‬בעבר‭ ‬הירדן‭ : ‬א‭. ‬ההתבדלות‭ ‬שלהם‭ ‬משאר‭ ‬האומה‭   ‬ב‭. ‬הישארותם‭ ‬מחוץ‭ ‬לעיקר‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬

משה‭ ‬כועס‭ ‬וגוער‭ ‬בשני‭ ‬השבטים‭ ‬הללו‭, ‬ובתוכחה‭ ‬ארוכה‭ ‬חוזר‭ ‬ומזכיר‭ ‬להם‭ ‬את‭ ‬חטא‭ ‬המרגלים‭ ‬שישראל‭ ‬נשארו‭ ‬בגללו‭ ‬ארבעים‭ ‬שנה‭ ‬במדבר‭, ‬ומאשים‭ ‬אותם‭: ‬‭"‬והנה‭ ‬קמתם‭ ‬אתם‭ ‬תחת‭ ‬אבותיכם‭ ‬תרבות‭ ‬אנשים‭ ‬חטאים‭" , ‬ומזהיר‭ ‬אותם‭ ‬שבגללם‭ ‬עלול‭ ‬כל‭ ‬העם‭ ‬להישאר‭  ‬במדבר‭. ‬אולם‭ ‬למרות‭ ‬שזוהי‭ ‬עיקר‭ ‬תוכחתו‭ ‬מזכיר‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬בתחילת‭ ‬הדברים‭ ‬טענה‭ ‬אחרת‭: "‬ויאמר‭ ‬משה‭ ‬לבני‭ ‬גד‭ ‬ולבני‭ ‬ראובן‭ ‬האחיכם‭ ‬יבואו‭ ‬למלחמה‭ ‬ואתם‭ ‬תשבו‭ ‬פה‭?" (‬במדבר‭ ‬ל‭"‬ב‭ , ‬ו‭')  ‬אמנם‭ ‬נכון‭ ‬כי‭ ‬מקנה‭ ‬רב‭ ‬לכם‭, ‬ואמנם‭ ‬אתם‭ ‬עלולים‭ ‬להפסיד‭ ‬כסף‭ ‬רב‭, ‬אך‭ ‬האם‭ ‬עולה‭ ‬על‭ ‬דעתכם‭ ‬כי‭ ‬אחיכם‭ ‬יצאו‭ ‬לקרב‭, ‬ילחמו‭ ‬ואולי‭ ‬יינזקו‭, ‬ואתם‭ ‬תשבו‭ ‬במקום‭ ‬בטוח‭ ‬ושליו‭, ‬האם‭ ‬אומה‭ ‬בריאה‭ ‬יכולה‭ ‬לשאת‭ ‬בנתק‭ ‬שכזה‭? ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬שמשה‭ ‬רבנו‭ ‬מזכיר‭ ‬את‭ ‬חשיבותה‭ ‬של‭ ‬הארץ‭ ‬הוא‭ ‬פותח‭ ‬באחדות‭ ‬האומה‭, ‬הייתכן‭ ‬כי‭ ‬תוכלו‭ ‬לשבת‭ ‬בשלוה‭ ‬כששאר‭ ‬העם‭ ‬נלחם‭ ‬את‭ ‬מלחמת‭ ‬כיבוש‭ ‬הארץ‭?‬

אולם‭ ‬בני‭ ‬גד‭ ‬ובני‭ ‬ראובן‭ ‬שזו‭ ‬כלל‭ ‬לא‭ ‬היתה‭ ‬כונתם‭ ‬עונים‭ ‬למשה‭ ‬רבנו‭ ‬תשובה‭ ‬ברורה‭ ‬שאכן‭ ‬מפייסת‭ ‬את‭ ‬דעתו‭ ‬ומביאה‭ ‬אותם‭ ‬לפשרה‭: "‬ואנחנו‭ ‬נחלץ‭ ‬חושים‭ ‬לפני‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬עד‭ ‬אשר‭ ‬אם‭ ‬הביאונום‭ ‬אל‭ ‬מקומם…לא‭ ‬נשוב‭ ‬אל‭ ‬בתינו‭ ‬עד‭ ‬התנחל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬איש‭ ‬נחלתו‭" , ‬ובני‭ ‬גד‭ ‬וראובן‭ ‬היוצאים‭ ‬למלחמות‭ ‬יהושע‭, ‬הם‭ ‬הגיבורים‭ ‬שבלוחמים‭, ‬והם‭ ‬נשארים‭ ‬בלא‭ ‬משפחותיהם‭ ‬ארבע‭ ‬עשרה‭ ‬שנה‭, ‬עד‭ ‬שכלל‭ ‬ישראל‭ ‬יורש‭ ‬את‭ ‬ארצו‭, ‬כך‭ ‬שבעניין‭ ‬הערבות‭ ‬שהם‭ ‬מרגישים‭ ‬כלפי‭ ‬האומה‭ ‬כולה‭ ‬הם‭ ‬אכן‭ ‬מקימים‭ ‬את‭ ‬הבטחתם‭.‬

ג‭.  ‬לא‭ ‬רוצים‭ ‬להפרד‭ ‬ממשה‭ ‬רבנו

מהו‭ ‬המניע‭ ‬מאחורי‭ ‬בקשת‭ ‬בני‭ ‬גד‭ ‬וראובן‭, ‬האם‭ ‬רק‭ ‬בעייתם‭ ‬הכלכלית‭ ‬גורמת‭ ‬לכך‭ ‬או‭ ‬שישנו‭ ‬ענין‭ ‬נוסף‭ ‬שבגללו‭ ‬רוצים‭ ‬להישאר‭ ‬השבטים‭ ‬הללו‭ ‬בעבר‭ ‬הירדן‭.  ‬ניתן‭ ‬ללמוד‭ ‬על‭ ‬כוונתם‭ ‬של‭ ‬השבטים‭ ‬הללו‭ ‬מדבריהם‭, ‬כשהם‭ ‬מבקשים‭ ‬להישאר‭ ‬הם‭ ‬מזכירים‭  ‬את‭ ‬שמות‭ ‬המקומות‭ ‬המיועדים‭ ‬להם‭ ‬בפרוט‭ ‬רב‭: "‬עטרות‭ ‬ודיבון‭ ‬ויעזר‭ ‬ונמרה‭ ‬וחשבון‭ ‬ואלעלה‭ ‬ושבם‭ ‬ונבו‭ ‬ובעון‭" – ‬כל‭ ‬המקומות‭ ‬הללו‭ ‬הם‭ ‬בעבר‭ ‬הירדן‭ ‬ובהם‭ ‬רוצים‭ ‬בני‭ ‬גד‭ ‬וראובן‭ ‬להישאר‭, ‬אולם‭ ‬אנו‭ ‬מכירים‭ ‬חלק‭ ‬מהמקומות‭ ‬ההם‭ ‬מסוגיא‭ ‬אחרת‭: "‬ויעל‭ ‬משה‭ ‬מערבות‭ ‬מואב‭ ‬אל‭ ‬הר‭ ‬נבו‭ ‬ראש‭ ‬הפסגה‭ ‬אשר‭ ‬על‭ ‬פני‭ ‬ירחו‮…‬‭" (‬דברים‭ ‬ל‭"‬ד‭ ‬א‭') ‬נבו‭ ‬הוא‭ ‬מקום‭ ‬קבורת‭ ‬משה‭, ‬ובברכת‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬לשבט‭ ‬גד‭ ‬הוא‭ ‬מזכיר‭: "‬ולגד‭ ‬אמר‭ ‬ברוך‭ ‬מרחיב‭ ‬גד…וירא‭ ‬ראשית‭ ‬לו‭ ‬כי‭ ‬שם‭ ‬חלקת‭ ‬מחוקק‭ ‬ספון‭" (‬דברים‭ ‬ל‭"‬ג‭ , ‬כ‭-‬כ‭"‬א‭) ‬כלומר‭ ‬שם‭ ‬חלקת‭ ‬משה‭ ‬המחוקק‭ ‬טמון‭. ‬לא‭ ‬לחינם‭ ‬מבקשים‭ ‬בני‭ ‬גד‭ ‬וראובן‭ ‬להישאר‭ ‬בעבר‭ ‬הירדן‭, ‬שבטים‭ ‬אלה‭ ‬קשורים‭ ‬במשה‭ ‬רבנו‭, ‬הם‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬להיפרד‭ ‬ממנו‭, ‬ואם‭ ‬משה‭ ‬נקבר‭ ‬בעבר‭ ‬הירדן‭ , ‬הם‭ ‬נשארים‭ ‬עמו‭.  ‬מתבאר‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬שמחשבתם‭ ‬היתה‭ ‬לטובה‭ ‬דוקא‭ ‬מתוך‭ ‬הקשר‭ ‬והחיבור‭ ‬לדמותו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬הם‭  ‬רוצים‭ ‬להישאר‭ ‬איתו‭. ‬ובפרוש‭ ‬דעת‭ ‬זקנים‭ ‬מבעלי‭ ‬התוספות‭ ‬מזכיר‭ ‬כי‭ ‬בני‭ ‬גד‭ ‬וראובן‭ ‬היו‭ ‬אכן‭ ‬בטוחים‭ ‬שנחלה‭ ‬זו‭ ‬עתידה‭ ‬להתווסף‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬שהרי‭ ‬לא‭ ‬יתכן‭ ‬שהקב‭"‬ה‭ ‬יקבור‭ ‬את‭ ‬משה‭ ‬בחו‭"‬ל‭.‬

ד‭. ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ואהבתה

למרות‭ ‬כוונותיהם‭ ‬הטובות‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬גד‭ ‬וראובן‭, ‬נחלתם‭ ‬מחוץ‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬בעייתית‭, ‬ואף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬שגם‭ ‬עבר‭ ‬הירדן‭ ‬יש‭ ‬בו‭ ‬קדושה‭ ‬מקדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬אבל‭ ‬קדושתה‭ ‬קלה‭ ‬יותר‭ (‬יעוין‭ ‬בפרוש‭ ‬הנצי‭"‬ב‭ ‬בהעמק‭ ‬דבר‭ ‬לפס‭' ‬כ‭"‬ב‭ :"‬גם‭ ‬הארץ‭ ‬הזאת‭ ‬עבר‭ ‬הירדן‭ , ‬אף‭ ‬על‭ ‬גב‭ ‬שבאמת‭ ‬קיל‭ (=‬קלה‭) ‬קדושתה‭ ‬מגליל‭ ‬ויהודה‭  ‬מכל‭ ‬מקום‭ ‬תהיה‭ ‬הארץ‭ ‬לאחוזה‭ ‬לפני‭ ‬ה‭'). ‬השבטים‭ ‬שהעדיפו‭ ‬להישאר‭ ‬עם‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭, ‬ובחרו‭ ‬במקום‭ ‬שקדושתו‭ ‬קלה‭ ‬ולא‭ ‬נכנסו‭ ‬לארץ‭ ‬עצמה‭, ‬הם‭ ‬השבטים‭ ‬שהיו‭ ‬ראשונים‭ ‬לגלות‭.  ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וקדושתה‭ ‬שומרת‭ ‬על‭ ‬היושב‭ ‬בה‭ ‬הן‭ ‬מהבחינה‭ ‬הגשמית‭ ‬והן‭ ‬מהבחינה‭ ‬הרוחנית‭, "‬כל‭ ‬הדר‭ ‬בחוץ‭ ‬לארץ‭ ‬דומה‭ ‬כמי‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬אלוה‭" (‬כתובות‭ ‬ק‭"‬י‭ ‬ע‭"‬ב‭). ‬כל‭ ‬הסיבות‭ ‬המוצדקות‭ ‬של‭ ‬הדרים‭ ‬בחו‭"‬ל‭ ‬אינם‭ ‬משנות‭ ‬את‭ ‬החיסרון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬טומאת‭ ‬ארץ‭ ‬העמים‭, ‬ואת‭ ‬היתרון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬אויר‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬המחכים‭. 

ה‭. ‬בן‭ ‬המצרים‭ – ‬בן‭ ‬מצרי‭ ‬הארץ

ימי‭ ‬בן‭ ‬המצרים‭ ‬נקראו‭ ‬כך‭ ‬בגלל‭ ‬הנזכר‭ ‬בתחילת‭ ‬מגילת‭ ‬איכה‭: "‬כל‭ ‬רודפיה‭ ‬השיגוה‭ ‬בן‭ ‬המצרים‭"  (‬איכה‭ ‬א‭' ,‬ג‭') ‬ומסביר‭ ‬שם‭ ‬רש‭"‬י‭ ‬בשם‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬בין‭ ‬שבעה‭ ‬עשר‭ ‬בתמוז‭ ‬לתשעה‭ ‬באב‭, ‬שאלו‭ ‬ימים‭ ‬קשים‭ ‬לישראל‭. ‬אולם‭ ‬ב‭"‬אוצר‭ ‬דינים‭ ‬ומנהגים‭" ‬מופיע‭ ‬טעם‭ ‬אחר‭: "‬ועוד‭ ‬טעם‭ ‬אחר‭ ‬שנקראים‭ ‬הימים‭  ‬האלה‭ ‬בין‭ ‬המצרים‭, ‬לפי‭ ‬שקורין‭ ‬בהם‭ ‬פרשיות‭ ‬מטות‭ ‬שאנו‭ ‬קוראים‭ ‬השבת‭ ‬ומסעי‭ ‬אותה‭ ‬נקרא‭ ‬אי‭"‬ה‭ ‬בשבת‭ ‬הבאה‭, ‬שמבואר‭ ‬בהם‭ ‬חלוקת‭ ‬הארץ‮…‬‭ ‬ואז‭ ‬בן‭ ‬המצרים‭ ‬בין‭ ‬מצרי‭ ‬‭(‬גבולות‭) ‬הארץ‭, ‬בין‭ ‬עבר‭ ‬הירדן‭ ‬ובין‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזה‭ ‬רמז‭ ‬לנחמת‭ ‬ציון‭ ‬וירושלים‭ ‬שנזכה‭ ‬לחלק‭ ‬הארץ‭ ‬ומן‭ ‬המצר‭ ‬נושע‭ ‬לעלות‭ ‬ברנה‭ ‬לארצנו‭" ‬לפי‭ ‬פירוש‭ ‬זה‭ ‬קריאת‭ ‬פרשיות‭ ‬אלה‭ ‬של‭ ‬גבולות‭ ‬הארץ‭ ‬הן‭ ‬חלק‭ ‬מתהליך‭ ‬הגאולה‭ ‬שאנו‭ ‬כה‭ ‬מצפים‭ ‬לה‭, ‬חלק‭ ‬מהנחמה‭ ‬שאנו‭ ‬נזכה‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬לנחול‭ ‬שוב‭ ‬יחד‭ ‬כל‭ ‬שבטי‭ ‬ישראל‭ ‬את‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬לכל‭ ‬שבטיה‭ ‬מתוך‭ ‬שלמות‭ ‬התורה‭ ‬העם‭ ‬והארץ‭.‬

כתבה מעניינת:

פרשת השבוע פרשה מעודכן 2018

פרשת תצווה: פורים קטן

שתפובס"ד אדר א' ואדר ב' לוח השנה העברי כפי שאנו מכירים אותו, כשהתאריכים בו ידועים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *