Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1705564406:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 52920
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 735
        )

)
האלוף במיל' יצחק בריק עם אלון אזולאי. צילום: מדיה אלון אזולאי
האלוף במיל' יצחק בריק עם אלון אזולאי. צילום: מדיה אלון אזולאי

האלוף במיל׳ יצחק בריק: ״כרמיאל ויישובי הצפון חייבים להיערך למתקפה״

שתפו

האלוף במיל׳ יצחק בריק, שחזה לפני כולם את המתקפה הנוראית של חמאס על יישובי הדרום, התארח להרצאה מיוחדת בגלריית WeArt בכרמיאל על האיומים שעדיין בפתח. בריאיון מיוחד הוא מזהיר: אף אחד לא התכונן למלחמה אזורית

– מוגש מטעם רשימת כרמיאל חדשה –

כרמיאל והצפון תחת איום: האלוף במילואים יצחק בריק התפרסם בחודשים האחרונים בעיקר על רקע התחזית השחורה עליה דיבר כבר לפני כשנה, אז צפה לפני כולם אפשרות למתקפה חסרת תקדים על יישובי הדרום ובמסגרתה בין היתר השתלטות על יישובים וחטיפת אזרחים. בשבוע החולף התארח האלוף בריק להרצאה מיוחדת בגלריית WeArt בכרמיאל, זאת כחלק מסדרת הרצאות שמוביל המועמד לראשות העיר כרמיאל, אלון אזולאי, סביב בעיות הביטחון האישי והאזורי בעיר וסביבתה.

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן במשך כעשור בתפקיד נציב קבילות החיילים. בסמוך לפרישתו מתפקיד זה בשנת 2018, וביתר שאת לאחריה, נודע בריק כמבקר חריף של היערכות צה"ל ומשרד הביטחון למלחמה. השבוע התיישבנו לשיחה קצרה עם האלוף בריק על האיומים שבפתח ובדגש על כרמיאל והצפון.

  • האלוף במיל' בריק, האם אחרי המתקפה של ה-7 באוקטובר אתה חושב שאירוע דומה יכול לקרות – והפעם דווקא מכיוון צפון?

״תראה, אם לא נתעשת ואם לא נכין את עצמנו כמו שצריך, זה יכול לקרות בכל רחבי ישראל. זה יכול לקרות ביהודה ושומרון, בצפון, זה יכול לקרות ביישובים צמודי גדר, זה יכול לקרות גם ביישובים שאינם צמודי גדר, אם לא תהיה הערכות מתאימה ועכשיו.

אנחנו על סף פרוץ אינתיפאדה שלישית. כרגע לאנשים אין עבודה והם זועמים, אין להם פרנסה. תחשוב שביום אחד, יכול המון של עשרות אלפים להתפרץ ולרוץ אל הגדרות. במצב כזה, לא יהיה דבר שיעצור את ההמון ואנחנו נראה בדיוק שאת מה שראינו בעוטף עזה. בכל יישוב חייבים להקים מה שנקרא פלוגת כוננות, עם כלי נשק ארוכים, עמדות לחימה מוכנות, לוחמים אזרחיים שיהיו בכל אזור ברחבי היישוב או העיר כדי להתעמת עם האויב. היום אין צבא שיגן על היישובים אחרי שקיצצו את הצבא בצורה דרסטית לאורך השנים.

באשר לצפון הארץ, חייבים לתת ליישובים את היכולת להגן על עצמם. בימים אלו, כל עוד הצבא מגויס ונמצא מול לבנון, המצב סביר. אבל, ביום שאחרי, שבו נחזור לשגרה, ואם לא יהיה שינוי בתפיסה, הצבא לא יהיה שם ולא יוכל להגן על היישובים והתושבים. לכן חייבים להחזיר את מה שקיצצו מהצבא, חייבים להחזיר את החטיבות המרחביות שהיו העתודה של קו המוצבים. כיום, אם כוח רדואן של חיזבאללה פורץ את הגבול לישראל, הצבא לא ערוך עם כוח גיבוי מאחורי המוצבים ולא יהיה כוח שימנע את כניסת כוחות האויב ליישובים גם בעומק ישראל. לכן, צריך לתת ליישובים את היכולת להגן על עצמם. כל זאת מבלי שהזכרנו את האיום הפנימי בתוך ישראל, שבו במהלך מלחמה עשוי להיות מצב שבו נראה קיצוניים, ערבים-ישראלים, שירוץ אל תוך היישובים ויתחילו לירות ברחובות. לכן, כל עיר צריכה להתארגן ולהגן על עצמה באמצעות משמר עירוני ייעודי. יש להקים כיתות כוננות ברובעים השונים של העיר. כרמיאל ויישובי הצפון חייבים להיערך למלחמה".

האלוף במיל' יצחק בריק עם אלון אזולאי. צילום: מדיה אלון אזולאי
צילום: מדיה אלון אזולאי
  • מה מדינת ישראל צריכה לעשות עכשיו מול האיומים מצפון?

״אחת הבעיות בצה״ל שבמשך עשרים השנים האחרונות אף אחד לא התכונן למלחמה אזורית. המלחמה מול החיזבאללה, שתפרוץ בהחלטתם או בהחלטת ישראל כחלק מתקיפה בלב בירות, לא תישאר רק בלבנון אלא תתפשט מהר מאוד לכל האזור. מדובר על ירי אלפי טילים מידי יום, המיליציות הפרו-אירניות בתימן, עירק וסוריה שישתפו פעולה. אירוע כזה להערכתי יגרום להתפוצצות גם בתוך יהודה ושומרון ובתוך ישראל. זו המלחמה האזורית שצה״ל ומשטרת ישראל לא מוכנים אליה. יתר על כן, אף אחד לא הכין את העורף. למלחמה כזו צריך להתכונן, להגדיל את צבא היבשה, להכין את העורף למלחמה באמצעים שהזכרתי קודם. בנוסף, יש להכין מעטפת נגד טילים ולייצר הגנה אווירית באמצעות לייזר עוצמתי. חייבים להיערך עם מערכת שלמה של התכוננות. וזה מבלי שאף אחד אמר מילה על מוכנות הבסיסים עצמם לירי טילים מדויקים עליהם. מה יקרה כאשר טילים מדויקים יפגעו במסלולי ההמראה של מטוסי הקרב? – הבסיסים היום לא מוכנים".

  • האם אתה חושב שיש זמן נכון למתקפה על לבנון וחיזבאללה לשם הסרת האיום?

״עכשיו לדעתי אסור שזה יקרה משום שאנחנו אולי נשטח את בירות, אבל ישטחו בחזרה את גוש דן ובאר שבע וחיפה. בשביל לעשות את התקיפה המקדימה אתה צריך להיות מספיק חזק כדי להגן על עצמך ושתהיה לך יכולת מספיקה לשבועות של לחימה".

  • מהיכרותך את הנושא, האם בוצעה ביישובי הצפון ובפרט בכרמיאל, היערכות מתאימה למלחמה בצפון?

״לא בוצע דבר. אני מאוד כועס על ראשי הרשויות. לפני המלחמה פרסמתי מאמר על הצפון ואמרתי שהיישובים שם לא מוכנים למלחמה באופן מוחלט. עשרת אלפים לוחמים מיומנים של חיזבאללה ייכנסו מבלי שאף אחד יפריע להם לעבור. אין כוחות חטיבתיים שיעמדו מאחורי המוצבים וכוח האויב ישטוף את היישובים, ייכנס לתוכם וימצא אנשים במקלטים מבלי יכולת להילחם ומבלי צבא שיגן. אני כותב באותו מאמר – שתהיה שחיטה, ממש כך. אנשים לא רוצים לשמוע את האמת. ההפקרות של מה שקרה בגבול הצפון מול החיזבאללה היא לא פחות חמורה מההפקרות בעוטף עזה. הצבא לא ערוך, לא מוכן להתקפה, לא מוכן להגנה, לא מסוגל להתמודד עם כוח רדואן. צבא שלא בנה תוכנית הגנה כי אמר שהמלחמה הגדולה לא תהיה כי כולם מורתעים. המוכנות חייבת להיות עכשיו, אבל שנים דבר לא נעשה".

 

כתבה מעניינת:

אלון אזולאי וקפטן ג'ורג'. צילום: מדיה אלון אזולאי

אלון אזולאי משיק: התוכנית הביטחונית לעיר כרמיאל

שתפוהתוכנית הביטחונית של אלון אזולאי תעניק מעטפת מלאה למכלול האיומים על העיר ותושביה – בפשיעה …


תגובה אחת

  1. כמה מעודד… הולך ונעשה פה בטוח מרגע לרגע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *