בית הספר פלמח ישיבת רינה של תורה
בית הספר פלמח ישיבת רינה של תורה

בית המשפט: פינוי הישיבה ממתחם פלמ״ח – עד סוף 2023

שתפו

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את הסכם הפשרה בין העירייה לעמותה המפעילה את ישיבת רינה של תורה במתחם פלמ״ח. הפינוי – בתוך שנתיים וחצי לכל היותר

מערכת פורטל זהר.נט

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי ישיבת רינה של תורה במתחם בית הספר פלמ״ח לשעבר ברחוב הזית, תפונה מהמקום עד סוף 2023. בכך הגיע לקיצו מאבק משפטי ממושך בין העירייה לבין עמותת אורחות תורה המנהלת את הישיבה.

עמותת אורחות תורה עתרה לבית המשפט נגד עיריית כרמיאל ומשרד המשפטים אשר דרשו כי הישיבה תפונה מפלמ״ח. לאחר שהשופט
אברהם אליקים שלח את שני הצדדים לגישור הם הגיעו להסכם פשרה לפיו יש להשלים בהקדם את הליך הגשת הקצאת הקרקע במתחם החדש. כזכור, מקדמים לאחרונה בעיריית כרמיאל הקצאת קרקע להקמת ישיבה חדשה סמוך לבית ריימנס ופארק אלון ברחוב צה״ל – לשם תעתיק ישיבת רינה של תורה את מקומה.

לפי פסק הדין, העמותה תפנה את הישיבה ממתחם פלמ״ח בסוף 2023 אם מועצת העיר תאשר את הליך ההקצאה, אבל אם מועצת העיר תדחה מסיבה כלשהי את בקשת ההקצאה ולא תהיה הסכמה בין הצדדים, תיאלץ העמותה לפנות את הישיבה מפלמ״ח חצי שנה קודם לכן, עד חודש יולי 2023. בתוך פרק הזמן הזה אמורה לקום הישיבה החדשה המתוכננת ליד בית ריימנס.

אל תפספסו את הכתבות האלה בפורטל:

קצת רקע היסטורי על המאבק הבלתי נגמר בנושא הישיבה החרדית בפלמ״ח:

בשנת 2004 נסגר פלמ״ח שהיה בית הספר הראשון בעיר וזאת בהחלטת ראש העיר דאז עדי אלדר, בנימוק כי שכונת המייסדים ״מזדקנת״ ומספר התלמידים קטן מהמכסה הנחוצה להמשך הפעלת בית הספר. זמן קצר לאחר מכן הקצה אלדר את המתחם לישיבת קרן אורה בניהולו של הרב האשכנזי הראשי אברהם מרגלית. ההקצאה בוצעה שלא במכרז רשמי אולם לפי גורמים בכירים, נוהל הקצאות הקרקע היה אז בחיתוליו שלא כיום, וכי משרד החינוך בעצמו אישר הקמת הישיבה במתחם. תושבי השכונה יצאו למאבק חורמה בהקמת הישיבה וטענו כי היא תביא להתחרדות השכונה. בית המשפט דחה את העתירה. בשנים הבאות עזבו דיירים חילונים רבים את האזור ובמקומם הגיעו תושבים דתיים.

כעבור מספר שנים ביקשה קרן אורה רצתה להביא לכרמיאל ישיבה גבוהה אך משום שאין לה יכולות כאלה היא שיתפה פעולה עם עמותת אורחות תורה במטרה להביא לכרמיאל ישיבה גבוהה, ומאז פועלת במקום ישיבת רינה של תורה ובה מעל 350 תלמידים. כבר בהתחלה נקבע ע״י העירייה כי הקצאת פלמ״ח לישיבה היא זמנית עד שתוקם ישיבת קבע בשטח שהוקצה לה ברחוב חוחית. אך כמו כל דבר זמני בארץ, הישיבה הפכה לעובדה מוגמרת במתחם פלמ״ח ושום דבר לא זז.

רק בשנת 2015 נזכרו בעירייה לפתוח בהליך הקצאה מסודר עבור הישיבה ברחוב חוחית – אבל בשנה עברה, אחרי שהתקבלו האישורים הדרושים, נשקל הנושא מחדש, לאור הקירבה של הישיבה המתוכננת לבתי מגורים בשכונה הדרומית ובעיות התחבורה במקום אותר שטח חלופי – צמוד לבית ריימנס ברחוב צה״ל והחל הליך הקצאה מחדש. גם ההליך הזה נתקל בהתנגדות תושבים בשכונה, אשר יזמו עצומה עליה חתומים נכון לעכשיו מאות בני אדם.

תוך כדי כך ריחפה על הישיבה דרישת העירייה לפנות את המתחם בהקדם. מאחר שלא היה תאריך מוסכם בין הצדדים על פינוי המקום, עירבו הצדדים את בית המשפט וזה כאמור, קבע לאחר הסכם פשרה כי הישיבה תפונה מפלמ״ח עד סוף 2023, כלומר בתוך כשנתיים וחצי.

גורם בכיר הביע תמיהה על התנהלות העירייה בנושא: ״מצד אחד דרש היועץ המשפטי של העירייה את פינוי הישיבה לאלתר – אך מצד שני, רק לפני כשנה הסכימה העירייה להקצות שטח קרקע חדש להקמת הישיבה וזה הליך ממושך של כמה שנים שדורש תכנון ובניה. אין אפשרות לזרוק 350 תלמידים לרחוב, לאן הם אמורים להתפנות מבלי שיימצא עבורם מקום חלופי?״

גורם בעירייה אמר שלא לציטוט, כי במחלקה המשפטית הבינו שגם אם ילחצו על פינוי הישיבה לאלתר – ימשכו ההליכים כשנתיים לפחות, ובלאו הכי זה המועד שנקבע לפינוי המתחם בהסכם הפשרה, כך שלא היה טעם להמשיך וללחוץ בעניין.

מעיריית כרמיאל לא נמסרה תגובה בנושא עד לרגע פרסום הכתבה.

כתבה מעניינת:

משה קונינסקי. צילום מדף הפייסבוק

הציבור אמר את דברו: ניצחון גדול למשה קונינסקי בבחירות

שתפונוק אאוט של ראש העיר המכהן למתמודדיו בבחירות: 53.5% בחרו בקונינסקי, שאר הקולות התפזרו בין …


תגובה אחת

  1. אלונה ג'

    על מה תמהה כל כך הבכיר בעירייה??? מי שיושב בעבירה בבי"ס פלמ"ח מזה שנים וצוחק על החלטת בית המשפט חייבים לו משהו?? עיריית כרמיאל צריכה למצוא פתרון לעבריינים? למה שיקצו להם מקום אחר? מגיע להם פרס??
    אוי לנו, תושבי כרמיאל, אם אלה הבכירים בעירייה שלנו!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *