די להאשים את תאגיד המים

שתפו

 זה המסר שמנכ״ל תאגיד עין כרמים, עוזי אגוז, מבקש להעביר בראיון מיוחד ובלי מחסומים לזהר הצפון. אגוז גם מסביר מדוע אין קשר בין הקמת התאגיד לעלייה החדה במחיר שאנחנו משלמים (״מחיר המים נקבע על ידי רשות המים ולתאגיד אין שיקול דעת ולא יכולת להוזילו או להעלותו״) ומנמק מדוע התושבים הם שאחראים על תיקון התקלות בצנרת

מאת גיל דובריש

נדמה שאין בכרמיאל גופים רבים שרק העלאת שמם מעורר כל-כך הרבה אמוציות בקרב התושבים, כמו עין כרמים, תאגיד המים והביוב של כרמיאל. בשנים האחרונות, פורסמו לא מעט כותרות, רובן לא מחמיאות, בעיקר בכל הקשור להתנהלות התאגיד ולתלונות מצד התושבים. כעת, לראשונה מאז מונה לתפקיד, ניאות מנכ״ל עין כרמים, עוזי אגוז, בצעד נדיר למדי, להתראיין לזהר הצפון ולהשיב על שאלותינו.

עין כרמים הוקם בינואר 2010, בעקבות חוק תאגידי המים והביוב משנת 2001. עיריית כרמיאל, הינה בעלת 100% ממניות התאגיד, אשר כמו כל תאגידי המים בישראל, מפוקח על ידי רשות המים. רשות המים הינה רשות ממשלתית והיא זו שקובעת את מחירי המים, אשר יסופקו ללקוחות. כמו כן רשות המים מכתיבה כללי אמות מידה בתחומים שונים ומכתיבה איך וכיצד על התאגיד לנהוג בכל תחום ותחום.

תאגיד עין כרמים הוא הגוף המופקד על אספקת מים וסילוק השופכין באופן סדיר בשגרה ובחירום. תפקיד זה מצריך שיקום, שדרוג ופיתוח רשת אספקת המים והביוב. איכות המים המסופקת לצרכנים חייבת להיות באיכות מיטבית ומבוקרת על פי תכנית דיגום באופן סדיר ורציף. יחד עם זאת על התאגיד מוטלת האחריות לסילוק שפכי תעשייה המצריכה ידע נרחב, הטמעה ואכיפה ולהעניק שירות לקוחות המתבצע באמצעות מחלקת שירות לקוחות מיומנת ומקצועית, אתר נגיש ומפורט, מענה טלפוני 24 שעות 7 ימים בשבוע, קריאות מדי המים, הפקת חשבונות מים גביה ואכיפה.

עוזי אגוז, מנכ"ל התאגיד, תושב כרמיאל משנת 2009 ומכהן בתפקיד מיום הקמת התאגיד בשנת 2010. לפני כן התגורר עוזי עם בני משפחתו ברמת הגולן ונמנה על מייסדי הישוב קצרין בקיץ 1977. אגוז הינו בעל תואר ראשון כמהנדס אגרונום ובעל תואר שני במינהל עסקים. הוא עבד 22 שנים במחלקה להתיישבות של הסוכנות היהודית – ההסתדרות הציונית העולמית. במסגרת עיסוקו טיפל בנושאים כלכליים, עסקיים, תעשייה, תיירות, חקלאות ומשאבי אנוש, כמו כן כיהן אגוז כסגן וממלא מקום ראש מועצת קצרין.

– עוזי, אי אפשר להתעלם מהביקורת הציבורית הרבה על תאגיד המים והביוב ומהטענות על כך שמדובר בגוף שנועד לייצר ג׳ובים ולהכניס את היד עמוק לכיס האזרח הקטן. מה יש לך לומר למבקרים?

״הביקורת הציבורית נובעת מהיעדר הסברה מספקת של החלטת המדינה, להעביר את הטיפול במים והביוב, מהרשות המקומית, לחברה עצמאית – תאגיד המים והביוב, וזאת על פי חוק תאגידי המים והביוב משנת 2001. חוסר ההבנה של מהות התאגיד, מעוררת סימני שאלה בקרב הציבור וגוררת בעקבותיה התנגדות. תאגיד המים הינו משק כספי סגור לניהול משק המים והביוב העירוני, אך לא רק. תאגיד המים גייס את מיטב אנשי המקצוע, ייעל את הטיפול במאגרי המים והביוב והתמקצע בתחום עליו הוא אמון. יחד עם זאת, ידע לגייס את מיטב הטכנולוגיה החדישה ביותר בתחום, לטובת משק המים והביוב בישראל. לא בכדי נמצאת ישראל במקום מצוין ביחס לעולם כולו. לא די בכך, מאחר ומדובר במצרך החשוב ביותר לקיומנו ולמשאב שהולך ומדלדל בכדור הארץ, נדרש לטפל באופן מקצועי בנושא. חכם מי שראה את הנולד והחליט שרק גורמים מקצועיים אשר כל עולמם סובב את התחום, ידעו לעשות את העבודה, ולהבטיח את קיומו של המשאב״.

– מאז הקמת התאגיד, כמו גם תאגידי המים האחרים בארץ, עלו מחירי המים בערך פי 3 בתוך מספר שנים. מדוע זה קרה והאם ישנה הצדקה למחירי המים הגבוהים?

״המחיר נקבע על ידי המדינה באמצעות הזרוע הביצועית שלה, רשות המים. מחיר המים נקבע על ידי רשות המים ולתאגיד אין שיקול דעת ולא יכולת להוזילו או להעלותו. סבסוד המדינה הופסק בשנת 2010, באותה עת הוקמו רוב התאגידים ונוצרה התחושה, כי המחירים עלו בשל הקמת התאגידים. מחירי המים עודכנו על ידי המדינה, כולל רכיב הביוב, רכיבי העלות התפלת מי ים, רכיבי ההון לשיקום ותחזוקה של קווי המים וביוב עירוניים ותוספת מע״מ. כל זאת בהחלטת המדינה להפסיק ולסבסד את מחירי המים. דין חשבון המים, הוא כדינו של חשבון החשמל, הצרכן משלם על פי כמות המים שהוא צורך״.

– מה דעתך על תשתית המים בכרמיאל? האם יש בעיות יחודיות שהתשתית בכרמיאל סובלת מהם ומדוע – האם עקב מיקומה של העיר, אופי הקרקע, הצנרת הישנה וכו׳?

״תאגיד עין כרמים, נדרש עם הקמתו להכין תכנית לשיקום, שדרוג והחלפה של קווי המים והביוב אשר לא טופלו מאז הקמת העיר. החלפת מדי המים, טיפול בנזילות מים גלויות ובמיוחד בדלף מים, סמוי, מתחת לפני הקרקע, אשר בא לידי ביטוי בפחת מים. עם הקמת התאגיד, פחת המים נבדק ועמד על 21.25%. מאז קמת התאגיד, לפני שמונה שנים, ביצע התאגיד פעולות רבות להורדת פחת המים (כמות המים שהתאגיד קונה מחברת מקורות פחות כמות המים שהתאגיד מוכר לתושבי העיר, למפעלים ולעסקים), כולל החלפה של קווי מים ישנים ודולפים, הפעלת מערכות טכנולוגיות לגילוי דלף מים סמוי, באמצעות חיישנים, צילומי תחנות לוין בחלל ועוד. נכון לסוף שנת 2016 פחת המים עומד על 4.5% בלבד. זהו הישג גדול ומרשים בקנה מידה ארצי ועולמי״.

– בוא נעשה סדר בסוגייה שמכעיסה תושבים רבים: היכן מתחילה ונגמרת האחריות של התאגיד בכל הקשור לצנרת המים והביוב? מדוע צנרת שנמצאת ליד או מתחת לבניין מגורים אמורה להיות באחריותו של האזרח? שהרי להבדיל, קו החשמל שמתחבר לבניין איננו באחריות האזרח, אלא רק התשתית בתוך ביתו הוא.

״תחומי האחריות בין האזרח לתאגיד הוגדרו היטב, כללי אמות המידה של רשות המים קבעו כי עד השעון הראשי עד ראש השטח העירוני ותחום החצר הפרטית של התושב הטיפול בתשתיות הינו באחריות תאגיד המים ואילו מהשעון ועד הברז בבית, האחריות מוטלת על האזרח. ההשוואה לחשמל אינה נכונה, מאחר וגם בנושא החשמל, אם ישנה תקלה חברת חשמל מבקשת ממך להזמין חשמלאי פרטי מוסמך. רק לאחר שהוברר, כי הבעיה אינה בסמכותו של הדייר, שולחת חברת חשמל נציג מטעמה״.

– מה הם האתגרים העיקריים העומדים בפניך כמנכ״ל התאגיד?

״כמנכ"ל תאגיד, אחד האתגרים הגדולים הוא השירות לציבור. מחלקת שירות הלקוחות, בעין כרמים, מעניקה שירות מקצועי ואמין לכלל לקוחותיה. יחד עם זאת כאשר מגיע לקוח לקבל שירות והתשובה שהוא מקבל אינה לרוחו, כל חווית השירות שלו משתנה. קשה לאזרח להבין, כי אנו כפופים לחוקים ונהלים וגם אנו מבוקרים. לכן אנו עושים ימים כלילות, על מנת להסביר לתושבים את הנושא ובכל זאת מידי פעם אנו זוכים לביקורת שאינה אוהדת ולא באשמתנו. בנוסף, עומדות בפנינו משימות רבות לביצוע, מאתגרות לא פחות. המשך פעולות להחלפת כל קווי המים בעיר, באורך של 125 ק"מ. החלפת כל קווי הביוב באורך של כ-95 ק"מ. החלפת 18,000 מדי מים למדי מים הנקראים מרחוק, ללא צורך בקריאה על ידי צוות קוראי מים, פעם בחודשיים. המשך הטמעת מערכות טכנולוגיות לניהול, בקרה ופיקוח על רשת המים והביוב, הקטנת פחת המים, צמצום נזילות מים. המשך שיפור השירות והפחתת חשבון המים לצרכנים. אתגר נוסף, חשוב מאד, הוא המשך ההערכות של התאגיד ועובדיו לשעת חירום ומשבר קשה״.

– מה מצבו הפיננסי של התאגיד? למיטב הבנתי התאגיד נמצא בעודף תקציבי אך בשנים 2014, 2015 סבל מגירעון. כיצד ניתן למנוע את הכניסה לגירעון מצטבר?

״לתאגיד המים והביוב עין כרמים עודף תקציבי מצטבר של 4.7 מיליון ש״ח בדוח הכספי מאזן שנת 2016. נכון לסוף שנת 2016 התאגיד מסיים ברווח של 1.3 מיליון ש״ח״.

– ראש העיר עדי אלדר צוטט בזמנו, כשאמר שאם זה תלוי בו, הוא יסגור את התאגיד אחת ולתמיד. מה דעתך על דבריו?

״ראש העיר, עדי אלדר, אמר את אשר על ליבו והוא אינו שונה מראשי עיר אחרים שיצאו בקריאה זו. אולם, התאגיד הוקם בשל חוק תאגידי המים. וכל ראש עיר המציית לחוק היה מחויב בהקמת תאגיד מים וביוב. ראש העיר, עשה בתבונה רבה, בהקמת תאגיד מים וביוב השייך לעיריית כרמיאל ולא הצטרף לתאגיד מים אחר, ובכך גרם כי לתושבי כרמיאל יינתן השירות הטוב ביותר. כמו כן, מהלך זה, הבטיח כי הכספים הנגבים מתושבי כרמיאל מנותבים לשיפור ושיקום תשתיות המים והביוב בכרמיאל בלבד״.

– אחד הנושאים הבוערים של השנה האחרונה היא הגילויים על הימצאות עופרת במי השתיה בארץ ובכלל זה בכרמיאל. עד כמה יש לצנרת המתכת הישנה חלק בכך והאם ישנה תוכנית בעין כרמים להחלפת הצנרת הישנה בכל העיר?

״מי השתייה המסופקים לתושבי כרמיאל, נבדקים על ידי התאגיד פעם בשבוע, הדגימות נשלחות למעבדות משרד הבריאות ונמצא פעם אחר פעם, כי המים באיכות מעולה. אחת לרבעון דו"ח תוצאות דיגום איכות המים, מתפרסמות בעיתונות ובאתר התאגיד. פעמיים בשנה נשלח דו"ח לכל הצרכנים בעיר, באמצעות דיוור ישיר. סערת העופרת במים אינה נכונה ונבעה מחוסר ידע, של כתבת, אשר לא בדקה את הפרמטרים המאושרים של משרד הבריאות. במים בכרמיאל יש הרבה פחות מהתקן המחייב של משרד הבריאות. במידה ונמצא כי יש בעיה במים, משרד הבריאות מורה באופן חד משמעי, לעצור את אספקת המים ויוצא בהודעות לציבור בכל אמצעי התקשורת. לגבי חידוש הצנרת בעיר, לתאגיד יש תכנית השקעות תלת שנתית המתעדכנת, נבדקת ומאושרת על ידי אנשי מקצוע ברשות המים והתאגיד פועל על פיה. מהתכנית התלת שנתית, נגזרת התוכנית השנתית. ביצוע סדרי העדיפויות, נקבע על ידי אנשי מקצוע של התאגיד בשיתוף מינהל הנדסה בעיריית כרמיאל״.

– האם אתה שותה מים ישירות מהברז בכרמיאל והאם אתה יכול להצהיר כאן ועכשיו שהמים כאן בטוחים ונקיים לשתיה ב-100%?

״אני שותה מי ברז ואף ממליץ לכולם לשתות מי ברז. מאחר ובמי ברז יש מינרלים חשובים שאנו לא מקבלים כאשר אנו שותים מים בבקבוק מחברות המים. אני סומך על מעבדות משרד הבריאות, על הבדיקות שהן מקיימות באופן רציף וסדיר. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לראש העיר, מר עדי אלדר, לעובדי התאגיד ועובדי העיריה על שיתוף הפעולה והאמון למען התושבים״.

כתבה מעניינת:

משה קונינסקי. צילום מדף הפייסבוק

הציבור אמר את דברו: ניצחון גדול למשה קונינסקי בבחירות

שתפונוק אאוט של ראש העיר המכהן למתמודדיו בבחירות: 53.5% בחרו בקונינסקי, שאר הקולות התפזרו בין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *