נוימרק בכר דריקר-מן קונינסקי עורכי דין נוטריון וגישור כרמיאל
משרד נוימרק בכר דריקר-מן קונינסקי עורכי דין נוטריון וגישור

משמורת ומזונות ילדים

שתפו

סוגיות אלו הינן לב ליבו של כמעט כל הליך גירושין, וללא הסכמה בנושא זה נדרשת הכרעה שיפוטית

השאלה מי יהיה ההורה שיקבל משמורת על הילדים נגזרת מאינטרס עליון והוא טובת הילד ומכאן על בית המשפט למסור את החזקה בילד להורה אשר יבטיח את טובת הילד, דהינו ידאג למילוי כל צרכיו הגשמיים, הרוחניים וההתפתחותיים. במידה והילדים הינם גדולים ובוגרים נפשית, במסגרת טובת הילד ילקח בחשבון גם רצונו.

מהי משמורת משותפת?

בשנים האחרונות החלה יותר ויותר זוגות נוהגים לבחור במשמורת משותפת המאפשרת גם לאחר גירושין של ההורים, לגדל את ילדיהם בחלוקת זמנים שוויונית.

מסירת החזקה לאחד מההורים מצד שני, מחייבת הסדרי ראייה לשמירת הקשר עם ההורה האחר. הסדרי ראייה הנוהגים בדרך כלל הינםשני ביקורים באמצע השבוע למספר שעות, לינה אחת לשבוע באמצע השבוע, שבתות וחגים לסירוגין, והסדרים מיוחדים לחופש הגדול. כעקרון מנחה יש לדאוג הן לשמירה על קשר רצוף והדוק בין הילדים לשני ההורים, והן לכבד את העיקרון שלילד יהיה מרכז חיים ושגרה.

משמורת משותפת בגיל הרך:

כיום, אבות רבים לילדים מתחת לגיל 6 רוצים לקחת חלק משמעותי בטיפול ובהשפעה על חיי ילדיהם. אבות אלו נלחמים על תרומה זהה לחיי הילד ואף כיום, לאבות אלו יש סיכוי גבוה למשמורת משותפת. בכל מקרה, יש תמיד לקחת בחשבון את העיקרון המנחה את הגורמים המחליטים על המשמורת שהינם בתי המשפט, העובדים הסוציאליים והמכונים אשר בודקים את המסוגלות ההורית, אינו טובת האב, אלא אך ורק טובת הילד.

מזונות ילדים נחלקים למספר רמות עיקריות:

  • מזונות הכרחייםמזונות אלו כשמם כן הם ובאים לדאוג לצרכים הקיומיים של הילד ועל כן הם זהים לעני ולעשיר. מזונות הכרחיים כוללים כלכלה, הלבשה והנעלה, חינוך, צרכי בריאות בסיסיים וכו’, יודגש כי מדובר אך בהוצאות קיומיות בערכים מינימאליים ואין עסקינן במותגים.  מזונות אלו מוטלים על האב בלבד עד הגיע הילד לגיל 15. בילדים מעל לגיל 15 חלים מזונות מדין צדקה, שהחובה העקרונית לגביהם היא על האב והאם.
  • מזונות מדין צדקה  "מחצאיות" – בנוסף למזונות ההכרחיים. המדובר בצרכים הנוספים של הילד שאינם בגדר צרכים קיומיים, ואשר נועדו להביאו לרמת חיים אליה הורגל כגוןחוגים, העשרנ נוספת וכד'. שני ההורים חייבים בתשלום מזונות אלו בהתאם ליחס הכנסותיהם הפנויות.
  • מגורי הילדים – "מדור" – על האב חלה חובה לדאוג לכך שלילדיו תהיה קורת גג לאחר גירושין. אין הוא חייב להעמיד לרשותם קורת גג בבעלות האם, אולם עליו להשתתף בדמי שכירות דירה. יחס ההשתתפות של האב במדור ילדיו הינה באופן הבאבגין ילד אחד 30% מגובה דמי שכירות, בגין שניים 40% ובגין שלושה ומעלה 50%.
  • הוצאות בריאותיות חריגותכגון טיפולי שיניים וטיפולים אורתודנטים, מכשירי עזר וכד'- כלומר, הוצאות רפואיות אשר אינן מכוסות במסגרת הכיסוי הבריאותי המוענק בחוק ביטוח בריאות המתחלקות בין ההורים בחלקים שווים.
  • צרכים ספציפייםמעבר לצרכים כלליים יכול ויהיה צורך בצרכים מיוחדים, למשלצרכים לימודיים כאשר יש קושי בלימודים הדורש אמצעים מיוחדים ונוספים. הצרכים הספציפיים עלולים להגדיל את סכום מזונות הילדים .

ביולי 2017 חל שינוי משמעותי בנושא מזונות הילדים, בעקבותיו הופחתו דמי המזונות שעל מרבית האבות הגרושים לשלם בגין ילדיהם המשותפים, עד כדי ביטולם המלא במקרים מסוימים בלבד וזאת כאשר מתקיימת בפועל משמורת משותפת, והילדים הם בגילאי 6-15.  במקרה של שמורת משותפת  כל הורה יישא בפועל בהוצאות הקיום השוטפות של הילדים, כגון מזון, בילוים, מוצרי היגיינה וכד', בזמן השהיה אצלו. בנוסף, הוצאות שאינן הוצאות כגוןביגוד, ספרים, טיפול רפואי שאינו צפוי ועוד, ישולמו על ידי שני ההורים במשותף, בהתאם ליחס הכנסותיהם, את ההוצאות החריגות של הילדים, יחלקו ההורים בהתאם לגובה הכנסותיהם. בהתאם לכך, כל הורה יישא בהוצאות המדור של הילדים .

במשרד נוימרק, בכר, דריקר מן, קונינסקי מחלקת דיני משפחה בראש עו"ד אביב בכר המשמש כיו"ר ועדת בית דין רבני חיפה, לשרותכםלקביעת פגישת ייעוץ חייגו 04-6760078 או באמצעות המייל  [email protected]

כתבה מעניינת:

נשק פעילות טרור צילום המשטרה

תושב מזרח ירושלים נתפס בצומת כרמיאל עם טיל כתף

שתפו בסוף השבוע נתפס ליד כרמיאל צעיר ממזרח ירושלים כשברכבו טיל כתף מסוג מטאדור עם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *