עוד רגע מכונן בפרוייקט הרכבת: החלו עבודות הנחת הפסים במסילת כרמיאל – עכו. המטרים הראשונים של מסילת הברזל הונחו בסמוך לצומת מכר. 400 מטרים נוספים של פסי רכבת יונחו מדי יום. העבודה תסתיים בעוד כשנתיים
עוד צעד משמעותי בדרך להתקרבות הרכבת לכרמיאל. ביום רביעי האחרון החלה הנחת אדני המסילה ופסי הרכבת בתוואי כרמיאל – עכו. הפסים הראשונים הונחו בצומת מכר לכיוון עכו במערב. העבודות נמשכות בקצב משביע רצון, כאשר מידי יום מפוזרים על תוואי המסילה 800 טון חצץ, כמצע עליו יונחו 400 מטרים נוספים של פסים. לפי הצפי, העבודות אמורות להסתיים בתוך כשנתיים.
במסגרת הנחת פסי הרכבת תבוצע לראשונה בישראל, שיטה ייחודית לביצוע מסילה במנהרות רכבת. כחלק מעבודות בתוואי הרכבת נכרו זוג מנהרות מקבילות, מנהרות גילון, באורך 4.6 ק”מ, בהן תונח המסילה על משטח בטון יצוק ולא על בסיס של חצץ, כפי שנעשה בשיטה הקונבנציונאלית. השיטה שתבוצע הינה שיטה שוויצרית, ולצורך יישומה יגיעו לארץ מומחים משוויץ.
הנחת פסי הרכבת בתוואי המסילה, מבוצעת על ידי שתי חברות ישראליות לסיכו ושיכון ובינוי בשיתוף חברה גרמנית המתמחה בתחום.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ”ץ אמר, כי מדובר באחד הקווים החשובים באזור הפריפריה, שיסייע לצמצם פערים חברתיים וכלכליים של כל התושבים. לדבריו, משרד התחבורה ממשיך לתכנן את קו הרכבת מכרמיאל לקריית שמונה. “בנוסף לאיכות חיים גבוהה יזכו תושבי הגליל והמטיילים הרבים הפוקדים את האזור במערכת תחבורה מתקדמת ומהירה. אנו גאים להביא את בשורת הרכבת לעכו, כרמיאל, בית שאן וערים נוספות, זאת במקביל להשלמתם של פרויקטים תחבורתיים נוספים בצפון ובדרום”.
הנחת פסי הרכבת בתוואי רכבת עכו כרמיאל. משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל מקימים את רכבת עכו-כרמיאל בעלות כוללת של 2.8 מיליארד שקלים. לפני כשנתיים, כאשר תוכננו קיצוצים בתקציב המדינה, הצליח השר כ”ץ למנוע כוונה של משרד האוצר להקפיא את קו הרכבת בין עכו לכרמיאל, באמונה כי הוא חיוני למען קידום אזור הפריפריה.
מיכה קופילובסקי, מ”מ מנכ”ל חברת נתיבי ישראל אומר: “שלב הנחת הפסים כחלק מפרויקט הענק להקמת הרכבת, הינו שלב חשוב ומרגש במיוחד. העבודות בפרויקט הרכבת, אשר מלבד הקמת מסילה והתחנות כולל גם כבישים ומחלפים חדשים. העבודות מתקדמות על פי לוחות הזמנים וניתן כבר לראות את ההתקדמות בשתי תחנות הרכבת אחיהוד וכרמיאל. לצד עבודות התשתית והקמת הרכבת, מתבצעות פעולות לשימור הטבע והנוף, כולל הסדרה ושיקום הנחלים החוצים את תוואי הרכבת והעתקה ושימור של מאות עצים ואלפי גיאופיטים”.
עוד מוסיף קופילובסקי: “המסילה תשרת את תושבי אזור הצפון על ידי חיבור למערכת המסילות הארצית, כך שזמני הנסיעה לחיפה ולמרכז הארץ יתקצרו באופן משמעותי. הרכבת צפויה למשוך אוכלוסייה חדשה ויזמים לאזור ולעודד באופן טבעי את הפיתוח המקומי אשר כבר מורגש באזור, על ידי הקמת שכונות מגורים חדשות לאורך התוואי, עסקים וכן אזורי תעשייה כמו זה באזור התעשייה בר לב החדש, האמור לקלוט מפעלים חדשים להעסקת אלפי עובדים”.
במסגרת הפרויקט מוקמת תשתית למסילה כפולה באורך של כ-23 ק”מ, שתחבר בין כרמיאל למסילת החוף בנעמן. הרכבת תאיץ על הפסים החדישים במהירות של כ-160 קמ”ש ותעבור בין שתי תחנות נוסעים – אחיהוד וכרמיאל.
העבודות בפרויקט כוללות: הקמת מנהרות רכבת באורך 4.6 ק”מ, הקמת 18 מנהרות משניות, שישמשו כמעברי חירום, תחנת שאיבה לניקוז מי גשם למניעת כניסתם למנהרה, קטעי גישור וסלילת כבישים, הקמת גשרים, דרכי שירות ודרכים חקלאיות. כמו כן, כביש 4 הוגבה מעל מסילת הברזל ומעל נחל חילזון אשר בוצעה בו הטיה לאורך תוואי של 750 מטר, הוקמו גשרי רכבת באורך 30 מטר מעל נחל נעמן ובאורך 90 מטר מעל נחל חילזון. בנוסף בוצעו במסגרת הפרויקט עבודות שיקום נופי נרחבות, עבודות תשתיות חשמל, תאורה ותקשורת והטיית מערכות תשתית מקומיות וארציות קיימות.