Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1523964022:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 20184
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2018/03/ssf.jpg
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => מים ״אדומים״
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => אתר זהר הצפון | חדשות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => מים
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => מים
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => מים ״אדומים״ | מים עכורים בכרמיאל | מים מותפלים בכרמיאל | חדשות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בעקבות המעבר לשימוש במי ים מותפלים, מדווחים תושבים רבים בשבועות האחרונים על מים עכורים הזורמים מהברזים. ״מי אחראי למחדל״? תוהים התושבים. משרד הבריאות מיהר לפרסם הודעת הרגעה: ״הבעיה בעיקרה אסתטית, יש לשטוף את מערכת אספקת המים עד לקבלת מים צלולים״
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 78
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1148
        )

    [essb_pc_facebook] => Array
        (
            [0] => 3
        )

    [essb_pc_whatsapp] => Array
        (
            [0] => 3
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => מים ״אדומים״ | מים עכורים בכרמיאל | מים מותפלים בכרמיאל | חדשות כרמיאל
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => בעקבות המעבר לשימוש במי ים מותפלים, מדווחים תושבים רבים בשבועות האחרונים על מים עכורים הזורמים מהברזים. ״מי אחראי למחדל״? תוהים התושבים. משרד הבריאות מיהר לפרסם הודעת הרגעה: ״הבעיה בעיקרה אסתטית, יש לשטוף את מערכת אספקת המים עד לקבלת מים צלולים״
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => מים
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => מים ״אדומים״
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => אתר זהר הצפון | חדשות כרמיאל
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
מים עכורים מים אדומים כרמיאל 2018-03

מים ״אדומים״

שתפו

בעקבות המעבר לשימוש במי ים מותפלים, מדווחים תושבים רבים בשבועות האחרונים על מים עכורים הזורמים מהברזים. ״מי אחראי למחדל״? תוהים התושבים. משרד הבריאות מיהר לפרסם הודעת הרגעה: ״הבעיה בעיקרה אסתטית, יש לשטוף את מערכת אספקת המים עד לקבלת מים צלולים״

מאת גיל דובריש

פניקה ציבורית בכרמיאל, בעקבות זרימת מים אדומים ועכורים בברזים. בשבועות האחרונים, נאלצים אזרחים רבים להתמודד עם בעיה של מים בצבע אדום הזורמים בברזי הבתים והם מביעים חשש מפני ההשפעה הבריאותית של מים אלה. משרד הבריאות ותאגיד המים פירסמו הודעות הרגעה אך לתושבים זה לא ממש משנה.

הסיבה הרשמית לפניקה הציבורית היא ערבוב של חלודה מצנרת ישנה במי השתיה והרחצה המגיעים לבתים. לפני כחודש הוחלט לתגבר את אספקת המים לאזור כרמיאל באמצעות מים מותפלים מהמערכת הארצית. זאת כדי לצמצם ככל הניתן את השימוש במי התהום, על רקע החורפים השחונים בשנים האחרונות.

אלא בעקבות הזרמת המים המותפלים חל גם שינוי מפחיד בצבע המים ותושבים רבים דיווחו על כך שמהברזים זורמים מים עכורים בצבע אדמדם-צהבהב. מדובר בתופעה המתפרשת על פני שכונות מגורים רבות, כמו רבין, גבעת רם, השכונה המערבית, שכונת הגליל ועוד.

אייל המתגורר בשכונה המערבית טוען כי ההודעות שפורסמו בתקשורת לא מרגיעות אותו: ״מדובר בבריאות שלי ושל ילדיי. לא אתן להם לגעת במים שמעורבת בהם חלודה. זה נורא לחשוב שאנחנו נאלצים לשתות מים עם חומרים שבפירוש מזיקים לגוף שלנו. אין בבית שלנו בר מים, תמיד שתינו מהברז, עכשיו אנחנו נאלצים לקנות בקבוקי מים מינרלים, מה שמגדיל בצורה ניכרת את ההוצאות השבועיות שלנו. התופעה הזו נמשכת כבר כשלושה שבועות. אני לא מבין האם בכלל איכפת למישהו מהמצב? מי אחראי על המחדל הזה?״

רינה, תושבת שכונת רבין מספרת: ״אחרי שהודיעו שיתחילו על הזרמת מים מותפלים לכרמיאל, הבחנתי במים אדומים כהים כמו בוץ הזורמים בברז חדר הרחצה. זה די מבהיל, התחלנו להתקשר לחברים ואז הבנו שזו תופעה רחבה גדולה, לא רק בשכונת רבין אלא במקומות נוספים, כמו באזור קניון לב כרמיאל ובמכוש. בימים האחרונים ראיתי את ההודעות שפורסמו בנושא על-ידי תאגיד המים, זה לא ממש הרגיע אותנו. בבית אנחנו משתמשים בבר מים של תמי4, המים אומנם צלולים אבל לדעתנו הטעם של המים השתנה״.

שני, תושבת שכונת רבין מציינת כי ״המים העכורים החלו לזרום אצלי לפני כשבועיים, בהתחלה לא ייחסתי לכך חשיבות אבל בעקבות הפרסומים האחרונים באינטרנט התחלתי לבדוק את הנושא. אנחנו מגיעה למצב שבו אנחנו ממתינים עשר דקות עד רבע שעה עד שהמים הופכים להיות צלולים. זה מדאיג, מפחיד. תפקידו של מי לדאוג לבריאות שלנו? בנוסף, זה גם יקר – הרי גל הזמן הזה שאנחנו מזרימים את המים ומחכים שהם יהיו צלולים, אנחנו נשלם על כך בחשבון הסופי״.
בעקבות התלונות ובניסיון להרגיע את הציבור​, פירסמו עיריית כרמיאל ותאגיד המים והביוב עין כרמים הודעה לפיה איכות המים בכרמיאל טובה ומפוקחת ע״י משרד הבריאות.

במקביל פורסמה הודעה משותפת של משרד הבריאות ורשות המים בנושא, שגם סיפקה את הנימוק להיווצרות התופעה: ״השינוי בתמהיל המים המסופקים, הבאים במגע עם צנרת מתכתית ישנה יוצר תופעה הידועה בשם ׳מים אדומים׳ אשר נגרמת משחרור של חומרי מבנה של הצנרת, בעיקר של ברזל (חלודה של הצנרת). בדרך כלל לאחר שטיפה חוזרת התופעה יורדת בהיקפה, עד להיעלמותה, ובחלק מהמקרים התופעה מתמשכת זמן מה״.

עוד נמסר בהודעה כי ״תופעת ׳המים האדומים׳ היא תופעה הידועה בעולם במצב של החלפת מקורות מים, והתרחשה במקומות שונים בארץ בשנים האחרונות… התופעה קורית בעיקר במערכות בהן האספקה לאורך שנים התבצעה ממקורות מים קבועים שהוחלפו לאחרים, בתקופת ההחלפה הראשונה. זה המצב בגליל המערבי, בו לאור חומרת המצב במי התהום, מסופקים אליו מים מהמערכת הארצית. הבעיה בעיקרה אסתטית, ובכדי לשמור על איכות המים לשתיה, הנחיות משרד הבריאות הן לשטוף את מערכת אספקת המים עד לקבלת מים צלולים, וללוות את האירוע בניטור איכות המים. יובהר כי ספקי המים ביצעו דיגומים לבדיקת איכות המים הצלולים, לאחר שטיפה, בצנרות האספקה, וכל התוצאות נמצאו תקינות, ועומדות בדרישות תקנות משרד הבריאות״.

לסיום ההודעה נמסר: ״בשבועות האחרונים התופעה הופיעה במספר ישובים באזור הגליל, ביניהם בכרמיאל, בשעב ובשורשים. התאגידים פועלים לשטיפת הקווים הראשיים וניטור איכות המים, אך חלק מהתושבים מדווחים על הימשכות התופעה, הנובעת כנראה ממצב הצנרת הפרטית בבתים. התושבים מונחים להימנע משתיית מים כל עוד אינם עומדים בפרמטרים האסתטיים הנדרשים (צבע, טעם, עכירות) ולהמשיך ולשטוף את המערכות הפרטיות עד חלוף התופעה. מוצע כי תושב שהתופעה בביתו אינה חולפת יזמין את ספק המים לביצוע דיגום מתכות בבית, וזאת כדי לוודא שהמים הצלולים לאחר שטיפה ראשונית, הינם ראויים לכל שימוש. ספקי המים ידגמו את המים בהתאם להנחיות משרד הבריאות״.

כתבה מעניינת:

תאונה צומת ביג כרמיאל צילום איחוד הצלה

תאונה סמוך לצומת ביג: שני צעירים נפצעו

שתפומאת גיל דובריש שני בני אדם נפצעו בתאונת דרכים שהתרחשה היום (ד') בשעות הצוהריים בכביש …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *