Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1595417171:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 40489
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | רשלנות רפואית: מה תפקידה של חוות הדעת הרפואית בתביעה? | היכנסו לכתבה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => רשלנות רפואית |
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => רשלנות רפואית
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => רשלנות רפואית: מה תפקידה של חוות הדעת הרפואית בתביעה?
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => ברוב המקרים תביעת רשלנות רפואית מוגשת נגד איש צוות רפואי בגין נזק שנגרם למטופל עקב סטייה מסטנדרט הזהירות המקובל במהלך מתן טיפול רפואי. בית משפט
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 75
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 60
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 246
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 258
        )

)
רשלנות רפואית צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

רשלנות רפואית: מה תפקידה של חוות הדעת הרפואית בתביעה?

שתפו

ברוב המקרים תביעת רשלנות רפואית מוגשת נגד איש צוות רפואי בגין נזק שנגרם למטופל עקב סטייה מסטנדרט הזהירות המקובל במהלך מתן טיפול רפואי. איך אפשר להוכיח את התביעה בבית המשפט?

רשלנות רפואית היא למעשה סטייה מרמת הזהירות הסבירה והנדרשת בעת הטיפול הרפואי אשר גרמה נזק למטופל. רשלנות רפואית עשויה להיות של כל גורם רפואי כגון אחות, רופא, רוקח, פיזיותרפיסט וכל גורם אחר העוסק ברפואה או במקצועות פארארפואיים.

רשלנות רפואית עלולה לבוא לידי ביטוי בין היתר באבחון מאוחר של מחלה, במתן טיפול תרופתי שגוי, בניתוח שבוצע באיבר בריא, בהותרת תחבושות וחפצים בגוף החולה בעת הניתוח ועוד. בפסיקה הוכרו כרשלנות רפואית גם מקרים של אבחון לקוי של עובר במהלך ההיריון, רשלנות בלידה ורשלנות בניתוחים פלסטיים ובטיפולים אסתטיים.

הטיפול הרשלני עלול להופיע בכל אחד משלביו של ההליך הרפואי וכולל בין היתר גם טיפול רפואי שניתן בהיעדר הסכמה מצד המטופל או טיפול רפואי מיותר שניתן ללא צורך.

יש לכם שאלה בנושא רשלנות רפואית? לחץ/י כאן

חוות דעת מטעם מומחה רפואי חיונית לצורך הוכחת התביעה

כדי לשמור על זכויותיו של המטופל הוא נדרש לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הרלבנטיים לצורך הוכחת תביעתו. לפי תקנה 127 לתקנות סדר הדין האזרחי, בעל דין אשר מעוניין להוכיח ענין שברפואה לצורך ביסוס טענה מטענותיו, מחויב לצרף לכתב הטענות שלו חוות דעת רפואית.

חובה זו נחשבת לבעלת חשיבות מכרעת בכל הקשור לתביעות העוסקות ברשלנות רפואית מאחר שבירורן דורש מבית המשפט לדון בסוגיות האחריות והנזק כאשר הבחינה נעשית בהתאם לחוות הדעת הרפואיות. יובהר כי את חוות הדעת הרפואית לא ניתן להחליף בסיכומי ביקור רפואיים או בתיעוד רפואי אחר והיא צריכה להיות ערוכה בהתאם לכללים המפורטים בפקודת הראיות.

תקנה 137(א) לתקנות סדר הדין האזרחי, קובעת שבעל דין אשר לא הגיש חוות דעת, ולא קיבל פטור מהגשתה מבית המשפט, יהיה מנוע מלהוכיח עניין שברפואה בפני בית המשפט. תפקידה של חוות הדעת הרפואית הוא לבסס את עילת התביעה ותוך כך את טענת המטופל כי הוא אכן נפגע מרשלנות רפואית, להראות את היקף הנזק שנגרם לו ולהוכיח כי קיים קשר סיבתי בין ההתרשלות של איש הצוות הרפואי ובין הנזק שנגרם בפועל.

לאחר הגשת חוות דעת של מומחה רפואי מטעם התובע, הנתבע רשאי להפנות את המטופל להיבדק על ידי מומחה רפואי מטעמו לצורך הכנת חוות דעת נגדית. במקרים שבהם קיימים פערים משמעותיים בין חוות הדעת של המומחים הרפואיים מטעם הצדדים, בית המשפט לרוב ימנה מומחה רפואי מטעמו כדי שייתן חוות דעת רפואית מכריעה בעניינו של המטופל.

פערים בין חוות הדעת מטעם הצדדים

פערים בין חוות הדעת מטעם הצדדים עשויים להופיע בשאלת הנזק והיקפו כמו גם בשאלת הקשר הסיבתי בין ההתרשלות ובין הנזק. לרוב המומחה רפואי מטעם התובע יקבע לו נכות בשיעור גבוה יותר מזו שתיקבע לו על ידי המומחה הרפואי מטעם הנתבע.

למומחה מטעם בית המשפט יש מעמד מיוחד, והוא חב חובת הגינות ונאמנות מוגברת כלפי בית המשפט. המומחה מחויב להיות אובייקטיבי וניטרלי, לפעול ללא משוא פנים או ניגוד אינטרסים כגורם שמסייע לבית המשפט ונחשב לזרועו הארוכה. לפיכך, רק במקרים חריגים ונדירים בית המשפט יסטה מחוות דעתו של מומחה רפואי שמונה על ידו.

לעיתים, בית המשפט יכול לפטור את התובע מצירוף חוות דעת רפואית לכתב תביעתו ולמנות מומחה מטעם בית המשפט שיבדוק אותו בכפוף לקיומם של טעמים מיוחדים. בפסיקה נקבעו שלושה מבחנים מצטברים לצורך מתן פטור לתובע מהגשת חוות דעת רפואית לביסוס תביעתו.

המבחן הראשון הוא כי קיימות נסיבות מיוחדות שבעטיין לא יהיה צודק לדרוש מהתובע להגיש חוות דעת. המבחן השני הוא כי קיים סיכוי לכאורי לקבלת התביעה והמבחן השלישי הוא הצגה של ראשית ראייה כי מדובר בעניין מבוסס שברפואה אף מבלי שהוגשה חוות דעת רפואית. במקרים חריגים שבהם בית המשפט סבור שהתובע עבר בהצלחה את המבחנים כאמור הוא יפטור אותו מהגשת חוות דעת רפואית מטעמו.

איך בוחרים רופא מומחה לצורך הכנת חוות הדעת?

פרמטרים כגון המוניטין של הרופא, הניסיון והוותק שלו כרופא וכעורך חוות דעת רפואיות, הם משמעותיים ביותר לצורך מקסום הסיכויים לקבלת תביעת רשלנות רפואית. נוסף על כך חשוב לציין כי רופאים מומחים רבים שעורכים חוות דעת רפואיות הם "שחקנים חוזרים" בבית המשפט, מוכרים לשופטים וזוכים להערכה ביחס למקצועיותם ואמינותם. בהתאם, גם חוות הדעת שלהם זוכות להערכה ונחשבות לאמינות ומקצועיות.

עורכי דין אשר עוסקים בתחום הרשלנות הרפואית הם בעלי ניסיון בניהול תביעות נגד רופאים ואנשי צוות רפואי אחרים, ולכן נוהגים להפנות את לקוחותיהם למומחים רפואיים מנוסים בעריכת חוות דעת רפואיות. חשוב לציין כי חוות הדעת הרפואית היא למעשה הבסיס לכתב התביעה של הנפגע. על כן, יש לה חשיבות מכרעת ומרכזית בכל הקשור לביסוס הטענות בדבר קיומה של רשלנות רפואית, בעניין הנזק שנגרם למטופל בעקבותיה וביחס לקשר הסיבתי בין ההתרשלות ובין הנזק.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית LawGuide

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

כתבה מעניינת:

מחבל טרור טרוריסט

נמנע פיגוע בכרמיאל? נחשפה חוליית טרור באזור

שתפושב"כ והמשטרה עצרו 13 חשודים בהתארגנות פעילות טרור שתכננו לבצע פיגועים בארץ, רוב החשודים: תושבי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *