Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1597074691:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 40757
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | עד הסגר הבא | היכנסו לראיון
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => כרמיאל | אנשים
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => קורונה
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => עד הסגר הבא | קורונה בכרמיאל | עו״ד קורן נוימרק | עיריית כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => עו״ד קורן נוימרק שעמד בראשות הוועדה להפקת לקחי הקורונה בכרמיאל טוען בראיון מיוחד: ״יש לתושבים על מי לסמוך״ | עיריית כרמיאל | קורונה בכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 52
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 60
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 468
        )

)
עו״ד קורן נוימרק צילום רביד פרי
עו״ד קורן נוימרק. צילום רביד פרי

עד הסגר הבא

שתפו

עו״ד קורן נוימרק שעמד בראשות הוועדה להפקת לקחי הקורונה בכרמיאל טוען בראיון מיוחד: ״יש לתושבים על מי לסמוך״

מאת גיל דובריש

בכרמיאל – כמו בכל הארץ ולמעשה בכל רחבי העולם התמודדו בחודשים האחרונים עם אויב לא ידוע: הקורונה. בעקבות הסגר הממושך וההתנהלות בתקופת חירום לכל דבר, הקים לפני מספר שבועות ראש העיר משה קונינסקי ועדה מיוחדת להפקת לקחי הקורונה, והטיל על נציג הליכוד במועצה, עו״ד קורן נוימרק את האחריות לעמוד בראש הוועדה כדי לגלות ליקויים בהתנהלות העירייה והגופים העירוניים.

הוועדה שבה היו חברים חברי מועצת העיר ד״ר אלה בינר ויואב קליין, נציג הציבור ויו"ר ועד ההורים העירוני משה צדקיהו, בדקה מקרוב את ההתנהלות בימי הסגר וההתמודדות עם האתגרים השונים.

״היה חשוב לנו לוודא שהציבור כולו מקבל מענה מתאים לצרכים שלו, גם בימים שבהם רוב המשק סגור ואנשים נשארים בביתם״ אומר עו״ד קורן נוימרק בשיחה איתנו. ״לדוגמה: חלוקת מזון למשפחות שנמצאות בסגר וידן לא משגת, קשישים רבים שלא יכולים לצאת או לדאוג לעצמם. הבנו שחשוב מאוד להיות עם היד על הדופק לגבי מצבם, בעיקר בנושאי מזון ותרופות״.

– מדוע לדעתך בחרו דווקא בך לראשות הוועדה?

״כאיש פיקוד העורף במשך שנים רבות אני פועל בשירות המילואים שלי בקישור בין הרשויות והצבא, אני מבין את הצרכים של העורף בזמן חירום, וזה היה זמן חירום לכל דבר, כנגד אויב בלתי נראה שמעולם לא התמודדנו מולו. חלק גדול מהעבודה שלי בראשות הוועדה היה לבדוק וללמוד כיצד להתמודד ולהשתפר בתקופות כאלה של חוסר ודאות״.

״בדקנו את נושא התיאום בין הגופים השונים בעירייה וגילינו שיש צורך לשפר את הקשר בין המחלקות השונות. אני חושב שהעירייה התנהלה באופן טוב ויעיל בהתחשב בתנאים הלא פשוטים שעמדו בפניה. עקומת הלמידה היתה מהירה ובמקומות שבהם היה צריך לשפר – הדבר בוצע תוך כדי תנועה ועוד קודם להנחיות הממשלה״

– איזה ציון היית מעניק להתנהלות העירייה בימי הסגר מהממצאים והמסקנות שהפקתם?

״אני חושב שיחסית למה שראינו בערים אחרות, עיריית כרמיאל תיפקדה באופן מיטבי, למדה להשתפר ולתקן תוך כדי פעולה, מצאה פתרונות יצירתיים לבעיות שצצו במלך התקופה הזו, ובסך הכל יש לתושבים על מי לסמוך. ראש העיר שמר גם בתקופות הקשות על קור רוח ועל קשר עם התושבים וחיזק את המורל. חשוב לציין שמדובר באירוע חריג שלא היה כמותו בעולם, בטח שלא בכרמיאל, ובכל זאת הצלחנו״.

– מה הממצאים העיקריים שהועלו מהתחקיר שביצעתם?

״בדקנו את נושא התיאום בין הגופים השונים בעירייה וגילינו שיש צורך לשפר את הקשר בין המחלקות השונות. אני חושב שהעירייה התנהלה באופן טוב ויעיל בהתחשב בתנאים הלא פשוטים שעמדו בפניה. עקומת הלמידה היתה מהירה ובמקומות שבהם היה צריך לשפר – הדבר בוצע תוך כדי תנועה ועוד קודם להנחיות הממשלה״.

קורן מציין כי העירייה לא ביזבזה זמן בהתנהלות בימי הסגר: ״העירייה הקימה בשלב מוקדם מערך חירום שפעל כוועדת משק לשעת חירום, נתנה תשומת לב למכלול האוכלוסיה – ולאזרחים הוותיקים בפרט, שהזדקקו לעזרה הרבה ביותר. הייתה גמישות ויכולת קבלת החלטות מהירה, שיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות, פיקוד העורף והמשטרה, שקיפות מול הציבור. העירייה לקחה חלק פעיל בהסברה ובשמירה על ההנחיות, הרציפות התפקודית בעיר נמשכה ברוב תחומי החיים בהתאם לתקנות ולהגבלות, המוקד העירוני עמד לרשות התושבים באופן מתוגבר ובמגוון שפות. לציבור החרדי ניתנה תשומת לב מיוחדת בנושא העדכונים – ציבור זה קיבל הודעות מוקלטות שנשלחו לטלפונים״.

״כמו כן, נוצר קשר רציף עם קופות החולים לצורך איסוף ואספקת תרופות למבודדים והוקם צוות בראשות פרמדיק לאספקת תרופות ומתן מענה ראשוני לחולים וקשישים. העירייה תיאמה עם סופר מרקטים שעות מיוחדות לרכישה על-ידי קשישים בקבוצות סיכון, בוצעו עבודות חיטוי במרחב הציבורי, לאחר דרישת ראש העיר שהוא ראש האשכול הוקמה תחנת בדיקה אזורית אשר חשפה הדבקה גדולה בדיר אל אסד ובעיינה, בעקבות זאת הוחלט על הקמת מחסומים בכניסות על מנת לוודא כי תושבים מאזורים שבסגר לא נכנסים לעיר״.

״כולם הניחו בצד את המחלוקות הפוליטיות ואיחדו כוחות כדי לפעול ביחד למען התושבים. אני מקווה ששיתוף הפעולה הזה שחצה קואליציה ואופוזיציה ימשיך גם בימים כתיקונם״

– בצד החוזקות שציינת, איפה גיליתם ליקויים ובעיות?

״גילינו מספר נקודות שדורשות בחינה וגיבוש מדיניות מקומית ברורה.

בחלוקת המזון, התרופות והתרומות, בגלל חוסר תיאום והמידע החסר בידי העירייה והעמותות השונות, נוצר מצב שבו היה אי סדר בחלוקת הסיוע לציבור. היו מקרים שבהם אנשים קיבלו חבילות סיוע כפולות מגופים ועמותות שונות, בעוד אחרים קיבלו פחות סיוע מהדרוש. העירייה והעמותות ערוכות לסייע לנזקקים, אבל בתקופת הקורונה, לא היה מידע מלא על כול האוכלוסיות הזקוקות לסיוע״.

״המלצנו למנות גורם אחראי שירכז את כל המידע והנתונים על תושבי העיר עם דגש על אוכלוסיות פגיעות, בעיקר אזרחים ותיקים ומשפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. אם מישהו זקוק למשל, לתרופה מסויימת ואינו יכול להשיגה, עלינו לאפשר לו לקבל אותה בהקדם״.

״המידע שהגיע ממשרדי הממשלה היה חסר לא מעודכן וגרם להכבדה בתהליך המיפוי, הנתונים לא היו מעודכנים ונוצר מצב שבו בעירייה ידעו על חולים עוד לפני שקיבלו את הדיווח הרשמי על כך ממשרד הבריאות. במקרים רבים, חולים שעליהם דיווח משרד הבריאות כבר עברו מכרמיאל ומתגוררים מחוץ לעיר, מה שגרם לבלבול נוסף בנתונים. חשוב שהממשלה תטיל על העירייה את הטיפול בתושבים ותגדיל את הסמכויות של הרשות בכל הקשור לעדכון הנתונים והטיפול באוכלוסיה בשעת חירום״.

״יש לפעול לשימוש בתוכנות וטכנולוגיות אחידות כך שכולם יעבדו על אותו מסד נתונים״.

״נוצר מצב שבו היה אי סדר בחלוקת הסיוע לציבור. היו מקרים שבהם אנשים קיבלו חבילות סיוע כפולות מגופים ועמותות שונות, בעוד אחרים קיבלו פחות סיוע מהדרוש. העירייה והעמותות ערוכות לסייע לנזקקים, אבל בתקופת הקורונה, לא היה מידע מלא על כול האוכלוסיות הזקוקות לסיוע״

עוד מציין עו״ד נוימרק, כי ״בנושא ההסברה לציבור – הצענו לנקוט בדיווח לתושבים בזמן ובשעה קבועים וידועים מראש ולא להלאות בנתונים רבים ובזמנים לא קבועים. יש לפתח הרחבה של שיטות הסברה שיגיעו לכל הקהלים והמגזרים בעיר ולהיערך להעברת מסרים בצורה ויזואלית״.

״כוח אדם – יש צורך לבצע הגדרה מראש של מצבת כוח האדם החיוני לשעת חירום וזאת כדי לאפשר גמישות וסדר בשיבוץ כוח האדם בהתאם לצרכים והמשימות העומדות בפנינו. זה כולל את הרחבת האפשרויות לעבודה מרחוק בעירייה בנושא פיתוח תהליכים, רכישת אביזרים ואבטחת מידע מתאימה – למשל תושב הזקוק לטופס מסויים יכול לקבל אותו מידי העובד הממונה שנמצא בביתו ומחובר באמצעות המחשב למערכת העירונית״.

בנושא הביטחון מדגיש עו״ד נוימרק, ״מערך הביטחון יודע לפעול בשעת חירום ויש לו הנחיות ברורות, אך יש להכין נהלים מיוחדים לתקופות של מגפה וסגר בריאותי״.

״מכלול המתנדבים – אין תוכנית סדורה ומתוכננת של חלוקת מתנדבים וצוותי חלוקה. הצענו לא לפצל אחריות בין גופים שונים ועמותות אלא לרכז את הנושא במקום אחד, למשל היחידה להתנדבות בעירייה״.

לנוימרק חשוב להדגיש את שיתוף הפעולה המלא בתקופת הסגר: ״כולם הניחו בצד את המחלוקות הפוליטיות ואיחדו כוחות כדי לפעול ביחד למען התושבים. אני מקווה ששיתוף הפעולה הזה שחצה קואליציה ואופוזיציה ימשיך גם בימים כתיקונם״.

– אם יוטל שוב סגר על ידי הממשלה, האם המסקנות לגבי הליקויים הופקו ויישמו כבר בפעם הבאה?

״אני בטוח שחלק גדול מהליקויים כבר תוקן, חלק מההמלצות נמצאות בתהליך של הטמעה וביצוע אבל ברור שעוד יקח זמן להשלים את הטיפול בכל המסקנות״.

״אני שב ומבקש מתושבי העיר לשמור על התנהלות נכונה, אנחנו עדיין במאבק כנגד הנגיף, אם מישהו במשפחה הגרעינית חולה עם חום או תסמיני הנגיף להפעיל שיקול דעת ולא לצאת ולהיפגש עם אנשים. לכן חשובה האחריות האישית ולא לומר לי זה לא יקרה. יש לשמור על ההנחיות״.

כתבה מעניינת:

תרומה לבסיסי צה"ל, מפעילויות משטרת כרמיאל בקהילה. צילום דוברות משטרת ישראל

כבוד: משטרת כרמיאל שנייה בארץ בפעילות קהילתית

שתפומאת גיל דובריש כבוד! תחנת משטרת כרמיאל זכתה במקום השני לשנת 2024 במעורבות קהילתית, מבין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *