Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1684661934:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 47945
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 244
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% חשש כבד: איך תשפיע עלינו קרן הארנונה?
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => ועדת הכספים אישרה את סעיף קרן הארנונה במסגרת חוק ההסדרים. ההחלטה צפויה להשפיע לרעה על כרמיאל שמשופעת בשטחים עסקיים רבים
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 3
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | חשש כבד: איך תשפיע עלינו קרן הארנונה?
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 189
        )

)
עיריית כרמיאל חיצוני
עיריית כרמיאל. צילום ארכיון

חשש כבד: איך תשפיע עלינו קרן הארנונה?

שתפו

ועדת הכספים אישרה את סעיף קרן הארנונה במסגרת חוק ההסדרים. ההחלטה צפויה להשפיע לרעה על כרמיאל שמשופעת בשטחים עסקיים רבים – האם העירייה תפסיד מיליוני ש״ח בעקבות ההחלטה החדשה?

מאת גיל דובריש

מחאת ראשי הרשויות לא השפיעה. ועדת הכספים אישרה אמש (שני) את סעיף קרן הארנונה במסגרת חוק ההסדרים. ההחלטה עשויה להשפיע באופן קשה על כרמיאל ולנגוס בחלק משמעותי בהכנסות העירייה.

הרשויות המקומיות פתחו אתמול בשביתת מחאה על רקע הכוונה לאשר את הסעיף, כאשר גם עיריית כרמיאל הצטרפה באופן חלקי והשביתה את שירותי קבלת הקהל והמענה הטלפוני. מהעירייה נמסר בעקבות השביתה כי ״אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך. יש כאן נסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות״.

בממשלה טוענים שהרשויות בונות שטחי מסחר ותעסוקה רבים שמניבים להן ארנונה גבוהה על חשבון בניית שטחי מגורים שמניבים ארנונה פחות רווחית. לכן החליט משרד האוצר להקים את קרן הארנונה הייעודית – אליה יעבירו הרשויות חלק מרווחי הארנונה שהן מרוויחות מהשטחים העסקיים. הכספים הצבורים יפוזרו בין כל הרשויות, שיאשרו הקמת יחידות דיור חדשות. לכאורה רשויות חזקות יעבירו כספים לטובת רשויות מוחלשות, אבל בפועל התמונה שונה לגמרי.

לפי חישובים ראשוניים, כרמיאל שאיננה נחשבת לרשות חזקה, אבל משופעת בשטחי מסחר רבים, תהיה בצד של הרשויות הנפגעות מהחוק החדש. על-פי המתפרסם באתר מאקו לפי נתוני משרד האוצר, כבר בשנה הבאה (2024) תפסיד עיריית כרמיאל סכום של כ-140 אלף ש״ח, וההפסדים יגדלו ויצמחו בשנים הבאות: כ-560 אלף ש״ח בשנת 2025, כ-1.4 מיליון ש״ח ב-2026, מעל 2 מיליון ב-2027 וכ-2.9 מיליון ש״ח ב-2028. לפי חישובים אלה, כרמיאל תפסיד מעל 7 מיליון שקלים מרווחי הארנונה שלה ב-5 השנים הבאות. גם אם ההערכות לא מדויקות, אין ספק שהנהלת העירייה תצטרך לתת את הדעת ולמצוא במהירות פתרונות יצירתיים כדי להתמודד עם אובדן ההכנסות הצפוי. השאלה היא, האם זה יפול על כתפינו, ציבור משלמי המיסים, בדמות גזירות חדשות ואולי אף ייקור הארנונה?

מעיריית כרמיאל נמסר: ״הנושא נבחן ע״י גזברות העיריה בסימולציות, אך לנוכח העובדה שאין עדיין את כל הנוסחאות לא ניתן להסיק בברור השפעה כזו או אחרת וזאת בשל העובדה כי לצד ניכוי כספים לקרן הארנונה, הרשויות צפויות לקבל עידוד על היתרי בנייה, שגם כאן עדיין אין החלטה על הסכומים הסופיים. הרעיון של קרו הארנונה נכון ויכול להביא לשיפור מצבן של רשויות שאין להן שטחי תעסוקה ומסחר, מאידך יש למצוא את האיזונים הנכונים על מנת שלא תהיה פגיעה כלשהי ברשויות בגליל ובנגב״.

כתבה מעניינת:

עבודה היברידית מהבית ומהמשרד

שתפועבודה היברידית מגפת הקורונה שהתרחשה בארץ ובעולם לפני כמה שנים בודדות יצרה שינויים מהותיים בדפוסי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *