Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1544000516:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 20246
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פרשת מיקץ - חנוכה: נס ללא כתיבה | פורטל זהר הצפון
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => פרשת מיקץ
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% פרשת מיקץ - חנוכה: נס ללא כתיבה
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 74
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 324
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 153
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 324
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => %title% %page% %sep% %sitename% פרשת מיקץ - חנוכה: נס ללא כתיבה
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => פרשת מיקץ
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => פרשת מיקץ - חנוכה: נס ללא כתיבה | פורטל זהר הצפון
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
פרשת השבוע פרשה מעודכן 2018

פרשת מיקץ – חנוכה: נס ללא כתיבה

שתפו

בס"ד

כמעט לכל חג בישראל ישנה מסכת במשנה או פרקים במסכת אחרת, כך מסכת סוכה, מסכת פסחים , מסכת ראש השנה, מסכת מגילה לפורים, מסכת ביצה ליום טוב, ואילו חג החנוכה שחוגגים אותו שמונה ימים אין לו שום מסכת במשנה, ובגמרא הוא נזכר בקצרה בפרק שני במסכת שבת, סביב הדלקת נרות שבת. פורים חג של יום אחד ויש לו מסכת משנה שלמה, חנוכה שמונה ימים ואינה כתובה בש"ס? יש נקודת חידוש בחנוכה שאיננה בשאר החגים, ויש בה נקודת גובה מיוחדת מרוממת יותר מחגים אחרים שאנו מכירים. כשאדם שמח או חלילה בצער, הוא מחפש לשתף מישהו בשמחתו או בצערו, כך הוא טבע האדם, כולם מוזמנים לשמחת חתונת ביתו של חבר, ולצערנו אנו גם באים לנחמו באבלו כשצריך. אבל לפעמים לא ניתן להביע שמחה או צער במילים, דווקא כשהשמחה או הצער הם גדולים מאד, דווקא כשהם ממלאים את כל ישותנו אז אין אנו מדברים או מביעים משהו, עוצמת השמחה כמו הצער לא ניתנים להיכתב. יש בחנוכה אורות כאלו, ומעלות כאלו, שלא ניתנים להיכתב, הוא אחרון הניסים מפני שהוא רמז וסימן לכל הבא עלינו בעתיד בשמחה בע"ה, הוא כולל בתוכו את כל הניסים שיבואו אחריו, בסתר המדרגה, מתוך עוצמה פנימית גדולה, כל כך גדולה עד שאינה נחשפת.

חג שכולו אור

חנוכה בשונה מחגים אחרים הוא כולו אור פנימי, הוא נטול סממנים של אוכל ומשתה, הוא ממש הפוך מחג הפורים בו מתבשמים ומשתכרים. אין בחג זה לא יין ולא קידוש, הוא כולו מהווה חג של אור ורוח. יסוד החג הוא נס פך השמן, הנס נעשה באור, אור שהיה צריך לדלוק יום אחד דלק שמונה ימים. אבל הנס לא נעשה בדבר הגשמי אלא באותה שלהבת אור שפשוט המשיכה להאיר מעבר לזמן הנדרש לה, מעבר לכח השמן שהיה בה. אופיו של הנס הזה, כמו אופיו של חגיגת החג הזה היא כולה סביב הדלקת הנרות, אמירת ההלל השלם, וההודאה. בניגוד לחג הפורים שעליו אנו אומרים: "קבעו משתה ושמחה", בחג החנוכה אנו אומרים : "קבעום בהלל והודאה". פורים הוא חג שבו הגוף היהודי שמח, חנוכה הוא חג שכולו נשמה כולו רוח, האור גדל, החושך מתמעט, וזאץ על ידי העבודה הרוחנית המאירה של הימים הללו. לכן אין בו ארוחות וסעודות, לכן הוא בא דווקא בימי החורף החשוכים והאפורים, לכן הוא שונה מאד מאדם לאדם, בחגיגת הגוף שווים כולם, אבל בחגיגת הרוח ישנן מדרגות מדרגות , מהדרים ומהדרים עוד יותר, הכל לפי מצבו ובניינו הרוחני של האדם. במידה זו הוא גם חג ללא זמן, לא חל באמצע שום חודש, אלא בין שני חודשים, לומר לנו שעולם הרוח הוא אכן מעבר לזמן.

גבורת הרוח מנצחת

נצחון הרוח בא לידי ביטוי חזק עוד יותר במלחמת החשמונאים ביוונים. היוונים לא רצו להשמיד את ישראל, כפי שרצה המן הרשע בפורים. היוונים רצו להעביר את ישראל על דתם, להפוך את כולנו למתייוונים, המלחמה כולה היתה ועודנה על רוח ישראל, על תרבותו הרוחנית, על המורשת שלו. האומץ של המכבים להרים נס של מרד וגבורה של קבוצה קטנה מול יוון המעצמתית, הוא ניסיון כמעט הזוי ומופרך, ובכל זאת הרוח מנצחת, המעטים החלשים ניצחו את הגדולים והחזקים, הרוח מנצחת. ימים אלה של חנוכה הם ימים של חיזוק עולם הרוח שלנו, הם ימים של עוצמה פנימית של גודל רוחני, של חזרה לפך השמן הטהור שבקירבנו. נחזור להדליק בתוכנו את האור כדי שיאיר פנימה והחוצה, בכל בית ישראלי, בכל מקום ששכינה שרויה בו עלינו לטובה.

פרקי אבות

נמשיך בדברי הלל הזקן שלימד אותנו גם את חשיבות העיתוי והזמן: "הוא היה אומר… ואם לא עכשיו אימתי" (פרק א' משנה ט"ו). טבע האדם הוא לדחות את המשימה המעיקה, הקשה, לחפש זמן אחר , אולי אחר כך, אולי מחר…. אבל הלל מלמד אותנו שאין טוב מעכשיו. כי המחר איננו בשורה טובה יותר מהיום, והזמן איננו פתרון לעצלות טבעית. אבל כשאנו בתוך ימי החנוכה אפשר להעמיק מעט יותר את דברי הלל: לכל זמן תכונה מיוחדת, יש שבת ויש יום חול, יש בוקר וערב, וכל זמן הריח המיוחד לו, והמאפיין אותו. היכולת לנצל את הזמן היא לא רק יכולת לייעל את העשיה, היא מעבר לכך: היכולת להתחבר לזמן כפי מה שהוא, בבוקר מתפללים שחרית, ובערב מתפללים ערבית, כי לכל זמן ייחודיות ומשמעות ותפילה ברוח אחרת. וחנוכה הוא זמן של אור ושל רוח, ולוואי וזכה להפיק את המשמעות בזמן הנכון.

 

אקטואליה מזוית יהודית

השבוע צויין בחגיגיות עשרים שנה לאירגון "ראש יהודי". ראש יהודי הינו ארגון וולונטרי שקם כדי לתת מענה לצימאון הגובר והולך לזהות יהודית. פעילות ראש יהודי מעודדת צמיחה של כל אדם, בכל מצב שהוא נמצא- מתוך אמון גדול בו, בהיותו חלק מעם ישראל. כל רבני ראש יהודי אמונים על משנתו של מרן הרב קוק זצ"ל שחינך לקיום תורה מתוך יראת שמים, תוך הקשבה לחיים ההולכים ומתרקמים כאן בארץ. הארגון נוטל חלק גם בפעילויות שונות המיועדות להסרת מחיצות בין חלקים בעם ישראל. היותנו עם אחד ומלוכד הינה מטרה ראשונה במעלה והיא מצויה בעדיפות גבוהה במערכת הפעילויות של הארגון. פעילות ראש יהודי  כוללת: מרכז פעיל בתל אביב המציע מידי ערב שיעורי תורה המיועדים לקהל הרחב. בית כנסת קהילתי ברחוב בר כוכבא 54 ת"א בו משתתפים דתיים וחילונים בתפילה שמחה ומרוממת, פרוייקט בר מצווה המכשיר ילדים בתל אביב לקראת יומם הגדול , מזל טוב לראש יהודי ובהצלחה.

 

אורות השבוע

מדוע מברכים: "להדליק נר חנוכה" – הרי צריכים לברך להדליק נר בחג החנוכה, או נר בחנוכה?
עונה על כך ה"שפת אמת": "חנוכה עצמו הוא הנר – נר ה' נשמת אדם" אדם מדליק את הנר שלו ומאיר אור החנוכה בתוכו, ומתוך כך מאיר גם לאחרים.

כתבה מעניינת:

פרשת השבוע פרשה מעודכן 2018

פרשת תצווה: פורים קטן

שתפובס"ד אדר א' ואדר ב' לוח השנה העברי כפי שאנו מכירים אותו, כשהתאריכים בו ידועים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *