Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1535883245:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 19819
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2018/02/zac-durant-302752.jpg
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 1738
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 412
        )

    [essb_pc_facebook] => Array
        (
            [0] => 3
        )

    [essb_pc_whatsapp] => Array
        (
            [0] => 2
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 1738
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

דרוש ראש עיר לא אטרקטיבי

שתפו

"נמאס לי לראות שהילדים שלנו עוזבים את כרמיאל לטובת המרכז. כשאני אהיה ראש עיר אפעל על מנת להשאיר כאן את הצעירים"

"יש לעיר פוטנציאל נפלא, צריך לפתח בה את התעסוקה, מקומות הבילוי, מערכת החינוך…….ואז ההגירה השלילית הזאת מהעיר תיפסק"

נשמע מוכר?

לי בכל אופן נדמה שכמעט כל מועמד לראשות העיר בכל עיר/מועצה/יישוב כלשהו הנמצא בפריפריה הגיאוגרפית של ישראל משנן את המסרים האלו כמו מנטרה.

האמת, די טבעי ומתבקש עבורם לצאת במסרים האלו. הם הרי פוגעים לתושבי העיר הוותיקים, אלו שגידלו פה באהבה את ילדיהם ונאלצים לראותם עוזבים למרחקים (עד כמה שאפשר להגדיר מרחקים בארץ קטנה כמו שלנו) בדיוק בבטן הרכה. ואולי גם עלינו, הצעירים יותר שחיים כאן, המסרים האלו משפיעים. כי לא פעם ההחלטה להישאר לגור כאן בפריפריה (כל אחד מסיבותיו יהיו אשר יהיו: האהבה לנוף והמרחבים של הגליל, החיבור לטבע, הרצון להיות קרוב להורים, או לבית והחיים שכבר הספקנו לבנות פה, הרצון לגדל ילדים באווירה הגלילית הרגועה או סתם מתוך הרגל ותחושת ביטחון) מלווה בתג מחיר של תחושה שאנחנו נדרשים לצמצם חלומות, להנמיך ציפיות, לוותר על הזדמנויות, להתפשר.

אז אולי באמת כל מה שצריך זה רק למצוא את ראש העיר הזה שישנה את המצב? זה שיעשה קצת קסמים והרבה עבודה קשה ויהפוך את העיר למקום טוב יותר לחיות בו ויגרום לצעירים שבנינו לרצות להישאר כאן ולא לעזוב?

פלא ששוב ושוב אנחנו שומעים את המסרים האלו בכל קמפיין בחירות של כל מועמד לראשות העיר?

אבל האמת…שעם כל הכבוד לאטרקטיביות וליכולות על של מועמד כזה או אחר, התופעה של עזיבת צעירים מיישובים פריפריאליים לעיר הגדולה אינה מאפיינת רק את כרמיאל, או רק את הגליל או רק את ישראל ותהיה זאת צרות אופקים גדולה להשליך אותה על תפקוד לקוי ברמת רשות מקומית כלשהי.

זוהי תופעה היסטורית מתמשכת והיא חוצת מדינות. ראשיתה אי שם במאה השמונה עשרה במהפכה התעשייתית כשהכפריים ועובדי החקלאות החלו לעזוב את הכפרים ולעבור לערים, לעבוד בתעשייה, לאמץ לעצמם אורח חיים עירוני יותר שהתפתח בהדרגה, במילים אחרות- להתברגן.

תלמידי תיכון שלומדים לקראת בגרות לגיאוגרפיה יוכלו להסביר טוב יותר ממני על המושגים "גלעין ושוליים" (אפשר גם "לעשות על זה גוגל" אם זה מעניין אתכם) על המאפיינים של ה"גלעין"- המוקד המרכזי בכל מדינה, בו מתרכזים עיקר הפעילות הכלכלית, הכוח הפוליטי, התרבות, התעסוקה, המוסדות השונים וכו' וה"שוליים"- האזורים הפריפריאליים בכל מדינה. האזורים בהם הפעילות הכלכלית דלה יותר, פחות תעסוקה, פחות כוח פוליטי להשפיע על סדר היום הציבורי וקבלת ההחלטות במדינה, פחות מוסדות תרבות וכו'. אין כמעט מדינה שאין בה את החלוקה הזאת וככל שהיא מתפתחת יותר, כך לפעמים אף גוברים הפערים בין האזורים.

יש תלות רבה ויחסי גומלין בין השוליים לגלעין, יש גם ניסיונות כנים של מוסדות המדינה לצמצם את הפערים ואי השוויון בין התושבים באזורים השונים, והרבה ניסיונות קצת פחות כנים של "לזרוק פירורים" ולתת לתושבים המקומיים דגים ולא חכות שיאפשרו להם לפתח את האזור באמת. יש גם גלעיני משנה- ערים מפותחות יותר בתוך השוליים שמסייעות לצמיחה וההתפתחות האזורית  אבל בשורה התחתונה – הנהירה הזאת מהיישובים בפריפריה למרכז אינה טרנד או בעיה ייחודית של העיר או תסכול נקודתי של צעיר כזה או אחר. אלא חלק מהאבולוציה האנושית המודרנית שלנו וההתפתחות של הקדמה בעולם.

כרמיאל לעולם לא תהיה תל אביב, והיא יחד עם כל אזור הגליל או כל אזור פריפריאלי אחר, לעולם לא תוכל לספק לצעירים השאפתניים שלה את אותן הזדמנויות מגוונות. כל הבטחה של פוליטיקאי מקומי המבטיח לשנות את המגמה הזאת היא יומרנית בעיני או לפחות נאיביות דון קישוטית. אדרבה, אני מפרגנת ושמחה עבור כל צעיר וכל צעירה מוכשרים שמוצאים את הדרך והאומץ לחלום בגדול וללכת ולהגשים את החלומות שלהם, להתפתח, לכוון גבוה, להצליח. יהיה אשר יהיה המקום שיבחרו בו לעשות זאת.

אז מה בכל זאת הייתי רוצה שיבטיחו לי המועמד או המועמדת שירצו לזכות בקול שלי בקלפי?

(לפני שאני מפרטת אסתייג ואומר שאני לא בטוחה שכדאי למישהו להקשיב או ליישם את העצות שלי בכל הקשור לקמפיין הפוליטי שלו, אבל אשתף בכל זאת ברצון האישי שלי, כמו רחל המשוררת, במקרה זה רק על עצמי לספר ידעתי)

ראשית, אל תזלזלו באינטליגנציה שלנו תושבי העיר. אל תבטיחו הבטחות גרנדיוזיות מידי שלא באמת תוכלו לקיים.

שנית, קבלו באהבה את זה שצעירים עוזבים את העיר הפריפריאלית הקטנה שלנו לטובת העיר הגדולה במרכז- חלקם אולי יחזרו בשלב מתקדם יותר של חייהם כשיקימו משפחות וחלקם גם לא, וזה בסדר וטבעי כפי שקיים בכל העולם. אל תהפכו את זה לאישיו ולהבטחות במצע הפוליטי שלכם- אחרת אתם חוטאים מבחינתי לסעיף הקודם.

לבסוף והכי חשוב- במקום להתעסק ולהתמקד במי שעוזב, תבטיחו שתשקיעו ותתמקדו בנו- אלו שנשארו כאן ואלו שבחרו לעבור לכאן. תבטיחו שכל עוד נרצה ליהנות מהיתרונות (ויש לא מעט כאלו) של כרמיאל- תדאגו לפתח ולשמר לנו את התשתית הנדרשת על מנת לחיות פה ברמה טובה וראויה.

הרבה מהקשיים שאנו מתמודדים איתם ובייחוד בתחום התעסוקה הם קשיים אזוריים ולא בהכרח עירוניים. תבטיחו לנו שתשימו בצד אגו וראייה עירונית צרה ותחברו לראשי רשויות ובעלי תפקידים בעלי השפעה בגליל על מנת להביא לאזור כולו פתרונות כמה שיותר רבים ומגוונים של תעסוקה איכותית.

תשחררו בירוקרטיה וחסמים בפני צעירים או בכלל יזמים מקומיים, תאפשרו למי שיש לו חזון עסקי או תרבותי כלשהו למשש אותו כאן כל עוד הוא רוצה בכך.

תתנו לנו שירות טוב, תשקיעו במוסדות העירוניים השונים, תכניסו קידמה טכנולוגית, מחשבתית, תהליכית, ניהולית למערכת העירונית. תבטיחו שתנקו את הארגז מהתפוחים הרקובים שבתוכו, בין אם הם פרסונאליים, נורמות עבודה קלוקלות, או שיקולים זרים ולא רציונליים שהשתרשו בקבלת החלטות המשפיעות עלינו התושבים ועל הקופה הציבורית שלנו.

אני יודעת שזה זה לא כל כך אטרקטיבי עבור מועמד לראשות העיר להצהיר "אני לא מבטיח לכם התושבים לשנות את המציאות, אבל אני מבטיח לעבוד קשה יחד עם כל המערכת שתהיה איתי (ואדאג שתהיה איתי מערכת טובה ואיכותית) על מנת שהמציאות הקיימת עבורנו תהיה הכי טובה שהיא יכולה להיות".

אבל אם יש מועמד מספיק אמיץ וערכי מכדי להיות אטרקטיבי, יש סיכוי גדול שהקול שלי בקלפי יהיה שלו.

כתבה מעניינת:

תרומה לבסיסי צה"ל, מפעילויות משטרת כרמיאל בקהילה. צילום דוברות משטרת ישראל

כבוד: משטרת כרמיאל שנייה בארץ בפעילות קהילתית

שתפומאת גיל דובריש כבוד! תחנת משטרת כרמיאל זכתה במקום השני לשנת 2024 במעורבות קהילתית, מבין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *