Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1452870615:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 12216
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_metaseo_metatitle] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל - משה קונינסקי
        )

    [_metaseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => “אני ועדי אלדר גילינו את הפוטנציאל הטמון בכל אחד מאיתנו”
        )

    [_metaseo_metaopengraph-title] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metaopengraph-desc] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metaopengraph-image] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metatwitter-title] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metatwitter-desc] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metatwitter-image] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => משה קונינסקי
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1097
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2016/01/IMG_8236.jpg
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

“אני ועדי אלדר גילינו את הפוטנציאל הטמון בכל אחד מאיתנו”

שתפו

ראיון אמצע הקדנציה עם יו”ר האופוזיציה משה קונינסקי, על המאבק לשיפור ההתנהלות בעירייה, היחסים בין הקואליציה לאופוזיציה, ההישגים בשנתיים האחרונות וגם על המו”מ הסודי עם עדי אלדר, שהסתיים ללא תוצאות

מאת גיל דובריש

כשקבענו את הראיון עם משה קונינסקי לפני מספר שבועות, היינו בטוחים שזה יהיה ראיון חגיגי לרגל כניסתו לקואליציה. בחודשים האחרונים התקיים תחת מעטה של סודיות (עד כמה שאפשר לשמור על סודיות בכרמיאל) משא ומתן מתקדם בין ראש העיר עדי אלדר לבין משה קונינסקי, מתוך כוונה להביא לשיתוף פעולה קואליציוני. כן, שני היריבים המרים ממערכת הבחירות של 2013, התקרבו לאחרונה וגילו שהשד לא נורא כל-כך.

לפני כשלושה שבועות כינס קונינסקי את חברי הסיעה והתומכים ועידכן אותם במתרחש. רובם ככולם נתנו לו את ברכת הדרך, אם כי חלקם לא הסתיר את התנגדותם העקרונית למהלך. “כששאלו אותי מה מידת ההיתכנות של המו”מ אמרתי להם 50-50, אבל נוטה לכיוון 51-49 שזה לא יקרה” אומר קונינסקי.

שלב הדייט קודם לשלב המיטה

קונינסקי צדק. זה לא קרה. המו”מ הסתיים ללא תוצאות מעשיות ואת שנת 2016 פותחת סיעת מהפך באופוזיציה, משכנה הקבוע בשנתיים ומשהו האחרונות.

– איך הגעתם למצב שבו, לאור משקעי העבר, בכלל ניהלתם מו”מ משותף?

“אין ספק שאני ועדי אלדר גילינו את הפוטנציאל הטמון בכל אחד מאיתנו. גיליתי שעדי הוא אדם אצילי, מיוחד וטוב, עם סביבה שחייבת תיקון. עדי הציע שננהל משא ומתן, סיכמנו שהמו”מ יתנהל עד יומיים-שלושה לפני סיום השנה האזרחית. זה לקח לנו חודשיים וחצי שבסיומם, שני הצדדים הבינו שאנחנו לא בשלים להתכנס ולחבור לקואליציה אחת. אני יכול להגיד שהצבתי 12 דרישות בפני עדי, חלקן היו קשות לעיכול. הבנתי שהוא לא יכול להיענות לכולן. בשורה התחתונה, להבדיל מאחרים שהצטרפו לקואליציה ונכנסו “למיטה” עוד לפני שיצאו לדייט, אנחנו במשך חודשיים וחצי ישבנו ונפגשנו פעמים רבות כדי לדון בנושא. בסופו של דבר, אני הבנתי שלא יתנו לי אחריות וסמכות ביחד, הוא הבין שאינו יכול לוותר על חלק מהדברים ובזה מיצינו. קבענו שנמשיך לשמור על מפגשים קבועים לטובת העיר, אני חושב שזה מספיק מבחינתנו”.

– סיימתם את המו”מ הזה עם משקעים הדדיים?

“אני חוזר ומדגיש – אני מסתכל על כל מה שקורה כאן לטובת העיר, יש המון צורך בתיקונים, המון עבודה, המון צורך ביזמות. לצערי מה שקורה היום לא יביא את התוצאות, והם יצטרכו אותי בתור ראש העיר הבא. מבחינת המו”מ מיצינו, אבל זה פחות רלוונטי. מה שבאמת רלוונטי הוא שבאתי עם תוכניות עבודה, משנה סדורה ורצון עז להתחיל לעבוד כבר מחר בבוקר, ברגע שלא יכולתי לקבל את הדברים שדרשתי, הגענו למסקנה באהבה ובהבנה גדולה, שאנחנו לא יכולים להמשיך את הדיאלוג בינינו. אנחנו נמשיך לעשות את העבודה שלנו מהאופוזיציה, כשיהיה צורך לצעוק נצעק, כשיהיה צורך לתמוך נצביע בעד, וכבר הוכחנו בעבר שאנחנו יכולים להצביע בעד או נגד. זה לא עניין של גחמה, אלא עניין עקרוני. אנחנו פועלים לטובת העיר והתושבים, נקודה. בזמנו הצלחנו למנוע את העלאת הארנונה באופן חריג, אבל במקביל אישרנו תקציבי פיתוח והצבענו בעד עשרות נושאים שעלו לדיון. אופוזיציה לא צריכה להגיד כל הזמן לא,  ואם היא מצביעה כך עליה להסביר מדוע עשתה זאת”.

קונינסקי עם עופר בוסתן סמנכ"ל משרד התרבות והספורט אלוף במיל' נורית שרביט, מנהלת התוכנית הלאומית פרחי ספורט
קונינסקי עם עופר בוסתן סמנכ"ל משרד התרבות והספורט אלוף במיל' נורית שרביט, מנהלת התוכנית הלאומית פרחי ספורט

הרבה שאלות פתוחות

קונינסקי וחברי סיעתו הצביעו נגד הצעת התקציב לשנת 2016. שבוע לפני הישיבה, אף קם קונינסקי ועזב את הדיון בעיצומה של ישיבת ועדת הכספים. גורמים במועצת העיר ייחסו זאת לעובדה שיו”ר האופוזיציה כועס על כך שהמו”מ עם ראש העיר לא התנהל כמצופה. קונינסקי מבטל את השמועות על כך: “הדינמיקה בוועדת הכספים היא אחד הדברים המצחיקים שאני חווה. זה לעג לרש, מעט מאוד מהאנשים שם יודעים לקרוא דו”חות כספיים ולשאול את השאלות הנכונות, הם לא יודעים לתהות על קנקנו של שקל ועל תהליך קבלת ההחלטות בבניית תקציב. אני לעומת זאת, שואל הרבה מאוד שאלות. הישיבה הספציפית שבה מדובר, ההתקיימה לפני ערב לעולים מדרום אמריקה וקצבו לי זמן. היו לי עמודים שלמים של שאלות.  אבל חלק מהאנשים כבר החלו להסתכל על השעון, אז אמרתי שאם זה כך, אז תודה רבה, קמתי והלכתי. זה לא ממש שינה משהו לאנשים שישבו שם. בכלל לא הגענו לדיון על התקציב”.

– מה כל-כך רצית לשאול על התקציב?

“הצעת התקציב לא ברורה, לא מפורטת, לא מציגה את כל מה שאמורים להראות. יש בעיה קשה בנושא התקבולים. ב-2014 השתמשנו ב-3 מיליון שקלים לאיזון התקציב, ב-2015 נעשה שימוש ב-6 מיליון שקלים – מחציתם עודפים שנותרו משנים קודמות ומחציתם כספי קרן. כיום ההצעה היא בתת תקצוב, אם נמשיך כך את השנה, נסיים בגירעון של לפחות עשרה מיליון שקלים. אני טוען שסעיף הוצאות השכר בהצעת התקציב הוא לא ריאלי ויש הגזמות נוספות בסעיפים רבים, מה גם שלא עשו קיצוצי רוחב. למשל, קיצצו 10% בספורט, אבל לא בתרבות. בתקציב החדש, לא מגולם פער של כ-10 מיליון שקלים. באתי ואמרתי שאני מעניק כלי לקיצוץ של כמיליון וחצי בהוצאות, וזה פשוט מאוד – לדרוש מכל עובד בכיר שמשתכר בסביבות 30 אלף ש”ח ברוטו, לקצץ 3000 שקלים בכל חודש. מדובר בכ-30 עובדים. תכפיל ב-12 חודשים, ועוד עלויות מעסיק שונות, וזה מגיע לכמיליון וחצי שקלים בשנה. לא היו מוכנים לשמוע אותי, אמרו לי שכבר קיצצו בעבר בשכרם. אז אם עשיתם זאת פעם, למה לא לעשות זאת שוב ולהקריב למען המטרה”.

משפיעים מספסל האופוזיציה

בחודשים האחרונים האופוזיציה, איך לומר, השתתקה. לא ממש שמענו ממנה בתקשורת המקומית, גם לא ברשת הפייסבוק. משה קונינסקי מודה כי מדובר בהנחיה שלו, לשמור על האיפוק במהלך המו”מ עם אלדר.

“האופוזיציה תססה כל הזמן ותוססת אבל בשלושה חודשים האחרונים על כל המערכת שלי נרתמה למצות את האפשרות של המו”מ”, מסביר משה. “תפקידה של האופוזיציה הוא מאוד ברור – 1. ליצור אלטרנטיבה ולהגיד חבר’ה, אנחנו יכולים להיכנס ‘לנעלי’ ההנהגה יותר טוב ויותר אפקטיבי, 2. לבקר ולדרוש תיקון. אפשר לעשות זאת ברעש או בשקט, או שניהם ביחד. בחודשים האחרונים לא מעט דברים נעשו בשקט. אולי לא שמת לב, אבל עבודתם של צדיקים נעשית על-ידי אחרים. פתאום צצים דו”חות של מבקר המדינה… בעיות עם הפסטיבל, השכר, ההסעות, פרסומי החוצות, כל הנושאים שעסקנו בהם! אמרתי בעבר ואומר זאת שוב, עד שאני לא אחשוף את כל הדברים שצריך, לא אנוח. אני עד היום לא פגעתי בעדי אישית, גיליתי אדם שאני יכול להיות חבר טוב שלו, יש לנו הרבה נושאים משותפים, אבל איך אומרים? זה לא מתאים בשלב הזה. הוא יקבל ביקורת על המדיניות וגם יקבל מחמאות, כשיהיה מקום לעשות זאת. אנחנו עזרנו לו יד ביד במלחמה על הטבות המס, עוד לפני שהחל המשא ומתן הקואליציוני, ואם יצוץ מחר נושא משותף לטובת העיר, נעשה זאת. אין כל קשר להיותנו באופוזיציה. כעת, כשחזרנו באופן רשמי לאופוזיציה נהיה חזקים יותר, נהיה פחות כבולים, פחות מוגבלים ונמשיך לעשות את העבודה”.

– הצלחתם להשפיע במשהו, מספסלי האופוזיציה, בשנתיים האחרונות?

“קודם כל השקיפות בעירייה. שנית, היכולת שלנו לדרוש תיקון של מחדלים כמו בעיות ניהוליות. היום נדרשים לעשות זאת בכל אחד מהתחומים. אין פרוצדורה שאין לנו בה טביעת אצבע. עשינו למען השיפור בכל הקשור לניהול העירייה, מוסדות העירייה, גופי הסמך, כל מה שקשור למינהל תקין וכל היידוע של הציבור. האם מישהו ידע שהעירייה בגירעונות, עד עכשיו? מצבנו לא טוב, גוררים 60 מיליון החזר חוב, 16 מילון ש”ח ערבויות על גופי סמך, אנחנו נמצאים עדיין באיזשהו ויכוח עם מקורות על חוב מים בגובה עשרות מיליוני שקלים לאיגוד ערים וביוב. קח את כל הדברים האלה ביחד ותגלה שיש בעיה ניהולית. איפה הגרעונות של גופי הסמך? מיליוני שקלים בהיכל, בעמותה, ברשת המתנ”סים, החכ”ל שרק עכשיו מגלה ניצני התאוששות… והעולם? כמנהגו נוהג”.

– קל מאוד לדבר כשלא צריך להיות בצד של מקבלי ההחלטות.

“בחיים חייבים לקבל החלטות לא קלות. אני היום בבוקר, פיטרתי עובדת. זה לא היה פשוט, אבל זה היה הדבר הנכון לעשות. חיכיתי שבועיים שהעובדת תעבור את הסילבסטר, אבל עשיתי את זה. תפקיד של מנהל הוא לקבל החלטות לא פשוטות, אבל אם אין לך את הכלים לא תקבל את ההחלטות הנכונות. אני לא מפנה אצבע מאשימה כלפי עדי, הוא לא היחיד, זו סביבה שלמה של אנשים שחייבים רענון ויכולות ניהוליות”.

– מנסיון העבר של חברי אופוזיציה קודמים, ציפית שיקשיבו לך בהנהגת העיר?

“כל ההישגים שלנו באו למרות נסיונות הביטול של הקואליציה. דרך העיתונות, באמצעות חשיפה בתקשורת, דרך מבקר המדינה. אני לא משחק במשחק הזה שנקרא מועצת העיר. מועצה זה נחמד כשאפשר לתת במה לכולם, אבל כשאין במה אנחנו באים ולוקחים אותה למקום אחר. לשמחתי, בזמן האחרון דעתנו נשמעת וחלק מההצעות שלנו מתקבלות. קואליציה ואופוזיציה יכולות להיפגש כשיש מטרה משותפת”.

– איזה ציון היית מחלק לחברי ההנהגה על עבודתם?

“אין התייחסות”.

ההישג הכי גדול של חצי הקדנציה

במבט לאחור, אומר משה קונינסקי כי שנת 2015 הייתה מאתגרת במיוחד עבורו, לא רק בהקשר הפוליטי הפנימי בכרמיאל אלא גם בתפקידו כמנכ”ל התאחדות הספורט לבתי הספר.

“אני יכול להגיד לך שבארבעת חודשים האחרונים הייתי פחות תוקפני, גם כי היו לי עוד אתגרים במישור הציבורי של העבודה שלי”, הוא אומר. “אנחנו קיבלנו על עצמנו להוביל את פרחי ספורט, תוכנית לאומית בסדר גודל של קרוב ל-300 מיליון שקל, שהשקתי ב-170 רשויות מקומיות וגם בכרמיאל. אני מביא לעיר, דרך התוכנית הזו, מעל חצי מיליון שקל בשנה. אנחנו מנסים לאפשר פעילות לילדים ממשפחות שאינן מסוגלות לשלם על הפעילות ולהוסיף פעילות גופנית למערכת החינוך. זו תוכנית הדגל של משרד התרבות והספורט, אני מאוד שמח וגאה שנתנו לי להוביל אותה. היו ימים שחזרתי הביתה ב-12 בלילה, אחרי התרוצצויות רבות, כדי לארגן את הכל. כשבונים תוכנית, עושים את זה עם חזון קדימה והצבת יעדים. אנחנו מתחילים עכשיו לקצור את הפירות, כדי לשנות את החברה הישראלית”.

– מה השגתם בשנה החולפת?

“לי אין ספק שאני הולך להיות ראש העיר הבא של העיר, אני חי בשטח, אני נפגש המון עם אנשים, אנחנו פותרים עשרות בעיות של אנשים, רק שאותנו לימדו להיות ענווים וצנועים ולא לפרסם כל דבר. היום אנחנו מצליחים לחשוף בפני הציבור את כל מה שקשור לניהול העירייה. אנחנו מחזיקים ברשת הפייסבוק את קבוצת הדיון הגדולה בעיר, כרמיאלים מדברים, חושפים באמצעותה את כל הדרוש, יוצרים מפגשים, פותרים בעיות דרך הקבוצה, מעלים סוגיות לדיון, מעלים ביקורות, מציגים אלטרניבות ומצליחים פה ושם, לזקוף הצלחות קטנות. ההישג שלנו הוא שאנשים יכולים לדעת, לבקר, לראות שיש מה לתקן, שלא הכל ורוד, הלוואי והכל היה ורוד. אין היום תחום בעיר שלא הייתי משפר ומשנה. הבוחרים החליטו שעדי יוביל את העיר עם השותפים שלו, אז שיעשו את זה”.

– בבחירות הבאות יש סיכוי לראות אותך חובר לגורם כלשהו בהנהגה הקיימת, שאתה כה מרבה לבקר ולתקוף?

“משה קונינסקי יהיה ראש העיר הבא, סימן קריאה. כי כרמיאל חייבת את משה קונינסקי. אני יודע היום, שתושבים רבים כבר מבינים שהם עשו טעות והיו צריכים לבחור בי לפני שנתיים וחצי. אני מקווה שישארו מספיק תושבים עד לבחירות הבאות… בחצי השנה הקרובה אני מבטיח שיהיו הרבה מאוד הפתעות. עם זאת, שנתיים וחצי לפני הבחירות, אני לא יכול לבוא ולומר לך מי יהיו השחקנים ומה יהיה כוחם, כבר אצלי נכנסו אנשים חדשים וזה הדבר הנכון לעשות, לרענן את השורות. יש אנשים מקרב עובדי העירייה וגם ממועצת העיר שהם בעלי פוטנציאל, אני לא רוצה לפסול אף אחד. אני חושב שצריך לתת במה לדור הביניים, בני 40-50, זה דור המנהיגות הבא שאוביל בעיר, אני לא חושב שצריך לפסול אנשים בגלל גילם, אבל לדעתי צריך לפסול אנשים שהם כבויים ומיצו את שלהם”.

שתי קדנציות, אולי שלוש

על השאלה האם הפיק לקחים מהקמפיין הקודם לראשות העיר, משה קונינסקי משווה מיד בין נסיונו המועט באותה מערכת בחירות לנסיונם הרב של מי שהתמודדו מולו: “עדי אלדר חווה 7 קמפיינים עירונים, גם שולה וגם רינה חוו לפחות 5 קמפיינים, אולי יותר, עבורי זה היה הקמפיין הראשון. בתחילת הדרך שאלו מי זה קונינסקי, היום אין אחד שלא יודע מי זה, אז לא רצו חתול בשק, אבל בקמפיין הבא, הבוחרים יתנו בי הרבה יותר אמון מכפי שנתנו בעבר. היו מן הסתם דברים שרשמנו לפנינו, שאפשר היה לעשות יותר טוב, אין לי ספק שנדע מה לעשות בעתיד, זה יהיה זמן אחר, תקציב אחר, דגש אחר. הכל דינמי”.

– ואם תיבחר, תתחייב לפרוש אחרי 2 קדנציות?

“השאיפה שלי היא לעשות 2-3 קדנציות. אני חושב שזה הדבר הנכון, צריך להגביל כהונת ראש העיר. אני חושב שאם הייתי מקבל את העיר לפני כשנתיים וחצי, כנראה ששתי קדנציות היו מספיקות לי, עכשיו יכול להיות שאצטרך גם תקופת כהונה שלישית. העיר מאוד מאתגרת. אחד הדברים היפים אצלי בסיעה, היא שיש אנשים מכל הקצוות – מליברמן ועד כחלון, המערך, החרדים, ליכודניקים. כולנו התאחדנו – ונתאחד גם בעתיד כדי שנהפוך את כרמיאל לעיר טובה יותר, לתושבים הוותיקים ולתושבים החדשים”.

תגובה

בתגובה לדברי משה קונינסקי בנושא התקציב השנתי, מסר דובר העירייה אלי שדה: “הצעת התקציב הוגשה באופן ברור ומפורט. גזברית העירייה נפגשה עם כל חברי מועצת העיר וענתה להם על כל השאלות. גם שאלותיו של משה קונינסקי במועצת העיר נענו. הצעת התקציב הינה מאוזנת ואחראית כמו שעיריית כרמיאל פועלת מיום הקמתה… פרעון המלוות השנתי מהווה 4% בלבד מהתקציב סך עומס המלוות לשנת 2016-2028 הינו 58.28 מיליון ש”ח, המהווה 22% מהתקציב. שיעור זה מעיד על יציבות פיננסית של הרשות”.

כתבה מעניינת:

שביל אופניים כרמיאל חברת נתיבי ישראל

תוותרו על הרכב? שביל האופניים החדש של כרמיאל

שתפובימים אלו הסתיימה סלילת שביל אופניים בעיר בהשקעה של כ-3 מיליון ש"ח, פרויקט שהובילו משרד …


תגובה אחת

  1. יש לי רק שתי שאלות ליו"ר האופוזיציה:
    1. מדוע אתה אומר: אני ואלדר ולא: אלדר ואני?
    2. מדוע טרם פורסם דו"ח ועדת הביקורת של עיריית כרמיאל?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *