Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1672139536:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 50528
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => בית כנסת
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => קהילה חרדית הקימה בית כנסת בתוך חנות, עכשיו העירייה דורשת לפרק
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בעקבות תלונות של תושבים על מטרדי רעש בחנות המשמשת כבית כנסת, הוגשו כתב אישום ודרישה לצו הריסה נגד עמותה המפעילה את המקום
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 53
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 6
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => זהר.נט | קהילה חרדית הקימה בית כנסת בתוך חנות, עכשיו העירייה דורשת לפרק
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל
        )

    [_wp_old_date] => Array
        (
            [0] => 2022-12-27
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 462
        )

)
בית הכנסת מאור גליל צילום פרטי
בית הכנסת מאור גליל בכרמיאל. צילום פרטי

קהילה חרדית הקימה בית כנסת בתוך חנות, עכשיו העירייה דורשת לפרק

שתפו

בעקבות תלונות של תושבים על מטרדי רעש בחנות המשמשת כבית כנסת, הוגשו כתב אישום ודרישה לצו הריסה נגד עמותה המפעילה את המקום. נציגי הקהילה החרדית: העירייה רוצה לסלק אותנו בלי לתת פתרונות

מאת גיל דובריש

בית כנסת הפועל בתוך חנות במרכז מסחרי בנתיב הלוטוס עומד במרכזה של מחלוקת בין קהילה חרדית בכרמיאל לבין העירייה. נציגי הקהילה, המונה קרוב ל-100 משפחות, טוענים כי העירייה פועלת לסילוקם בצורה עיוורת מבלי להציע פתרונות חלופיים.

על רקע מצוקת מקום קשה בבתי כנסת בשכונה הדרומית, הוקמה לפני כ-4 שנים עמותה חדשה בשם מאור גליל על-ידי קבוצת משפחות מהזרם החרדי. העמותה שממומנת לדברי חבריה מכספי המשפחות בקהילה, שכרה חנות במרכז מסחרי קטן ברחוב נתיב הלוטוס לצורך הפעלת בית כנסת. פעילות בית הכנסת צמוד לחנויות המוכרות מוצרים כשרים במרכז המסחרי הקטן יצרה מוקד שוקק חיים של הקהילה החרדית במתחם המסחרי. מצב זה הפך בעיני דיירים המתגוררים במקום למטרד של רעש ולכלוך והם פנו והתלוננו מספר פעמים בעיריית כרמיאל. בשלב מסוים אף נחרדו הדיירים המתלוננים לגלות כי נציגי הקהילה הרחיבו את המבנה המשמש כבית כנסת וגם הקימו גגון צמוד וגדול.

פעילות בית הכנסת צמוד לחנויות המוכרות מוצרים כשרים במרכז המסחרי הקטן יצרה מוקד שוקק חיים של הקהילה החרדית במתחם המסחרי. מצב זה הפך בעיני דיירים המתגוררים במקום למטרד של רעש ולכלוך

בעקבות התלונות הרבות הוגש לאחרונה כתב אישום לבית משפט השלום בקריות נגד עמותת מאור גליל ונגד גבאי בית הכנסת. סגנית היועץ המשפטי של עיריית כרמיאל והתובעת העירונית, עו״ד יפעת לוי, מציינת בכתב האישום כי על-פי תוכנית בניין עיר והיתרי הבנייה במבנה הקיים ״השימוש המותר הוא מסחר וחנויות בלבד בעוד שבפועל… מאפשרים שימוש במבנה כבית כנסת תוך גרימת הפרעה ומטרדים לשכנים״.

עוד מצויין בכתב האישום: ״בדצמבר 2018 או סמוך לכך ביצעו הנאשמים… שינויים בחנות והתאמות על מנת להשתמש במבנה/חנות לבית כנסת, בין היתר ע״י עבודות בנייה… בניית תוספת בגודל של כ-20 מ״ר מחומרים קלים לצורך הגדלת המבנה בחזיתות… בניית גגון בגודל של כ-75 מ״ר קונסטרוקציה עשויה מעץ וקירוי פלסטיק שקוף… שינויים בחזיתות… העבודות הנ״ל… בוצעו ע״י הנאשמים ללא היתר בניה כחוק ובניעוד להיתרי הבניה שניתנו ובשימוש חורג״.
יתר על כן מוסיפה עו״ד יפעת לוי, ״במועד הגשת כתב האישום הנאשמים עושים שימוש חורג במבנה ובתוספות הבלתי חוקיות כבית כנסת״.

גבאי בית הכנסת טוענים ומספרים לזהר הצפון כי ״מי שמחוללת את כל המהומה היא קבוצה קטנה ומצומצמת של דיירים באחד הבניינים הסמוכים, אשר פועלת נגדנו באופן עקרוני. אין לנו שום רצון להפריע ולהטריד את מנוחת התושבים. כל השנים האלה ניסינו לדבר עם המתנגדים, להגיע להסכמות ולנסות לבוא לקראתם, אך הם לא מעוניינים לשוחח איתנו. עיקר הרעש והפעילות הם מן החנויות במרכז המסחרי אך אותם תושבים בחרו להתנכל דווקא לבית הכנסת. לצערנו העירייה פעלה ביעילות והפעילה נגד בית הכנסת את הסנקציות החמורות ביותר כולל כתב אישום נגד העמותה והגבאים, זה כמו להניף פטיש חמש קילו על מסמר קטן בלי פרופורציות למקובל״.

בימים האחרונים אף עלה המאבק מדרגה ומשטרת ישראל פתחה בחקירה עקב חשד שאחד התושבים היכה אישה חרדית כשחנתה בחנייה הצמודה למרכז המסחרי. בעדותה במשטרה אמרה המתלוננת כי האיש הציג את עצמו כעובד עיריית כרמיאל, הדף אותה אל תוך רכבה ואף חנק אותה בחגורת הבטיחות של הרכב תוך שהוא שובר את דלת הרכב״.

אחד הדוברים מטעם בית הכנסת אמר לנו כי ״בית הכנסת משמש כקהילה של כ-100 משפחות, אשר אין להן מקום אחר להתפלל בו. במקום שהעירייה תספק לנו את צרכי הדת והקהילה שלנו נאלצנו לדאוג לעצמנו, שכרנו מקום ושילמנו באופן פרטי את השכירות מכספי ציבור המתפללים. אחרי שהתקבלו תלונות מהשכנים עשינו שינויים בלו"ז התפילות ושיעורי התורה במקום, ביטלנו מניינים קבועים בשעות המוקדמות וביקשנו מהמתפללים לשמור על השקט בסביבת בית הכנסת. אנו מקפידים תמיד על ניקיון בית הכנסת וסביבתו, מדובר במקום קדוש כך שאין שחר לטענות כי בית הכנסת גורם ללכלוך. זו התנכלות כלפינו״.

לגבי הרחבת בית הכנסת, גורמים בעמותה טוענים כי הדבר נעשה בשגגה ובתום לב. ״יתכן שהעמותה ביצעה פעולות שלכאורה אינם גלאט וחלק, אבל הדבר לא נעשה בכוונת זדון. לא ידענו שהשימוש בחנות כבית כנסת הוא שימוש חורג ואסור ע"פ חוק, ישנם בכל רחבי הארץ אלפי בתי כנסת המתקיימים באזורים מסחריים ואין לאף אחד תלונה על כך. הפרגולה הגדולה שאנו מואשמים בהקמתה היא מימי הקורונה, בתקופה של שמירת מרחק ואיסור התקהלות במקומות סגורים, אז ציבור המתפללים התפלל בחוץ כפי שחייבו תקנות משרד הבריאות. לגבי החריגה שמאשימים אותנו בה בחזית המבנה, במקור היה שם חלון ראווה, הרחבנו את המבנה בכ-90 ס״מ בלבד״.

גורמים בעמותה: ״יתכן שהעמותה ביצעה פעולות שלכאורה אינם גלאט וחלק, אבל הדבר לא נעשה בכוונת זדון. לא ידענו שהשימוש בחנות כבית כנסת הוא שימוש חורג ואסור ע"פ חוק״

בעמותה מציינים: ״אנחנו אנשי חוק, משפחות נורמטיביות ומוכנים לקבל כל פתרון הגיוני ואף להתפנות מהמקום, אך העירייה לא עושה די בכדי לספק לנו פתרון כלשהו. בעקבות מחאות של מתפללי בית הכנסת, החלה העירייה לחפש פתרון, אך עדיין אין מענה הולם לקהילה שלנו, כך שהבית השני של עשרות משפחות נמצא בסכנה, אין לנו מקום אחר. בנוסף לכך, בעירייה מתעקשים להטיל עלינו רישום פלילי שעלול לפגוע בכשרות העמותה. אנחנו מרגישים שלא משנה מה נעשה, העירייה רוצה לבוא איתנו חשבון, היא מתנהלת בצורה צודקת על-פי חוק ולא חכמה מבחינה מציאותית. מבחינתה – אין בעיה שבית הכנסת יפונה וייסגר לחלוטין״.

עו״ד אליעזר רודין המייצג את עמותת מאור גליל בבית המשפט אומר: ״החוק הישראלי היבש אינו מאפשר לקיים פעילות בתי כנסת באזורים מסחריים ואף לא בדירות פרטיות, המצב החוקי בישראל הוא כי אדם שמתפלל במניין בביתו באופן קבוע חשוף לאישומים פליליים, כך גם באזורי מסחר".

לדברי עו"ד רודין "בדרך כלל הרשויות המקומיות מוצאות פתרון כאשר יש תלונות על קיום בית כנסת באזורים האסורים ע"פ חוק ולא מגישות כתב אישום קשה כל כך, חבל שבמקרה זה לא נעשה ניסיון מקדים לשלוח את הקהילה החרדית ואת השכנים לגישור בניסיון להגיע להבנות הדדיות, כפי שנעשה פעמים רבות במקרים דומים, מתפללי בית הכנסת הינם אנשים הגיוניים ונוחים שאינם רוצים להטריד אף אחד ולא מעוניינים להפריע לאיש. אין ספק שבמקום להגיש כתב אישום חמור היו שולחים את הצדדים להידברות ולגישור לא היינו עדים למקרי אלימות קשים כל כך מצד גורמים אלימים כלפי לקוחות חרדים".

לעצם העניין, טוען עו"ד רודין, ״העירייה מחד פועלת למתן הקצאה לעמותה במקום קבוע ומוסדר חוקית, הליך שייקח כמה וכמה שנים ומצד שני התביעה העירונית ממהרת להאשים את ראשי העמותה ואת העמותה עצמה באישומים פליליים, דבר שיקשה על העמותה להסדיר את עצמה בעתיד מבחינה חוקית".

בתגובה נמסר לנו מהעירייה: ״עיריית כרמיאל פועלת למצוא פתרון ראוי וקבוע למחלוקת״.

כתבה מעניינת:

תאונה צומת ביג כרמיאל צילום איחוד הצלה

תאונה סמוך לצומת ביג: שני צעירים נפצעו

שתפומאת גיל דובריש שני בני אדם נפצעו בתאונת דרכים שהתרחשה היום (ד') בשעות הצוהריים בכביש …


תגובה אחת

  1. נורית

    כתבה מאד רלוונטיות. גם מאחורי בינינים תשע קומות מספרי 19 ו21 הוקם לפני שנתיים בית הכנסת מאולתר באחד החנויות והתרחבו לעוד חנות סמוכה ובנוסף הקימו סככה על מדרכה ציבורית כנגד אישורי בנייה. קובץ גדול של שכנים התלוננו במכתב חתום על המפגם. הרב הוזמן לעירייה והעירייה הסתפקה בזה שהרב הבטיח להיות בשקט על פי דברי הרב. רעש בלתי פוסק בשעות מוקדמת של הבוקר מתפללים ומדברים בקול רם 7 ימים בשבוע. מקווה שתחקורו את העיניים ויניבו תוצאות… אנחנו מרגישים חסרי אונים. תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *