Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1696950195:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 52375
        )

    [_wp_old_date] => Array
        (
            [0] => 2023-10-10
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 3580
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => רכבים חשמליים
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% האם ישראל תלך בעקבות נורווגיה?
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בשנים האחרונות הפכה נורווגיה למובילה עולמית במכירת רכב חשמלי שלא מזהם ונחשבת למודל עבור תעשיית הרכב המשתנה. בישראל, לעומת זאת
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 56
        )

)
רכבים חשמליים
צילום להמחשה: Unsplash

האם ישראל תלך בעקבות נורווגיה?

שתפו

בשנים האחרונות הפכה נורווגיה למובילה עולמית במכירת רכב חשמלי שלא מזהם ונחשבת למודל עבור תעשיית הרכב המשתנה. בישראל, לעומת זאת, השוק החשמלי החל להתעורר רק לאחרונה ויש סימנים ראשונים לשינוי. האם יקרה כאן מה שקורה במדינה הצפונית? 

מערכת פורטל זהר.נט

עם אוכלוסייה נמוכה מזו של ישראל, רק כחמישה וחצי מיליון אזרחים, נורווגיה מובילה במכירות של רכבים חשמליים בעולם כולו. כמעט שני שליש מהמכירות בשנה האחרונה היו של רכב חשמלי והתחזית לשנה הבאה היא מכירות של כשמונים אחוזים. מדובר במספרים עצומים ובשינוי גדול בעולם התחבורה.

ישנן מדינות אחרות שאחוזי המכירות אצלן הם גבוהים יחסית, אבל נורווגיה עשתה מהפך והצליחה לעבור מאחוז אחד של רכבים חשמליים לפני עשר שנים לאחוזים הגבוהים של היום. ההצלחה נובעת בעיקר ממדיניות וראייה קדימה. עיקר המדיניות הממשלתית הייתה מיסוי גבוה יותר על רכבים חדשים שמזהמים ופחות מיסוי על רכב חשמלי. בנוסף, ננקטו שורה של הטבות אחרות עבור רכבים חשמליים כמו: אגרה מופחתת בכבישים פרטיים, גישה לנתיבי תחבורה ציבוריים וחניה ציבורית מוזלת.

התוצאה היא שקונים רבים העדיפו לקנות רכבים חשמליים משום שהמחיר וההוצאה הכוללת היו תחרותיים וכדאיים יותר מאשר בעבר. זה נכון שדרושה גם תודעה ציבורית ירוקה לעניין, אבל זה לא שהעם הנורווגי קם יום אחד והחליט לקנות רכב חשמלי, מדובר כאן יותר על תהליכים כלכליים. אפשר להוסיף לכל אלה את החלטת הפרלמנט הנורווגי, שעד 2025 כל הרכבים החדשים יהיו לא מזהמים וכבר אפשר לראות איך היעד קרוב.

ומה קורה בישראל? אמנם אנחנו עדיין לא כמו נורווגיה מבחינת המספרים, אבל משהו קרה בשנה האחרונה בשוק החשמלי המקומי וראוי לתת על כך את הדעת. בשנת 2021 נמכרו בישראל למעלה מעשרת אלפים רכבים חשמליים, רובם של טסלה. בחודשים הראשונים של שנת 2022 המכירות כבר עמדו על כחמשת אלפים והצפי הוא שנסיים את השנה במספרים גבוהים יותר מזו שקדמה לה.

מדובר כאן על קפיצה גבוהה באחוזים לעומת שנים קודמות. אפשר לחשוב על כמה סיבות לשינוי הזה. כידוע, מחירי הדלק כאן רק עולים כל הזמן ויוקר המחיה מורגש מאוד, כך שאנשים מחפשים אלטרנטיבה זולה יותר. מאחר שטעינת רכב חשמלי זולה באופן משמעותי מרכב המונע על ידי דלק, הצרכנים החלו לחשוב על הכיוון הזה.

סיבה נוספת היא התודעה הציבורית שהשתנתה בשנים האחרונות. אנשים מבינים שהזיהום התחבורתי הוא גבוה וצריך לשנות את הרגלי הנסיעה, אם לא בתחבורה ציבורית, לפחות שהרכב הפרטי יהיה לא מזהם. למזלנו, יש בישראל היצע רחב של רכבים חשמליים של יצרניות רכב שונות ומגוון שיכול להתאים לכל דרישה. מרכב קטן, דרך רכב משפחתי ועד לרכבי שטח ויוקרה.

מעבר לכך, תשתיות הטעינה כאן התרחבו ולאחרונה מוקמות יותר ויותר עמדות טעינה חשמליות בפריסה רחבה. עמדות כאלה קיימות בחניונים ציבוריים, מרכזי קניות, כבישים ומרכזי עסקים גדולים. הנתונים העולמיים מראים שהיכן שיש עמדות בנגישות וזמינות גבוהות, שם יש יותר רכבים חשמליים, כך שזה נכון גם לישראל.

בישראל המיסוי על רכבי חשמל כרגע הוא נמוך ועומד על עשרה אחוזים בלבד, לעומת שמונים ושלושה אחוזים לרכב רגיל. בינתיים, זהו התמריץ הכספי היחידי שקיים. אולם, כדי לעודד קניה ושימוש נרחבים יותר ברכב חשמלי, נדרשת כאן מדיניות נרחבת שנותנת עדיפות לרכב לא מזהם כמו שעשו בנורווגיה ובמדינות אחרות. הצרכן הישראלי שמחפש תחליף לדלק היקר והמזהם, יאמץ בחום הטבות כספיות נוספות שיחסכו לו אלפי שקלים בשנה.

בסופו של דבר, השוק החשמלי כאן מתפתח יפה מבחינת אחוזי מכירה ונראה שהמגמה הזו תמשיך. אולם, כדי להגיע לאחוזים גבוהים יותר, יש צורך בהטבות כספיות נוספות ומדיניות שתתמקד ברכב לא מזהם. בנורווגיה כבר עשו זאת והתוצאה היא שרוב הרכבים שנקנו שם הם חשמליים. אם נורווגיה שאוכלוסייתה קטנה יותר יכולה לעשות זאת, גם בישראל הדבר אפשרי.

(תוכן שיווקי)

*** Best Links

כתבה מעניינת:

מתנות פסח

טיפים לבחירת מתנות לפסח לעובדים

שתפומערכת פורטל זהר.נט פסח הוא זמן מיוחד בשנה, המציע הזדמנות ייחודית להראות הערכה לעובדים שלך. …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *