Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1674140305:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 50652
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => בית אבות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => בבית אבות בראט יסגרו מחלקה, המשפחות דואגות לגורל יקיריהן
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בעקבות הודעת בית האבות על סגירת מחלקת תשושים, בני המשפחות מודאגים: ״יזרקו את ההורים שלנו לקיבינימט״. יו״ר עמותת בראט אלכס פלד
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 65
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 4
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | בבית אבות בראט יסגרו מחלקה, המשפחות דואגות לגורל יקיריהן
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 397
        )

)
בית בראט בכרמיאל. צילום ארכיון: פורטל זהר.נט
בית בראט בכרמיאל. צילום ארכיון: פורטל זהר.נט

בבית אבות בראט יסגרו מחלקה, המשפחות דואגות לגורל יקיריהן

שתפו

בית האבות הודיע על סגירת מחלקת תשושים, בני המשפחות חוששים: ״יזרקו את ההורים שלנו לקיבינימט״. יו״ר עמותת בראט אלכס פלד: נשתדל למצוא פתרון מבלי לפנות דיירים

מאת גיל דובריש

הנהלת בית האבות בראט מתכוונת לסגור את המחלקה לתשושים, היחידה מסוגה בכרמיאל ולפתוח במקומה מחלקה סיעודית ועשרות הדיירים במחלקה צפויים לעבור לבתי אבות אחרים באזור. עמותת בראט המנהלת את בית האבות כבר החלה בהליכים לקבלת אישורים והיתרים, בניית פרוגרמה ותכנון.

במחלקת התשושים מתגוררים עשרות דיירים מבוגרים הנהנים מחיים עצמאיים ככל האפשר בשילוב פעילויות לאורך שעות היום, השגחה רפואית ועזרה בפעולות שבהן יש להם קושי.

בני משפחות הדיירים קיבלו בשבוע שעבר מכתב מיו״ר העמותה אלכס פלד, שבו הוא מסביר כי ״לאחרונה החליטה הנהלת העמותה בתאום עם כל הגורמים הרלוונטיים על הפיכת המחלקה לתשושים למחלקה סיעודית נוספת, וגם לאור העובדה שיש צורך במיטות סיעודיות בעקבות הביקוש הרב… התקופה להפיכת המחלקה יכולה להימשך לאורך זמן רב״.

״לאורך השנים נבחנה האפשרות להפיכת המחלקה לתשושים למחלקה סיעודית״ מצוין במכתב למשפחות, ״וזאת ממספר סיבות: מדיניות משרדי הרווחה לאזרחים וותיקים ולרווחה, היא לאפשר לכלל האזרחים הוותיקים לחיות בסביבתם הביתית… ופחות להפנות אותם לבתי אבות למחלקות תשושים/סיעודיים. התמורה שמתקבלת מדייר תשוש/עצמאי שמשולמת ע״ משרד הרווחה או מפרטיים, קטנה משמעותית מהתמורה שמשולמת ע״י משרד הבריאות, פרטי עבור דייר סיעודי או תשוש נפש. תשלום עבור דייר תשוש היא כ-10,000 ש״ח לעומת כ-16,000 שמתקבלים מדייר סיעודי או תשוש נפש… תפוסה של מחלקה סיעודית תמיד מלאה ומחלקה לתשושים מאוכלסת בסביבות ה-78% בלבד למשך שנה בממוצע. הדבר גורם לכך שהעמותה מסבסדת מזה שנים רבות את המחלקה לתשושים״.

בני משפחותיהם של דיירים במקום כבר הודיעו כי בכוונתם להיאבק בגזירה ודרשו לקיים פגישה דחופה עם ראש העיר משה קונינסקי.

תושבת כרמיאל שאחד מהוריה מתגורר במחלקת התשושים אמרה לנו: ״אנחנו בהלם. לא מאמינים. זה מזעזע. חלק מהדיירים במחלקה הם מוותיקי העיר, מראשוני כרמיאל ומייסדיה, ככה מתייחסים אליהם? הולכים לזרוק את ההורים שלנו לקיבינימט, למקומות חלופיים בחיפה, בעכו, או בירכא בגלל סיבות כלכליות? זה כמו שתקעו לנו סכין בגב. אני לא חושבת שזה היה החזון של משפחת בראט שתרמה כסף להקמת בית האבות בעיר״.

בנה של דיירת במחלקת תשושים, סיפר: ״אנחנו מרגישים שקיבלנו מכה חזקה בבטן. יש אנשים בשנות ה-70 וה-80 לחייהם, שלצערנו לא נשאר להם עוד הרבה זמן, והם יצטרכו להתחיל בחיים חדשים, במקום חדש ולא מוכר בו הם לא מכירים אף אחד. עבור אימא שלי כרמיאל היא מרכז החיים, כל החברות שלה כאן, היא מכירה את העיר במשך עשרות שנים. מאז שנודע לה על העניין, אימא מאוד נסערת, היא בחרדות ולא ישנה בלילות. היא לא רוצה לעזוב, היא אוהבת את המקום, זה לא הזמן לבנות חיים חדשים – והכול בגלל החלטה כלכלית נטו״.

בתה של דיירת אחרת במקום אמרה כי מדובר בהחלטה פזיזה ונמהרת: ״קבעו לנו עובדות בשטח, אני מרגישה שחיי הדיירים פחות רלוונטיים ביחס לשיקולים הכלכליים הנלקחים בחשבון. המשמעות היא שינוי קיצוני בחייהם של ההורים המבוגרים שלנו, וזה הדבר האחרון הרצוי בגילם המתקדם. כרמיאל עיר של 50 אלף נפש תישאר בלי מחלקת תשושים!״

אלכס פלד, יו״ר הנהלת עמותת בראט, ביקש להרגיע את הרוחות: ״לא נפנה אף דייר, ננסה להקים מחלקה מעורבת באישור משרד הבריאות, עד אשר ימצא פתרון לאחרון הדיירים התשושים אצלנו. השינוי הצפוי כרוך במכרז וקבלת היתרי בנייה, זהו תהליך ממושך שיארך כשנה עד 3 שנים. אנחנו ניידע את המשפחות בכל שלב ושלב״.

פלד ציין כי ״כיום ישנם 65 אזרחים סיעודיים כרמיאליים שמצבם קשה יותר מאשר מצב התשושים – ואין להם פתרון בכרמיאל. משרד הבריאות דורש לאפשר להם לגור בכרמיאל. תפיסת העולם החדשה היא להשאיר את האזרחים הוותיקים בקהילה, לא להפנותם לבתי אבות ולא למרכזי יום. כיום לא בונים באף בית אבות מחלקות לתשושים. התפוסה במחלקת תשושים שלנו כ-75%, מיטות רבות נותרות ריקות. יש גם שיקול כלכלי: אנחנו עמותה שצריכה להתקיים בכוחות עצמה, ההכנסות להוצאות השוטפות הן עצמיות ונובעות מהשירותים שאנחנו מספקים – ולא מתמיכות חיצוניות״.

תיכנסו לקרוא עוד כתבות בפורטל זהר.נט:

כתבה מעניינת:

תאונה צומת ביג כרמיאל צילום איחוד הצלה

תאונה סמוך לצומת ביג: שני צעירים נפצעו

שתפומאת גיל דובריש שני בני אדם נפצעו בתאונת דרכים שהתרחשה היום (ד') בשעות הצוהריים בכביש …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *