Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1478007623:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 9794
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פרשת נח: נמרוד גיבור ציד לפני ה׳
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => הרב יעקב ידיד / פורטל זהר הצפון
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => פרשת נח
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => פרשת נח
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => פרשת נח: נמרוד גיבור ציד לפני ה׳
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 58
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 738
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2015/06/hukat.jpg
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => פרשת נח: נמרוד גיבור ציד לפני ה׳
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => פרשת נח
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => פרשת נח: נמרוד גיבור ציד לפני ה׳
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => הרב יעקב ידיד / פורטל זהר הצפון
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

פרשת נח: נמרוד גיבור ציד לפני ה׳

שתפו

א‭. ‬הילד‭ ‬שעושה‭ ‬לך‭ "‬דוקא‭"‬

הרבה‭ ‬שמות‭ ‬וכינויים‭ ‬יש‭ ‬לילד‭ ‬הזה‭ ‬הנמצא‭ ‬כמעט‭ ‬בכל‭ ‬משפחה‭ ‬והוא‭ ‬חושב‭ "‬ההיפך‭", ‬ועושה‭ "‬הפוך‭", ‬ותמיד‭ ‬נראה‭ ‬לכולם‭ ‬שהוא‭ ‬עושה‭ "‬דוקא‭" ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מכולם‭. ‬זה‭ ‬מרגיז‭ ‬את‭ ‬רוב‭ ‬ההורים‭, ‬זה‭ ‬מעורר‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬מרובה‭ ‬וממוקדת‭ ‬סביבו‭, ‬ולפעמים‭ ‬מעורר‭ ‬מריבות‭ ‬משפחתיות‭ ‬רבות‭ ‬רעש‭ ‬ורושם‭, ‬אבל‭ ‬ברוב‭ ‬המקרים‭ ‬מתרגלים‭ ‬לילד‭ ‬הזה‭ ‬שתמיד‭ ‬יחשוב‭ ‬ויעשה‭ ‬הפוך‭. ‬בדרך‭ ‬כלל‭ ‬הילד‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬ילד‭ ‬חכם‭, ‬הוא‭ ‬יודע‭ ‬להרגיז‭ ‬במקומות‭ ‬הכי‭ ‬רגישים‭, ‬ונוגע‭ ‬בעצבים‭ ‬החשופים‭ ‬שבנקודות‭ ‬האינטימיות‭ ‬המשפחתיות‭, ‬וזה‭ ‬באמת‭ ‬מעלה‭ ‬כעס‭ ‬אצל‭ ‬כולם‭. ‬אבל‭, ‬אין‭ ‬הרבה‭ ‬מה‭ ‬לעשות‭, ‬זה‭ ‬הילד‭ ‬ואין‭ ‬בלתו‭. ‬הדרך‭ ‬לטפל‭ ‬בילד‭ ‬הזה‭ ‬מתחילה‭ ‬כמובן‭ ‬בסבלנות‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬ההורים‭, ‬לא‭ ‬להילחץ‭, ‬לא‭ ‬להגיב‭ ‬בכעס‭ ‬גדול‭ ‬מדי‭, ‬לא‭ ‬הרבות‭ ‬בעונשים‭ ‬ובצעקות‭, ‬להכיר‭ ‬את‭ ‬ילדם‭, ‬לחוש‭ ‬ולתת‭ ‬הרגשה‭ ‬של‭ ‬הכלה‭ ‬ואהבה‭ ‬כלפיו‭. ‬זהו‭ ‬ניסיון‭ ‬לא‭ ‬קל‭, ‬אבל‭ ‬כמעט‭ ‬כל‭ ‬משפחה‭ ‬עוברת‭ ‬אותו‭, ‬לפעמים‭ ‬כשהילדים‭ ‬הופכים‭ ‬נערים‭ ‬בגיל‭ ‬ההתבגרות‭, ‬ולעיתים‭ ‬בגילאים‭ ‬מוקדמים‭ ‬או‭ ‬מאוחרים‭ ‬יותר‭, ‬אבל‭ ‬ניסיון‭ ‬הסבלנות‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬קל‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬סבלנות‭ ‬צריך‭, ‬צריך‭ ‬לתת‭ ‬מקום‭ ‬אמיתי‭ ‬גם‭ ‬בתוך‭ ‬המסגרת‭ ‬למי‭ ‬שפורץ‭ ‬אותה‭, ‬גם‭ ‬בתוך‭ ‬הבית‭ ‬יש‭ ‬מקום‭ ‬למי‭ ‬שמנסה‭ ‬להתמרד‭ ‬ולהתנגד‭, ‬יש‭ ‬גם‭ ‬לאנשי‭ ‬החוץ‭ ‬מקום‭ ‬בפנים‭. ‬ראיתי‭ ‬באגרות‭ ‬ה‭"‬חזון‭ ‬איש‭"  (‬רבי‭ ‬אברהם‭ ‬ישעיהו‭ ‬קרליץ‭, ‬מגדולי‭ ‬הדור‭ ‬הקודם‭) ‬שכותב‭ ‬למחנך‭ ‬באחד‭ ‬מהישיבות‭, ‬שלא‭ ‬להוציא‭ ‬מהישיבה‭ ‬תלמיד‭ ‬על‭ ‬אף‭ ‬התנהגותו‭ ‬הבעייתית‭, ‬מפני‭ ‬שגם‭ ‬לנפש‭ ‬שכזו‭ ‬יש‭ ‬מקום‭ ‬בתוך‭ ‬כתלי‭ ‬הישיבה‭. ‬הוצאת‭ ‬תלמיד‭ ‬מהישיבה‭ ‬מעבר‭ ‬להפקרתו‭ ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬בעיה‭ ‬אמיתית‭, ‬האם‭ ‬אין‭ ‬לתלמיד‭ ‬זה‭ ‬מקום‭ ‬בתוך‭ ‬הישיבה‭?‬

ב‭. ‬נמרוד

בסדר‭ ‬השתלשלות‭ ‬הבריאה‭, ‬מונה‭ ‬התורה‭ ‬את‭ ‬סדר‭ ‬תולדות‭ ‬העולם‭ "‬עשרה‭ ‬דורות‭ ‬מאדם‭ ‬ועד‭ ‬נח‭", ‬ו‭"‬עשרה‭ ‬דורות‭ ‬מנח‭ ‬ועד‭ ‬אברהם‭". ‬ובתוכם‭ ‬אנו‭ ‬מוצאים‭ ‬כמה‭ ‬דמויות‭ ‬מיוחדות‭ ‬המזכרות‭ ‬בשמם‭ ‬או‭ ‬בכינויים‭ ‬המיוחד‭. ‬אחד‭ ‬מהם‭ ‬הוא‭ ‬נמרוד‭: "‬וכוש‭ ‬ילד‭ ‬את‭ ‬נמרוד‭ ‬הוא‭ ‬החל‭ ‬להיות‭ ‬גיבור‭ ‬בארץ‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬גיבור‭ ‬ציד‭ ‬לפני‭ ‬ה‭', ‬על‭ ‬כן‭ ‬ייאמר‭ ‬כנמרוד‭ ‬גיבור‭ ‬ציד‭ ‬לפני‭ ‬ה‭'" (‬בראשית‭ ‬י‭', ‬ח‭'-‬ט‭'). ‬מהי‭ ‬הגבורה‭ ‬עליה‭ ‬מדבר‭ ‬הכתוב‭?  ‬מהי‭ ‬משמעות‭ ‬המושג‭ "‬גיבור‭ ‬ציד‭"‬‭, ‬ומדוע‭ ‬הוא‭ ‬גיבור‭ ‬ציד‭ ‬דווקא‭ ‬לפני‭ ‬ה‭'?  

סביב‭ ‬דמותו‭ ‬של‭ ‬נמרוד‭ ‬שהכתוב‭ ‬לא‭ ‬מאריך‭ ‬בתיאורה‭, ‬יש‭ ‬במסורת‭ ‬ישראל‭, ‬בדברי‭ ‬חכמים‭ ‬דיון‭ ‬רב‭, ‬ומעשים‭ ‬רבים‭ ‬הנקשרים‭ ‬באישיותו‭ ‬המורכבת‭. ‬בתורה‭ ‬מצוינת‭ ‬גבורתו‭, ‬ומצוין‭ ‬שמו‭ ‬הכולל‭ ‬בתוכו‭ ‬את‭ ‬תוכנת‭ ‬המרדנות‭, ‬כשמו‭ ‬כן‭ ‬הוא‭ "‬נמרוד‭". ‬העולם‭ ‬עד‭ ‬תקופת‭ ‬נמרוד‭ ‬היה‭ ‬אמנם‭ ‬מתדרדר‭, ‬שוקע‭ ‬בתאוותיו‭ ‬וחטאיו‭, ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬מתריס‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬פוגע‭ ‬בכוונה‭ ‬בהנהגת‭ ‬ה‭'. ‬ואילו‭ ‬נמרוד‭ "‬יודע‭ ‬את‭ ‬ריבונו‭ ‬ומתכוון‭ ‬למרוד‭ ‬בו‭" (‬ספרא‭ ‬בחוקותי‭ ‬ב‭'). ‬הוא‭ ‬יודע‭ ‬את‭ ‬רבונו‭, ‬יודע‭ ‬שיש‭ ‬מלך‭ ‬לעולם‭ ‬ויודע‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬הוא‭ ‬מלכו‭ ‬של‭ ‬עולם‭, ‬אבל‭ ‬הוא‭ ‬הולך‭ ‬ומתריס‭ ‬כנגדו‭, ‬הולך‭ ‬ומורד‭ ‬בו‭. ‬והמרידה‭ ‬איננה‭ ‬רק‭ ‬נחלתו‭ ‬הפרטית‭, ‬הוא‭ ‬הולך‭ ‬וממריד‭ ‬אחרים‭ ‬בדרכו‭. ‬כך‭ ‬מסביר‭ ‬רש‭"‬י‭ ‬בשם‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬את‭ ‬הביטוי‭ "‬גיבור‭ ‬ציד‭" ‬‮–‬‭ "‬צד‭ ‬דעתן‭ ‬של‭ ‬בריות‭ ‬בפיו‭ ‬ומטען‭ ‬למרוד‭ ‬במקום‭", ‬נמרוד‭ ‬לא‭ ‬מסתפק‭ ‬בכך‭ ‬שהוא‭ ‬המרדן‭ ‬של‭ ‬הבית‭, ‬הוא‭ ‬מנסה‭ ‬להפוך‭ ‬את‭ ‬הבית‭ ‬על‭ ‬פיו‭, ‬משתמש‭ ‬בכוחו‭ ‬ובעורמתו‭ ‬וממריד‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬נגד‭ ‬בוראו‭. ‬

ג‭. ‬העולם‭ ‬הולך‭ ‬ומתרחק

והנה‭ ‬זה‭ ‬פלא‭: ‬הקב‭"‬ה‭ ‬שהגיב‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬קשה‭ ‬בדור‭ ‬המבול‭, ‬והטביע‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬באותם‭ ‬מים‭ ‬קשים‭ ‬שהזרים‭ ‬עליו‭, ‬הוא‭ ‬בורא‭ ‬העולם‭ ‬שבלבל‭ ‬את‭ ‬לשונות‭ ‬העולם‭ ‬בחטא‭ ‬דור‭ ‬הפלגה‭, ‬לא‭ ‬מעניש‭ ‬את‭ ‬נמרוד‭ ‬ואת‭ ‬דורו‭ ‬המרדני‭, ‬וזאת‭ ‬אף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬שברור‭ ‬היה‭ ‬לכל‭ ‬שנמרוד‭ ‬מתכוון‭ ‬להתריס‭, ‬מתכוון‭ ‬להקניט‭ ‬כלשון‭ ‬רש‭"‬י‭, ‬על‭ ‬הביטוי‭ "‬כנמרוד‭ ‬גיבור‭ ‬ציד‭ ‬לפני‭ ‬ה‭'" ‬מסביר‭ ‬רש‭"‬י‭: "‬מתכוון‭ ‬להקניטו‭ ‬על‭ ‬פניו‭". ‬אם‭ ‬כן‭ ‬דווקא‭ ‬כנגד‭ ‬המתריס‭ ‬אין‭ ‬הקב‭"‬ה‭ ‬מפעיל‭ ‬את‭ ‬כוחו‭, ‬וצריך‭ ‬להבין‭ ‬זאת‭, ‬מדוע‭ ‬לא‭ ‬העניש‭ ‬הקב‭"‬ה‭ ‬את‭ ‬נמרוד‭ ‬כפי‭ ‬שהעניש‭ ‬את‭ ‬החוטאים‭ ‬במבול‭ ‬והחוטאים‭ ‬במגדל‭ ‬בבל‭?  ‬ושאלה‭ ‬זו‭ ‬מחריפה‭ ‬מפני‭ ‬שהעולם‭ ‬הופך‭ ‬להיות‭ ‬העולם‭ ‬של‭ ‬נמרוד‭, ‬הנזק‭ ‬שגורם‭ ‬נמרוד‭ ‬בפועלו‭ ‬הוא‭ ‬נזק‭ ‬עולמי‭. ‬בתרגום‭ ‬שני‭ ‬על‭ ‬מגילת‭ ‬אסתר‭ ‬מכנה‭ ‬את‭ ‬נמרוד‭ ‬כאחד‭ ‬מעשרה‭ ‬מלכים‭ ‬שמלכו‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭, ‬ובמדרש‭ ‬פרקי‭ ‬דרבי‭ ‬אליעזר‭ (‬פכ‭"‬ד‭) ‬מופיע‭ ‬שנמרוד‭ ‬קיבל‭ ‬מנח‭ ‬את‭ ‬בגדי‭ ‬אדם‭ ‬הראשון‭, ‬ובעלי‭ ‬החיים‭ ‬היו‭ ‬מכבדים‭ ‬ויראים‭ ‬את‭ ‬מי‭ ‬שלבש‭ ‬בגדים‭ ‬אלה‭, ‬וכך‭ ‬הופך‭ ‬העולם‭ ‬להיות‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ ‬עולם‭ ‬שמורד‭ ‬באלוקיו‭. ‬איך‭ ‬ייראה‭ ‬עולם‭ ‬שיבוא‭ ‬אחרי‭ ‬נמרוד‭?  ‬האם‭ ‬לא‭ ‬מסוכן‭ ‬להשאיר‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בידי‭ ‬נמרוד‭ ‬ורשעותו‭?‬

ד‭. ‬אברהם‭ ‬כנגד‭ ‬נמרוד

המלחמה‭ ‬כנגד‭ ‬נמרוד‭ ‬לא‭ ‬תבוא‭ ‬כעת‭ ‬במלחמה‭ ‬של‭ ‬כח‭. ‬הקב‭"‬ה‭ ‬לא‭ ‬נאבק‭ ‬בנמרוד‭, ‬אלא‭ ‬מעמיד‭ ‬לו‭ ‬אלטנטיבה‭, ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬עומד‭ ‬מול‭ ‬ההתרסה‭ ‬של‭ ‬נמרוד‭ ‬ויכול‭ ‬לו‭, ‬כך‭ ‬מספר‭ ‬המדרש‭ (‬מתורגם‭ ‬עפ‭"‬י‭ ‬אישי‭ ‬התנ‭"‬ך‭): "‬תרח‭ ‬לקח‭ ‬את‭ ‬אברהם‭ ‬ומסרו‭ ‬לנמרוד‭, ‬אמר‭ ‬לו‭ (‬נמרוד‭)  ‬לאברהם‭: ‬הבה‭ ‬נעבוד‭ ‬לאש‭. ‬אמר‭ ‬לו‭ ‬אברהם‭ ‬ונעבוד‭ ‬למים‭ ‬המכבים‭ ‬את‭ ‬האש‭?  ‬אמר‭ ‬לו‭ (‬נמרוד‭): ‬נעבוד‭ ‬למים‭. ‬אמר‭ ‬לו‭: ‬אם‭ ‬כן‭ ‬נעבוד‭ ‬לעננים‭ ‬שטוענין‭ ‬את‭ ‬המים‭?  ‬אמר‭ ‬לו‭ (‬נמרוד‭): ‬נעבוד‭ ‬לעננים‭. ‬אמר‭ ‬לו‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬נעבוד‭ ‬לרוח‭ ‬שמפזר‭ ‬העננים‭?  ‬אמר‭ ‬לו‭: ‬נעבוד‭ ‬לרוח‭. ‬אמר‭ ‬לו‭: ‬אם‭ ‬כן‭ ‬נעבוד‭ ‬לאדם‭ ‬שהוא‭ ‬מלא‭ ‬רוח‭. ‬אמר‭ ‬לו‭ ‬נמרוד‭: ‬דברים‭ ‬בטלים‭ ‬אתה‭ ‬מדבר‭? ‬אני‭ ‬איני‭ ‬משתחוה‭ ‬אלא‭ ‬לאש‭, ‬הרי‭ ‬אני‭ ‬משליכך‭ ‬בתוכו‭, ‬ויבוא‭ ‬אלוה‭ ‬שאתה‭ ‬משתחוה‭ ‬לו‭ ‬ויצילך‭ ‬ממנו‭, ‬ירד‭ ‬אברהם‭ ‬לכבשן‭ ‬האש‭ ‬וניצל‭" (‬עפ‭"‬י‭ ‬בראשית‭ ‬רבה‭ ‬פרשה‭ ‬ל‭"‬ח‭, ‬י‭"‬ג‭). ‬כנגד‭ ‬הספקנות‭ ‬המתריסה‭ ‬של‭ ‬נמרוד‭, ‬יעמוד‭ ‬המאמין‭ ‬הגדול‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬ויברר‭ ‬את‭ ‬האמונה‭, ‬את‭ ‬מציאות‭ ‬האלוקים‭ ‬בארץ‭, ‬את‭ ‬הטוב‭ ‬הקיים‭ ‬בבריאה‭, ‬את‭ ‬המגמה‭ ‬והכוונה‭ ‬האלוקית‭ ‬המתגלה‭ ‬בכל‭ ‬המציאות‭, ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬להפעיל‭ ‬כח‭ ‬כנגדו‭, ‬צריך‭ ‬רק‭ ‬לחשוף‭ ‬את‭ ‬נקודת‭ ‬האמת‭ ‬הפנימית‭, ‬וממנה‭ ‬כבר‭ ‬תתפתח‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭, ‬עדינה‭ ‬יותר‭ ‬וערכית‭ ‬יותר‭.‬

ה‭. ‬התדרדרות‭ ‬העולם‭ ‬ועלייתו‭.‬

פרשיות‭ ‬בראשית‭ ‬ונח‭ ‬הן‭ ‬פרשיות‭ ‬המתארות‭ ‬טרגדיה‭ ‬גדולה‭, ‬של‭ ‬עולם‭ ‬שנברא‭ ‬מבראשית‭, ‬שהיה‭ ‬בו‭ ‬גן‭ ‬עדן‭, ‬שהיה‭ ‬כולו‭ ‬טוב‭, ‬מלאכים‭ ‬צולים‭ ‬לו‭ ‬לאדם‭ ‬בשר‭ ‬ומביאים‭ ‬לו‭ ‬יין‭, ‬רוח‭ ‬אלוקים‭ ‬מהלכת‭ ‬בגן‭, ‬חיים‭ ‬של‭ ‬תוכן‭ ‬פנימי‭. ‬ואז‭ ‬בא‭ ‬החטא‭ ‬ופוגע‭ ‬בכל‭ ‬זה‭. ‬מגורש‭ ‬האדם‭ ‬מגן‭ ‬העדן‭ ‬ונדרש‭ ‬לעבוד‭ ‬בזיעת‭ ‬כפיו‭,‬‭ ‬האישה‭ ‬יולדת‭ ‬בעצב‭, ‬והאדמה‭ ‬מקוללת‭. ‬יציאת‭ ‬האדם‭ ‬מגן‭ ‬עדן‭ ‬משקיעה‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬החטא‭, ‬קין‭ ‬בנו‭ ‬בכורו‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬רוצח‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬הבל‭, ‬והעולם‭ ‬הולך‭ ‬ויורד‭. ‬ההתדרדרות‭ ‬מגיעה‭ ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬חיוה‭ ‬מבול‭, ‬והעולם‭ ‬שרק‭ ‬לא‭ ‬מזמן‭ ‬נברא‭, ‬כבר‭ ‬הולך‭ ‬לאבדון‭ ‬ולכליה‭. ‬גם‭ ‬כשנח‭ ‬ובניו‭ ‬שורדים‭, ‬והקב‭"‬ה‭ ‬מקיים‭ ‬מתוכם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬מחדש‭, ‬שוב‭ ‬בא‭ ‬דור‭ ‬הפלגה‭ ‬ומנסה‭ ‬להתעלם‭ ‬ממציאות‭ ‬האלוקים‭ ‬ונענש‭ ‬בפירוד‭ ‬ובחלוקת‭ ‬לשונות‭. ‬נמרוד‭ ‬הופך‭ ‬להיות‭ ‬סמל‭ ‬לעולם‭ ‬הזה‭ ‬הירוד‭ ‬והמוכה‭. ‬ואז‭ ‬מתחיל‭ ‬אורו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לצמוח‭, ‬אברהם‭ ‬מבשר‭ ‬אמונה‭ ‬בעולם‭, ‬אברהם‭ ‬פותח‭ ‬את‭ ‬דלת‭ ‬החסד‭ ‬לפני‭ ‬הבריות‭, ‬אברהם‭ ‬פותח‭ ‬את‭ ‬האוהל‭ ‬ומלמד‭ ‬שיש‭ ‬אלוקים‭ ‬שלא‭ ‬מבקש‭ ‬מהאדם‭ ‬אלא‭ ‬את‭ ‬טובתו‭ ‬ועילויו‭. ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬הוא‭ ‬הבשורה‭ ‬הגדולה‭ ‬שממנו‭ ‬תתחיל‭ ‬העליה‭ ‬של‭ ‬העולם‭, ‬עד‭ ‬כאן‭ ‬היה‭ ‬רק‭ ‬סיפור‭ ‬טרגי‭ ‬של‭ ‬ירידה‭ ‬אחר‭ ‬ירידה‭, ‬מאברהם‭ ‬מתחילה‭ ‬העליה‭ ‬הגדולה‭, ‬השאיפה‭ ‬לחזור‭ ‬לגן‭ ‬העדן‭, ‬השאיפה‭ ‬לנצח‭ ‬את‭ ‬החטא‭, ‬לנצח‭ ‬את‭ ‬הנחש‭, ‬ולבנות‭ ‬עולם‭ ‬שכולו‭ ‬טוב‭, ‬עולם‭ ‬שכולו‭ ‬אלוקים‭.‬

כתבה מעניינת:

שתיין צילום אילוסטרציה: Pixabay

קמצן, מתלהב או חבר אמת: איזה סוג של שתיין אתה?

שתפוכמו חבר אמת, אלכוהול תמיד נמצא שם: כשעצוב, כששמח, במסיבה הכי שווה ובאירוע המרגש ביותר. …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *