Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1660823780:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 49761
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 243
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => אוטיזם
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => אין מסגרת: ילדים על רצף האוטיזם נאלצים ללמוד מחוץ לכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => תלמידי כיתות א-ו׳ על רצף האוטיזם לומדים במסגרות מרוחקות כי בכרמיאל חסר בי״ס כוללני. ממשרד החינוך משתמע כי מספר התלמידים לא מצדיק הקמת בי״ס
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 64
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 4
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | אין מסגרת: ילדים על רצף האוטיזם נאלצים ללמוד מחוץ לכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-image] => Array
        (
            [0] => https://www.zhk.co.il/wp-content/uploads/2022/08/ילד-אוטיזם-1024x511.jpg
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-image-id] => Array
        (
            [0] => 49762
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 359
        )

)
ילד עצוב נוסע. צילום אילוסטרציה: Deposit Photos
ילד עצוב נוסע. צילום אילוסטרציה: Deposit Photos

אין מסגרת: ילדים על רצף האוטיזם נאלצים ללמוד מחוץ לכרמיאל

שתפו

תלמידי כיתות א-ו׳ על רצף האוטיזם לומדים במסגרות מרוחקות כי בכרמיאל חסר בי״ס כוללני. ממשרד החינוך משתמע כי מספר התלמידים לא מצדיק הקמת בי״ס, בעירייה טוענים: הצורך מוכר ומובן, ההחלטה לא באחריותנו

מאת גיל דובריש

שנת הלימודים החדשה בפתח – וגם השנה ייאלצו ילדים בגילאי 6-12 מכרמיאל בתפקוד נמוך עד בינוני על הרצף האוטיסטי, לנסוע מדי יום ללימודים מחוץ לעיר – כי בכרמיאל אין מסגרת חינוכית מתאימה עבורם.

כבר שנים רבות שכרמיאל נחשבת למעצמה אזורית בתחום החינוך לילדים בספקטרום האוטיסטי ויש בה גני תקשורת רבים, כיתות תקשורת בבתי ספר יסודיים ומסגרות לתלמידי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה. מה שחסרה בעיר היא מסגרת חינוכית כוללנית לילדים בתפקוד נמוך ובינוני הלומדים בכיתות א׳-ו׳. ילדים אלה נאלצים לנסוע לבתי ספר מרוחקים בשלומי, בעכו, בנהריה ואף רחוק יותר, וההורים מתלוננים כי מדובר במעמסה כבדה וקשה מאוד עבורם.

בת-אל, שבנה על הרצף עולה לכיתה א׳, מספרת: ״כיתות התקשורת בכרמיאל מיועדות לילדים על הרצף שמתפקדים באופן עצמאי. הבן שלי זקוק בעזרה בלבוש ובתפקודים נוספים. כשניגשתי לשבץ אותו בשנת הלימודים הקרובה, נאמר לי שימצא עבורו מקום בחיפה, עכו, נהריה או שלומי. זו נסיעה ארוכה מאוד בבוקר ועוד נסיעה ארוכה בחזרה בצוהריים, חצי שעה עד שעה לכל כיוון. ילדים עם אוטיזם מתקשים מאוד לעמוד בנסיעות כאלה״.

אם נוספת, טל, אומרת: ״בני עולה לכיתה א׳, הוא ברמת תפקוד בינונית. בהתחלה הוא שובץ לכיתת תקשורת בבית ספר רגיל בכרמיאל, אבל ההפסקות במוסד החינוכי משותפות לכל התלמידים, והבן שלי נכנס ללחץ ולהתקפי חרדה כשהוא נמצא עם הרבה ילדים, הצוות שם לא יידע איך להתנהל מולו ואיך להרגיע אותו. הוא זקוק למסגרת לימודית בקבוצה קטנה לאורך כל היום, טיפולים אישיים וכמה שיותר רוגע ושקט. אין בכרמיאל מסגרת שמתאימה לו״.

טל ובת-אל שוקלות שלא לרשום את ילדיהן לכיתה א׳ ומעדיפות להמשיך שנה נוספת בגני התקשורת, עד שיהיו בני 7. ״נוצר מצב שאנחנו מעכבות את ההתפתחות של הילדים שלנו רק כדי למנוע מהם את הסבל הכרוך בנסיעות הארוכות. אולי בעוד שנה יימצא פתרון טוב יותר״ הן מסבירות.

הורי התלמידים התאגדו במהלך הקיץ ואף החתימו כ-300 תושבים על עצומה הקוראת לעיריית כרמיאל ולמשרד החינוך לדאוג לפתרון מתאים, אבל גם לאחר הגשת העצומה, נדמה להם כי אין באמת כתובת לפניותיהם.

״גם בשנים קודמות פנו הורים לגבי העניין הזה בדיוק וגם הם נתקלו בתשובה שלילית״ מספרים לנו הורי התלמידים. ״פנינו לראש העיר, מתברר שבעירייה מכירים את הבעיה הזו כבר מספר שנים אבל נאמר לנו שאין תקציבים להקמת בית ספר חדש. אין צורך בבניית מבנה חדש, אפשר להשתמש במבנה נטוש בכרמיאל, אפילו באזור התעשייה – כמו שעשו פעם עם בית הספר עתיד, ולתת פתרון ראוי ויעיל. במקום זאת אנחנו מרגישים שזורקים את הילדים לכל מיני מקומות מרוחקים מחוץ לעיר. נכון שיש הסעות אבל חשוב לזכור שאלה ילדים אוטיסטים שמתקשים לשבת ולנסוע יותר מכמה דקות ברציפות״.

תגובות משרד החינוך ועיריית כרמיאל:

מתגובת משרד החינוך משתמע כי מספר התלמידים בכרמיאל לא מצדיק הקמת מסגרת חדשה: ״אחת לשנה מקיים המחוז מול כל הרשויות מיפוי התלמידים במחוז וצורכיהם, בהתאם ללקויות ולמספר התלמידים ניתן מענה מותאם״, כך נמסר לנו.

בעירייה הגיבו ואמרו לנו: ״עיריית כרמיאל עושה מאמצים רבים ומשקיעה משאבים רבים לכל צרכי החינוך המיוחד בעיר ובסביבתה. תכנון ומיפוי מוסדות חינוך מיוחד מבוצעים על ידי משרד החינוך מול השלטון המקומי. פריסת המוסדות מתבצעת על ידי המשרד בחלוקה בין רשויות שונות ובתהליך רב שנתי״.

״בעיר כרמיאל פועלים גני חינוך מיוחד מגוונים, כיתות חינוך מיוחד מגוונות ובתי ספר על יסודיים לחינוך מיוחד. הרשות משקיעה תקציבים גדולים מאד ותשומת לב נרחבת לצרכים המיוחדים עבור מאות תלמידים, שחלקם מוסעים מדי יום למסגרות ברשויות אחרות המתאימות לצרכיהם. כך זה מתנהל בכל הארץ״.

״הצורך שהעלו ההורים מוכר ומובן וכמו תמיד יעשה מאמץ למתן מענים מקומיים ללא הסעה. יחד עם זאת הרשות ומשרד החינוך מחויבים למענים מקצועיים המתואמים לצרכי ילדי החינוך המיוחד ולא תמיד ניתן להעמיד אותם באופן ישיר וקרוב. זו המציאות בכל הארץ״.

״פנינו בעבר ונפנה שוב למשרד החינוך מתוך כוונה לנסות ולמצוא מענה מיטבי לעניין. כפי שהובהר להורים ההחלטה והמענים אינם באחריותה של הרשות והם אינם אך ורק בחירה של הרשות״.

כתבה מעניינת:

פורים תחפושת אילוסטרציה

פורים בלי דאגות: כך תשמרו על הילדים בטוחים

שתפוחג פורים הינו אחד החגים האהובים על הילדים – תחפושות, שירים, ריקודים… אך השמחה עלולה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *