בית / חדשות / חברה / מי ידאג לילדים האלה?

מי ידאג לילדים האלה?

שתפו

מאת: אלה ויינטראוב

תדמור, בית ספר עם ותק של 50 שנה נסגר

חברה התקשרה אלי ואמרה לי "אשמח לעזרתך"

עניתי "כמובן, מה את צריכה?"

"אשמח שתעזרי לי עם הקשרים שלך, סוגרים את התיכון שהבן שלי לומד בו"

הירייה הזו העמידה את שערותיי והתחלתי לשאול שאלות.

לפני שאספר על התיכון ועל השליחות שלו לתלמידיו אספר על התגלגלות האירועים.

בחודש אפריל יצאה כתבה באחד הפורטלים החדשותיים ובה צויין שתיכון תדמור צפוי להסגר בסוף שנת הלימודים הנוכחית.

במקרה, אחד ההורים ראה פרסום זה והחל לברר את העניין, לפנות לשאר ההורים ומשם התגלגל מידע חלקי, נוצרו אי הבנות ובעיקר צף ועלה סימן שאלה אחד גדול.

חודשיים אחרי הכתבה, התקיימה פגישה בין הנהלת התיכון תדמור, נציג מטעם המפרק והורי התלמידים ביום חמישי ה – 5/06/19,

המחדל הגדול הוא שידיעה זו קרתה לקראת סוף שנת הלימודים ולהורים התברר מתוך ידיעה זו שילדיהם ימצאו עצמם ללא מסגרת שנה הבאה.

כלומר, אף הורה לא קיבל התרעה בזמן כדי להערך לשנה הבאה ולמצוא תחליף ראוי לילדיו.

ילדים אלו מוצאים עצמם ללא מסגרת לימודית, מאוכזבים ובעיקר כואבים. הורים חסרי אונים בלי מענה לילדיהם, מערכת שלמה של צוות עובדים כואב אך בלי יכולת לשנות החלטות.

הפגישה בין ההנהלה להורים

הלכתי לפגישה שהתקיימה ב 5 ליוני, היה כאוס גדול, כאב וכעס מצד ההורים, רצון לעזור מצד הצוות, ואדם שאמור לתת תשובות אך במקום תשובות קיבלו ההורים מענה של "אני לא יודע".

אמא אחת איימה לשבות רעב, הורה אחר אמר שיפנה לכל אפיק תקשורתי, ילדים יושבים שם ורוצים רק שיאמרו להם שהכל בסדר והם יסיימו את 12 שנות לימודיהם.

החלטתי לחקור קצת, לבדוק מה הן האפשרויות.

אך, לפני הכל תקראו מהו בית הספר הזה ומדוע חשוב כל כך.

תיכון תדמור – מה הוא ומי הוא

תדמור הוא בית ספר מקצועי בפיקוח משרד העבודה והרווחה אשר הוקם ב1962  ע"י המדינה והינו בית ספר החשוב ביותר ללימודי מלונאות, בנוסף הוא נותן מענה לצרכים של תלמידים הכישרוניים בתחום הקולינריה, אך עם קשיים אחרים אשר לא קיבלו מענה בתיכונים אחרים.

בבית הספר קיימים מטבחים, כיתות לימוד, חדרי מחשב, מורים ועוד… בנוסף, יש מעטפת רגשית והוליסטית לטיפול רגשי הנותנת מענה לצרכיי התלמידים, הסגל כולל בתוכו מורה להוראה מתקנת, פסיכולוגית, מאבחנת, יועצת, מחנכות ומדריכי טבחות עם אוריאנטציה מיוחדת לילדים הלומדים שם.

תיכון זה נותן אפשרות ללימודי המשך של כיתה יג' – הנותן תעודה של סוג 2 בטבחות.

לתיכון מתקבלים תלמידים שסיימו כיתות ט' והינו בית ספר מרכזי למלונאות בארץ ומהווה מורשת מפוארת שאסור לגדוע.

זו מורשת שיצאו ממנה בארצנו הקטנה מיטב השפים הידועים והמוכרים, אנשי מפתח ומנהלים בחירים, לדוגמה – משה שגב, צחי בוקשסטר וליאור רביב שכיום מנכ"ל ישרוטל..

היצע לעומת ביקוש

הביקוש היום לעובדי מטבח ומלונאות גבוה יותר מההיצע, רבים מהשפים אמרו שיש פער עצום בין עובדים שסיימו את לימודיהם בתדמור לבין מקומות אחרים, יש חשיבות עצומה בידע והנסיון.

הסיפורים ששמעתי סביב בית הספר היו רבים וטובים, רציתי לדעת קצת יותר מכך, שוחחתי עם ארבעה תלמידים שהיום מוצאים עצמם ללא מסגרת, חברה צעירים שאוהבים את שלומדים ומרגישים ששם, בתדמור הם מוערכים, מקבלים אותם כפי שהם, מעצימים אותם ולשם שינוי חווים חוויות הצלחה, מעלים את דימוי העצמי והאמונה שהם יכולים הולכת וגדלה.

מדוע כל זה קורה?

לפני ארבע שנים  ב – 2015 החליטו בממשלה לפרק את בית הספר ולהעבירו ליזמים פרטיים כדי לפרוע את החובות שצבר, הוא עבר להשגחתו של מפרק זמני ברי בר-ציון עד שמישהו יקח את בית הספר לידיו, המכרז נכשל, המבנה הוזנח, ההכנסות פחתו והחוב תפח, היום בית הספר נמצא ללא תקציב, אף משרד ממשלתי לא לוקח את בית הספר לידיו ומוכן לטפל בבעיה זו.

בגלל שאין מענה ימצאו עצמם סגל שלם ללא עבודה ותלמידים ללא מסגרת חינוכית כדי לסיים 12 שנות לימוד.

חייבת לציין שיש שני חברי כנסת הנלחמים כדי לשמור על בית הספר ולמצא לילדים ולצוות פתרון, משה גפני יו"ר ומזכ"ל דגל התורה ומכהן כיו"ר ועדת הכספים ואבי ניסנקורן חבר כחול לבן ומשמש כיו"ר הסיעה בכנסת.

לאורך כל הדרך הם עושים מאמצים עילאיים לשמור על בית הספר על התלמידים והסגל.

מה לתלמידים של בית הספר יש לומר

שוחחתי עם שלושה תלמידים ותלמידה אחת על בית הספר, דרכם הבנתי את חשיבותו.

יהב בן 16 עולה לכיתה יא' – אני מאוד אוהב את בית הספר, את הדרך שבו הוא מלמד, הגישה אלינו אישית, הכיתות קטנות ואחנו מקבלים יחס אישי, לא כמו בתי ספר "רגילים".

אני – "היית חוזר ללמוד בבית ספר "רגיל" במידה ובית הספר יסגר?"

יהב – "לא, היה לי מאוד קשה שם, אני עם קשיים לימודיים ובעיות קשב וריכוז".

אני – "מה אתה מקבל כאן שלא קיבלת בבתי הספר האחרים?"

יהב – "למדתי מהי סבלנות, עזרה הדדית, הבנתי שאני יכול להצליח אפילו במקצועות שנכשלתי, היום אני עובר את ה 80 כמעט בכולם, הצוות כאן מקבל אותי כפי שאני, מאמין בי, התחלתי לבטוח בעצמי וביכולות שלי"

לא הייתי צריכה יותר כדי להבין את החשיבות של השארות תיכון זה פתוח.

שוחחתי עם ל' (שמה שמור במערכת), בת 16 עולה לכיתה יא' ל' – "בית הספר הזה הוא טוב לכל מי שרוצה ללמוד בישול ואוהב את המטבח, הלמידה טובה לי, כאחת שקשה לה לשבת 7 – 8 שעות, גיליתי שדרך הלימוד כאן טובה לי, ושילוב הלימודי עם המעשי מביא אותי להצליח, ולקבל ציונים גבוהים.

אני רוצה לומר שאני מקבלת תמיד מענה לכל בעיה, ויודעת שיש תמיד מישהו שיעזור לי מבלי לשפוט אותי.

אני – אם בית הספר ייסגר תחזרי ללמוד בתיכון רגיל?

ל' – ממש לא, לא אוכל להסתדר בכיתה שיש בה כל כך הרבה תלמידים.

אני – כמה תלמידים אתם בכיתה?

ל' – 14 תלמידים, ויש שיעורים שאנו מתפצלים לשתי קבוצות כך שלומדים בכיתה שבעה תלמידים, היחס יותר אישי ולנו קל יותר ללמוד ולקלוט את החומר.

אני – מה תעשי אם בית הספר יסגר?

ל' – לא יודעת, אבל לא יכולה ללמוד בתיכון רגיל.

שמעתי את התסכול בקולה וזה אף חיזק אצלי את ההבנה שתיכון זה חייב להשאר פתוח, לפחות עד שהחברה האלו יסיימו את 12 שנות לימודיהם.

שוחחתי גם עם ליאור ועומרי שגם הם עולים לכיתה יא' – הם חיזקו ואמרו את אותם המילים של ל' ויהב ואמרו "בתדמור אני מרגיש טוב, הביטחון עלה לי ואני מאמין בעצמי, בלי קשר אוהב את המקצוע"

מה קרה בהמשך

בשיחה שלי עם כמה אימהות, הן סיפרו לי שהן חוות ומרגישות את השינוי שילדיהם עוברים, כל בוקר כשהם קמים, הם בשמחה הולכים ללמוד, חלק מההורים אמרו – "עד שלמדו בתדמור הם רק חיממו את הכיסאות ביסודי ובחטיבה".

כאחת שמאמינה שכל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו, כספי הציבור במקרה זה הוא חשוב הרבה יותר מעוד משרד ממשלתי מיותר שנפתח הלוקח הרבה יותר כסף מתיכון זה.

כדי לקבל תשובות פניתי לליהיא לפיד ולאילאיל אחותה, הן עזרו לי והפנו אותי לגורמים הנכונים כדי לקבל מענה מדויק, חייבת לציין שפניתי אליהן משום שיודעת אני שכל הקשור לילדים, לחברה ולתמיכה בילד השונה, כחול לבן הם הכתובת, הן הכתובת.

בנוסף, אחת האימהות פנתה למנכ"ל משרד העבודה, הבינה ממנו שגם הוא אינו מעוניין לסגור את התיכון אך נכון להיום אין לאף אחד תשובה סופית מה עושים עם הילדים והצוות.

הייתה המלצה להעביר אותם לתיכון דן גורמה אשר הוא בעצמו טרם נפתח, ואף הדרישה שלהם הייתה שהתלמידים יתחילו שוב כיתה י'.

מה יקרה עם תלמידים אלו, הכל בידיים של הממשלה, וכפי שרואה אני אותה המשרדים לפני הבחירות אינם פועלים כהלכתם.

אמשיך ואבדוק את הלך הדברים, בתקווה למען הילדים, הסגל והמהות והמשמעות של תיכון זה יהדהד מספיק כדי לגרום למישהו להרים הכפפה ולעשות משהו למענם.

תגובת משרד התיירות

תגובת שולי אייל – מנהל אגף הכשרה מקצועית – משרד העבודה.

לאגף יש מענה לכל התלמידים שיאלצו לעזוב את בי"ס תדמור.

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים שדן בנושא ביקש מאיתנו עדיין לא לפרסם את המענה לילדים.

במקביל גפני דרש מהאוצר שיוציא מכתב שמגבה את כל התחייבויותיי, שהם – מתן מענה חלופי הולם לתלמידים, סיום 12 שנות לימוד באותו בית הספר והסעות לתלמידים.

גם אם יהיה מכתב וגם אם לא את התחייבויותיי אקיים.

אני – "התכוונת לדן גורמה?

שולי – "כן, עד היום המקום שימש ללימודי הכשרה ומקצוע לאנשים לאחר הצבא והלאה, היתה בקשה של אורט ורשת דן לפני כמה חודשים לפתוח תיכון, השנה ניתנת האפשרות לכך וכל הצעירים שלומדים בתדמור יוכלו ללמוד שם".

אני – "אם כך מה ההבדל? סוגרים בית ספר אחד ומעבירים את אותן ההוצאות לבית ספר אחר".

שולי – "זה ממש לא אותו הדבר, דבר ראשון המבנים של דן גורמה שייכים לאורט והם אחראיים עליהם ועל התחזוקה שלהם, דבר נוסף רשת דן אחראים על הכח האדם והכשרת הצוותים המקצועיים, ואנו אחראים על תשלום השוטף של שנת הלימודים כמו בכל בית ספר.

בתדמור, עלות המבנה היה על משרדי הממשלה, כל התקצוב של בית הספר היה תחת העול שלנו והגרעון הלך ותפח עם השנים, לא היו תקציבים לשמר את המבנה והיום חייב לציין שהמבנה חייב שיפוץ ושימור.

כאשר החליטו לעשות הפרטה של בית הספר לא היו מועמדים שהסכימו לתנאים שדרשו ומשום כך היום בית הספר אינו יכול להמשיך ולהתקיים.

חייב לציין שהילדים בראש מעיינינו משום כך נמצא את הפתרון החלופי הטוב ביותר בשבילם.

אני – ומה לגבי הסגל? עובר איתם?

שולי – כבר לפני שנתיים נסגר ההסכם עם הסגל לגבי תנאי הפרישה שלהם, הסגל מודע לכך שבמידה ובית הספר יסגר הם יקבלו את כל המגיע להם, חבר הכנסת אבי ניסנקורן אמר מפורשות שההסדר עם הסגל סודר.

בדן גורמה הילדים יקבלו צוות חדש וימשיכו במתכונת שלמדו עד היום, הדבר הטוב הוא שהם יקבלו מבנה ואפשרויות הרבה יותר טובות ומושקעות.

פניתי גם לחבר הכנסת אבי ניסנקורן – במשך השבועיים הללו עדכן אותי, הראה רצון נחרץ לתת מענה לתלמידים ולעשות הכל שהפתרון שימצא להם הוא הטוב ביותר, בשיח אתו הבנתי שלמרות שרוצים להשאיר את התיכון לפחות בשביל שכיתות יא' יב' יסיימו את לימודיהם, הסיכוי נמוך והנטייה היא להעבירם לבית ספר אחר.

בשיחה אתו היום אמר "אנחנו מחכים כרגע לאישור בכתב של האוצר על ההבטחות של שולי אייל, וכרגע בודקים אף את תנאי הפרישה שהובטחו לסגל והקצאה של משרות בדן גורמה של שניים מצוות העובדים  של תדמור – אחת של טבח והשנייה היא חצי משרה של יועצת".

המשיך ואמר "ברגע שיינתן האישור בכתב, ומנהל דן גורמה יאשר את האפשרות לקלוט תלמידים אלו, אפשר יהיה לומר "יוצאים לדרך".

מקשיבה לכולם אבל חושבת על התלמידים, הצוות והחיבור ביניהם, יודעת שלילדים האלו תהיה התחלה מאתגרת, נותרו להם שנה או שנתיים בלבד, וכל מה שהם רוצים זה להישאר באותו המקום עם אותו הצוות.

אותם לא מעניין תקציב, למי ישלמו ופוליטיקה, הם רוצים כל בוקר לקום ולדעת שיש מקום שבו מקבלים אותם כפי שהם, מעצימים אותם ומראים להם שהם יכולים.

מה יהיה? ימים יגידו, אני מאחלת להם מכל הלב שהפעם זו האחרונה שלהם שהם עוברים עד הגיוס המיוחל.

נספח

גורמים המעורבים בעניין ציינו שלא לייחוס כי אף יזם לא לקח את בית הספר משום שמראש היה מפסיד – המכרז היה דרקוני ואף אחד לא היה יכול לעמוד בתנאים הללו מבלי להפסיד.

 

כתבה מעניינת:

חוגגים את חג הסיגד בכרמיאל צילום אייל מן

״להתחבר לשורשים באתיופיה״ – כרמיאל חגגה את חג הסיגד

שתפובמעמד ראש העיר משה קונינסקי וסגניו, מנכ"לית העירייה ד״ר שולה מנחם, חברי מועצה, הקייסים שחר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.