הקלטה האזנות סתר
צילום אילוסטרציה: דפוזיט פוטוס

מטפלת במעון בכרמיאל תבעה הורים שהקליטו אותה בסתר – והפסידה

שתפו

האם להורים לילדים בגן מותר להקליט את הצוות בסתר? בית המשפט בחיפה דחה תביעת מטפלת מכרמיאל נגד הורים בטענה להקלטות סתר ופרסום לשון הרע וחייב אותה בתשלום הוצאות המשפט

מאת גיל דובריש

תקדים ארצי בעקבות מקרה בכרמיאל: בית משפט השלום בחיפה דחה תביעה בסך 100,000 שקלים שהגישה מטפלת מכרמיאל נגד הורים לילד במעון בו עבדה, אשר טענה להקלטות סתר ופרסום לשון הרע. המטפלת אף חוייבה לשלם את שכר הטירחה והוצאות המשפט של ההורים בסך 14,000 שקלים.

הנתבעים הם זוג הורים מכרמיאל, אשר ילדם היה בן 3 כאשר שהה במעון שבו המטפלת עבדה כסייעת. השניים חשדו כי צוות המעון נוהג בילדים בצורה חריגה עד כדי התעללות, בין השאר תוך שימוש בצעקות, קללות ואף ענישה בדרך של מניעת עשיית צרכים בשירותים. הם שתלו מכשיר הקלטה בתוך תיקו של הילד אשר תיעד את ההתרחשות במעון. כשהאזינו להקלטה נשמעו קולות בכי וצעקות של ילדים וכן צעקות ואמירות בוטות של חברות בצוות המעון כלפי הילדים. בעקבות זאת ההורים הוציאו את בנם מהמעון ושיתפו הורים אחרים בגן במתרחש. אימו של הילד אף הגישה תלונה במשטרה כנגד מטפלת במעון אבל התיק נסגר מחוסר ראיות מספקות.

המטפלת תבעה את ההורים בגין ביצוע האזנות סתר המהוות פגיעה בפרטיות ופרסום לשון הרע. לטענתה הוסיפה כי בהקלטה אין כל אמירה פסולה מצידה וכי להורים לא הייתה עילה או זכות לקחת את החוק לידיהם ולהגיש תלונה נגדה במשטרה. בגין הביצוע של האזנת הסתר, הפצת ההקלטה בין הורי הגן והגשת התלונה במשטרה תבעה המטפלת פיצוי של 100,000 ש״ח.

שופט בית משפט השלום בחיפה רמזי חדיד, דחה את התביעה בפסק דין תקדימי שקבע כי הקלטות שבוצעו על-ידי הורים בגני ילדים לא נחשבות כהאזנות סתר – אם נשמעים בהן דברים הנאמרים על-ידי חברי צוות באופן ספציפי על ילדם של המקליטים. השופט ציין כי ״…הנתבעים פעלו בתום לב כאשר בחרו לברר באמצעות ההקלטה חששות שעלו בליבם לעניין היחס לו זוכה בנם הקטין מצד צוות גן הילדים… האזנה להקלטה מעלה כי צוות הגן פנה לילדים בצעקות, אמירות צורמות ובוטות שאינן הולמות את גילם הרך והמסגרת בה הם מצויים… הקלטת המתרחש בתוך כותלי הגן על-ידי הנתבעים, כמו גם הגשת תלונה למשטרה בעקבות האירועים שנחשפו בהקלטה, הינם ביטוי מובהק לחובתם החוקית, המוסרית והחברתית לדאוג לשלומו הגופני והנפשי של בנם הקטין. אי לכך, הנתבעים נהנים מההנה הקבועה… לחוק הגנת הפרטיות״.

עו"ד אחז אגם, יו"ר ועד הגנים הארצי ומי שייצג את ההורים בהליך אומר: ״מדובר בבשורה של ממש, שכן הורים רבים חוששים לבחון את החששות שלהם בגנים, מאחר וגננות רבות מצאו שיטה למנוע את ההקלטות, על ידי תביעות על האזנת סתר. עכשיו הורים יוכלו לפעול בהתאם לצו ליבם ולא לחשוש. יחד עם זאת יש לזכור כי מדובר בפסיקה של בית משפט השלום בלבד. פסק הדין מאזן בין החשש האמיתי של ההורים ובין חוק האזנת סתר והשמירה עליו״.

קיראו עוד בפורטל זהר.נט:

כתבה מעניינת:

המכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל

בצל המלחמה: בכרמיאל ידונו איך להשתקם

שתפוהאם התעשייה הישראלית והאקדמיה ערוכות להתמודד עם משברים ואתגרים, כיצד התעשייה והאקדמיה משתפות פעולה בעת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *