Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1616582141:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 44831
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | ראש העיר על שנת הקורונה: התרגשתי לראות את התושבים מתגייסים לסייע
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => ראיון לחג |
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => משה קונינסקי
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => ראש העיר על שנת הקורונה: התרגשתי לראות את התושבים מתגייסים לסייע
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בראיון חגיגי לקראת פסח חושף משה קונינסקי: השנה הזאת הייתה בבחינת אתגר אחד גדול, לא הפסקנו ולו לרגע אחד לעבוד למרות שחיקה גדולה אצל המנהלים והעובדים
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 63
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 325
        )

)
משה קונינסקי מסכה קורונה צילום דוברות העירייה
משה קונינסקי. צילום דוברות העירייה

ראש העיר על שנת הקורונה: התרגשתי לראות את התושבים מתגייסים לסייע

שתפו

בראיון חגיגי לקראת פסח חושף משה קונינסקי: השנה הזאת הייתה בבחינת אתגר אחד גדול, לא הפסקנו ולו לרגע אחד לעבוד למרות שחיקה גדולה אצל המנהלים והעובדים

מערכת פורטל זהר.נט

זוכרים? רק לפני שנה, בפסח אשתקד, היינו במקום אחר לגמרי: סגר כבד, משק סגור, איסור יציאה מהבית, ליל סדר עם המשפחה הגרעינית בלבד, רחוק מסבא וסבתא ומשאר קרובי המשפחה. בפסח השנה, בעקבות מבצע החיסונים הנרחב בארץ, נדמה כי אנחנו מרגישים יותר מתמיד את תחושת הניצחון ואת המשמעות של היציאה מ״עבדות״ ל״חירות״. פגשנו את ראש העיר משה קונינסקי לראיון חג מיוחד כדי לשמוע ממנו על שנת הקורונה וכיצד הוא חווה את המשבר הזה מזווית אחרת – מנקודת מבט של ראש עיר.

– משה, גם בימים של שגרה לא קל לנהל עיר, על אחת כמה וכמה בזמן משבר הקורונה. במשפט אחד, איך היית מגדיר את התקופה הזו?
״זו הייתה שנה מאתגרת שבה נאלצנו להתמודד עם ׳אויב מתעתע׳ שטרם הכרנו כדוגמתו, כזה שלא הייתה לו ׳תו"ל – תורת לחימה כתובה וסדורה להתמודדות מולו בחירום. כרמיאל התמודדה מול ירי טילים, אנו ערוכים לרעידות אדמה, אך אף רשות מקומית לא הייתה ערוכה לתסריט של התמודדות עם אפדמיה.
2380 מתושבי העיר חלו בקורונה, מעל 7000 איש היו בבידוד. לצערנו נפטרו 43 מתושבי העיר (בגיל הממוצע 75) מאות אושפזו במלוניות וכ-150 בבתי חולים. הפעלנו מערכות חינוך בקפסולות, יצרנו מערכת אירועים ופעילויות וירטואליות, תמכנו במשפחות קשות יום, סייענו במזון ותרופות למרותקי בית, העברנו ערכות בידוד לילדים ועוד ועוד. אין ספק שלמדנו רבות, הפקנו לקחים ומיום ליום רכשנו ניסיון בהתמודדות עם הקורונה ורכשנו תובנות״.

– איזה ציון היית נותן לעיריית כרמיאל ולך על התפקוד במשבר?
״אני לא נותן ציונים לעצמי אבל מבחינתי אני נותן לעובדי העירייה ציון 100. אני מבקש להודות מקרב לב לראשי המכלולים בחירום, לוועדת מל"ח, לחברי מועצת העיר, לראשי המינהלים, למנהלים וכמובן לכל עובדי העירייה וגופי הסמך שלנו על עבודתם המסורה למען רווחתם של התושבים במהלך השנה המאתגרת.
״עם תחילת המשבר כינסנו את פורום ראשי המכלולים בחירום שבו משתתפים נציגי פיקוד העורף ומשטרת ישראל והכל עוד בתחילת ההתפרצות, בכדי לבצע הערכת מצב ולצאת לדרך בהתמודדות עם האויב המסתורי – הקורונה.
״את המאבק בקורונה ביצענו תוך שליטה, הערכה ובקרה, תוך לימוד מתמשך כאשר אנו מתכנסים לפעמים שלוש פעמים בשבוע תוך שיתוף מידע, המלצות לטיפול בחוסן הקהילתי, טיפול בחולים ומבודדים, קיום מבצעי בדיקות קורונה ומבצע חיסונים. כל אלו היו במוטת שליטה עם אצבע על הדופק לכל אורך הדרך.
״ולצד כל זה ביצענו תהליכי למידה והפקת לקחים. עם תום הסגר הראשון הקמנו צוות להפקת לקחים שהכין דו"ח סדור אותו למדנו והפקנו כבר לסגר השני. בתום הסגר השני שוב ביצענו למידה והפקת לקחים ולמדנו וכך הלאה. רק ארגון שלומד ומתקן יש לו זכות קיום בטח במגזר הציבורי״.

משה קונינסקי אלי שדה פיקוד העורף מצע חיסונים קורונה צילום דוברות העירייה copy
משה קונינסקי עם הרל״ש אלי שדה ופיקוד העורף. הצלחה מסחררת למבצע החיסונים. צילום: דוברות העירייה

– מה היה האתגר הגדול ביותר שעמד מולך בשנת הקורונה?
״השנה הזאת הייתה בבחינת אתגר אחד גדול, איך אין ספק כי האתגר הגדול ביותר היה להתמודד מחד עם הסגרים וההגבלות ובמקביל, לסייע לתושבים ולבעלי העסקים להתמודד עם הלא נודע ולהמשיך ולפעול כל העת לנהל עיר בשגרת עבודה שוטפת ככל שניתן, לרבות פעילות לתחזוקת העיר, לפיתוח העיר, להובלת הבאת הפרנסה לתושבים באמצעות ניסיונות בלתי פוסקים לגייס ולשכנע יזמים לבוא לעיר להקים מפעלים וחברות בעיר ועוד ועוד. אנחנו לא הפסקנו ולו לרגע אחד לעבוד״.
״צריך להבין שבניגוד לתרחישי חירום אחרים כמו מלחמה או רעידת אדמה בקורונה היינו צריכים מצד אחד לנהל מתכונת חירום ומצד שני להמשיך בשגרה. דבר זה יצר שחיקה גדולה אצל המנהלים והעובדים אבל שמנו מול עינינו כל הזמן לתת מענה לצרכים של היום ולזכור שיש יום אחרי הקורונה וצריך להמשיך לדאוג לפיתוח העיר, קידום מייזמים, השקעות בתשתיות ועוד. אני גאה לומר שהצלחנו בזה. ואנו נראה בשנים הקרובות את התוצאות״.

– מה היו ההצלחה הגדולה ביותר והפספוס הגדול ביותר מבחינתך בשנה זו?
״מבחינתי ההצלחה הגדולה היא מתן המענה לאוכלוסיות המבוגרות במשבר הקשה ביותר.
״כבר בפרוץ המגפה הבנו יחד עם כל המדינה שהחוליה החלשה היא האוכלוסיה המבוגרת. יצרנו מוקד טלפוני בראשות העובדים הסוציאלים שהתקשרו לכל אדם מעל גיל 65 בכרמיאל. דאגנו ליצור רשת שירותים יעודיים לאוכלוסיה הזאת מרכישת מזון, תרופות, שירותים רפואיים ועוד. את הכל עשינו ביחד עם צבא של מתנדבים תושבי העיר. אנשים שאכפת להם ובאו יום יום לחלק מזון, ללכת לבית המרקחת או רק לנהל שיחה בטלפון.
״הצלחה נוספת שלנו היא בניית סל שירותים דיגיטליים לתושב. כבר בתחילת הדרך העלנו לאוויר אתר עירייה חדש, יצרנו עשרות טפסים דיגיטליים, פיתחנו אפליקציה עירונית, וכשישובו התושבים לקבל שירות פרונטלי בעירייה הם יגלו עמדות אוטומטיות למתן שרותים ומערכת זימון תורים מראש. המהפכה הדיגיטלית מחזקת את איכות השירות בעירייה ואנו עסוקים רבות בהכשרות מנהלים, בסדנאות שירות לעובדים ובשינוי תפיסת השירות של העירייה. תהליך מורכב וחשוב כי אני מאמין שאנחנו עובדים אצל האזרחים והם צריכים לקבל את השירות הטוב ביותר במגבלות הקיימות.
״אני לא מוצא משהו שפיספסנו אבל ברור לי שאנחנו לא מושלמים״.

משה קונינסקי במתחם היבדק וסע. צילום ארכיון: דוברות העירייה
משה קונינסקי במתחם היבדק וסע. צילום ארכיון: דוברות העירייה

– מה הכי ריגש אותך במהלך השנה האחרונה?
״התרגשתי במיוחד לראות את ההתגייסות של תושבי העיר לסייע אחד לשני לעבור את התקופה המאתגרת והקשה שבה ניתן היה להיווכח שהערבות ההדדית בכרמיאל, באה לידי ביטוי הלכה למעשה. וזו ההזדמנות להודות לכל מאות המתנדבים שסייעו לנו בתקופה זו.
״כרמיאל שוב הוכיחה שהיא קודם כל משפחה, משפחה אחת גדולה עם כלנית שמורה בתוך הלב. רק מי שעמד במרכז ברוך וראה את עם ישראל בשיא יופיו ואחדותו יודע עד כמה זה מרגש.
״התרגשות נוספת הייתה לי ביום הזכרון. כמה ימים לפני, כשהבנו שלא ניתן לקיים טקס בבית העלמין, פניתי ליו"ר ארגון יד לבנים והחלטנו יחד להגיע כמה ימים קודם לבית העלמין ולקיים טקס אלטרנטיבי. היה מרגש לראות את המשפחות מתייחדות בבית העלמין. אני ממש גאה שעשינו זאת״.

– האם אתה שבע רצון מהמודעות וההיענות של של תושבי כרמיאל למבצע החיסונים?
״מתחילת המגפה הבנו שיש משמעות להנגשת הבדיקות ופעלנו רבות להביא לכרמיאל, עד היום, עשרות מתחמי בדיקות בשיתוף פיקוד העורף ומד"א. הבנו גם את האחריות האיזורית שמוטלת על כתיפינו ולכן עשינו זאת בשיתוף ראשי הרשויות באיזור ואשכול בית הכרם.
״מהרגע שנודע על מבצע החיסונים היה לי ברור שאנחנו נעמוד בראש החנית, בחזית. בהתחלה הקמנו מתחם אחוד לקופות החולים במרכז ברוך. כבר מהימים הראשונים ראינו את תושבי כרמיאל מגיעים בהמוניהם. היום ניתן לספר שבהסכמה שקטה חיסנו כבר מההתחלה את צוותי ההוראה, מהלך שהתברר כמנצח והיום אחוזי ההתחסנות שלנו בצוותי ההוראה הוא למעלה מ- 96 אחוז.
״כרמיאל ממשיכה להיות אחת מהערים המובילות בנתוני ההתחסנות: 98% מתושבי העיר מעל גיל 60 מחוסנים, 83% מתושבי העיר מעל גיל 16 מחוסנים. זו בהחלט תעודת כבוד לעיר ולתושביה!״

– אילו תוכניות יוזמת העירייה כדי להחזיר את כרמיאל לשגרה מהירה ככל האפשר – בכל התחומים?
״עם כניסתי לתפקיד הקמתי את היחידה לאסטרטגיה בעירייה. התוצר הכי משמעותי שלה הוא יצירת תוכניות עבודה בטווח הקצר, הבינוני והארוך.
״לאחרונה, הצגנו בפני תושבי העיר את תוכנית העבודה עד שנת 2025 בדגש על פיתוחה הכלכלי, החינוכי והתרבותי של העיר.
״בתוכנית הקמת שני מרכזי תעסוקה חדשים, האחד במתחם הרכבת והשני במתחם פארק המדע בסמוך למפעל פרוטליקס בכניסה המערבית לעיר. הדרך להשאיר את הצעירים בכרמיאל היא ע"י יצירת מקומות תעסוקה איכותיים. זהו תהליך ארוך והפירות שלו יגיעו רק בעוד מספר שנים אבל בימים אלו אנו שותלים את הזרעים הראשונים ואני בטוח שהכל עוד יצמח ויפרח.
״לצד זאת עסקנו תוך כדי הקורונה בהקמת רשות ספורט עירונית ומינהלת תרבות, שירכזו ויתכללו את כלל הפעילות העירונית בתחומם.
״בימים אלה אנו בונים בהובלתו של ראש מנהל החינוך תוכנית חינוכית שמטרתה צמצום פערי לימוד שיצרה תקופת הקורונה.
״בנוסף, תוך כדי הקורונה לא עצרנו ואישרנו תקציב פיתוח משמעותי בסך של 55 מיליון ש״ח. אנו נמשיך בכל המרץ לגייס תקציבים נוספים ולקדם את כרמיאל כמרכז החיים בגליל בכלכלה, בחינוך, בתרבות ובעסקים״.

לסיום, מבקש ראש העיר משה קונינסקי לאחל לכל תושבי כרמיאל חג פסח שמח.

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *