Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1694688227:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 52235
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 4735
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => משה קונינסקי
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => משה קונינסקי: ״אמשיך לעשות טוב לתושבים״
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => ראש העיר בראיון מיוחד לראש השנה עם השאלות שכולם היו רוצים לשאול. חושף על רקע הבחירות הקרובות: ״מה שקורה היום זה מסוכן״
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | משה קונינסקי: ״אמשיך לעשות טוב לתושבים״
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => ראש השנה
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 210
        )

)
משה קונינסקי צילום גיל דובריש
משה קונינסקי. צילום: פורטל זהר.נט

משה קונינסקי: ״אמשיך לעשות טוב לתושבים״

שתפו

ראש העיר בראיון מיוחד לראש השנה עם השאלות שכולם היו רוצים לשאול. חושף על רקע הבחירות הקרובות: ״מה שקורה היום זה מסוכן״ • ״כרמיאל היא עיר בצמיחה… היינו במקום טוב ועכשיו אנחנו במקום הרבה יותר טוב״

מאת גיל דובריש

ראש העיר משה קונינסקי, מה שלומך בימים אלה של בחירות, בפרוס השנה החדשה?

״מצוין, לא משעמם. אני נבחרתי כדי לעשות טוב, להוביל את העיר, כדי לעשות שינוי בחלק מהדברים שמתבקשים ולשמר את הדברים הטובים, ובחמש השנים זה מה שאנחנו עושים. יש לא מעט הישגים, לא מעט שינויים לטובה״.

״נתחיל עם החינוך, אנחנו מתחילים שנת לימודים חדשה עם 10,000 תלמידים, מערכת החינוך עברה בשנים האחרונות שינוי מדהים. כשנבחרתי אחוזי ההצלחה בבגרות עמדו על 71%, היום חצינו את 91%, אנחנו גאים בתוצאות. גם בתחום מניעת נשירה צמצמנו מכ-2% לחצי אחוז את שיעור הנשירה, נלחמים על כל ילד. יש תנופת בינוי של מבני חינוך חדשים, מתחילת הקדנציה שלנו נפתח בי״ס כרם גפנים לחינוך מיוחד, חווה חקלאית שהתכנון החל בזמנו של עדי אלדר, בי״ס השחר החדש, הרחבה של בתי ספר כלנית ורקפת, כיתות גן חדשות. חנכנו את רימון – בי״ס צומח לחינוך מיוחד ללקויות תקשורת ואוטיזם ברמה תפקודית נמוכה-בינונית. וכמובן ישנו הפיתוח מואץ של ביה״ס הטכני״.
כבר שנים שאנחנו נשארים על המספר הזה, 10,000 תלמידים. לא מצליחים להגדיל את כמות הילדים בעיר.

״יש היום סדר גודל של 200 ילדים חדשים במערכת החינוך שלנו. אנחנו גם לא נותנים פיתרון לכל התלמידים, אין לנו אולפנה וישיבה תיכונית לציונות הדתית, הלוואי שיכולנו לעשות זאת. יש מאות תלמידים מכרמיאל שלומדים במסגרות מחוץ לעיר. העיר שלנו קולטת משפחות בזכות מערכת החינוך המצוינת שלנו ונמשיך במגמה זו בעתיד״.

בוא נדבר על דמוגרפיה ועל הגירה שלילית. מה עשית כדי למנוע עזיבת מאות תושבים מדי שנה?

״שינויים דמוגרפיים מתרחשים בכל המדינה – תל אביב בהגירה שלילית, ירושלים בהגירה שלילית, כפר סבא בהגירה שלילית… מעט מאוד יישובים מציגים הגירה חיובית. ולמרות זאת בשלוש השנים האחרונות יש בכרמיאל מגמה הפוכה, של גידול באוכלוסייה, מאז הקורונה יש עלייה נטו של 1600 תושבים. תבין את המגמה – העיר קלטה 1300 עולים בעיקר מרוסיה ואוקראינה, מספר שלא קלטנו למעלה מ-15 שנים. לפי מרשם האוכלוסין שלנו ושל משרד הפנים, רישומי הארנונה ותאגיד המים, אנחנו חוצים את 53,000 התושבים בעיר. כרמיאל היום היא עיר בצמיחה״.

השקת מטה וקמפיין משה קונינסקי צילום אופיר זגורי
קונינסקי בהשקת מטה הבחירות. צילום: אופיר זגורי

מי בוחר לעבור ולהתגורר בכרמיאל?

״יש משפרי דיור, יש כניסה של תושבים מבחוץ, בזכות הגרלות מחיר למשתכן, הפתיחה של האגף לפיתוח דמוגרפי שעושה עבודה יפה עם מרכז צעירים, קליטה של משפחות צעירות ובזכות גיוס אנשים ושיווק של העיר – הפרסום שעשינו בטלוויזיה עבד! הקורונה היתה תקופה מכוננת שגרמה לשינוי בעולם התעסוקה, אנשים רבים החלו לעבוד מהבית, צעירים ומשפחות רבות עזבו את המרכז וחזרו לכרמיאל. קנו פה בתים ודירות. יש תנופת בינוי! ברמת נבון אוכלסו מעל 700 דירות חדשות, יש 900 בבנייה. יש כיום 14 פרויקטים של חברות שבונות בשלושה מתחמים בעיר – ברמת נבון, ברבין ובמשעול חצב. יש לנו פרויקט דירה להשכיר 2 ואנחנו בדרך לפרויקט שלישי, יש פרויקט שחלקו מחיר מטרה וחלקו פתוח לציבור״.

ולמרות כל הפיתוח והבנייה שאתה מדבר עליה, הצעירים עוזבים את העיר.

״צעיר או צעירה שמסיימים את הצבא, מחפשים אתגר, חלקם הולכים לטיול הגדול, חלקם פונים ללימודים, חלקם מתנסים בעבודות שונות. במדינת ישראל, לצערי, יש היום חור שחור במרכז ששואב צעירים מכל הארץ. רק עכשיו המדינה מתעוררת ומבינה שהצפון בבעיה דמוגרפית. אתה יודע מה קורה? כשהצעירים מתבגרים ומקימים משפחה, הם מבינים שכדאי להם לחזור לכאן, ואנחנו היום בעיצומו של גל חזרה – כי משהו בקורונה שינה את תפסית העולם של האנשים. כרמיאל הרבה יותר אטרקטיבית מיישובים אחרים באזור הצפון״.

אבל איזו תעסוקה כרמיאל יכולה להציע לתושבים שמגיעים?

״היית בקליקה החדש? הבייבי שלי, 1100 מ״ר, מעל 100 עמדות והרבה צעירים שעובדים שם, כשליבת העיסוק היא היי-טק. זו הקליקה הגדולה מבין כל מרכזי החדשנות שיש בארץ. ולכך יש להוסיף את המאיצים שלנו, את החממה שלנו שעושה חייל, i4Valley שהקמנו לפני כשלוש שנים ונחשבת לאחת מחממות הסטארטאפים הכי טובות במדינה! ההצלחה הזו תביא עוד מפעלים ותעסוקה. ב-4 השנים האחרונות נפתחו כאן 11 מפעלים שמספקים 1300 מקומות עבודה חדשים. השבוע נחנוך את פליינג קרגו, אחד המרכזים הלוגיסטיים הגדולים בארץ ואת אום טכנולוגיות מפעל היי-טק רובוטי, וזה מעבר להרחבות הרבות. אנחנו בולטים מאוד בתחום התעשייה 4.0״.

אבל רוב התעסוקה כאן עדיין מבוססת על מסחר ושירותים, ואנחנו יודעים שהשכר בתחומים האלה לא גבוה.

״ממש לא. בוא איתי לסיור באזור התעשייה שלנו ותראה מה קורה שם. אזור התעשייה שלנו ביחד עם בר-לב הוא הגדול בצפון ומועסקים בו כ-20,000 עד 25.000 עובדים, כ-30% מהם תושבי כרמיאל, כאשר כוח האדם שמגיע למפעלים החדשים הוא איכותי, ברמה של מהנדסים ומעלה. אנחנו בשוק חופשי – הכרמיאלים עובדים גם בכרמיאל וגם נוסעים 20 דקות לעבודה – בקריות, בבר-לב, בתרדיון, בתפן. היום זמני הנסיעה התקצרו, בזכות הרכבת והכבישים שמחברים אותנו לכל האזור״.

מה לגבי העסקים בכרמיאל?

״מאז שנכנסתי לתפקיד, הייתה קפיצה של קרוב ל-30% במספרם, אנחנו כיום מונים כ-1100 עסקים לעומת כ-730 לפני שהגעתי. אני מדבר על עסקים מורשים שפועלים כאן בעיר, מסעדות ומסחר״.

משה קונינסקי. צילום: רשות הספורט העירונית
משה קונינסקי בריאיון לרדיו. צילום: רשות הספורט העירונית

בוא נדבר קצת על האמירות בנושא הפיכתה של כרמיאל לעיר מעורבת.

״היום יש בכרמיאל 3.8% בני מיעוטים. לפעמים זה נראה יותר, כי אנחנו עיר מטרופולין שמשרתת את האוכלוסייה בכל האזור, שרובה לא יהודית, בתעסוקה, מסחר, בנקאות, בריאות, ועוד. אני נולדתי בחיפה, וכמו כמו תל אביב, מלכתחילה היא עיר מעורבת שבה מעל 20% בני מיעוטים, ואילו בכרמיאל פחות מ-4% בני מיעוטים מכלל האוכלוסייה. יש שתי הגדרות: עיר מעורבת ולהבדיל – יש עיר ׳מתערבבת׳, ואנחנו ׳מתערבבים׳, זה עניין של דו-קיום, מסחר ותעסוקה ובריאות, כולנו חיים בסביבה הזו״.

האם לדעתך כרמיאל מממשת את החזון בשמו הוקמה?

״אני לא סוכן נדל״ן, ואני לא העמדתי את הבית שלי למכירה, ואני לא כותב למי אני אמכור או לא אמכור. המדינה שלנו היא יהודית דמוקרטית וככה אני רואה את העיר – יהודית דמוקרטית. כשאני נלחמתי לפני ארבע שנים על החזון של העיר, והייתה התנגדות לכך, הדגשתי שאת כרמיאל הקימו כדי לחזק את ההתיישבות היהודית, אבל זו עדיין מדינה דמוקרטית״.

תרבות ופנאי: אומרים שאתה משקיע המון בהבאת מופעים גרנדיוזיים כדי להשכיח את הבעיות האמיתיות בכרמיאל.

״מי שטוען שאני מביא מופעים כדי להסתיר את הבעיות, מתוסכל מכך שאינו מתרומם בבחירות. כשהגעתי, כמה אירועים היו באמפי? אני לא יכול להרים 40 מופעים בשנה, צריך להתחשב בשכנים, עם כל הכבוד, אבל במקום 4 ימים שהיו עד לבחירתי – 3 בפסטיבל ו-1 ביום העצמאות, אנחנו מגיעים היום ל-10,11 ימים בשנה. זה משמעותי. תראה אילו אומנים הופיעו כאן. החזרתי את פארק אופירה לפעילות, כי התושבים התגעגעו למופעים שם. אין סיבה שכרמיאלי יצא למקומות אחרים אם הוא יכול לקבל את זה כאן. ויש גם דברים בתשלום, אז מה קרה? במקום להניע את האוטו ולנסוע עד לקריות, לזאפה בחיפה או לאמפי שוני, הוא יכול ליהנות כאן ממופע טוב, עם הטבות במחיר לתושבי כרמיאל. כשאני הגעתי היה גירעון ענק לרשת המתנ״סים ולהיכל התרבות, היום הגירעון של המתנסים נמחק, אנחנו ב-200,000 ש״ח פלוס. בהיכל צמצמנו את הגירעון בכ-1.5 מיליון שקלים לכ-5 ומשהו מיליונים. גם בפסטיבל – צמצמנו את הגירעון. מגוון התרבות פה מאפשר לכולם ליהנות״.

דיברת על גירעונות – איפה עיריית כרמיאל עומדת במספרים, כולל עומס המלוות?

״אנחנו נושקים ל-400 מיליון תקציב שנתי, פלוס עוד יותר ממאה מיליון ש״ח תב״רים – תקציבי פיתוח, מדי שנה אנחנו לוקחים הלוואות בסדר גודל של 10-18 מיליון שקל – ומחזירים אותן. הלוואה זה לא דבר גרוע, אלא ממנף. למה אני לוקח הלוואות? למימון השקעות, לא לתקציב שוטף. עומס המלוות נע בין 70 ל-100 מיליון שקלים. אנחנו כל הזמן ממחזרים מלוות כדי לבצע החזרים בצורה מיטבית, ועדיין אנחנו מצליחים לשמור על פרופורציה נכונה בעניין. כשאתה מסתכל על המערך הכלכלי – אתה לא מסתכל רק על שנה אחת אלא לחמש השנים הבאות״.

אם ב-1 בנובמבר, למוחרת הבחירות – לא תיבחר לראשות העיר, מה תעשה?

״לא רואה סרט כזה. שאלה לא רלוונטית בכלל. אני סומך על הציבור הכרמיאלי, בתקופה הזו יש חוסר יציבות וסדק גדול בחברה הישראלית – הדבר הכי שפוי זה הרשויות המקומיות. כל שינוי יצור עוד יותר קרע בעם. התחלתי בתהליך כשקיבלתי מקל מעדי אלדר. אסור לי להישאר פה 30 שנה, באתי ל-3 קדנציות, זה הכל. אני בקדנציה הבאה כבר אכשיר את דור המנהיגות הבא. בחמש השנים האחרונות התרחשה תחלופה, נכנס כוח אדם מקצועי ומיומן, עם מעבר לדיגיטל, תוכניות עבודה מוסדרות, אנשי מקצוע שנבחרו בצורה מדויקת ואחריות כלכלית״.

תן לי סיבה טובה שלא יחליפו אותך בבחירות?

״עד עכשיו עשיתי טוב, עשיתי את הדברים הנכונים והעיר במגמה של התפתחות ושגשוג ולכן, יש צורך בהמשכיות. התקדמנו מאוד – ואם לא היו מכשולים בדרך כמו קורונה וחמש מערכות בחירות ארציות, היינו מתקדמים אפילו יותר. אני פגשתי את תקציב המדינה הראשון בינואר 2022״.

אני מכיר רשויות שהתקדמו למרות הקורונה ומערכות הבחירות, אולי זה עניין של מי מקורב יותר לממשלה?

״שלא ימכרו לך ׳לוקשים׳, היום הכל מתנהל בצורה שקופה, בהתאם לנהלים, הכל בהתאם לקולות קוראים, אין יותר קומבינות, נגמר. יש תעדוף לאומי, האם אם אתה טוב – אתה מקבל, אם אתה יודע להציג דברים בצורה נכונה ועומד בתנאי הסף – אתה מקבל תקציבים. ואנחנו עומדים פעמים רבות בתנאי הסף״.

משה קונינסקי בכנס חשיפה פרויקט משרתי צהל צילום עיריית כרמיאל
צילום: דוברות עיריית כרמיאל

היית אומר שכרמיאל נמצאת במקום אחר מזה שהיתה בו לפני חמש שנים?

״כרמיאל היתה במקום טוב והיום היא נמצאת במקום הרבה יותר טוב, אבל אל תשכח שכאשר נכנסתי לתפקיד, קיבלתי ׳מתנה׳ מאוד כואבת, עלינו בדירוג הסוציו-אקונומי מרמה 5 לרמה 6 ואיבדנו 12 מיליון שקל מתקציבי המדינה. דירוג הלמ״ס מעוות ופוגע בעיר שלנו שהיא עיר טובה, משכילה ופרודוקטיבית, אבל מענישים אותנו על כך. אני גאה במה שעשינו פה, עשיתי 80% ממה שהתחייבתי בבחירות הקודמות – נשלים בקדנצייה הבאה את יתר הדברים שהתחייבנו, ונפעל לבצע דברים חדשים. יש עוד כברת דרך לעשות, יש מה לתקן ומה לשפר״.

אתה בוודאי רואה ושומע את כל הביקורות הקשות כלפיך, כלפי הניהול של העיר, עד כמה זה משפיע עליך?

״פיתחתי חסינות עם השנים, יש לי עור של פיל. הכאב שלי בא משני כיוונים – האחד פגיעה בתושבים ובעובדים והשני – במשפחה שלי. כשבאים ואומרים שאין מערכת חינוך טובה – פוגעים במורים ובתומכות ההוראה שעובדים קשה כדי להגיע להצלחה בבגרויות ולזכייה בפרס החינוך לפני שנה ומועמדים לפרס הארצי. כשמכפישים את עבודת העירייה והביטחון, פוגעים בעובדי העירייה שעובדים לילות כימים כדי להגיע לתוצאות המצוינות. מי שהולך ומכפיש – לא פוגע בי, אלא פוגע באינטליגנציה של התושבים ובעובדים״.
״דבר שני, להשליך רפש על המשפחה שלי, לנסות לפגוע בילדים שלי ובאשתי, להשתמש בהם ככלי? הציבור לא טיפש. אני כואב עבור המשפחה שלי, עובדי העירייה והתושבים. יש אנשים שמתוסכלים ממצבם בסקרים, אבל לאן הגענו? אני בז לכל אדם שגורם לסדקים בחברה שלנו. לא אתן לאף אחד להשתלט על העיר. לכרמיאל מגיעה הנהגה איכותית, בטוחה וטובה״.

העניין הזה חודר פנימה לתוך הבית?

״ברור, בוודאי, אבל זה עוד יותר מחזק ומחשל אותי. כשזולגת דמעה לבת שלי, אז כן, זה כואב לי. אני באתי לכאן כשליחות ואני עדיין רואה בכך שליחות. יש לי 53,000 מעסיקים, אני זמין ועונה לכולם, בוא תראה את ההודעות בוואטסאפ שלי, עונה גם בשעות 11,12 ו-1 בלילה. אני פטריוט של כרמיאל ואמשיך לעשות טוב לתושבים – אני משוכנע שהם יודעים להבחין בין טוב לרע, הם יודעים שהעיר הזו בידיים טובות. מה שקורה היום עובר את הגבול, זה מסוכן וגורם נזק גדול מאוד״.

בוא נסיים באווירה חיובית, בכל זאת אנחנו לקראת ראש השנה. במה תברך את תושבי כרמיאל?

״מאחל לכל תושבי כרמיאל שנה טובה. אני תקווה שתהיה שנת שלום לכל המדינה, שנחזור לימים שבהם דיברנו אחד עם השני, אהבנו אחד את השני, מספיק עם השנאה. אנחנו רוצים רעות ואחדות ומאחל לכולם בריאות… ובעזרת השם ניפגש לריאיון חג גם בראש השנה הבא, חזקים יותר״.

 

כתבה מעניינת:

אלון אזולאי וקפטן ג'ורג'. צילום: מדיה אלון אזולאי

אלון אזולאי משיק: התוכנית הביטחונית לעיר כרמיאל

שתפוהתוכנית הביטחונית של אלון אזולאי תעניק מעטפת מלאה למכלול האיומים על העיר ותושביה – בפשיעה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *