אשתקד נפגעו בתאונות דרכים ברחבי העיר 20 הולכי רגל, המספר הגבוה ביותר אי-פעם. בעשור האחרון נפגעו 105 הולכי רגל בסה”כ, בהם שני הרוגים
מעבר החציה אמור להיות המקום הבטוח ביותר לחציית כביש עבור הולכי הרגל. הורים שמלמדים את ילדיהם לחצות את הכביש מזהירים אותם לעשות זאת אך ורק במעברי חציה, וגם קשישים שהליכתם איטית מקפידים לעבור לצדו השני של הרחוב אך ורק במעבר חציה. כיצד ייתכן אם כן, שעשרות הולכי רגל, נפגעים במעברי החציה?
על פי נתוני עמותת אור ירוק, שפורסמו השבוע ומבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2014 נפצעו בתאונות דרכים ברחבי כרמיאל 20 הולכי רגל, מהם 5 באורח קשה. מדובר במספר שיא של נפגעים בכל הזמנים בכרמיאל. גם בשנה שקדמה לה, 2013, היה מספר רב של נפגעים, 16 במספר. אגב, השיא הקודם עמד על 19 נפגעים, בשנת 2009. חצי נחמה? מאז שנת 2010 לא היה אף הרוג מקרב הולכי הרגל שנפגעו בתאונות.
בסך הכל, לפני הנתונים, נפצעו במהלך עשר השנים שבין 2005-2014 105 הולכי רגל בכרמיאל, בין הנפגעים שני הרוגים ו-23 פצועים באורח קשה. בהשוואה לערים אחרות בצפון, מצבה של כרמיאל טוב יחסית. לדוגמא: בטבריה נפגעו במהלך העשור 93 הולכי רגל, בנהריה 126, בנצרת עילית 109, בעפולה 164 ובעכו 179.
שמואל אבואב מנכ”ל עמותת אור ירוק מאשים את משרד התחבורה, אשר לדבריו ממשיך לקצץ בתקציבי התשתיות: “המשרד לא מעביר את התקציבים הנדרשים לשיפור התשתיות בערים ובמיוחד ברחובות האדומים המסוכנים וזו התוצאה – עוד ועוד הולכי רגל הרוגים. בכדי להציל את חייהם של הולכי הרגל, משרד התחבורה והרשויות המקומיות חייבים להתקין פסי האטה בסביבת מעברי חציה מסוכנים ובמיוחד בסביבת בתי ספר, גני משחקים, באזורי ריכוז קשישים גבוה וברחובות האדומים”.
הולכי רגל הם אוכלוסייה פגיעה בשל חוסר ההגנה שלהם בדרכים. בניגוד לנהגי המכוניות אין להם את שילדת הברזל, כריות האוויר וחגורות הבטיחות בכדי שיגנו עליהם.
על פי נתוני עמותת אור ירוק, כ-60% מהולכי הרגל שנפגעו כשחצו את הכביש, נפגעו במקום שאמור להיות הבטוח עבור הולכי הרגל שחוצים – מעבר החצייה. עוד עולה מהנתונים, כי אחד מכל חמישה (21%) הולכי רגל שנהרגו, נפגע כאשר חצה את הכביש במעבר חציה.
עוד עולה מנתוני אור ירוק, כי הסיבה המרכזית להיפגעותם הגבוהה של הולכי הרגל היא אי מתן זכות קדימה מצידם של נהגי כלי הרכב. שלוש מתוך ארבע תאונות (75%) שבהן נפגע הולך הרגל התרחשו בגלל שנהגי כלי הרכב לא נתנו זכות קדימה להולכי הרגל.
לפני כחודשיים, נכנסה לתוקפה תקנה חדשה בתקנות התעבורה, המחייבת את הנהגים להאט לפני מעבר חציה בכל פעם שישנו הולך רגל בסמוך לו. עד היום, נהגים חוייבו להאט לפני מעבר חציה רק אם הולך הרגל הוריד את רגלו לכביש, כלומר, החל לחצות את מעבר החציה.