Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1545927759:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 25353
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_adinserter_block_exceptions] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => בצל הגירעון: אושרה הצעת תקציב 2019 | פורטל זהר הצפון | כנסו לכתבה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל |
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => תקציב
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => בצל הגירעון: אושרה הצעת תקציב 2019 | חדשות כרמיאל | עיריית כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => ברוב של 10 מול 6 ונמנע אחד אושרה ההצעה. התקציב בגובה 314 מיליון שקלים, כאשר לעירייה ולגופי הסמך שלה התחייבויות של יותר מ-100 מיליון ש״ח
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 71
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 711
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => בצל הגירעון: אושרה הצעת תקציב 2019 | חדשות כרמיאל | עיריית כרמיאל
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => ברוב של 10 מול 6 ונמנע אחד אושרה ההצעה. התקציב בגובה 314 מיליון שקלים, כאשר לעירייה ולגופי הסמך שלה התחייבויות של יותר מ-100 מיליון ש״ח
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => תקציב
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => בצל הגירעון: אושרה הצעת תקציב 2019 | פורטל זהר הצפון | כנסו לכתבה
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל |
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
ישיבת מועצה 2018-12-26

בצל הגירעון: אושרה הצעת תקציב 2019

שתפו

ברוב של 10 מול 6 ונמנע אחד אושרה ההצעה. התקציב בגובה 314 מיליון שקלים, כאשר לעירייה ולגופי הסמך שלה התחייבויות של יותר מ-100 מיליון ש״ח. העירייה בעצה אחת עם משרד הפנים תשחרר חלק מהרזרבות לטובת תשלומים שוטפים. ראש העיר משה קונינסקי: דרוש חיזוק ליציבות המצב הפיננסי

מאת גיל דובריש

הצעת תקציב העירייה לשנת 2019 אושרה בישיבת המועצה ברוב של 10 קולות בעד, 6 מתנגדים ונמנע אחד – רותם בז׳רנו מסיעת דף חדש. התקציב בגובה 314 וחצי מיליון שקלים גבוה ב-3.36% מהתקציב אשתקד. כפי שפורסם לראשונה בפורטל זהר הצפון לעיריית כרמיאל יש התחייבויות של עשרות מיליוני שקלים בדמות עומס מלוות וערבונות להלוואות של גופי הסמך. הפירוט המלא כפי שנמסר בהצעת התקציב החדשה: החזר הלוואות לבנקים בגובה 74 מיליון שקלים, גירעונות מצטברים של גופי הסמך העירוניים בגובה כ-14 מיליון ש״ח והתחייבות של גופי הסמך בגין הלוואות בגובה של כ-15 מיליון שקל נוספים. בנוסף, קיימת התחייבות של כ-20 מיליון שקלים לחברות מקורות בגין חוב אזורי, שעליו מתקיים כיום מו״מ. אין ספק שמדובר בתזרים מזומנים מאתגר במיוחד.

איך חוסכים 9.1 מיליון ש״ח?

ישיבת התקציב נמשכה מעבר לזמן שהוקצב לה מראש, כאשר חברי האופוזיציה קיבלו את ההזדמנות לומר את דבריהם ולקבל מענה מראש העיר משה קונינסקי, ראש מינהל הכספים וגזברית העירייה ענת לנקסנר ומנכ״ל העירייה דוד מלכה.

ראש העיר משה קונינסקי התייחס ואמר בפתיחת דבריו לגבי ״המצב הפיננסי של העירייה, מבחינת היציבות דרוש כרגע חיזוק… במסגרת תקציב 2019 יש כמה דברים שנאלצנו לעשות לאור הנתונים… לבצע תוכנית התייעלות. החלטנו קודם כל לקצץ בפעולות, הצלחנו לחסוך במצטבר בתקציב השוטף 9,130,000 (תשעה מיליון ומאה שלושים אלף) שקל… כ-4.3 מיליון שקל בקיצוץ פעולות, במיחזור הלוואות, בהפחתה של אירועים, בהרבה תקציבים, בצורה שלטעמי לא תפגע בתושב אלא תאלץ אותנו בעירייה ליצור הליך של התאמה, התייעלות וחיסכון. דבר שני הפחתה בכוח אדם ושכר בגובה 2.3 מיליון ש״ח. הגשנו תוכנית שמתחילה מ-1.1.2019, קיבלנו גיבוי ממשרד הפנים ומדובר על קיצוץ שעות בתקנים ארעיים והקפאת 19 משרות של עובדים שיוצאים לגימלאות בשנה הקרובה ואשר לא יאויישו. קיבלנו החלטה שלא תהיה הארכה מעבר לגיל הפנסיה ובהתאם לחוק. כל זה הניב לנו את האפשרות לקצץ בשלב הראשון ואנחנו פועלים מול משרד הפנים כדי לצאת בשלב השני של ההתייעלות יחד עם העובדים וראשי המינהלים, כי אנחנו רוצים להגיע למצב נרחב יותר של התייעלות״.

קונינסקי ציין כי בעוד כשלושה חודשים בכוונתו להעלות את הצעת התקציב לדיון מחודש וזאת על רקע פיזור הכנסת והבחירות הקרובות.

עיוות תקציבי

ההתייעלות לדברי משה קונינסקי, תתמקד גם בהבאת מקורות הכנסה חדשים. בין השאר הזכיר אפשרות לזרז הליכי בניית מפעלים וגילה כי העירייה מנהלת מגעים עם תאגיד המים והביוב עין כרמים על החזר של 4 מיליון שקלים מתוך הלוואת בעלים שניתנה מהעירייה לתאגיד לפני מספר שנים, בגובה כ-7 מיליון שקלים. הוא שב והדגיש כי עיריית כרמיאל לא תעלה את הארנונה מעבר להנחיות משרד הפנים.

ראש העיר ציין כי התקציב נפגע קשות ממעברה לפני כשנתיים של כרמיאל לאשכול סוציו-אקונומי 6: ״כל התחשיבים של מדינת ישראל יצרו פה עיוות, ההשפעה בשנה הראשונה הייתה 10%, בשנה השניה עוד 10% והשנה ב-2019 תהיה 50%. כלומר אנחנו הולכים להיפגע במיליונים רבים בתמיכת המדינה, מענקי איזון ופיתוח – ונזק סיבתי, כי ההשלכות פוגעות בכל דבר, מפיתוח ועד הסעות תלמידים, הזנה ועוד. אני וראשי רשויות נוספים נמצאים מול המדינה בדיאלוג כדי לתקן את העיוותים האלה״. יצויין כי בחישובים מצויין כי מדובר בפער של 3.2 מיליון שקלים במענקי האיזון לעומת 2018.

הוא הוסיף ואמר כי ״מבחינת ההשקעה בחינוך ותרבות אנו עומדים כמו בעבר על אותם היקפים ראויים של כ-45%, גם בנושא הרווחה אנחנו נמצאים באותם אומדנים של כ-12%, לא פגענו לא ברווחה ולא בחינוך בפעולות״.

רכב חדש לראש העיר

חבר מועצת העיר מטעם סיעת התחדשות, אבי קוריאט, העלה לדיון את נושא רכישת הרכב החדש לראש העיר ואמר: ״אני יודע שיש ליסינג בעירייה, האם במסגרת של קיצוצים שמירה על כספים, לא ניתן להכניס הכל לליסינג ולחסוך בהוצאות?״

קונינסקי השיב: ״רכב ראש העיר היה צריך להיות מוחלף לפני שנה. רכב ראש העיר מדי שלוש שנים נרכש על-ידי העירייה מסיבה ברורה – העלויות בליסינג, כאשר מדובר על רכב שעושה המון קילומטרים, הן הרבה יותר גבוהות ויקרות מרכב שעושה 20 או 30 אלף ק״מ בשנה. בחישוב תלת שנתי זה הרבה יותר משתלם״.

ומה עם הרזרבות?

חברת סיעת התחדשות באופוזיציה, לימור מזור, העלתה את נושא הרזרבות בגובה כ-30 מיליון שקלים, אותם הזכיר ראש העיר לשעבר עדי אלדר בידיעה שפורסמה בשבוע שעבר בזהר הצפון: ״כתושבת העיר וכחברת מועצה, חשוב שהציבור ירצה לקבל תשובה, אני רוצה שאתה תסביר לנו על אילו 30 מיליון שקלים מדובר?״

חבר סיעת דף חדש רותם בז׳רנו התייחס לנושא חובות העירייה לספקים מקומיים, קטנים ובינוניים, וציין כי העירייה לא משלמת את חובותיה מזה חודשים רבים. כאן עלה הדיון לטונים מעט גבוהים, שלא ממש איפיינו את הישיבה, אשר התנהלה בסדר מופתי. ראש העיר השיב לבז׳רנו כי יופשרו כספים לתשלום עבור הספקים כבר בחודש ינואר.

באשר לרזרבות, אמר קונינסקי: ״נכון להיום יש קצת פחות מ-30 מיליון שקלים בתוך אחד מחשבונות העירייה. יש אומנם פחות מ-30 מיליון בתוך הקרן, (אך) יש התחייבויות מעל 50 מיליון שקל לספקים בחוץ כולל משכורת קרובה והפרשות, כך שאם מסתכלים על האיזונים אנחנו מאוד מאותגרים. אנחנו קיבלנו היום החלטה בהתייעצות ביחד עם משרד הפנים לשחרר חלק גדול מהקרן הזו, כי היום להישאר במינוס והחח״דים (חשבון חוזר דביטורי בעל מסגרת אשראי, ג.ד) שלנו כבר מגיעים לקצה. לא משתלם כאשר אתה מקבל תשואות אפסיות ומצד שני אתה משלם ריביות כל כך רבות על חח״דים, זה בטח ובטח פוגע בספקים״.

ההכנסות מארנונה

חבר סיעת טב לכרמיאל, גיא מרציאנו, הפנה שאלה בנושא הצפי לגידול מהכנסות הארנונה, השיחה התמקדה בעיקר בהכנסות ממדידה מחודשת של בתי מגורים הצפויה להביא לגידול של כ-2 מיליון שקלים במיסים.

מרציאנו: ״בנושא הארנונה הכללית בוועדת הכספים ענת (לנקסנר, ראש מינהל הכספים, ג.ד) אמרה שההכנסות יגדלו ביותר מ-5 מיליון שקלים ובערך 2 מיליון שקל יבואו מסקר מדידות ועוד כ-2 מיליון שקלים מתחנת הרכבת״. הוא ביקש לקבל פירוט על העניין.

קונינסקי: ״אחת לעשר שנים כל רשות מקומית מקיימת הליך של מדידות. לפני כשנתיים עיריית כרמיאל החלה בהליך של מדידות שנעשה בחלק מהשכונות, הספק לא עשה עבודה טובה… העבודה הוקפאה מסיבות שונות ואחרות בעת הבחירות ועכשיו היא תתחדש. היו בלגנים עם הספק, הוא כבר הוחלף. ההסכם עדיין לא נחתם, אנחנו בתהליך והצפי הוא להכנסות של 2 מיליון״.

מנכ״ל העירייה, דוד מלכה, הוסיף: ״נפרסם מכרז לבחירת הספק… הופסקה עבוקתו של הקבלן הקודם ואנחנו פנינו ליועץ כדי להגיש מכרז חדש״.

ישיבת מועצה אופוזיציה 2018-12-26
מתוך הישיבה: פנחס סירוקה ואוריאל מלכא מקשיבים לרותם בז׳רנו

קיצוצים

סגן ראש העיר לשעבר וראש סיעת טב לכרמיאל, רותם ינאי, שהיה פעיל מאוד בישיבה, ריכז את שאלותיו במקשה אחת. בין עיקר דבריו מתח ביקורת על האופטימיות לגבי צפי ההכנסות והזהיר מפני שקיעה לתוך גירעון עמוק יותר: ״תקציב 2019 הוא תקציב שלא שונה בהרבה מ-2018, עם גידול של 10 מיליון שקלים. הוא תקציב אופטימי מדי, אנחנו מתמקדים במקסימום הכנסות ולא בטוח שנקבל את כל הכספים, לפני שנה התרעתי על זה ואמרתי שבסוף 2018 נראה גירעון, כולנו מסכימים ורואים שיש גירעון. אנחנו נראה גם בסוף 2019 גירעון מדאיג יותר וגדול יותר… משתמשים ברזרבות הנותרות כדי לכסות וזה בעיני מהלך נכון, אבל עדיין, משתמשים ברזרבות. אני מציע רזרבה גדולה יותר ליום ׳גשום׳ בגובה 3%-4%. לצד זאת יש קיצוצים בדברים מאוד חשובים, בחינוך, נוער ורשת המתנ״סים – למשל חצי מיליון שקל מתקציב הנוער ברשת המתנ״סים, מאבק בסמים ועוד. לא מבין את ההיגיון ואני טיפה דואג מהמקום שאליו זה הולך. יש גידול עצום בהוצאות מסויימות. בשנת התקציב הראשונה היה נכון, במיוחד כשבעוד שלושה חודשים אמור להיות תקציב נוסף, לחסוך, ללמוד ולבנות מתוך הלמידה תקציב אחר. מבקש לא לצמצם בחינוך, ישיר או עקיף. מבקש לחזק את גופי הסמך שלנו. יש עלייה של 3.7% בהוצאות השכר בעירייה… יש גידול במשרות״.

בתשובה לדבריו אמר ראש העיר: ״הוצאות השכר הן הוצאות זוחלות, יש הסכמים קיבוציים שאנחנו מחוייבים לעמוד בהם, לכן יש הצמדה של אחוזים מדי שנה, הפרדנו השנה בין השכר הרגיל והשכר של הגימלאים. זה רק מראה שאין צמיחה בשכר. לגבי תוספת משרות – לא מתכננים תוספת של משרות השנה, אך ורק לשמור על אותו רף. לגבי קיצוץ תקציבי מדינה לקחנו בחשבון בתקציב, יש הבדלים בין 2018 ל-2019, זה ניכר. לא המצאנו את המספרים, הם נבדקו מול משרדי הממשלה, הלוואי שנקבל יותר אבל מה שהובטח נמצא באומדנים. לראשונה הצבנו רזרבה בתקציב, הלוואי ויכולתי להוסיף עוד 3 מיליון אבל בכל מקרה, זה עדיין כמעט 2 מיליון שקל יותר ממה שהיה בשנים הקודמות. לגבי חינוך לא קיצצנו, עשינו התאמות, לא נגענו בדברים הבסיסיים בחינוך, אלא בפעולות שנדרשות אצלנו כדי להתייעל״.

בתום הדיון כאמור, הצביעו כל 10 חברי הקואליציה בעד הצעת התקציב, 6 מתוף 7 חברי האופוזיציה התנגדו כאשר רותם בז׳רנו מסיעת דף חדש נמנע. אם אפשר ללמוד משהו מהישיבה הראשונה של הקדנציה היא שבז׳רנו מעביר מסר ברור לשאר נציגי האופוזיציה: הוא יצביע כראות עיניו, ללא קשר להצבעת חבריו.

כתבה מעניינת:

שכונה בכרמיאל נוף בינוי צילום באדיבות צביקה מונר

בשורה לחג: פורסם מכרז לבניית 96 יחידות דיור חדשות בכרמיאל

שתפומאת גיל דובריש בשורה צנועה לחג הפסח: רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון פרסמו היום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *