Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1574097891:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 34954
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט - זהר הצפון | רינה גרינברג: אנשים בגדו בי | ראיון בלעדי
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => שנה אחרי הבחירות לראשות העיר, רינה גרינברג עושה חשבון נפש אישי וחושפת בראיון בלעדי: חצי שנה לפני הבחירות כבר הבנתי שתהיה בעיה לנצח... אחרי ההפסד עברה עליי תקופה קשה
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => רינה גרינברג
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% רינה גרינברג: אנשים בגדו בי
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => שנה אחרי הבחירות לראשות העיר, רינה גרינברג עושה חשבון נפש אישי וחושפת בראיון בלעדי: חצי שנה לפני הבחירות כבר הבנתי שתהיה בעיה לנצח
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 61
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 698
        )

)
רינה גרינברג

רינה גרינברג: אנשים בגדו בי

שתפו

שנה אחרי הבחירות לראשות העיר, רינה גרינברג עושה חשבון נפש אישי וחושפת בראיון בלעדי: חצי שנה לפני הבחירות כבר הבנתי שתהיה בעיה לנצח… אחרי ההפסד עברה עליי תקופה קשה

מאת גיל דובריש

במשך יותר משנה אחרי ההפסד בבחירות המקומיות, רינה גרינברג, סגנית ראש העיר וממלאת מקומו במשך שנים, לא פצתה פה. היא העבירה את הזמן בעיקר בבית, בניתוק, בעיכול התוצאות ובהפקת לקחים. היום, בראיון ראשון לתקשורת המקומית למעלה משנה אחרי יום הבחירות, היא מסבירה כי נפגעה משום שאנשים קרובים אליה בגדו בה.

״כבר בחודש מאי, כחצי שנה לפני הבחירות, הבנתי שהמצב לא נוטה לטובתי״ אומרת רינה. ״הרגשתי שכולם עובדים נגדי, כול המנגנונים העירוניים. עדי (אלדר, ראש העיר לשעבר, ג.ד) אמר שיהיה נייטרלי ולא יתערב בבחירות, אבל הוא התערב, אני יודעת שהוא דיבר עם עובדים, אמר לאנשים שאני לא יכולה להיות מספר 1 ומתאימה להיות רק מספר 2. התחלתי להבין שלא יהיה כל-כך קל, ראיתי עוד כמה מועמדים חדשים שנכנסים לבחירות ומתחרים על הקולות שבניתי עליהם. באופן כללי המתחרים עשו לי קמפיין מאוד שלילי, אמרו עליי שאני חולה, חיה בקושי, מבוגרת, זקנה״.

״בנוסף למחסור בתקציב, אנשים שעבדו איתי וסמכתי עליהם בגדו בי. הם הוציאו מהמטה שלי חומרים והעבירו לצד השני. בערב אחרי שהסתיימה ההצבעה, כבר הבנתי שאני הולכת להפסיד, אבל בכול זאת הבאתי 5000 קולות״

– אם חצי שנה לפני הבחירות הרגשת שהכול פועל נגדך, מדוע רצת בכול זאת לראשות העיר?

״למרות הכול הייתי בטוחה שאנצח. גם אי אפשר להפסיק פתאום קמפיין שנה אחרי שהתחלת אותו, כשאתה כבר מושקע בסקרים וביועצים. אני לא חושבת שהייתה לי אפשרות להחליט אם אני רצה או לא, את ההחלטה הזו קיבלתי שנה וחצי לפני הבחירות. אני יודעת שעובדי עירייה פעלו ביום הבחירות עבור משה קונינסקי. יכולתי לעשות הרבה דברים עם המידע שהיה ברשותי. אבל שתקתי. יכולתי לצאת לתקשורת עם המידע הזה, אבל בחרתי שלא לעשות זאת״.

– איך הרגשת ביום הבחירות?

״אני יודעת איך צריך לעבוד אבל לא היה לי כסף לשלם לפעילים. ראיתי שעובדי עירייה רבים מרכינים את הראש כשהם עוברים לידי… הבנתי שזה לא הולך לכיוון שלי, אבל אמרתי לעצמי – לא מפסיקים, רצים קדימה. היה חסר לי כסף. הלכתי לליברמן וביקשתי ממנו תקציב, הוא אמר שאין לו ושאסתדר לבד. אז אני בחורה גאה, ניסיתי להסתדר לבד וזה היה מאוד קשה. השקעתי בקמפיין את כול מה שחסכתי במשך חיי. היו גם מעט תרומות, כ-50 אלף ש״ח. המחנה השני היה ׳משומן׳, עם פעילים רבים, מכוניות, דוכנים… בנוסף למחסור בתקציב, אנשים שעבדו איתי וסמכתי עליהם בגדו בי. הם הוציאו מהמטה שלי חומרים והעבירו לצד השני. בערב אחרי שהסתיימה ההצבעה, כבר הבנתי שאני הולכת להפסיד, אבל בכול זאת הבאתי 5000 קולות״.

רינה גרינברג בבית
רינה גרינברג. לא רואה עשייה בכרמיאל

– דיברת עם משה קונינסקי אחרי הבחירות?

״לא דיברתי איתו בכלל, הפעם הראשונה שהייתה לנו שיחה אמיתית הייתה לפני ראש השנה האחרון, בספטמבר… הוא בא לבקר אצלי בבית, ישבנו ושוחחנו. הוא אמר שצריך להתחשב במצבה הקשה של העירייה, אף הציע לי להצטרף לקואליציה, שאלתי איזה תפקיד עם סמכויות הוא מציע לי, הוא לא ענה. עברו יותר מחודשיים, לא דיברנו מאז״.

– למרות שיש שתי מפלגות אופוזיציה, שומעים בעיקר את סיעת טב לכרמיאל בראשות רותם ינאי וכמעט שלא שומעים אותך ואת הסיעה שלך. למה?

״רותם ינאי לקח על עצמו את הנושא והוא עושה עבודה אופוזיציונרית טובה מאוד. ואני יושבת בשקט. אני מודה שהייתי פעמיים שלוש מתוך 10 ישיבות מועצת העיר. השארתי את הבמה להם. אמרתי לעצמי, ניתן שנת חסד לראש העיר, אבל השקט הזה לא יישאר לזמן רב״.

– מבחוץ, נדמה שנשברת אחרי ההפסד בבחירות…

״עברה עליי תקופה קשה. עברתי בחיים הרבה דברים קשים, היו לי מקרי מוות במשפחה, כולל ילדה שאיבדתי, דברים שקשה לחיות איתם, האכזבה בבחירות היא אחד הדברים הקשים ביותר שנאלצתי לחוות. בחרתי לנתק מגע אחרי הבחירות, לא להיות בחברותא, להיפגש מעט מאוד עם אנשים, לא להתראיין, לא שום דבר. נשארתי בקשר טוב עם האנשים שהיו איתי לפני וגם אחרי הבחירות. אבי, לימור, עמוס, אלה, החבר׳ה האלה שהיו איתי. כעסתי. כעסתי מאוד על עצמי, שלא קראתי את המפה היטב, שעבר זמני, שהציבור רוצה צעירים. זה לא נכון אבל זה מה שיש. אני אומרת את זה באופן ישיר, כי אני אדם פרגמטי. לא הייתי צריכה ללכת לבחירות, הייתי אומרת ביי ולהתראות״.

״כעסתי מאוד על עצמי, שלא קראתי את המפה היטב, שעבר זמני, שהציבור רוצה צעירים. זה לא נכון אבל זה מה שיש… לא הייתי צריכה ללכת לבחירות״

– חשבת לפרוש מהחיים הציבוריים אחרי ההפסד?

״אם זה היה תלוי בי הייתי פורשת למחרת הבחירות. לא פרשתי בגלל חבריי לסיעה, היה חשוב ללימור ולאבי שאשאר. אנשים הלכו איתי לאורך כל הדרך ולא הייתי עושה להם את זה ועוזבת. אני מאוד לויאלית לחבריי, גם כך הם שילמו מחיר בגלל שהפסדנו. הם האמינו בי. אני נמצאת במקום אחר היום, עסוקה בדברים מעניינים״.

– את אומרת שאת נמצאת במקום אחר עכשיו, האם זה מקום טוב מבחינתך, התאוששת מהבחירות?

״כן, התאוששתי. בשנה האחרונה נסעתי, ביקרתי חברים, חברים ביקרו אצלי, גיליתי שהחיים יפים. אני קמה בבוקר, לא ממהרת, שותה כוס קפה בגינה… אף פעם לא היה לי זמן, היו לי מיליון אנשים וטלפונים, עזרתי לאנשים במגוון בעיות, עבודה, אוכל, דיור״.

– איפה נראה את רינה גרינברג בעוד 3-4 שנים?

״היום אני רוצה לחיות, לעשות לעצמי. אני כותבת זכרונות. רציתי להירשם לחוג באוניברסיטת חיפה בנושא בנושא קוגנטיביות והתפתחות בגיל השלישי, חשבתי שיתאים לי מאוד ללמוד לעת זקנה. אבל הקורס לא יצא לפועל. בגיל 70 אני רוצה ללמוד משהו חדש שלא קשור לפוליטיקה ויש לי המון חברים ואנשים טובים שאני רוצה לשמור איתם על קשר״.

– אם לא היית מתמודדת בבחירות, במי היית תומכת?

״הייתי יושבת על זה ומחליטה, אולי במשה קונינסקי. לא יודעת…

רינה גרינברג רשימת התחדשות אבי קוריאט לימור מזור ד״ר יוליה נוסבק  אלה בינר
רינה גרינברג עם חלק מחברי רשימתה בבחירות המוניציפליות. צילום ארכיון

– רינה, איך היית מתארת את היחסים שלך עם עדי אלדר?

״היחסים עם עדי היו טובים עד שנת 2008, באותה שנה התמודדתי מולו על ראשות העיר. לדעתי, הוא לא שכח לי את זה. למרות זאת המשכנו לעבוד ביחד. ב-2017, שנה לפני הבחירות האחרונות, הוא שאל אותי אם נרוץ עוד קדנציה, אמרתי לו ׳אם אתה רוצה תרוץ, אבל לא איתי׳. אולי בגלל זה הוא תמך בקונינסקי ולא בי. היה פיצוץ ביני לעדי בתחילת 2018 בגלל מטרדי האבק בגבעת רם והבניה ברמת נבון. כשהבנתי שאנשים חולים וסובלים מהאבק הרב, סירבתי לחדש את האישור לקבלן וזה גרם לוויכוח עם עדי. כתבתי לו מכתב והחתמתי את חמשת חבריי בסיעה המשותפת. עדי לא יכול היה לכנס עוד ישיבות סיעה. היה לו כעס גדול על כך״.

– מה דעתך על ראש העיר הנבחר משה קונינסקי?

״מאז שקונינסקי נבחר נקלטו לדעתי כעשרים עובדים חדשים בעירייה, ולא עם שכר נמוך, יש שם אנשים בעלי שכר גבוה מאוד. קונינסקי דיבר על ההלוואות בעירייה, אבל הוא לקח כבר 16 מיליון שקל בהלוואות. מה הוא עושה? הוא עושה אירועים, פסטיבל הבירה וכו׳ כי הוא מקבל עצות כאלה. הוא חושב שאנשים יזכרו את האירועים אבל יש לכלוך בעיר, עכברים… כשהיינו בעירייה, נלחמנו על הרכבת לכרמיאל, אלה דברים חשובים ולא רק פסטיבל בירה״.

 ״אני לא רואה עשייה, אני רואה שהעיר מידרדרת. מאשימים את ההנהגה הקודמת בגירעון. קונינסקי צודק בהאשמות אבל הוא נכשל בכול זאת. אני מזדהה איתו מאוד בנושא הגירעון, הוא קיבל עירייה חולה, לא נשאר לו כסף. הזהרתי אותו מראש על כך עוד כשהייתי בעירייה. עדי השאיר לו ירושה מאוד קשה״

– איזה ציון היית נותנת להנהגה הנוכחית?

״ציון גרוע. אני לא רואה עשייה, אני רואה שהעיר מידרדרת. מאשימים את ההנהגה הקודמת בגירעון. קונינסקי צודק בהאשמות אבל הוא נכשל בכול זאת. אני מזדהה איתו מאוד בנושא הגירעון, הוא קיבל עירייה חולה, לא נשאר לו כסף. הזהרתי אותו מראש על כך עוד כשהייתי בעירייה. עדי השאיר לו ירושה מאוד קשה. כשקונינסקי נכנס לתפקיד וראה מה המצב, הוא היה צריך ולהתמודד איתו, ולא לקלוט עובדים חדשים רבים. אם הוא כזה חכם והוא ראש עיר טוב, איך הוא נכנס להוצאות חדשות? אנשים שעבדו במטה הבחירות נקלטו לעבוד בעירייה״.

– יש לך עצות לקונינסקי?

״קודם כול לשים את כול הדגש על הנקיון. שיבדקו למה זה לא עובד, שייצאו לשטח, האם העמיסו יותר מדי על עובדי הנקיון? תסתכלו, תבדקו את התהליך. אנחנו היינו מקבלים פרסי יופי על נקיון. חוץ מהנושא הזה, יש רפורמות, מחברים הכול, ובתוך זה גם מחלקות שלא קשורות האחת לשניה. לא ככה מקצצים. אי אפשר יהיה לתקן את זה מחדש. אם הייתי ראש העיר הייתי מפתחת את העיר״.

– איך היית מצליחה לפתח את העיר בצל איומי הגירעון והקיצוצים?

״יש ראשי רשויות עם מינוס ענק שעובדים ומתפקדים, לא רק לעיריית כרמיאל יש גירעון. אתה צריך להיות בטוח בכך שאתה בדרך הנכונה, אבל אנחנו בדרך להתרסק״.

התגובות

ראש העיר משה קונינסקי:

״אין לי טענות לראש העיר לשעבר עדי אלדר שפעל רבות למען פיתוחה ושגשוגה של העיר כרמיאל ואני מכבד ומוקיר אותו מאוד. בכוונתי גם להיעזר בו ובניסיונו בתפקידים ציבוריים וחשובים למען העיר.

אין לי כל עניין להתנצח עם חברת מועצת העיר רינה גרינברג שלא תרמה ולא עשתה שום דבר בשנה האחרונה למען העיר.

כרמיאל איננה עומדת על סף התרסקות, אלא בדיוק ההיפך מכך – מצויה בתנופת עשייה חסרת תקדים בכל התחומים המוניציפאליים לרבות התרבות למרות ועל אף מצוקה תקציבית.

מעניין למה גרינברג ניסתה לנהל רק לאחרונה מו״מ לכניסה לקואליציה בזמן שיש לה ביקורת רבה כביכול על התנהלות ראש העיר״.

ראש העיר הקודם עדי אלדר:

״מעולם לא התערבתי בבחירות לראשות העיר, לא היה ולא נברא. רינה טוענת שבגדתי בה, אבל היא למעשה בגדה בעצמה וכלפי עצמה״.

בעניין הגירעונות: ״אני מתפלא על האמירה של רינה, מכיוון שהייתה שותפה מלאה לעשייה״.

בנושא פעילות עובדי עירייה למען משה קונינסקי: ״אין לי מושג מה עשו עובדי עירייה ביום הבחירות, אנחנו חיים במשטר דמוקרטי…״

על ״הפיצוץ״ עם רינה בעקבות מטרדי האבק ברמת נבון: ״לקראת הסוף הסיעה שלנו התפרקה, רינה החליטה לזוז הצידה עם חבריה״.

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *