Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1474961119:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 9794
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => ראש השנה
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => ראש השנה
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 68
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 324
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1763
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2015/06/hukat.jpg
        )

    [essb_pc_mail] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 324
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => ראש השנה
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

ראש השנה תשע"ז: ה' אורי וישעי – אורי זה ראש השנה

שתפו

א. מתחילים באור

מתחילה שנה חדשה, ריח של התחדשות באוויר, תקווה לעשות יותר טוב לעצמי ולעולם, תקווה לשינוי מבורך למשהו חדש. הגיע הזמן ליצור מחדש, אולי לצקת מחדש משמעות ושמחה בחיים שלנו, הגיע ראש השנה. החום הגדול של הקיץ מאחורינו, והקור של החורף עוד לא הגיע, זמן מצויין לחשוב מחדש, להעריך מחדש את מה שיש לנו. כי כל התחלה חדשה יש בה שני חלקים, שמחת ההתחדשות המיוחדת, וחשבון על העבר, ועל מה שהיה והיה יכול להיות גם אחרת. לכן ראש השנה יש בו את שתי המשמעויות המלוות אותו תמיד, האחת היא השמחהראש השנה הוא יום חגוכל התחדשות יש בה שמחה. והשניה היא חשבון על מה שהיה, – לכן ראש השנה הוא הראשון בעשרת ימי התשובה. וגם לחזור בחזרה בשובה יש את שני הרבדים שהזכרנו, ההתחדשות והחשבון. ימים כל כך מיוחדים עד שאין לנו יכולת להכיל אותם ביום אחד, וראש השנה מתפרש על פני יומיים, מציינים את ההתחדשות מצד אחד ואת החשבון מצד שני, ושניהם באים ביחד כ"יומא אריכתא", יום אחד שיש בו שתי בחינות שונות.  במזמור שעדות אשכנז מוסיפים בתפילה מראש חודש אלול ועד הושענא רבא :"לדוד , ה' אורי וישעי ממי אירא" (מזמור כ"ז בתהלים) ודרשו חז"ל: אורי זה ראש השנה וישעי זה יום הכיפורים. ראש השנה חג של אור והארה, ננסה להתבונן באור הגדול של ראש השנה.

ב. סימנים של שנה טובה

יש לנו מנהגים בראש השנה שיש בהם משהו מיסתורי, מיוחד. אד מהן הוא מנהג הסימנים. אחרי הקידוש בשני ימי ראש השנה אנחנו אוכלים דברים מסוימים, לא כחלק מהארוחה אלא לשם סימןשתהיה לנו שנה טובה. הסימנים המפורסמים הם תפוח בדבששתהיה לנו שנה טובה ומתוקה, ורימוןשירבו זכויותינו כרימון, וראש של דג או של כבששנהיה לראש ולא לזנב. ויש עדות שמוסיפים גם סלק ותמרים והכל לסימן טוב ולשנה טובה. עוד לפני שננסה להסביר את הסיבה לדין הזה המופיע בגמרא, צריך לראות שלא רק בסימנים אנו מברכים את השנה החדשה. כל מה שקשור בראש השנה הוא תמיד בסימן טוב, משתדלים שלא לכעוס בראש השנה, שלא לאכול שום דבר מר או חמוץ כדי שלא לפגוע בשנה שתהיה מתוקה, אפילו מה שמזכיר רק ברמז את החטא לא אוכלים, כך למשל לא אוכלים אגוז בראש השנה מפני שבגימטריה הוא חטא, ועל פי מנהג הגר"א לא אוכלים ענבים בראש השנה כי יש פסוק האומר:"ענבימו ענבי ראש אשכולות מרורות למו". כלומר ביום פתיחת השנה אנחנו רוצים לבוא כשהכל, ממש הכל, נעים ומתוק. הבגדים לבנים, האוכל מתוק, בן אדם לחברו בנעימות, כדי שתחל עלינו שנה טובה ומתוקה

ג. העולם כולו סימן

ה"שפת אמת" מסביר את מנהג הסימנים, שהוא מנהג קדום עוד מימי האמוראים בגמרא, ואומר: הרי בעצם העולם שלנו כולו סימן, ולכן ביום בריאת העולם אנחנו מתחילים בסימן טוב. ולכאורה כווונתו כך היא: הקב"ה בורא העולם, נתן לנו יד חופשית בבחיה חופשית לעשות בעולמו כרצוננו, לבנות או להרוס, לנטוע או לחדול, האדם הוא השולט בזמנו על הכוחות הנמצאים ביצירה. אבל שתל הקב"ה רמזים בעולם על מטרתו ועל חיבורו עם האלוקים. הטבע שאיננו בשליטת האדם הוא סימן על הבורא של העולם המתגלה אלינו דרך הצמיחה והפריחה, דרך הרוח והגשם, דרך איתני הטבע העולמיים. מי שמתבונן בטבע רואה את דבר ה' המביט אלינו דרכו. "כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים אשר יצרת" (תהלים ח'). דוד המלך מתבונן ביצירה שבטבע ומזהה את האלוקים המביט על העולם ומשגיח עליו מתוכה. אם כן העולם כולו הוא סימן להקב"ה המסתתר בסודו, לכן מסביר השפת אמת מאחר והכח כאן סימן, אוכלים אנו סימנים שבהם מקווים אנו שתתחדש עלינו שנה טובה.

ד. הרם כשופר קולך

אי אפשר לדבר על ראש השנה בלי להזכיר את השופר, עיקר מצות היום, שהרי ראש השנה נקרא בתורה "יום תרועה". השופר הוא כלי טבעי ופשוט, כלי שמוציא את האוויר הנמצא בנו החוצה ומשמיע קול. אין בו תחכום, אין כפתורים או אמצעים להגברה או לחידוד הקול. כפי שזה בא באוויר ריאות התוקע ככה זה בדיוק נשמע. והשופר צריך להיות כפוף, מעוגל בסופו, ואין מוסיפים לו קישוטי זהב או ציור כלשהו, הכל באופן טבעי, כמו שנמצא על ראשו של האייל, רק מעבדים אותו כדי להשמיע קול. וזהו ייחודו, הוא לא משמיע קול מזוייף, קול לא אמיתי , קול של אחרים, הוא הכי טבעי והכי מקורי והכי נאמן לטבעו של האדם. באים בראש השנה לפני הקב"ה ליום הדין ומביאים את טבע נשמתינו, את מהות חיינו בלא כחל ושרק, לא מייפים אותם, לא מוסיפים שום דבר מן החוץ, הכל טבעי הכל בא מבפנים. הקול הטבעי הוא הקול לפני החטא, לפני שהתקלקלנו במפגש עם סיבוכי החיים, לפני שנשבר בנו משהו מהאותנטיות הפנימית, זה הקול הבא בתפילה לפני ה', ומבקש הבט בנו לא לפי מעשינו, אלא לפי קול הפנים הטהור שעוד נשאר בנו.

ה. בכסה ליום חגינו

כל חגי ישראל, כמעט כולם, חלים כשיש ירח מלא, או לפחות ירח כלשהו. ראש השנה שחל בראש חודש חל כשאין ירח כלל, יום מכוסה. "בכסה ליום חגנו".  כשבאי לחשוף את עצמנו לפני ה',  כשבאים לבקש על שנה שלמה שלפנינו שתהיה טובה, לא באים עם עזרים חיצוניים, לא באים ברעש וצלצולים, באים עם הקול הפנימי, עם הפנים שלנו, בענווה ובצינעה. יום של כיסוי, הוא יום שהכל בו מאד פנימי, מאד שייך לעצם חיינו, איננו צועקים אותו בחוץ, הוא יום של שמחה והתחדשות בפנים. בתורה לא כתוב שזהו יום דין, חז"ל גילו לנו זאת, יום שהכמוס בו גדול על הגלוי, שהאור שלו בוקע בפנים ומשנה מבפנים את עומק חיינו. שנזכה לשנה טובה כתיבה וחתימה טובה, לנו לכל כלל ישראל, לשנה של בריאות, של קדושה, של חברות טובה ביננו, של שמחה וגבורה.

כתבה מעניינת:

פרשת השבוע פרשה מעודכן 2018

פרשת תצווה: פורים קטן

שתפובס"ד אדר א' ואדר ב' לוח השנה העברי כפי שאנו מכירים אותו, כשהתאריכים בו ידועים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *