Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1663842924:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 49970
        )

    [_wp_old_date] => Array
        (
            [0] => 2022-09-22
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => משה קונינסקי
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% משה קונינסקי מוכן לקדנציה הבאה
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => ראש העיר בראיון מיוחד לראש השנה: ״מימשתי קרוב ל-80% ממצע הבחירות שלי״... ״לכרמיאל יש את מערכת החינוך הטובה בצפון״ֿ
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 57
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 11
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | מוכן לקדנציה הבאה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => ראיון
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 487
        )

)
משה קונינסקי ראש עיריית כרמיאל
משה קונינסקי. צילום: פורטל זהר.נט

משה קונינסקי מוכן לקדנציה הבאה

שתפו

ראש העיר בראיון מיוחד לראש השנה: ״מימשתי קרוב ל-80% ממצע הבחירות שלי״… ״לכרמיאל יש את מערכת החינוך הטובה בצפון״… ״הציון שלנו לא 100 אבל משתפרים כל הזמן״. ומה הוא חושב על הביקורות עליו?

מאת גיל דובריש

כמעט 4 שנים חלפו מאז נבחר משה קונינסקי לראשות העיר. בימים אלה הוא עומד להיכנס לשנה החמישית והאחרונה של הקדנציה, וזו ללא ספק הזדמנות טובה לסיכום ביניים. פגשנו אותו לריאיון מיועד ערב השנה החדשה.

מדינה משותקת

– בעוד קצת יותר משנה יש בחירות מקומיות. אתה מתכונן להתמודד מחדש?
״אני לא מתכוון לעסוק בפוליטיקה היום, אני מתכוון לספר לך על כל מה שעשינו פה ועל כל האתגרים״ משיב קונינסקי. ״עדי אלדר, ראש העיר לפניי, עבר בכ-30 שנות כהונתו 8 מערכות בחירות לכנסת. אני מגיע למערכת הבחירות החמישית שלי בתוך 4 שנים! זה אומר שהכל מתחיל ומסתיים בכנסת. האתגרים שלנו, ראשי הרשויות, קשים מאוד. כל ראשי הערים הוותיקים שדיברתי איתם אמרו לי שאלה היו 3 וחצי השנים הכי קשות בתפקיד. ׳פגשתי׳ את תקציב המדינה בפעם הראשונה רק בינואר 2022, יותר משלוש שנים אחרי שנכנסתי לתפקיד. זה אבסורד. החלפתי 4 שרי תחבורה, שרי חינוך, שרי כלכלה, כל הפגישות איתם היו זהות: אתה בא עם ׳רשימת קניות׳, אומרים ׳כן׳, חצי שנה אחרי זה אתה נפגש שוב ורק משנה את שם השר על הדפים… המדינה היתה משותקת. ולמרות השיתוק הזה מה שנעשה פה ב-3.5 השנים האלה פשוט מטורף״.

קונינסקי עוצר לרגע וממשיך: ״היום עשינו סיור עם ראשי המינהלים באזור התעשייה, היינו בפל-רם, במפעל הנוסף של קליל, במיקרו קרמיקה שיפתח בעוד חודש, בטרילידור, במכון לייצור מתקדם שנלחמנו עליו, במפעל אופגל שלפני שנתיים היה בדרך החוצה מכרמיאל והיום מעסיק כ-135 איש. אתה רואה את התנופה בתעשייה, אתה רואה את מקומות התעסוקה החדשים והאיכותיים. קינחנו את הסיור במרכז החדשנות קליקה, יש שם סטארטאפים מטורפים. זו הבטחת בחירות שלי שקיימתי. מהמצע שאיתו הלכתי לבחירות, מימשתי קרוב ל-80%! הנושא של מרכז חדשנות, החממה הטכנולוגית. בשבוע שעבר פתחנו את בית המתנדב והגימלאי, אני עובד על זה שנתיים. תכף נתחיל לעבוד על בית האומנים. זה רק חלק ממה שעשינו פה בשנים האחרונות, למרות הקורונה ולמרות הכל״.

מקומות תעסוקה חדשים

– מה גולת הכותרת מבחינתך עד היום?
״הצלחנו להביא הרבה מקומות תעסוקה חדשים, ולא רק לואו-טק, חלקם בכרמיאל וחלקם בפארק בר-לב, שמבחינתי הוא שלנו לכל דבר – במקום לנסוע 3 דקות לעבודה נוסעים 11 דקות. יש כמה סטארטאפים בחממה הטכנולוגית שהשקענו בהם כסף כחלק מהיותנו בעלי המניות. כרמיאל היא אזור התעשייה הכי גדול בצפון ואנחנו מנסים למנף את תעשיה 4.0. הכיוון שלנו הוא למשוך כמה שיותר מהנדסים והנדסאים״.

משה קונינסקי בסיור במפעל קליל. צילום: דוברות עיריית כרמיאל
משה קונינסקי בסיור במפעל קליל. מתגאה באזור התעשייה הגדול בצפון. צילום: דוברות עיריית כרמיאל

גם על הפיתוח והבינוי הציבורי רושם קונינסקי לדבריו וי גדול: ״במשך שנים רבות נושא בינוי מוסדות ציבוריים היה תקוע. עכשיו יש תנופה בתחום הזה. בחודש הבא יעלו הבולדוזרים על השטח של ביה״ס הטכני – כולם דיברו דיברו, עכשיו עושים. זה כבר לא בית הספר הטכני אלא המכללה לתעופה וחלל עם השקעה כוללת של כ-350 מיליון שקל. דיברו על בית הכנסת במכוש, בעזרת השם נקבל ממש בקרוב את טופס 4. ברמת נבון אנחנו בונים גנים ובית כנסת. חנכנו מכון יום משלנו, של הרשות המקומית ורשת המתנ״סים – מעון אלה, לקחנו אחריות על נושא גילאי 0-3 עוד לפני שהממשלה הטילה עלינו את האחריות. ההצלחה פנומנלית, כמעט 80 ילדים ב-3 כיתות! אנחנו נחנוך מעון יום נוסף של הרשות, ואני בטוח שתהיה הרשמה מטורפת גם אליו״.

– אם בחינוך עסקינן, מה קרה לאחוזי הבגרות בכרמיאל?
״בשנת 2017 אחוזי הזכאות לבגרות בעיר עמדו על 76% והיום 90%. אין עוד רשות כזו בצפון״.

– כי אתה מחשב את שיעור הזכאים בלי החינוך המיוחד, זה מעלה את המספר.
״מאיפה שלא תסתכל על זה יש עליה משמעותית. לגבי חישוב אחוזי הזכאות, משרד החינוך גורם עוול. הוא אוסף את הנתונים בשלב מוקדם כדי לערוך אותם במהירות, אבל אצלנו חלק גדול מבתי הספר השלים את הערעורים והמבחנים הנוספים רק אחר-כך. בשונה ממקומות אחרים תפיסת העולם החינוכית בכרמיאל עוטפת ותומכת, לא ממהרים להגיע להישגים אלא שואפים לתת לתלמידים זמן ולקבל הישגים איכותיים יותר. שיעורי הזכאות עולים כל הזמן״.

״לגבי החינוך המיוחד, כרמיאל היא עיר מחוז לכל דבר ואנחנו גאים בזה ואנחנו נותנים פתרונות כמעט לכל נושא החינוך המיוחד. אנחנו לא מושלמים, הלוואי ויכולתי לתת מענה לכולם, לא הכל בידיים שלנו. לדעתי 98% מהתלמידים בעלי צרכים מיוחדים לומדים כאן בעיר. לא סתם זכינו בפרס החינוך. גם באחוזי הנשירה יש שיפור משמעותי, שמתי את היד על הדופק בעניין הזה, לפני 5-6 שנים היו כ-3% אחוזי נשירה, היום פחות מ-1%! אנחנו מציעים פתרונות כמו בי״ס אדם חברה וטבע וביה״ס עתיד. אני באתי מהחינוך ויודע מה זה להכין תוכנית אב לחינוך ואנחנו מגיעים להישגים. היום באות לפה משפחות בזכות מערכת החינוך שלנו. רק אתמול פגשתי זוג מעפולה ששכר בית מולי, השניים סיפרו לי שבאו לפה כי לכרמיאל יש את מערכת החינוך הכי טובה בצפון. אז כן, אני מאוד גאה בזה״.

רחוקים מלהיות עיר מעורבת

– בוא נדבר על מחירי הדיור כאן, שעלו באופן חד וכמעט משתווים לקריות. כבר שנים שאין כאן התחלות בניה בהיקף מספק.
״מחירי הנדל״ן עלו בכל הארץ. מינהל מקרקעי ישראל הוא הספסר הכי גדול בקרקעות במדינה, הוא משווק קרקעות מעל הראש ׳ומצפצף׳ על ראשי הרשויות – עד שהוא פגש אותי. אנחנו משווקים בכל שנה 300-400 דירות, אלה המספרים, נקודה. מדובר בפרויקטים שקיבלו היתר בניה״.

– עושה רושם שאין מספיק התחלות בניה כדי לענות על הביקוש.
״אחת הדילמות הגדולות שלנו היתה האם להיכנס להסכם גג, בגלל מחשבה על איזון בין מקומות תעסוקה ודיור. אני לא מעוניין בדירות רפאים, אני רוצה שהדירות יוקצו לזוגות צעירים. קודם כול דרשתי אישור להקמת אזורי תעסוקה וכבר אושרו שניים כאלה. כשנקבל את האפשרות להציע לתושבים משרות איכותיות אז נוכל לבנות יותר בתים. רצו לשווק עוד דירות – נעמדתי על רגליי האחוריות. הצבתי אולטימטום ודרשתי לבנות יותר יחידות בפרויקט דירה להשכיר או שלא אאשר שום פרויקט. עכשיו יש שני מכרזים חדשים. גם דרשתי להגדיל את מספר היחידות בהגרלות לבני המקום – לא קיבלתי? קיבלתי. בהגרלות האחרונות רוב הדירות כבר מוקצות לתושבי המקום. חשוב לי שהעיר תצמח נכון, בזהירות. בינינו, אני לא רוצה שיפנו אלינו עוד 5-10 שנים ויגידו שאנחנו עכו או נצרת עילית הבאה״.

– כרמיאל כבר מוגדרת בתקשורת כאחת הערים המעורבות החדשות, גם כיכבנו בכתבה ששודרה בדיוק בנושא הזה באחד הערוצים המרכזיים.
״אנחנו נמצאים היום על פחות מ-2.3% בני מיעוטים בעיר. עיר מעורבת היא עיר שבה 20% בני מיעוטים, אנחנו כל-כך רחוקים שאנחנו לא שם. התפקיד של ראש עיר הוא לדעת לעשות את האיזונים הנכונים. הסכמתי לחתום על הסכם גג אזורי, כלומר אם נשווק בכרמיאל עוד 500 דירות בשנה, במקביל ישווקו עוד 500 דירות חדשות בסכנין, במג׳ד אל כרום, בעראבה. יהיה טוב להם – יהיה טוב לנו. מי שעובר לכאן זה מי שבורח משם. אנחנו רוצים לשפר את איכות החיים בכל היישובים בסביבה. כרמיאל היא עיר מטרופולין, היא מכפילה את עצמה בכל יום. על התשתיות הקיימות שלנו מגיעים עוד עשרות אלפים עובדים, צרכנים, סוחרים, קונים, צרכני שירותי ממשלה ובנקים. באזורי התעסוקה 70%-80% הם לא כרמיאלים. אבל מכאן ועד להפוך את העיר למעורבת – זו כבר דעה קדומה. אנחנו נשמור על דו-קיום אבל גם נדאג לכך שיהיה לכולם טוב״.

משה קונינסקי. צילום: רשות הספורט העירונית
משה קונינסקי. צילום: רשות הספורט העירונית

הגירה שלילית?

כשאני שואל על נושא ההגירה השלילית שנמשכת כבר שנים בכרמיאל, קונינסקי שולף מיד: ״בוא נראה את הנתונים השנה, הם מדהימים. מתחילת 2022 קלטנו כ-850 עולים מאוקראינה ומרוסיה. מגיעים לכאן עולים מדי יום וזו מגמה שתימשך בשנים הקרובות. יש עבורם מספיק דירות קטנות, יחידות דיור, תוספות של בתים ודירות בשכונות ותיקות יותר. יש גם קליטה יפה מאוד של משפחות מהציוניות הדתית-לאומית שמגיעות מיהודה ושומרון. בנוסף לכך אני פוגש יותר ויותר צעירים שבתקופת הקורונה עזבו את מרכז הארץ וחזרו לכאן, לגור עם ההורים, חלקם גם רכשו בתים חדשים כאן, כולל לא מעט אנשי היי-טק שעובדים מהבית. רואים שינוי בהרגלים. פתאום מבינים שכדאי לחיות כאן, כי יש איכות חיים. יש עוד מה לעשות, אנחנו עובדים על זה״.

– כמה קשה היה לך כראש עיר חדש להתמודד בתחרות על משאבים ותקציבי ממשלה עם ראשי ערים ותיקים ומקושרים?
״באתי ממערכת שעבדה עם נבחרי ממשלה ואני מכיר את המערכת הציבורית-פוליטית, זה לא היה זר לי. היום בעכו, נהריה, מעלות, צפת, טבריה, חושבים ביחד, התאחדנו והקמנו את מועצת הגליל כדי לתת משקל באופן מאוחד לתעדוף הגליל. בעבר לא היה כוח ציבורי גדול לאזור שלנו, ובמסגרת מועצת הגליל שאני מיוזמיה ומכהן כסגן שלה, ניאבק על המשאבים של המדינה – ומאבק על הגליל זה מאבק גם על כרמיאל, שהיא עיר מטרופולין מרכזית באזור״.

– מה עם התשתיות? למה הפסקתם את ריבוד הכבישים?
״כשאין – שואלים למה לא עושים, כשעושים – שואלים למה יש בלגן. בנינו תוכנית לפרק זמן של כשנתיים וחצי, סיימנו את שלב א׳ ועכשיו מתחילים בשלב ב׳. נרבד את הכבישים שצריך, לא את כולם. כדי לרבד את כל הכבישים בעיר יש צורך ב…חצי מיליארד שקל״.

– יש מצוקה קשה מאוד בשעות העומס, במיוחד בצירים מרכזיים בעיר. האם קיימת תוכנית מסודרת לפתרון הבעיה?
״כל מדינת ישראל פקוקה, גם כרמיאל. כשהקימו את העיר בשנות השישים והשבעים היה רכב אחד לכל 5 משפחות, היום לכל משפחה יש 5 רכבים. הפתרונן המעשי הוא להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית. בנוסף יש תוכניות: לגבי גבעת רם ורמת נבון, יבנה גשר נוסף בצד הדרומי מעל כביש 784 עם חיבור ישיר לשכונת רבין וזה ישחרר לחץ בציר של גשר מוטה. מחכים שיתקצבו את זה. גם הצירים בכניסות לעיר יורחבו וכולם יהיו במחלפים – הכניסה הראשית, הכניסה בביג וכניסה מזרחית סמוך לשזור שתתחבר לכביש החרושת״.

ביקורות? זה לגיטימי

למשה קונינסקי חשוב לדבר על נושא התרבות. ״יש פריחה גדולה. ההתחייבות שלי לפני הבחירות היתה לרכז את כל נושא התרבות במקום אחד, וקיימתי. בוא תראה מה יש בכרמיאל. בהיכל התרבות יש היום תפיסות עולם חדשות – מנויים רגילים, מנויים לגיל השלישי ומנויים לגיל הצעיר – וזה תופס. הדיינר הופך להצלחה גדולה: בדיוק כמו צוותא, עם הופעות קטנות, מוזיקת אינדי וסטנד אפ. תראה את פארק אופירה – בשלוש השנים האחרונות יש פעילות כמו פעם, מחזירים עטרה ליושנה עם אומנים מוכרים ואהובים. באמפי מתקיימים מופעים בשיתוף עם זאפה. הכרטיסים לרמי וריטה ומשינה – כולם סולד אאוט. נמשיך לערוך 3-4 מופעים כאלה בכל שנה. ענף הספורט בפריחה, תקציב התמיכות בעירייה הוכפל ועומד היום על 1.85 מיליון ש״ח – יש הישגים! מאות ילדים פעילים ספורטיבית באגודות השונות״.

– אתה קשוב לביקורות על ניהול העיר, על הניקיון והנראות של כרמיאל ברשתות החברתיות?
״ביקורות ענייניות זה דבר לגיטימי, הביקורת הנוספת שאתה מתכוון אליה היא ביקורת ממוקדת של אנשים מתוסכלים, שכל מה שמעניין אותם זה דבר אחר לגמרי ולא טובת הציבור. אנחנו מתייחסים לביקורת בפייסבוק על בעיות תשתית ונקיון, בדיוק כמו שאנחנו מתייחסים לפניות שמגיעות אלינו במוקד 106. כולם יכולים להשתפר וגם אנחנו, הציון שלנו לא 100 אבל הוא כל הזמן משתפר, יש שינוי בנושא הניקיון והתשתיות בעיר״.

– מה אתה יכול להבטיח לתושבים בשנה הקרובה?
״ראש עיר לא נמדד בשנה אחת אלא בקדנציה שלמה. כרמיאל בקו צמיחה, עשינו הרבה בשנים האחרונות ונמשיך בשנה החמישית בקדנציה. בנינו תוכניות ארוכות שנים ויש לנו הרבה תוכניות לחומש הבא. עד סוף הקדנציה אמשיך לעשות מה שעשיתי, לתת שירות טוב לתושבים, להמשיך בתנופת הבניה, המצוינות בחינוך, בתנופת הגדלת מקומות התעסוקה, בתנופת התרבות, בתנופת הספורט, בחיזוק מבני מגורים מסוכנים, במהפכת המחזור, בתנופת מהפכת הנגישות הדיגיטלית, בתנופת הפעילויות לגיל השלישי. אני מאוד ממוקד, אמשיך בעשייה. אני לא קוסם אבל אנחנו ממשיכים בעבודה שלנו, יש פה צוות טוב, ממוקד מטרה, יש יעדים ומטרות, אנחנו נמצאים כל הזמן בתהליכי התייעלות ושיפור השירות״.

– אני מבין שאתה לא הולך לשום מקום ומתכנן להתמודד לקדנציה שניה?
״אני משרת את הציבור 34 שנים ואמשיך לשרת את הציבור, אני מחוייב לכרמיאלים, אוהב את הכרמיאלים ואמשיך לעבוד 24/7. אמשיך לעבוד בשביל האזרחים, לקום בכל בוקר עם חדוות עשייה וללכת לישון בכל לילה כשאני שואל את עצמי האם אני עושה את הדברים הנכונים. ודע לך, שאני ישן טוב מאוד בלילה״.

– אתה חושב שתושבי כרמיאל יכולים להיות גאים בהיותם כרמיאלים?
״חד משמעית, כן! אנחנו חולמים, מתכננים ומבצעים. לקראת השנה החדשה אני מאחל לכולנו הרבה בריאות ושנמשיך להיות תושבים שאוהבים לחיות בעיר שלנו״.

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *