Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1644763322:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 46852
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 240
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | המטרה: לצאת ממעגל האלימות ולצמוח מחדש
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חברה
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => אלימות במשפחה
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => המטרה: לצאת ממעגל האלימות ולצמוח מחדש | תוכנית חדשה ויצו כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => ג׳ שהרחיקה עד לכרמיאל בגלל בן זוג אלים, הצטרפה לתוכנית יחודית בויצו כרמיאל המיועדת לנשים וילדיהן שיצאו ממקלטים לנשים מוכות. המטרה: לסייע לנשים
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 52
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 418
        )

)
אישה מוכה אלימות צילום אילוסטרציה Deposit Photos
צילום אילוסטרציה Deposit Photos (אין קשר לכתבה)

המטרה: לצאת ממעגל האלימות ולצמוח מחדש

שתפו

ג׳ שהרחיקה עד לכרמיאל בגלל בן זוג אלים, הצטרפה לתוכנית יחודית בויצו כרמיאל המיועדת לנשים וילדיהן שיצאו ממקלטים לנשים מוכות. המטרה: לסייע לנשים להתחיל בחיים חדשים

מאת גיל דובריש

ג׳, תושבת כרמיאל בשנות ה-30 לחייה, אם לילדים קטנים, במקור מיישוב במרכז הארץ, סבלה במשך שנים רבות מאלימות קשה מצד בן זוגה.

ההתחלה הייתה ורודה. חתונה יפה עם הרבה מוזמנים, חופה, התרגשות, כל מה שזוג צעיר רוצה לחוות בחתונה שלו. עד מהרה המצב בבית הידרדר, כאשר ג׳ הרתה לראשונה בן זוגה החל לנהוג כלפיה ביד קשה והמצב החמיר עם השנים עד שהיה חשש אמיתי לחייה. בן הזוג, שהיה מובטל רוב הזמן, בגד בה עם נשים אחרות, היכה וקילל אותה יום אחרי יום, השתלט על הכנסות הבית באופן מוחלט ומשך את כל משכורתה של ג׳ לשימושו האישי – כשהוא משאיר אותה ואת הילדים ללא שקל עבור אוכל, חיתולים, תרופות ודמי מחייה.

כל השנים האלה ג׳ שתקה. היא פחדה. גם כשהגיעה לטיפולים רפואיים והרופאים והאחיות הבחינו בסימני האלימות על גופה, היא נהגה לתרץ את הסימנים בנימוקים שונים. למשפחתה הקרובה היא סיפרה את האמת, אבל במקום לתמוך בה המשפחה הפנתה לה עורף ולמעשה האשימה אותה במצב אליו נקלעה.

בסופו של דבר ג׳ נשברה, היא הבינה שעליה לצאת ממעגל האלימות בכוחות עצמה, התלוננה ופנתה לעזרה. במשך חודשים ארוכים שוכנו ג׳ וילדיה במקלט לנשים מוכות באחד היישובים בארץ, לפני שהגיעה לכאן, לכרמיאל.

כל השנים האלה ג׳ שתקה. היא פחדה. גם כשהגיעה לטיפולים רפואיים והרופאים והאחיות הבחינו בסימני האלימות על גופה, היא נהגה לתרץ את הסימנים בנימוקים שונים. למשפחתה הקרובה היא סיפרה את האמת, אבל במקום לתמוך בה המשפחה הפנתה לה עורף ולמעשה האשימה אותה במצב אליו נקלעה

המציאות שבה חיה ג׳ היא מציאות יום-יומית עבור עשרות נשים בכרמיאל, ואולי אף יותר, החוות אלימות במשפחה. זו יכולה להיות אלימות פיזית, נפשית, מינית, כלכלית וחברתית. האלימות הזו מכתיבה את חיי היום-יום עבור אותם נשים וילדים, כשלעיתים קרובות נוהגות הנשים להסתיר את מצבן האמיתי בחדרי חדרים, בגלל הפחד, בגלל הבושה, ומעדיפות שלא להגיש תלונה לגורמים המטפלים.

בויצו כרמיאל בהנהלתה של היו״ר מירב סארמילי, פועלות כמה מסגרות המטפלות בתופעת האלימות כלפי נשים. ג׳ וילדיה, כמו גם נשים נפגעות אלימות נוספות וילדיהן, לוקחים כיום חלק פעיל בתוכנית שנקראת ׳צומחות ביחד בראש מורם׳ אשר יזמה ויצו למען נשים וילדים ללא עורף משפחתי שסבלו מאלימות. את התוכנית הגתה וייסדה עו״ס הדס דגן-בלום לפני כארבע שנים בחיפה ביחד עם צוות מתנדבות שעבדו במקלט לנשים מוכות והכירו מקרוב את הנושא – ומאז הפעילות גדלה והתרחבה. עו״ס דגן-בלום היא גם המנחה המקצועית של התוכנית.

אישה מוכה קורבן אלימות צילום אילוסטרציה Deposit Photos
צילום אילוסטרציה Deposit Photos (אין קשר לכתבה)

׳צומחות ביחד בראש מורם׳ החלה בכרמיאל לפני מספר חודשים כדי לתת מענה חברתי לנשים שסבלו מאלימות או שסובלות מניכור חברתי (ולעיתים שני הדברים הללו משתלבים במקביל). התוכנית פועלת כיום ב-6 מרכזי ויצו בארץ, בהן כאמור, גם בכרמיאל. כאן בויצו משתתפות כיום 5 נשים בתוכנית ביחד עם הילדים ובקרוב צפויות להצטרף נשים נוספות.

״כל מי שמצטרפת לתוכנית היא עולם ומלואו עם סיפור כבד של סבל מתמשך״ אומרת מירב סארמילי. ״המשותף לכולן – הן אזרו אומץ להתלונן ויצאו לדרך חדשה הרחק מהבית, במקום חדש שבו אף אחד לא מכיר אותן ואת סיפורן. לכולן ילדים, מגיל תינוקות ועד לתלמידים בבתי הספר יסודיים. התוכנית נותנת מענה חברתי במפגשים שבועיים של הנשים ביחד, והילדים בחדר סמוך. הפעילות מועברת על-ידי מתנדבות מכרמיאל ומשגב ומלוות עובדות סוציאליות בשיתוף פעולה מלא עם המרכז לטיפול באלימות במשפחה והמינהל לשירותים חברתיים בעירייה״.

צומחות ביחד בראש מורם׳ החלה בכרמיאל לפני מספר חודשים כדי לתת מענה חברתי לנשים שסבלו מאלימות או שסובלות מניכור חברתי (ולעיתים שני הדברים הללו משתלבים במקביל). התוכנית פועלת כיום ב-6 מרכזי ויצו בארץ, בהן כאמור, גם בכרמיאל

לדברי מירב ״במפגשי הנשים מועברים תכנים של העצמה, סמכות הורית, התמודדות יום-יומית עם המציאות החדשה, ניהול כלכלי נכון, בקרוב גם יועברו שיעורי קרב מגע להתגוננות ולשיפור הביטחון העצמי, סדנאות רגשות, NLP ועוד. בזמן שהנשים עוסקות בפעילות מעצימה, הילדים נהנים מפעילות נפרדת באותו מתחם, כאשר לכל ילד מוצמדת מתנדבת, הם משחקים במגוון משחקים מותאמי גיל, החל מתינוקות ופעוטות ועד לילדים בגילאי בי״ס יסודי. הם נהנים ממשחקי כדור, קופסה, יצירה, פאזלים, סיפורים ועוד ובכל רגע יכולים לגשת לשולחן האוכל וליהנות מכריכים בריאים, פירות וירקות. הפעילות הנפרדת מאפשרת לאימהות זמן פנוי לעצמן, לההעצים ולהתעצם אישית״.

נחזור לג׳. מיד עם בואה לכרמיאל, היא הופנתה לויצו על-ידי המינהל לשירותים חברתיים בעירייה ומיד התגייסו בויצו כדי לסייע לה בתרומות של מזון, חיתולים, ביגוד, ואפילו ריהוט ומוצרי חשמל.

קיראו עוד בפורטל זהר.נט:

מירב סארמילי: ״אנחנו בקשר קבוע עם ג׳ ועם כל הנשים המשתתפות בתוכנית ׳צומחות ביחד בראש מורם׳, אבל איננו מהוות תחליף למינהל הרווחה. אנחנו מקשיבות, תומכות, אבל לא מעניקות ייעוץ, במקרה הצורך אנו מפנות את הנשים לגורמים הרלוונטיים כדי שיטפלו בהן״.

עו״ס הדס דגן-בלום: ״לאלימות שהנשים והילדים חוו לאורך השנים, יש השלכות קשות על חייהם של הנשים והילדים ועל תהליך השיקום אחרי הפרידה מזוגיות אלימה. התוכנית מעניקה מעטפת של ליווי ותמיכה שנותנת את העורף המשפחתי אשר חסר כל כך לנשים האלה. החיים בצל האלימות מייצרים בדידות גדולה שידועה כגורם סיכון להתקשרויות וחיבורים לא מיטיבים עם הנשים והילדים. כתוכנית שכזו היא נוגעת בכל תחומי היום-יום ומעניקה תחליף שלם ומקיף – במקום להיעזר באמא, דודה, חברה לשיחה רגשית, התייעצות בנושא ילדים ותמיכה כלכלית – כל מה שחסר לאותן נשים שבחרו לצאת באומץ רב ולעזוב את הסביבה המוכרת שלהן ולהתרחק ממקורות הסיכון. חשוב להדגיש כי האתגרים שאיתם מתמודדות הנשים בהמשך החיים והם יכולים להימשך שנים רבות, כי הגורם האלים לא נעלם לחלוטין מחייהן, במיוחד כשיש ילדים משותפים – ואז דפוסי התקשורת והשימוש בילדים, ההטרדות והמשך האלימות הכלכלית, כל אלה עלולים להימשך זמן רב אחרי הפרידה – ולכן התוכנית רואה את המחוייבות הגדולה בליווי ותמיכה לאורך כל זמן שצריך אחרי הפרידה מזוגיות אלימה. רק אחרי היציאה מהמקלט מתחילה ההתמודדות האמיתית עם החיים בחוץ, תהליך חדש שיימשך שנים שמושתת על כוחותיה של האישה בלבד, ממנה נדרש ללמוד ללכת מחדש, צעד אחרי צעד״.

מירב סארמילי מנצלת את הבמה וקוראת לנשים שלא לפחד – ולבקש עזרה. ״אני מזמינה נשים שחיות במציאות הקשה של האלימות, לפנות אלינו לקבלת עזרה ולצאת ממעגל האלימות. במקביל אנחנו מחפשות גם מתנדבות ומתנדבים שמעוניינים להתגייס למען המטרה החשובה ולסייע לקיום התוכנית״.

לפניות דיסקרטיות בנושא ניתן להתקשר בכל שעה אל מירב סארמילי במספר 052-6091158 או ישירות למרכז ויצו בכרמיאל 04-9985993.

כתבה מעניינת:

שביל אופניים כרמיאל חברת נתיבי ישראל

תוותרו על הרכב? שביל האופניים החדש של כרמיאל

שתפובימים אלו הסתיימה סלילת שביל אופניים בעיר בהשקעה של כ-3 מיליון ש"ח, פרויקט שהובילו משרד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *