שכונת רבין בכרמיאל. צילום ארכיון: ארטיום ז׳יבטין
שכונת רבין בכרמיאל. צילום ארכיון: ארטיום ז׳יבטין

עקפו אותנו ״בסיבוב״: איך הידרדרה כרמיאל במספר הדירות למגורים

שתפו

האמת העצובה: ממשלות ישראל לא ״ספרו״ את כרמיאל. בתוך עשור אחד בלבד עקפו אותה 6 ערים אחרות בצפון שבהן נבנו יותר דירות למגורים. כאן בנו פחות מדי – ועכשיו יקר מדי

מאת גיל דובריש

מה הסיבה לכך שההיצע של הדירות למכירה בכרמיאל קטן מאוד והמחירים יקרים בצורה מוגזמת, כמעט ברמת המחירים בקריות ובנהרייה?

גילינו את התשובה לכך, כנראה. פרסום חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ״ס) חושף כי בשנים האחרונות הופלתה כרמיאל באופן עקבי בתחום הבינוי: בזמן שערים אחרות בצפון נהנו מתנופת בנייה, בכרמיאל הוקמו ב-10 השנים האחרונות 1475 דירות חדשות בלבד, קצב של 147 דירות בשנה. מדובר בעלייה של 9.6% במספר הדירות למגורים בעיר – בעפולה למשל, היתה עלייה של יותר מ-50% בתקופה המקבילה.

בעשר השנים האלה הידרדרה העיר עד למקום ה-10 במספר הדירות למגורים, כאשר 6 ערים בצפון חולפות על פניה.

בדקנו את הנתונים בכל היישובים העירוניים מקו עפולה צפונה, כולל חיפה, הקריות, גליל מערבי וגליל מזרחי. לקחנו את הנתונים מערים שבהן למעלה מ-10,000 יחידות דיור, מה שהשאיר בחוץ יישובים קטנים יחסית כמו יקנעם עילית, בית שאן, קריית שמונה וסכנין. נשארנו עם 14 ישובים עירוניים בצפון. כרמיאל, שהיתה מדורגת בצמרת היישובים בשנת 2012, במקום ה-5, הידרדה מאז ומדורגת כיום רק במקום ה-10. יש להדגיש כי לא מדובר בגודל האוכלוסייה אלא במספר הדירות למגורים בכל עיר, אם כי באופן טבעי – לכמות הדירות יש השפעה ברורה על מספר התושבים.

העיר הגדולה ביותר בצפון, ללא עוררין, היא חיפה ואחריה במקום השני מדורגת נהרייה. במקום השלישי נמצאת קריית אתא.

לא פחות מ-6 ערים שבהן מספר הדירות היה קטן מבכרמיאל לפני 10 שנים, עברו אותה מאז ״בסיבוב״, ברובן נבנה מספר דירות גדול בהרבה: בעפולה קפץ מספר הדירות ב-7291 (!). בעכו הייתה תנופת בניה שהוסיפה 2501 דירות, בטבריה התווספו 2866 דירות ובנצרת נבנו 2300 דירות חדשות. עוד חלפו על פני כרמיאל – קריית ביאליק עם 3072 דירות חדשות וקריית מוצקין שבה התווספו 4650 דירות. בכול היישובים האלה יש כיום יותר דירות למגורים מאשר בכרמיאל.

רק עיר אחת נמצאת במצב קשה יותר מכרמיאל: נוף הגליל (נצרת עילית לשעבר) שבה נבנו 688 דירות חדשות בלבד.

הנתונים מלמדים כי מקבלי ההחלטות בממשלות שהתחלפו מאז 2012 לא השקיעו יותר מדי בהרחבת הפריפריה אבל בעיקר לא ״ספרו״ את כרמיאל. את המחיר של ההחלטות האלה אנחנו משלמים היום במחירי דיור מוגזמים ולא מוצדקים שמגיעים כמעט כמו למחירים בקריות ובנהרייה.

כתבה מעניינת:

רכבים טעינה חשמלית

גיל הרכבים הממוצע בכרמיאל – כ-7 וחצי שנים

שתפוכרמיאל מדורגת במקום טוב באמצע, הרחק מקלאנסווה ובית עילית אבל גם לא קרובה אל רמת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *