ראמה הכנסיה הקתולית
הכנסיה הקתולית בכפר ראמה

הכפר ראמה – קפיצה קטנה לחו״ל

שתפו

יריב המאירימנהל חממת התיירות "ארץ כרמי זיתמטעם אשכול רשויות בית הכרם הגליליחממת התיירות עוסקת בקידום התיירות לאזורהחממה מזההמקימהמשדרגת ומשווקת מיזמים תיירותים בני קיימאמגדילה את כמות המבקרים באזור ותומכת בעסקי התיירות המקומיים

כרמי זיתים בלתי נגמרים, קולינריה גלילית משובחת, רב תרבותיות בכפר קטן אחדוהכל, כרגיל, במרחק נגיעה מכרמיאל, העיר הגדולה. הפעם, בטור חגיגי ומיוחד, אנחנו נכנסים למכונית ובנסיעה קצרה מטיילים בכפר ראמה, קפיצה קטנה לחו"ל.

שלוש עובדות ש(אולי) לא ידעתם על ראמה:

  • עצי הזית של ראמה הם מהוותיקים בארץ ומעריכים את גילם ביותר מאלף שנה.
  • ראמה הוא כפר מעורב: חצי מהתושבים נוצרים, שליש מהם דרוזים והשאר (כ-17%) מוסלמים.
  • הכפר ראמה יושב על "קו פרשת המים הארצי". כלומרבחורף, הגשמים זורמים ממנו לשני כיוונים מנוגדים: מערבה לנחל חילזון ומשם לים התיכון או מזרחהלנחל צלמון ומשם לאגם הכינרת.

עבור רובנו, הסמל המסחרי של ראמה הוא ״הבריכה הסודית״. כולנו מכירים את השלט שניצב לו בגאווה על כביש 85 עם השם המוזר הזה, הגם שהבריכה כבר מזמן אינה סודית ובכל זאת, היא פתוחה (בתשלום) לקהל ונותנת חוויה מצוינת למבקרים במקום. מתי בפעם האחרונה רחצתם בבריכה עם נוף גלילי הסובב אתכם ושמורכב מעצי זית אדירים, כשעמודי אבן מעוטרים בכדי חרס ניצבים להם על שפת הבריכה? עונת הרחצה בשיאה בימים חמים אלה, והנה לכם דרך נפלאה להעביר יום איכות משפחתי.

השוטטות בכפר חווייתית ביותר. סמטאות אבן צרות, אנשים חייכנים מזמינים אותך לקפה. משהו באופי של תושבי הכפר, שבשנים האחרונות נפתח לתיירים ולמבקרים, השתנה והמבקרים בו מקבלים תחושה טובה וחמימה. תוסיפו את העובדה שרוב התושבים שולטים היטב בשפה העברית ותקבלו מתכון מושלם לחווייה טובה. יחד עם זאת, ההתניידות בתוך הכפר עם רכב פחות נוחה (גם הווייז לא מזהה את רוחבו הבלתי אפשרי של הכביש) ולכן אני ממליץ להחנות את הרכב באזור בו ממוקם בניין המועצה המקומית ומשם להסתובב רגלית. כל ההמלצות שמופיעות בהמשך נמצאות במרחק הליכה קצר משם.

לאחרונה, עובר הכפר תהליכי מתיחת פנים במסגרתו שופץ לגמרי גרעין הכפר (שנמצא ממש בסמוך לבניין המועצה) וממנו אני ממליץ להתחיל את מסלול הטיול בכפר.

תצפית נוף ראמה לכיוון בקעת בית הכרם
תצפית נוף מראמה לכיוון בקעת בית הכרם

בגרעין הכפר, נמצא את מוזיאון הבית העתיק, ששוכן בבית שנבנה לפני 350 שנה. ד"ר חוסיין אדיב שהיה בעליו האחרון של הבית, נפטר זה מכבר ובתו שיפצה את המקום ואספה את החפצים שמוצגים בו. יש כאן ריהוט עתיק, כלי עבודה, שטיחים עתיקים ויפים, תמונות וציורים. נקבל הסבר על החיים במקום ונחזור במנהרת הזמן אחורנית.

משם אני ממליץ לבקר בשתי כנסיות ייחודיותהאחת יווניתקתולית והשנייה אורתודוכסית. כנסיית סנט ג'ורג' האורתודוכסית נבנתה על ידי הרוסים ב 1886, הכומר מקבל את האורחים, ניתן לעלות על הגג של הכנסייה לתצפית. הכנסייה היוונית-קתולית, מוקדשת למרים אם ישוע, נבנתה בשנות ה-20 ושופצה ב 1946. אגדה מקומית מספרת על שני אנשים שנכנסו בלילה לגנוב רכוש מהכנסייה, וכשפנו לצאת הלכו שעות, עברו הרים וגאיות וכך עד עלות השחר, מצאו את עצמם עדיין בכנסייה. שתי הכנסיות מעוטרות זהב, צבעוניות מאוד ובשתיהן יש צורך לתאם מראש את הביקור.

זה הזמן להזכיר כי במתחם "בואכה יודפת" פועלת תחנת מידע תיירותית. כדאי מאוד לקפוץ לבקר, להגיד שלום ולקבל אוסף של המלצות על טיולים, אתרים מעניינים וכמובן גם את מפת האזור, שתשמש אתכם בהמשך. אתם יותר ממוזמנים לבוא, לשאול שאלות ולקבל תשבות עם חיוך.

אמנם, המדור עוסק בטיולים ובמקומות בילוי אבל ראיתי חובה להמליץ על מקום אחר, יוצא דופן במהותו אך בעל משמעות מאוד עמוקה. המלצתי היא לקראת סיום הסיור הרגלי, לחזור לבניין המועצה, ובקומה התחתונה שלו, נפתח לפני מספר חודשים חדר יד לבנים, המנציח את זכרם של חללי צה"ל בני הכפר. ממש כך. רבות דובר לאחרונה על קשר הדם בין היהודים לדרוזים. עצם הימצאותו של חדר יד לבנים המכיל את תמונות הנופלים, סיפור חייהם ומותם בלב הכפרמעיד על עוצמת החיבור והקשר החזק בין הדרוזים לעם היהודי.

איך אפשר בלי להמליץ על כמה מסעדות משובחות בראמה. באופן כללי, בראמה ניתן למצוא לא מעט מקומות טובים, אותנטיים, המגישים אוכל משובח ועושים זאת ברמת שירות גבוהה.

הפעם בחרתי להמליץ על 3 מסעדות שונות, ייחודיות שהביקור בהן מהווה חוויה בפני עצמה.

ראייקב ומסעדה

זהו למעשה, מתחם שכולל גם יקב וגם מסעדה ברוח בלקנית. המקום צופה לנוף מדהים וצופה על בקעת בית הכרם ומרחביה המוריקים. היקב מייצר יין מקומי משובח, ערק ייחודי ורקיה, שהוא משקה בולגרי לאומי. מדרגות עץ מובילות אל מסעדה מעוצבת השוכנת בבית אבן מושקע ובימים היותר נעימים, מומלץ לשבת תחת עץ חרוב עצום. המטבח עצמו הוא מעורב ומשלב אוכל גלילי מקומי ומטעמים מהבלקן, עם נגיעות מהמטבח הבולגרי. אדיב, מסעדת ראי, 054-7453734

מאכלים בכרמים, ראמה

כדי להגיע למסעדת מאכלים בכרמים נצטרך לטפס על כביש 864 שעולה לכיוון חרשים. לקראת סוף העלייה, נראה שלט המכוון אותנו לפנות ימינה לדרך עפרמהמרפסת המדהימה  אפשר לראות מהכנרת ועד הים התיכון ולאכול ארוחות משותפות במחיר שנקבע מראש ולפי תפריט שנקבע מראש. התפריט מבוסס על המטבח הערבי אבל יש גם מגוון בשרים על האש, בקיצורחגיגה אמיתית.

מנות ענק המוגשות למרכז השולחן כמו כתף כבש ממולאת בשר ואורז, פטאייר במילויים שונים, חזה עוף מגולגל וממולא בירקות, פיתות דרוזיות עם נתחי עוף ובצל, מנסף מסורתי  ומגוון סלטים המוגשים למרכז עד שלא ניתן לראות את השולחן מתחת לכל הצלוחיות הקטנות.

בעל המסעדה, פארס פרג', שירת כקצין במשטרה במשך 39 שנה, מלא כרימון בסיפורים מעברו המשטרתי. שווה לפתוח איתו בשיחה, אחרי הארוחה כמובן. פארס 050-3272868

מסעדת שראביכ

מקום שהתחיל כסוד של חובבי אוכל מושבעים והפך לקונצנזוס מקיר לקיר: רק לאחרונה זכתה המסעדה במקום הראשון בארץ בקטגוריית המטבח הערבי הטוב ביותר של העיתון טיים אאוט תל אביב.

זוהי, למעשה, מסעדה הממוקמת בחניון של בית פרטי שבו פתח הבעלים של המקום, יעקב חייאט, עובד סוציאלי בהכשרתו, מסעדה עממית המבוססת בעיקר על ירקות בלאדי ושמן זית שמפיקים שכניו בכפר. התפריט הוא חגיגה לצמחונים ולטבעונים.

התפריט לא ממש קבוע, ונתון לשינויים ובעיקר לתוצרת שיעקב ליקט בשדות החקלאיים באותו יום. לבקשת רבים מהלקוחות הוא הוסיף גם מנות בשריות, אך ללא ספק הייחוד של המקום הוא במנות המקומיות, הסלטים והתבשילים הגליליים המקומיים. המחירים מאוד זולים והחוויה כולה שונה מכל מסעדה אחרת שהכרתם עד היום. יעקב 050-9110230

לפרטים מלאים על הביקור בראמה, אנשי קשר ושעות פתיחה אתם מוזמנים להגיע לתחנת המידע התיירותי בפועלת במתחם "בואכה יודפת". נשמח לייעץ, להמליץ ולתת את כל הפרטים החשובים על מנת להבטיח שתיהנו מהטיול שלכם. תה צמחים וחיוךעלינו!

קיץ שמח לכולם!

כתבה מעניינת:

נמל עכו צילום עמוס דדון

זה פה, קרוב: בילוי משפחתי בעכו

שתפוליהנות עם המשפחה בלי להתרחק: העיר עכו מציעה במיוחד למשפחות, קולינריה משובחת, מקומות לינה מתאימים, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *